- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmedî/Mürşidî, Seyyid Ahmed Mürşid Efendi - Madde Yazarı: Araş. Gör. Zehra Öztürk
- Eser Yazılış Tarihi:18. yüzyıl
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:30/03/2022
YÛSUF U ZÜLEYHÂ (AHMEDÎ / MÜRŞİDÎ)
âşıkane mesneviAhmedî/Mürşidî, Seyyid Ahmed Mürşid Efendi (d. 1100/1688-89 - ö. 1174/1760-61)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmedî’nin (d. 1100/1688-89 - ö. 1174/1760-61) kaleme aldığı aşk mesnevisi. Eserin yalnızca bir nüshasında bulunan 15 beyitlik dîbâce “Ez-Dîbâce-i Yûsuf u Züleyhâ” başlığını taşır. Bu başlıktan eserin Yûsuf u Züleyhâ olarak adlandırıldığı anlaşılmaktadır. Ancak eser içerisinde eserin adı hakkında bir açıklama bulunulmaz. Eserin yazılış tarihi ve birine sunulup sunulmadığı hakkında da bilgi yoktur.
Yûsuf u Züleyhâ, aruzun fâ‘ilâtün fâ‘ilâtün fâ‘ilün kalıbıyla kaleme alınmış bir mesnevidir. Eserin beyit sayısı; birbirinden farklı nüshalar üzerinde çalışan İdris Kadıoğlu’na göre 2590 (2017: 9), Ramadan Doğan’a göre ise 2675’tir (Doğan 2005: 94). Eserde ayrıca biri 8, diğeri 6 beyitlik iki gazel; 6 bentlik bir muhammes; 3 bentlik koşma-şarkı türünde bir şiir, kaside başlığı altında Hz. Yakûb’un ağzından söylenmiş 4 beyitlik bir kıta vardır (Kadıoğlu 2017: 9).
Ahmedî, dîbâcede geleneğe uygun olarak Allah’a hamd, günahlarına tevbe ve Hz. Muhammed’e salat eder. Eserin besmeleyle başlayan giriş bölümünde şair kendi adını da zikrederek Allah’tan eserini aziz kılmasını temenni eder. 48 beyitlik bu bölümde; kâfirlerin Hz. Muhammed’e saldırısı, Hz. Muhammed’in hicreti ve sabrın önemi konu edilir (Doğan 2005: 102-107). Eserde girişten sonra 27 bölüm vardır. Ahmedî, ilk bölümün başında okuyucuya kendisinin öğüdünü dinlemesini ve kıssadan hisse almasını nasihat eder. Daha sonra sırasıyla Hz. Yakûb’un ailesi, Hz. Yûsuf’un halasının yanında kalması, rüyası, kuyuya atılması, kardeşlerinin babası Hz. Yakûb’u Yûsuf öldü diyerek kandırması, kervan tarafından kuyudan kurtarılarak köle olarak satılması, annesinin mezarını ziyaret etmesi, Züleyhâ’nın kendi aslını bilmesi, Hz. Yûsuf’un Mısır’a gelmesi, Züleyhâ’nın Yûsuf’a âşık olup ona iftira etmesi, Yûsuf’un zindana düşmesi, Hz. Yûsuf’a rüya tabiri ilminin verilmesi, Hz. Yakûb’un adam göndererek oğlunu aratması, Hz. Yûsuf’un zindandan kurtulması, Mısır’a sultan olması, Züleyhâ’nın İslam’a girip Yûsuf’la evlenmesi, Hz. Yûsuf’un kardeşine ve ailesine kavuşması ve Hz. Yakûb’un ölümü konuları işlenir. Şair eserini af dileme, salat ve dua ile bitirir (Kadıoğlu 2017: 19-224). Şair; Hz. Yakûb, Hz. Yûsuf ve Züleyhâ’nın hikâyesini Kur’an-ı Kerim’deki ana anlatıya bağlı kalarak ve kendisinden önce yazılmış eserlerden faydalanarak özgün biçimde anlatır (Kadıoğlu 2017: 11-12, 14).
Ahmedî, eserinde bilgilendirmeyi ve öğreticiliği amaçlamış, eserde doğrudan halka hitap etmiştir. Bu sebeple anlaşılması kolay, sade ve akıcı bir dil kullanmıştır. Müellif eserinde atasözü, deyim ve halk söyleyişlerinden de yararlanmıştır. Eserde Eski Anadolu Türkçesi dönemine ait sözcüklere ve Azerî Türkçesi’nin söyleyiş özelliklerine de yer verilmiştir (Kadıoğlu 2017: 14).
Eserin tespit edilen 6 nüshası vardır. Diyarbakır İhtisas Kütüphanesi 1892 numara ile Esma Ocak’ın Özel Kütüphanesi’nde bulunan nüshaya dayalı tenkitli metin İdris Kadıoğlu tarafından hazırlanmıştır (2005, 2017). Taksim Atatürk Kitaplığı, Muallim Naci Bölümü K. 144; Ankara Üniv. DTCF, M. Özak Kitaplığı I, 764; Afyon Gedik Ahmet Paşa Ktp. 17169; Irak Evkaf Ktp. 9849 numaralı nüshalara dayalı tenkitli metin ise Ramadan Doğan tarafından yüksek lisans tezi olarak hazırlanmıştır (2005).
Şairin biyografisi için bk. “Ahmedî/Mürşidî, Seyyid Ahmed Mürşid Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-mursidi-seyyid-ahmed-mursid
Eserden Örnekler
Hazret-i Yûsuf ‘Aleyhi’s-selâm Mısr’a Dâhil Olmasıdur
Ahmedî koy Zelha’yı dilden bu dem
Yûsuf’ı Mısr’a ilet bassın kadem
Eyle bir hû çek ayagıyla gele
Ol Zelîhâ âşıkı bulsun hele
Görsün ol âşık-ı nâzır nicedür
Âşık-ı gâ’ib aña zerrecedür
Âşık-ı nâzırda görsün ne bula
Bir iken ışkı anıñ yüz biñ ola
Kârubân ile gelür ol âfitâb
Pertevinden zâ’il olur mâh-ı tâb
Kârubân içre kimesne kalmadı
Yûsuf’uñ hüsnüne mâ’il olmadı
Kimi mâ’il kimi meftûn oldılar
Kimi hayrân kimi Mecnûn oldılar
Kimisi diler yanınca varayım
Kimisi iver cemâlin göreyim
Kiminin Yûsuf’da gözi rû-be-rû
Kimisi mest oldı varur ilerü
Kimi vardı halk-ı Mısr’a buyura
Kârubânın geldigini duyura
Didiler Mâlik getürür bir esîr
Misli yok dünyâ içinde lâ-nazîr
Gulgula düşdi o dem bây u fakîr
Oldılar hayrân cümle muntazır
Ol Melik Reyyân’a irdi bu haber
Göndürür ol kârubâna bî-cid er
Ol Zelîhâ vâkıf oldı bu işe
Düşdi ol dem göñline bir endîşe
Olmasın dir göñlümüñ mahbûbesi
Ayrı oldum hûb cemâlin müjdesi
Ol gelür yarın diyü oldı haber
Ol Mısır halkı kamu turdı seher
Taşra vardılar kamu pîr ü civân
Sayılu ayrıldı dört biñ nev-civân
Tâze oglanlar kamu sîm zenak
Hep zerîn kuşaklu dîbâce garak
Merdî da‘vâ ile anlar geldiler
Yûsuf’uñ yoluna nâzır oldılar (Kadıoğlu 2017: 64-65)
Kaynakça
Kadıoğlu, İdris (2005). Diyarbakırlı Ahmedî, Yûsuf u Züleyhâ (İnceleme, Metin, Dizin, Sözlük). Malatya.
Kadıoğlu, İdris (2017). Diyarbakırlı Ahmedî Yûsuf u Züleyhâ. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
Doğan, Ramadan (2005). Ahmedî-i Âmidî’nin Yûsuf u Züleyhâsı (Metin ve İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | PEND-NÂME / AHMEDİYYE (AHMED MÜRŞİDÎ) | Ahmedî / Mürşidî, Seyyid Ahmed Mürşid Efendi | Öğretmen Seydi Türkeri |
Görüntüle | ||
2 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
3 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
9 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
10 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |