ZAFERNÂME ŞERHİ (ZİYA PAŞA)
Hiciv
Ziya Paşa (d. 1829-ö. 1880)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ziya Paşa’nın Âli Paşa’nın Girit sorununu çözememesini ironik bir biçimde hicveden kaside, tahmis ve şerh kısımlarından meydana gelen hiciv eseri. Batılı anlamda ironik ve politik satirin Türk edebiyatındaki ilk örneği olarak kabul edilebilecek Zafernâme, ayrı zamanlarda kaleme alınmış kaside, tahmis ve şerh kısımlarından meydana gelmiş bir eserdir. Şerh, diğer iki kısmı da içerdiğinden kaynaklarda eserin adı Zafernâme Şerhi olarak geçmektedir. Eserin manzum bölümleri 1868’de Londra’da; mensur şerh kısmı ise 1870’de Cenevre’de yazılmış, taşbasması olarak basılmış ve Hürriyet gazetesinin 23 Haziran 1870’deki son sayısından sonra gazete abonelerine cüz cüz postalanmıştır. Ebüzziya Tevfik, eserin yabancı ülke temsilciliklerinin bulunduğu Osmanlı vilayetlerinde birkaç yüz bin kişiye ulaştırıldığını ileri sürmüştür.  Zafernâme’nin hiciv oklarının hedefinde olan Âli Paşa’nın sağlığında ve II. Abdülhamid döneminde İkinci Meşrutiyet’e kadar basımı ve dağıtımı yasaklanmış eserlerden olduğu görülmektedir. Bununla birlikte anılan dönemde okurun yoğun talebi dolayısıyla bibliyografik künyesi bulunmayan birçok korsan baskısının yapıldığı da Ebüzziya’nın Saray’a yazdığı, korsan yayın yapan matbaaları şikâyet ettiği bir jurnalden anlaşılmaktadır.  Nejdet Sançar, biri taşbasması iki tarihsiz baskı tespit etmiştir. Taşbasması 135, diğeri ise 187 sayfadır. Yeni harflerle ise Fikret Şahoğlu’nun yayına hazırladığı yine tarihsiz, özgün metne göre eksikleri bulunan bir baskısı vardır.

Ziya Paşa Zafernâme’de kendini gizlemiş ve “Kaside”yi İzmit Mutasarrıfı Bosnalı Fazıl Paşa, beyitlerin önüne üçer dize eklemek suretiyle oluşturulmuş “Tahmis”i Karantina kitabetinden emekli Ayaşlı Hayri Efendi, “Şerh”i de dönemin ünlü zaptiye müşiri Hüsnü Paşa’nın kaleminden çıkmış gibi yazmıştır. Ziya Paşa’nın bu şahısları sözde yazarlar olarak seçmesi, Ebüzziya’ya ve bazı yazarlara göre cahilliklerinden ve Âli Paşa’ya aşırı bağlılıklarından dolayıdır. Oysa her üç şahıs da Âli Paşa’ya bağlılıkları bilinmekle birlikte cehaletleriyle tanınmış değillerdir; ubudiyet dışında Ziya Paşa Bosnalı Fazıl Paşa'yı ve Hayri Efendi'yi kendisi aleyhinde yazdıkları hicivler; Hüsnü Paşa'yı ise Yeni Osmanlılar Cemiyeti üyelerine karşı uyguladığı şiddetli baskı dolayısıyla Zafernâme’nin sözde yazarı yapmıştır. Böylece hem Âli Paşa’nın övgü görüntüsü altında hicvi mümkün olmuş hem de sözde yazarların zaafları, dalkavuklukları, cehaletleri teşhir edilmiştir.

Zafernâme, ilk bakışta divan edebiyatı geleneği içinde değerlendirilebilecek bir form anlayışı ile oluşturulmuştur. Kaside, tahmis ve şerh klasik edebiyat kültürünün bir parçasıdır ve Ziya Paşa da nazire anlayışına dayalı bu edebiyat kültürünü harfiyen uygulamış gibi görünür. “Kaside” kısmı, 66 beyitten meydana gelmiştir. Aruzun "feilâtün feilâtün feilâtün feilün" kalıbıyla yazılan “Kaside”nin her beytine aynı aruz kalıbıyla yazılmış üçer dize eklemek suretiyle “Tahmis” meydana getirilmiştir. Sözde şerhçi Hüsnü Paşa ise, yine özellikle Mesnevî şerhlerinde de görüldüğü gibi, her bendin izaha muhtaç sözcüklerini tek tek açıklamış ve ardından “Hülasa-i Mana” başlığı altında bendin ne anlama geldiğini kısaca özetlemiştir. Böylece dönemin okuru açısından biçim bakımından yadırgatıcı olmayan, birbiriyle organik bağı kuvvetli, bütünlüklü bir metin ortaya çıkarılmıştır.

Klasik formu büyük bir yetkinlikle kullanmakla birlikte Zafernâme Şerhi, Türk edebiyatında daha önce bir benzeri bulunmayan bir hiciv anlayışıyla kaleme alınmıştır. Daha önce bir devlet adamı hakkında böylesine ısrarla sürdürülmüş bu boyutta, bu hacimde sistematik hiciv üretilmemiştir. Eseri yeni yapan çok önemli bir başka husus ise, bu hacimdeki bir eserde baştan sona kadar ironik söylemin kullanılmasıdır. Türk hiciv edebiyatında Zafernâme’den önce övgü görüntüsü altında yerginin bu boyutta bir başka örneği yoktur. Ziya Paşa, klasik hicvin dolaysız, müstehcen ve sövgüye dayalı hiciv söylemine hiç başvurmadan övgüyü yergiye dönüştürebilecek dilsel oyunları büyük bir başarıyla kullanmıştır. Böylece hem hiçbir ayrıntıyı kaçırmadan hedef şahıs, hicvi hak eden diğer şahıslar ve onların yapıp ettikleri övgü görüntüsü altında teşhir edilmiş hem de sözde yazarlar, kendi söylemleriyle cahil, anlayışı kıt ve dalkavuklukta sınır tanımayan şahıslar olarak sergilenmiştir.

Zafernâme, esasen Tanzimat döneminin en önemli devlet adamlarından sadrazam Mehmet Emin Âli Paşa’nın (1815-1871) Osmanlı Devleti’nin 1860’lı yıllardaki en önemli sorunu olan Girit isyanını çözüme kavuşturma tarzını büyük bir başarısızlık olarak alaya almak amacıyla yazılmıştır. Âli Paşa, 2 Ekim 1867- 29 Şubat 1869 tarihleri arasında Girit’te görev yapmış ve aslında isyanı Rum nüfusu Müslümanlarla eşit haklara sahip kılmak, iki yıl vergi muafiyeti sağlamak gibi ödünler vermek suretiyle bir süreliğine de olsa bastırmıştır. Zafernâme’de Ziya Paşa, Arz-ı Hal, Rüya gibi eserlerinde de ısrarla vurguladığı üzere can düşmanı olarak gördüğü Âli Paşa’nın Girit başarısızlığından başlamak üzere devlet yönetimindeki politik tutarsızlıklarını, başarısızlıklarını, dış politikadaki korkaklığını; Girit, Sırbistan-Karadağ, Memleketeyn, Mısır ve Şam sorunlarını çözememesini, ekonomik sorunlar karşısında vergiye ve borçlanmaya dayalı politikalarını, yolsuzluklarını, despotik yönetim anlayışını, adam kayırmacılığını, kısacası bir devlet adamı olarak neredeyse bütün icraatını ironik hicvin aynasından yansıtmıştır. Âli Paşa’nın bir devlet adamı olarak uyguladığı politikaların hicvedildiği sayfalarda Ziya Paşa, devletin bekasını düşünen, toplumsal değerlerin korunmasını gözeten bir aydın kimliğiyle konuşur. Ancak bununla kalmaz; Âli Paşa’nın politik kimliği ve icraatı dışında vücut özellikleri, özel hayatı, kendini beğenmişlik, hırs, şöhret düşkünlüğü, kindarlık, cimrilik, cehalet gibi kişisel zaafları, hatta babasının kapıcı olmasına varıncaya kadar, hiçbir ayrıntı ihmal edilmemek üzere bütün “kusur”larını da Zafernâme’de sistematik bir şekilde hicveder.

Zafernâme, Türk edebiyatında bir devlet adamına yöneltilmiş en şiddetli, en sistematik ama o ölçüde de yenilikçi, sıra dışı, benzersiz bir hiciv eseridir.

Ziya Paşa’nın biyografisi için bk. “Ziya Paşa”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ziya-pasa

Eserden Örnekler


19

Az gelir sıytını ta’rîf içün her ne desem

Kulunuz Avrupa’nın hâlini gerçi bilmem

Bunu bir diplomat ağzından işittim akdem

Öyle bir şöhrete mâlik ki mülûk-i âlem

Nâmını bilse eğer elbet anar bi’l-ibcâl

(sıyt) Sıvt-ı denî şöhret ma’nâsında mecazdır (gerçi) Gerçek demek (diplomat) Politika işinde ma’lûmâtı olan kimseye denir. Müsteşar Halil Bey gibi. (…) (bi’l-ibcâl) Ta’zîm ile ma’nâsına zarf-ı müstakırrdır. Nâzım-ı nihrîr Âli Paşa’nın fenn-i kitâbette der-kâr olan maharetine dâ’ir bahsi tâmm ettikten sonra evsâf-ı sâ’iresine sevk-i kelâm eder.

Hülâsa-i Ma’nâ: Ol zât-ı azîmü’ş-şânın sıyt u şöhretini beyân ve ta’rîf içün ben her ne desem azdır. Kulunuz (Hayri) Avrupa’ya gitmediğim cihetle oranın hâline vâkıf değilsem de politika işinde ma’lûmâtı olan bir zâttan işittiğime göre Âli Paşa’nın o kadar şöhret ü şânı var imiş ki bütün âlemdeki pâdişâhlar anın nâmını ta’zîm ile yâd ederler imiş. İşte bu ma’nâ pek a’lâ lâkin (nâmını bilse eğer) ne demek? Burasını şârih-i fakîr anlayamadı. Nemize lâzım orasını t[iz] geçelim. (Ziya Paşa yty: 61-62) .

Kaynakça


Akyüz, Kenan (1953). Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.

Akyüz, Kenan (1979). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri (1860-1923). Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.

Apaydın, Mustafa (2001). Türk Hiciv Edebiyatında Ziya Paşa. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.

Bilgegil, Kaya (1979). Ziyâ Paşa Üzerinde Bir Araştırma-I. Ankara: Atatürk Üniversitesi Yayınları.

Bilgegil, Kaya (1980). Yakın Çağ Türk Kültür ve Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar-II. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.

Budak, Ali (2013). Zafernâme-Çağdaş Kuramlarla Bir Satir Analizi. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.

Ebüzziya Tevfik (1973). Yeni Osmanlılar Tarihi. (hzl. Şemsettin Kutlu). İstanbul: Hürriyet Yayınları.

Göçgün, Önder (1991). “Tanzimat Devrinin Bir Hiciv Abidesi: Ziya Paşa’nın Zafer-name’si”. Türk Edebiyatı Araştırmaları-I. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları, 175-201.

İsmail Habip (1340). Türk Teceddüd Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Ortaylı, İlber (1987). İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı. İstanbul: Hil Yayın.

Sançar, Nejdet (1956). “Ziya Paşa’nın Eserleri ve Eserlerinin Çeşitli Basımları”. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni. V (1): 1-14.

Tanpınar, Ahmet Hamdi (1976). 19 uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Basımevi.

Ziya Paşa (yty). Zafernâme Şerhi. yyy.

Ziya Paşa (yty). Zafernâme Şerhi. İstanbul: Matbaa-i Jirayir-Keteon.

Ziya Paşa (yty). Zafer-nâme. (hzl. Fikret Şahoğlu). İstanbul: Tercüman 1001 Temel Eser.

Atıf Bilgileri


Apaydın, Mustafa. "ZAFERNÂME ŞERHİ (ZİYA PAŞA)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/zafername-serhi-ziya-pasa. [Erişim Tarihi: 15 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ARZ-I HÂL (ZİYA PAŞA) Ziya Paşa Prof. Dr. Mustafa Apaydın
Görüntüle
2 ENDÜLÜS TÂRİHİ (ZİYA PAŞA) Ziya Paşa Prof. Dr. Mustafa Apaydın
Görüntüle
3 ENGİZİSYON TÂRİHİ (ZİYA PAŞA) Ziya Paşa Prof. Dr. Mustafa Apaydın
Görüntüle
4 EŞ'ÂR-I ZİYÂ (ZİYA PAŞA) Ziya Paşa Prof. Dr. Mustafa Apaydın
Görüntüle
5 HARÂBÂT (ZİYA PAŞA) Ziya Paşa Prof. Dr. Mustafa Apaydın
Görüntüle
6 TARTÜF/RIYÂNIN ENCÂMİ (ZİYA PAŞA) Ziya Paşa Prof. Dr. Mustafa Apaydın
Görüntüle
7 RÜ'YÂ (ZİYA PAŞA) Ziya Paşa Prof. Dr. Mustafa Apaydın
Görüntüle
8 TERCÎ-I BEND - TERKÎB-İ BEND (ZİYA PAŞA) Ziya Paşa Prof. Dr. Mustafa Apaydın
Görüntüle
9 VERÂSET-İ SALTANÂT-I SENİYYE HAKKINDA MEKTÛB (ZİYA PAŞA) Ziya Paşa Prof. Dr. Mustafa Apaydın
Görüntüle
10 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
11 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
12 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
13 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
14 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
15 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
16 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
17 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
18 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle