- Yazar Biyografisi (TEİS)
Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osman - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi ATİYE NAZLI
- Eser Yazılış Tarihi:1526
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:06/01/2022
ʻİBRET-NÂME/ ʻİBRET-NÜMÂ (LÂMİ’Î ÇELEBİ)
mensur hikâyelerLâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osman (d. 878/1472-3 - ö. 938/1532)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Lâmi’î Çelebi’nin menkıbe ve hikâyelerinin yer aldığı eseri. Kanuni Sultan Süleyman (ö. 1566) zamanında 1526 yılında yazılmış ve Sultan’a sunulmuştur. Mensur şeklinde yazılan eser, mukaddime ve iki bölüm halinde 26 hikâyeden oluşmaktadır. Birinci bölümde 19 evliya menkıbesi, ikinci bölümde 7 masal türünde padişah ve şehzade hikâyeleri yer almaktadır.
İbret-nümâ’nın mukaddime kısmı Allah’a hamd ve Hz. Peygambere naat ile başlamakta devamında müellifin eseri yazma sebebini anlatan mensur kısım ve şiirler ayrıca Kanuni Sultan Süleyman’ın yaptığı seferler ve onun devlet adamlığı vasfı yer almaktadır. “Bab-ı Mukaddime-i İbret-nâme” adı verilen birinci bölümde Hz. Âdem’den Hz. Muhammed’e kadar olan peygamberler ve sonrası, İslam beldeleri ve evliyalar yer almaktadır. “Hikâyet-i Şeyh” ile başlayan kısımda Şeyh Abdullah Yâfi’î, Abdülkadir Geylâni, Muhiddin-i Arabi, Şeyh İbni Sekine, İbni Fâris, Seyyid Ahmed bin Hasan, Hoca Bahâüddin Nakşibendi, Şeyh Müferrih, ayrıca İmam Musa Kazım, Cafer Sadık, Muhammed Taki ve Muhammed Mehde’ye ait metinler yer almaktadır. Bu metinlerde adı geçen şeyhlerin gösterdiği kerametler, müritlerin zorluklarının şeyhlerinin kerameti ile kurtulmaları ve ders almaları işlenmektedir. Hikâyelerin mekânı, Şam, Mekke, Bağdat gibi evliyaların yaşadığı beldelerdir. “Bab-ı Sani” yani ikinci bölüm “Hikâyet-i Zenbîl” ile başlamaktadır. Diğer 7 hikâyenin adları; “Hikayet-i Vahi Âdem ve Zengiler”, “Hikayet-i Beşir ve Nezir Zemheri Gecesinde”, “Eflatun-i İlahi”, “Hikaye-i Hammam-ı Nuh-Takdir”, “Hikayet-i Tuti”, “Hikayet-i Mahan ve Fitne-i Gilan”dır. Hikâyelerin kahramanları veya kimden dinlendiği bilinmemekle beraber, raviler şöyle naklederler ifadesi ile başlamaktadır. Bir tanesi dışında diğerleri masal türünde hayale dayanan, peri, cin, şeytan ve devlerle mücadele anlatılmaktadır. 7 hikâyenin geçtiği mekânlar, Çin, Yemen, Yunanistan ve Hindistan’dır. İkinci bölümde geçen hikâyeler masal türüne yakın olmasına karşın kıssadan hisse genel olarak nefis terbiyesi olarak sonlandırılmaktadır (Gülerer 1988: 13-32). Eserin sonunda Lami Çelebi tarafından uzun bir manzum kısım yer almaktadır. Burada hikâyelerin özetleri ve alınması gereken dersler sıralanmaktadır.
Halk içinde zamanla sözlü edebiyata kaynaklık etmiş hikâyeler yer aldığı için eserin dili sadedir.
İbret-nümâ’nın çeşitli kütüphanelerde yüze yakın nüshası bulunmaktadır (Tezcan 1979: 311-331). Eser, tasavvufî muhtevalı ve nefsi ıslah amacına yönelik hikâyelerden meydana geldiği için mev‘ize türünün bir örneği sayılır. Kaynakları dikkate alındığında derleme bir eser olduğu anlaşılmaktadır (Kut 2000: 371).
Eser üzerine bir yüksek lisans tezi bulunmaktadır (Gülerer 1988).
Şairin biyografisi için bk. “Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/lamii-celebi-mahmud-osman
Eserden Örnekler
HİKAYET-İ ŞEYH ‘Abdullah-ı Yâfi'i Rahmetullah dimişdür ki: Kazîbü’l-ban Musıliye kuddise sırrahu, Musıl Kâdısınun inkârı var idi ve andan sâdır olan ahvâli ve havarık-ı âdatı bidat ve dalâlete nisbet iderdi. İttifâk bir gün ol kâdı Musıl şehrinün bazı esvâkında giderken görse, Kazîbül-bân karşudan gelür. Gönliyle eyitdi temâm vakt-i fursatdur eyü elüme girdi ve murâd hoş el virdi. Hemin bunı tutup hâkimü'l-vakte ileteyim ve ef‘al-i fazihasın ve ahvâl-ı kabîhasın arz eyleyüp siyâset itdüreyin didi. Kazîbü’l-bân, kâdınun bu niyyetini bildi. Çünkim kâdı bu niyyetle bir kaç kadem ilerü vardı. Gördi ol karşudan gelen Kazibü’l-bân degildür. Bir kurd kişidür. Bir mikdâr dahi ilerü vardı gördi . Bir Arabdur dahi ilerü vardı. Gördi şehrün mute’ayyen fakihlerinden biridür. Kâdı mütehayyir oldı. Çünkim sorup anun yanına geldi Kazibü’l-bân eyitdi: Ey kâdı kankı Kâzibü’l-bân-ı hâkime iletüp siyâset itdürürsin. Kâdı mutahayyer olup inkârına tevbe eyledi. Şeyh Abdu’l-Kâdir Geylâni hazretlerine kuddise sırrahu eyitdiler. Kâzibü'l-ban namaz kılmaz. Buyurdı ki, öyle dimenüz ki hemişe anun sırrı Ka’be kapusında sücüddadur. Ümiddür ki zemânımuz şehyleri bununla temessük etmiyeler. Zirâ bu hâle anlar mâliklerdür. Alayık-ı beşeriyetden kemâl-i tasfiye bulmuş olalar (Gülerer 1988: 29).
Kaynakça
Tezcan, Nuran (1979). “Bursalı Lamîi Çelebi”. Türkoloji Dergisi VIII: 305-343.
Gülerer, Salih (1988). Bursalı Lâmi’î Çelebi-İbretnümâ (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Kut, Günay (2000). "İbretnâme". İslâm Ansiklopedisi. C.21. İstanbul: TDV Yay. 370-371.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞEVÂHİDÜ'N-NÜBÜVVE (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
2 | FÜTÛHU'L-MÜCÂHİDÎN/NEFAHÂTÜ'L-ÜNS TERCÜMESİ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca |
Görüntüle | ||
3 | VÎS Ü RÂMÎN/ VEYSE VÜ RÂMÎN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. murat öztürk |
Görüntüle | ||
4 | HüSN Ü DİL (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
5 | MÜNÂZARA-İ BAHÂR U ŞİTÂ/ MÜNÂZARA-İ SULTÂN-I BAHÂR BÂ-ŞEHRİYÂR-I ŞİTÂ (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Sadettin Eğri |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ DÎBÂCE-İ GÜLİSTÂN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Mehmet Nuri Çınarcı |
Görüntüle | ||
7 | MÜNŞE'ÂT-I LÂMİ’Î (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Prof. Dr. Hasan Ali ESİR |
Görüntüle | ||
8 | HALL-İ MU’AMMÂ-YI MÎR HÜSEYN / ŞERH-İ ESMÂ’-İ HÜSNÂ / MİR’ÂTÜ’L-ESMÂ / CÂM-I CİHÂN-NÜMÂ / TEFE’Ü’L-NÂME (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Araş. Gör. Songül Akboğa |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE-İ ARÛZ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î, Mahmûd b. Osmân | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
10 | MENÂKIB-I ÜVEYSÜ'L-KARÂNÎ (LÂMİ’Î ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN |
Görüntüle | ||
11 | HEFT PEYKER (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
12 | MEVLİDÜ'R-RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU |
Görüntüle | ||
13 | MAKTEL-İ İMAM HÜSEYİN/MAKTEL-İ ÂL-İ RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
14 | SALÂMÂN U ABSÂL (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Erdoğan ULUDAĞ |
Görüntüle | ||
15 | ŞEM' Ü PERVÂNE (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Sadık Armutlu |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
18 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
20 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
22 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
24 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
25 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |