YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HATÂYÎ)
çift kahramanlı aşk mesnevisi
Hatâyî, Hatâyî-i Tebrîzî (d. ? - ö. ?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Tebrizli Hatâyî’nin kaleme aldığı aşk mesnevisi. Agâh Sırrı Levend, 15. yüzyılda kaleme alınan Yûsuf u Züleyhâ’lar arasında Hatâyî’nin Yûsuf u Züleyhâ adlı eserini de zikreder (Levend, 1988:129). Ahmet Caferoğlu tarafından Akkoyunlu sahasında, Sultan Ya'kûb'un sarayına mensup gösterilen ve hakkında çok az biyografik bilgi bulunan Tebrizli Hatâyî’nin Yûsuf u Züleyhâ mesnevisinin mevcut altı nüshası Azerbaycan, Bakü Elyazmaları Enstitüsü’nde bulunmaktadır (Demir 2006: 23). Yûsuf u Züleyhâ, aruzun "fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün" kalıbı ile kaleme alınmıştır. Haluk İpekten’e göre Türk edebiyatında çok sık kullanılan bu veznin (İpekten 1999: 221) bu eserde en önemli tercih sebebi 4+4+3=11’li hece veznine olan benzerliğidir. Nitekim, Hatâyî’nin vezin uygulamasında zaman zaman esas kalıptan çıkarak 11’li ölçüye yöneldiği görülür (Demir 2006:36).

Mesnevinin karşılaştırmalı metni 1234 beyitten oluşmaktadır.  Besmele beytinin hemen ardından esas hikâyenin başladığı  görülen eser, bu yönüyle klasik mesnevi yazıcılığının genel tertip özelliklerine sahip değildir. Mollâ Câmî’nin aynı adlı mesnevisiyle önemli benzerlikler göstermekle beraber, söz konusu eserin daha muhtasar ve sade olduğu söylenebilir. Ancak, Câmî’de olmayan bazı ayrıntılar ve yan kahramanlar Hatâyî’nin eserinde yer alır. Farsça başlıklarla bölümlendirilen mesnevide, yer yer, kahramanların ağzından söylenmiş gazellere rastlanır. Söz konusu gazellerden biri Yûsuf’un, biri Yûsuf’a müşteri olan Duhter-i Âmlâk’ın, ikisi Züleyhâ’nın ve biri de Dünyâ Hatun’un dilinden söylenmiştir. Eserde nasihat türünde yazılan bir diğer gazel, Hatâyî mahlasının geçtiği tek yer olması sebebiyle önemlidir (Demir 2006: 31).

Dil ve üslûp başarısı açısından klasik Fars edebiyatının büyük şairi Câmî’yi yakalayamayan eserde, Âmil Çelebioğlu’nun halk meclislerinde okunmak üzere söylenmiş mesneviler tasnifine uyan bir söyleyiş tarzı hâkimdir. Bölgedeki Türkmen halkın diliyle söylenmiş eserde Azerî Türkçesinde yaygın olarak kullanılmakta olan “dözmek, tapmak, tapşurmak, aparmak, nöker” gibi bazı kelimelere de rastlanmaktadır.

Hatâyî’nin Yûsuf u Züleyhâ'sı üzerine Recep Demir tarafından doktora tezi yapılmıştır (2006).

Şairin biyografisi için bk. "Hatâyî, Hatâyî-i Tebrîzî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hatyi-hatayii-tebrizi 

Eserden Örnekler


Şi'r-i Züleyhâ Hatun (Goften-i Züleyhâ - Şi'r-i Züleyhâ Goften)

Gönül vây kim murâda irmez oldun

Visâle hasret oldun görmez oldun


Gönül vây kim cihânda megbûn oldun

Melûlsan şâdmâna irmez oldun


Gönül vây kim dem-â-dem derdlü oldun

Teni mecrûh tîmâra irmez oldun


Firâk-ı Züleyhâ Ez-Dil-i Hod (Tamâm-ı Şi'r-i Züleyhâ)

Zelhâ eydür ey gönül itgil firâk

Çek sadânı dilberün düşdi ırak


Ey kara gönlüm melûl gönlüm benüm

Derd-mend gönlüm zelîl gönlüm benüm 


Ki benden ayrılup yâr-ı habîbim

Devâ-yı derd-i bîmâra tabîbim


Ümîdim tende bu cânda karârım

Azîzim sevgü yârım nûr-ı çeşmim


Be-her hâlet hayâlim hem habîbim

Nigârım dilberim ins-i enîsim (Demir 2006: 141-142) 

Kaynakça


Caferoğlu, Ahmet (1991). Azerbaycan Edebiyatı, Türk Dünyası Edebiyatı. (hzl. H. Açıkgöz). Ankara: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yay.

Çelebioğlu, Amil (1999). Türk Edebiyatında Mesnevi, (XV. yy.’a Kadar). İstanbul: Kitabevi Yay.

Demir, Recep (2006).  Hatâyî-i Tebrîzî ve Molla Câmî’nin Yûsuf u Züleyhâ Mesnevileri Üzerinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.

Gökcan, Melike T. (2011). Klasik Türk Edebiyatında Yusuf u Züleyha Mesnevileri Üzerine Mukayeseli Bir Çalışma. Ankara: KB Yay.

Levend, Agâh Sırrı (1988). Türk Edebiyatı Tarihi. C. 1. Ankara: TTK Yay.

Atıf Bilgileri


Gökcan, Melike. "YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HATÂYÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/yusuf-u-zuleyha-hatayi. [Erişim Tarihi: 27 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 KÜLLİYÂT (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
2 KİTÂBU'L-HİDÂYE (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
3 KÜNÛZU’L-UŞŞÂK (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
4 KİTÂBU’Ş-ŞARKİYYÂT (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
5 KİTÂBU’L-BEDÎ’İYYÂT (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
6 KİTÂBU'L-MUKADDİME (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
7 KİTÂBU’L-GARBİYYÂT (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
8 KİTÂBU LEVÂMİ’İ’L-ENVÂR (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
9 YÛSUF U ZELÎHÂ / YÛSUF U ZÜLEYHÂ (AHMEDÎ) Ahmedî, Ahmedî-i Tebrîzî, Tebrîzli Ahmedî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
10 DÎVÂN (HAKÎKÎ) Hakîkî, Cihânşâh Prof. Dr. Muhsin Macit
Görüntüle