ZARİÂTU'L-VUSÛL (KEMÂLÎ)
tahmis
Kemâlî, Taşköprî-zâde Kemâleddîn Mehmed (d. 960-61/1553 - ö. 1031-32/1621)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Bazı kaynaklara göre (Çakır 2014, Çakır 2013a: 17, Çakır 2013b: 133) “Mecdeddin Cemâl el-İslâm (?)’ın Arapça Kasîde-i Tebriye’sinin Zariâtu’l-Vüsûl adıyla tahmisi” şeklinde tanımlanan şiir. Bu kaynaklarda eser müellifin “Tahmîs-i Kasîde-i Bürde” adlı eserinden ayrılmaktadır. Ve hakkında başka bir bilgi yoktur.

Diğer çalışmalarda müellifin tahmis olarak tek bir eserinin adı verilmekte ve bu çoğu kaynakta, Zariâtu’l-Vusûl adlı başka bir eser geçmemektedir: Müellifin bu yolda belirtilen tek eserini İpşirli (2011: 154) ve Taş (2020b: 6) “Kasîde-i Bür’e Tahmîsi”, Bursalı (1915: 456) “Arapça Kaside-i Bür'e’ye tahmis (besleme)”, Aslan (2021: 91) “Kasîde-i Bür Tahmîsi”, Atâyî (Donuk 2017: 1609) ise “Beriyye” nâm ḳaṣîde-i ‘Arabiyyeyi tahmîs” şeklinde belirtmişlerdir.

Bu kaynaklara bakıldığında müellifin Mecdeddin Cemâl-el İslâm’ın şiirini tahmis etmediği, mezkûr eserin Mısırlı sûfî ve şair, Muhammed b. Saîd el-Bûsîrî (ö. 696/1296)’nin Hz. Muhammed övgüsündeki Arapça el-Kevâkibü’d-Dürriye fî Medhi Hayri’l-Beriyye kasidesine tahmis olduğu gözükmektedir. Nitekim Taş (2020a), Sak (2019) ve Kahraman (1991) da müellife dair tek tahmisten bahsetmiş ve zemin şiirin Muhammed el-Bûsîrî’nin kasidesi olduğunu ifade etmişlerdir. Taş (2020a: 31) müellifin tahmis olarak andığı tek eserini “Kaside-i Bür’e (Tebrie) Tahmisi” şeklinde zikreder ve eser hakkında kısıtlı da olsa açıklamaları olan tek kaynak budur. Eserin müellifin gönül zenginliğini göstermesinin yanı sıra şâirlik yönünü de yansıtması bakımından önem sahibi olduğunu ifade eder. Sak (2019: 347) da çalışmasında müellifin tahmisinin İmam Busîrî’nin kasidesine Türkçe bir tahmis olduğunu belirtir. Kahraman (1991: 173) da “Kaside-i Bürde Tahmisi” şeklinde takdim ettiği eserin Bûsîrî’nin kasidesine tahmis olduğunu aktarır. Bu kaynaklardaki bilgilerle Çakır (2014, 2013a, 2013b)’ın üç çalışmada tekraren verdiği bilgi, “tahmis şeklinde olmak” ve kaydettiğine göre Mecdeddin Cemâl el-İslâm’ın eseri olduğu söylenen Kaside-i Tebriye'deki “tebriye”nin kökeni dolayısıyla “kaside-i bür’e ile ilgili olmak” bağlamında örtüşürlerken bu kaynakların hiçbirinde Zariâtü’l-Vusûl adı zikredilmemiştir.

Sonuç olarak bu tahmisin doğrudan Bûsîrî’nin kasidesine tahmis olarak mı, yoksa onu örneğin tanzir etmiş olabilecek el-İslâm’ın Kasîde-i Tebriye’sine tahmis olarak mı yazıldığı ve adının Zariâtü’l-Vusûl olup olmadığı net değildir. Eldeki kesin olan bilgi Kemâleddin efendinin Bûsîrî’nin kasidesi yolunda bir Kaside-i Bür’e tahmisinin olduğudur.

Şairin biyografisi için bk. “Kemâlî, Taşköprî-zâde Kemâleddîn Mehmed”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kemali-taskoprizade-kemaleddin


Kaynakça


Aslan, Zümrüt (2021). Zekeriyyazâde Yahya Efendi Ve Bostanzâde Mehmed Efendi’nin Ruznâmçeleri Işığında I. Ahmed Döneminde Mülâzemet Sistemi. Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.

Ayçiçeği, Bünyamin (2015). “Bûsîrî (ö. 696/1297 ?)’nin Kasîdetü’l-Bürde’sinin Diyarbakırlı Mehmed Said Paşa (ö. 1308/1892) Tarafından Yapılan Mensur ve Manzum Tercümesi”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi (15): 27-102.

Bursalı, Mehmed Tâhir (1915). Osmanlı Müellifleri. (hzl. A. F. Yavuz ve İ. Özen). İstanbul: Meral Yay.

Çakır, M. Sefa (2013a). Taşköprîzade Kemaleddin Mehmed Bin Ahmed’in Şerh-i Ehadis-i Erbain Tercümesi (Metin-İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi.

Çakır, M. Sefa (2013b). “Taşköprîzade Kemaleddin Mehmed Ve Şerh-İ Ehadis-İ Erbain Adlı Eseri”. Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 3 (5): 131-140.

Işıl, Hayide (2021). Osmanlı Coğrafyasında Yapılmış Farsça Manzum Kasîde-i Bürde Tercümeleri ve Muhammed Tebâdekânî’nin Kasîde-i Bürde Tahmisi (Muhteva-İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

İpşirli, Mehmet (2011). “Taşköprizâde Kemâleddin Efendi”. İslam Ansiklopedisi. C. 40. İstanbul: TDV Yay. 152-154.

Kahraman, Bahattin (1991). “Busîrî’nin Kaside-i Bürde’si Etrafında Yazılmış Türkçe Eserler”. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (6): 167-174.

Kaplan, Yunus (2021). “Fazlî ve Manzum Kasîde-i Bürde Tercümesi”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi 25 (1): 66-89.

Nev’îzâde Atâyî (2017). Hadâiku’l-Hakâ’ik fî Tekmileti’ş-Şakâ’ik Nev’îzâde Atâyî’nin Şakâ’ik Zeyli (İnceleme-Tenkitli Metin). C. 2. (hzl. S. Donuk). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı.

Sak, A. Vesile (2013). “Said Paşa’nın Kaside-i Bürde Tahmisi”. Turkish Studies 8 (9): 523-559.

Sak, A. Vesile (2019). “Esâsî’nin Kaside-i Bürde Tercümesi”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (16): 343-363.

Taş, Süleyman (2020a). Taşköprizâde Kemaleddin Efendi’nin “Uddetü Ashâbi’l-Bidâyeti Ve’n-Nihâye” Adlı Eserinin Tahkik ve Tahlili. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.

Taş, Süleyman (2020b). “Taşköprizâde Kemâleddin Efendi ve ‘Udde Kitabı Tashkoprizadah Kamāl al-Dīn Efendī and His Book al-Uddah”. Kastamonu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 (1): 1-18.

Atıf Bilgileri


Yarar, Yeşim. "ZARİÂTU'L-VUSÛL (KEMÂLÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/zariatu-l-vusul-kemali. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MEVZÛÂTU'L-'ULÛM (KEMÂLÎ, TAŞKÖPRÎ-ZÂDE) Kemâlî, Taşköprî-zâde Kemâleddîn Mehmed Doç. Dr. Mustafa Sefa Çakır
Görüntüle
2 KİTÂBU'L-İSTÎ'ÂB FÎ MA'RİFETİ'L-ASHÂB (KEMÂLÎ, TAŞKÖPRÎ-ZÂDE) Kemâlî, Taşköprî-zâde Kemâleddîn Mehmed Doç. Dr. Mustafa Sefa Çakır
Görüntüle
3 TÂRÎH-İ KAHT-I MISIR TERCÜMESİ (KEMÂLÎ) Kemâlî, Taşköprî-zâde Kemâleddîn Mehmed Araş. Gör. Dr. Ümit Eskin
Görüntüle
4 'UDDETÜ ASHÂBİ'L-BİDÂYE VE'N-NİHÂYE FÎ TECRÎDİ MESÂ'İLİ'L-HİDÂYE (KEMÂLÎ) Kemâlî, Taşköprî-zâde Kemâleddîn Mehmed Diğer Yeşim Yarar
Görüntüle
5 TAHMİS-İ KASİDE-İ BÜRDE (KEMÂLÎ) Kemâlî, Taşköprî-zâde Kemâleddîn Mehmed Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Doç. Dr. Hamza KOÇ
Görüntüle
6 RİSÂLE-İ HÜSEYİN VÂ'İZ TERCÜMESİ (KEMÂLÎ) Kemâlî, Taşköprî-zâde Kemâleddîn Mehmed Diğer Yeşim Yarar
Görüntüle
7 ŞEH-NÂME (KEMÂLÎ) Kemâlî, Taşköprî-zâde Kemâleddîn Mehmed Diğer Yeşim Yarar
Görüntüle
8 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
9 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
10 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
11 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
12 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
13 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
14 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
15 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
16 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
17 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle