ZUBDETÜ'L-FUHÛS FÎ NAKŞİ'L-FUSÛS (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ)
Fusûsu’l-Hikem özeti olan Nakşu’l-Fusûs’un Türkçe tercüme ve şerhi
Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi (d. ?/? - ö. 1041/1631)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Muhyiddîn İbn Arabî’ye ait Fusûsu’l-Hikem’in muhtasarı olan Nakşu’l-Fusûs adlı esere İsmâîl Rusûhî Efendi’nin tarafından yapılmış tercüme ve şerh.

İbn Arabî, meşhur eseri Fusûsu’l-Hikem’i 27 fass (bölüm) şeklinde telif etmiş, daha sonra bu eseri Nakşu’l-Fusûs adıyla özetleyerek bir talebesine yazdırmıştır. İsmâîl Rusûhî Efendi’nin Zubdetu’l-Fuhûs’u da bu muhtasar eserin Türkçe tercüme ve şerhidir. İbn Arabî’nin eseri 27 fass (bölüm) olarak düzenlenmiş, her fassta bir nebînin temsil ettiği hikemî anlam yorumlanmıştır. Şeyh İsmail Rusûhî Efendi de aynı tertibe riayet ederek bu eseri Türkçeye kazandırmıştır (Tanyıldız 2010: 26).

İsmâîl Rusûhî Efendi, eserin mukaddimesinde Mevlevî müritlerinin İbn Arabî’nin saadetli sözlerine talip olduğunu görüp bu risâleyi tercüme etmek istediğini belirtir. Zira talipler bu tür eserlerdeki Arapça ibâre ve terkiplerin birçoğunu anlayamamaktadırlar. Taliplerin ve irşat bulmak isteyenlerin nasiplenmesi için bu tercümeye ihtiyaç duyulduğunu ifade eder. Zira kendisinden önce bu esere Türkçe tercüme eden kimse yoktur (Ceyhan 2005: 226). Şeyh Rusûhî Efendi, Mevlânâ’nın Mesnevî’sini şerh ederken çoğu kez İbn Arabî’nin ifade ve yorumlarına başvurduğu gibi İbn Arabî’nin Nakşu’l-Fusûs’unu şerh ederken de Mevlânâ’nın Mesnevî’sine sıkça atıfta bulunur.

Hacim olarak küçük olan bu eser mana zenginliği bakımından oldukça etkileyicidir. Muhtelif yazmaları mevcut olan bu eser ilk olarak 1911 yılında basılmış (Ankaravî 1328), daha sonra İlhan Kutluer tarafından yeni harflerle yayımlanmıştır (1981). Ayrıca eser sadeleştirilerek Ayhan Yıldırım tarafından yeniden yayımlamıştır (2005). Necdet Okumuş ise eserin “İshâk” ve “Yûsuf” fassları üzerine bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır (1990).

Yazarın biyografisi için bk. "Rüsûhî, Şeyh İsmail Rüsûhî Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rusuhi-seyh-ismail-efendi

Eserden Örnekler


“İlahi hikmetin Âdem’e özgü kılınması, onun hilafet için yaratılmış olmasındandır. Âdem’in mertebesi alemde olan bütün mertebeleri içine alır ve bütün isim ve sıfatların zuhûruna tekabül eder. Adem’den başkasına bu istidat ve yetenek verilmemiştir. İşte ilâhî mertebenin aynası ve bütün Rabbani isimlerin ortaya çıktığı yer olduğu için ilâhî hikmet Âdem’e nisbet edilmiştir.

Rûhânî hakîkat ve nefse ilişkin hikmet Şît’e tahsis edilmiştir. Zira Şît, ikinci insandır. Mutlak feyzden ortaya çıkan her bilgiyi bağış yoluyla edinmiştir. Âdem, oğlu Habil’in ölümünden sonra acı ve ızdıraplarını dindirmesi için Allah’tan bir çocuk dileyince, Hak ona Şît’i bağışlamış ve Şît’e verilen her şeyin külfet ve çalışmakla değil, vergi ve bağış yoluyla olduğundan İbn Arabî nefsî hikmetleri Şît kelimesine tahsis etmiştir.

Nûh’un tabiatında Allah’ı tenzih etmek galip olduğundan ve gönderildiği putperest kavmini münezzeh bir Allah tasavvuruna davetten ötürü Nuh’a “Subbûhî hikmet” verilmiştir.

Hz. İbrahim ise kendi devrinde sevgi, dostluk, şaşkınlık ve hayretin mazharı olması sebebiyle, Hak, zuhûr ettiği yerlerde zatî kimliği ve subûtî sıfatlarıyla insanlar içinde önce İbrahim’e tecelli etmiştir. Dolayısıyla İbrahim’e “mehimî/şiddetli aşk ve hayret hikmeti” verilmiştir. Bunun gibi Hz. İbrahim ile Hz. Muhammed arasındaki tüm peygamberlerin kelimesine bir hikmet tevdi edilmiştir.

Hz. Muhammed ise, “ferdiyyet-i selâse” devresini temsil eder. Başka bir ifâdeyle, varlıktaki her şeyin üzerinde bulunduğu “üç” ilkesini açıklar. Ferdî hikmet, Muhammed’in kelimesine izafe edilmiştir. Zira Muhammed, İlahî cem'iyyet makamına tek başına sahiptir ve bu makamın üstünde Zât-ı Ehadiyyet’ten başka bir makam yoktur.” (Ceyhan 2005: 232-233)

Kaynakça


Ankaravî İsmâîl Rusûhî (1328). Zübdetü’l-Fuhûs fî-Nakşi’l-Fusûs. İstanbul: Metin Matbaası.

Ceyhan, Semih (2005). İsmâîl Ankaravî ve Mesnevî Şerhi. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.

Kutluer, İlhan (1981). İsmâîl Rusûhî-i Ankaravî; Nakşe’l-Fusûs Şerhi. İstanbul: Ribat Yay.

Okumuş, Necdet (1990). Ankaravi’nin Nakşu'l-Fusus Tercümesi ve İshak ve Yusuf Fassları’nın Yorumları. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.

Tanyıldız, Ahmet (2010). İsmâîl Rusûhî-yi Ankaravî Şerh-i Mesnevî (Mecmû’atu’l-Letâyif ve Matmûratu’l-Ma’ârif) (I. Cilt) (İnceleme-Metin-Sözlük). Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.

Yıldırım, Ayhan (2005). Muhyiddin İbnü’l-Arabî; Nakşe’l-Fusûs-Gerçeklerin Özü, Şerh İsmâîl Rusûhî Ankaravî. İstanbul: Ataç Yay.

Atıf Bilgileri


TANYILDIZ, Ahmet. "ZUBDETÜ'L-FUHÛS FÎ NAKŞİ'L-FUSÛS (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/zubdetu-l-fuhus-fi-naksi-l-fusus-rusuhi-seyh-ismail-efendi. [Erişim Tarihi: 05 Ağustos 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 RİSÂLE FÎ HAKKI'S-SEMÂ (RÜSÛHî, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
2 HUCCETU'S-SEMÂ' (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
3 RİSÂLETÜ'T-TENZÎHİYYE FÎ ŞE'Nİ'L-MEVLEVİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
4 RİSÂLE-Yİ USÛL-I TARÎKAT VE BEY’AT (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
5 SÜLÛKNÂME-Yİ ŞEYH İSMÂÎL (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
6 MİNHÂCU’L-FUKÂRÂ (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
7 DERECÂTU’S-SÂLİKÎN (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
8 RİSÂLE-Yİ UYÛN-I İSNÂ AŞERE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
9 MAKÂSIDU’L-ALİYYE FÎ ŞERHİ’T-TÂİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
10 ŞERH-İ KASÎDE-İ MÎMİYYE EL-HAMRİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂ'İL ANKARAVÎ EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâ'il Ankaravî Efendi Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMET İNCE
Görüntüle
11 HİKEMU’L-MUNDERİCE FÎ ŞERHİ’L-MUNFERİCE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
12 İZÂHU’L-HİKEM/ŞERHU HEYÂKİLİ’N-NÛR (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
13 FUTÛHÂT-I AYNİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
14 MİSBÂHU’L-ESRÂR (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
15 ŞERH-İ EHÂDÎS-İ ERBA’ÎN (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
16 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
17 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
18 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
19 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
20 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
21 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
22 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
23 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
24 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
25 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle