- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mehmet Ünal
- Eser Yazılış Tarihi:720/1320 (İstinsah tarihi)
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Farsça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Akaidname
- Yayın Tarihi:16/03/2022
YEZDAN ŞİNAHT (AHİ EVREN)
Akaid ile ilgili risaleAhi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin (d. 566/1171 - ö. 653/1261)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kurmuş olduğu Ahilik Teşkilâtı ile 32 çeşit esnafı teşkilatlandıran, sosyal, iktisadî ve siyasî hayatımızı etkileyen, kardeşliğin, cömertliğin, yiğitliğin, fedakârlığın, doğruluğun, dürüstlüğün, ahlâkın, sanatın ve bilimin öncüsü büyük halk filozofu ve fikir adamı Ahi Evren’in Sultan I. Alaaddin Keykubat’a sunduğu eseridir. Eser üzerinde önemli bilgileri Mikail Bayram vermiştir. Bayram’a göre; önceleri Sühreverdî Maktûl, Aynü’l-Kuzât-ı Hemedânî, İbn-i Sînâ ve başka kişilere de mal edilmiş, fakat detaylı araştırmalar neticesinde eserin mukaddime ve hatime kısımlarından hareketle ve müellifin diğer eserleriyle karşılaştırılarak Ahi Evren tarafından kaleme alınıp “meclis-i âlî” ve “meclis-i sâmî” sahibi I. Alaeddin Keykubad’a sunulduğunu delilleriyle ortaya koymuştur. Eserin anılan kişilere mal edilmesinin asıl sebebinin, bu kişilerin Ahi Evren’in fikir yapısı üzerindeki etkilerinin bu eserde açık bir şekilde görülmesidir (Bayram 1991: 68).
Ahi Evren’in tek basılan eseri olan Yezdan Şinaht'ın şimdiye kadar yapılan araştırmalar sonucunda Türkiyede iki yazma nüshasına rastlanılmıştır. Bu nüshalar da müstakil olmayıp mecmuaların içinde yer almaktadır. Nüshalardan biri, 731/1330 istinsah tarihli Süleymaniye Kütüphanesi Ayasofya Bölümü Nr. 4819, 118b-138b varakları arasındadır. Diğeri ise, 720/1320 istinsah tarihli olup Süleymaniye Kütüphanesi Şehid Ali Paşa Bölümü Nr. 2841, 31a-45b varakları arasındadır. Ayrıca Charles Rieu, British Museum’da bir nüshasının olduğunu ve eseri Aynü’l-Kuzât-ı Hemedânî’ye nispet edildiğini söylenmektedir (Bayram 1995: 99).
Süleymaniye Kütüphanesi’nde bulunan nüshaların yazı biçimi ve özellikleri standart yazıma uymadığı net bir şekilde görülmektedir. Noktalı harf bulunan kelimelerde harflerin noktaları çoğu zaman yazılmamıştır. Bunun nedeni olarak nüshaların müsvedde olma ihtimalini düşünmemize sebep olmaktadır. Eser, besmele ve hamdeleden sonra Hz. peygambere ve soyuna selamla başlar. Salât ve selamdan sonra övgü devam eder. Bu övgünün kime olduğu açık olmamakla beraber eserin ithaf edildiği kişinin övüldüğü düşünebilir. Müellif, bundan sonra eserin yazım sürecine değinir. Bu risaleyi Farsça yazdığını belirterek mütekaddimîn ve müteahhirîn ulemasından hiç kimsenin bunun gibisini meydana getiremediğinden bahsetmektedir. Risaleye Yezdân Şinâht adını verdiğini söyleyen müellif, eserin içeriğine de değinerek eserin üç ana bölümden oluştuğunu söylemektedir (Ahi evren 731/1330: vr. 118b; Tanyıldız 2008: 1038). Birinci Bölümde, Allahu Te’âlâ’nın bazı sıfatları, ilahi emir ve işleri hakkındadır olup yedi kısımdan meydana gelmektedir. Birinci kısımda, insan konusunu ele alarak, bu konunun iyi anlaşılması için yüz risaleye ihtiyaç duyulduğunu, anlatmak istediği şeyleri bazan ikna, bazan da delille anlatır. İnsan bazan kötü huylara yönelebilir. Bunu kontrol etmesi gerektiğinden bahsetmektedir. İkinci kısımda, idrak konusu üzerinde durmaktadır. İdrak’ın dört yönden ele alınabileceği söylemektedir. Bunlar; İdrak-ı Basar, İdrak-ı Hayal, İdrak-ı Vehm ve idrak-ı Akl’dır. Üçüncü kısımda, Âlemin sonsuzluğundan, ağırlığı ve sınırlarının ölçülemediğinden bahsedilmektedir. Dördüncü kısımda, Vâcib ve mümkin kavramaları üzerinde durularak, bunların açıklığa kavuşmadığı zaman Allah’ın tanınması ve ilm-i İlâhiyeye dair meselelerin açıklık kazanmasının mümkün olmadığı konusuna temas etmektedir. Beşinci kısımda, Allah’ın vahdaniyeti, zatında cevheriyet, cismiyet ve arziyetin olmaması konusu işlenmektedir. Altıncı kısımda, Allah’ın bazı sıfatlarının tanıması hakkındadır. Son kısım ise, vâcibü’l-vücudun fiillerini tanıma hakkındadır. İkinci bölümde, nefs-i insanîyi bilme; bedenden ayrıldıktan sonra onun durumunu keşfetme, mutluluğunu ve pişmanlığını anlama hakkında olup sekiz kısımdam oluşmaktadır. Bunlar; insanın bu dünyadaki vücudu, nefs-i nâtıka-i insanın bedenle olan ilişkisi, nefs-i nâtıka-i insanın kuvvelerini bilme, nefs-i nâtıka-i insanî’nin mizacını ayakta tutma, nefs-i insanî’deki özelliklerin mebde’lerden ortaya çıktığı, nefs-i insanî’nin akl-ı fa’âldan yararlanma; İnsan nefsinin meâdini tanıma, meâddeki nefsin bedenden ayrılma durumunu kavrama konuları anlatılmaktadır. Üçüncü bölümde ise, peygamberlik, mucizeler, kerametler ve sonsuz mutluluk mahsullerini Allah’a ulaştırma konusunda gayret gösterme hakkında olup altı kısımdam meydana gelmektedir. Bunlar; peygamberlerde bulunan nefs-i kudsî’yi nebevî kavramını anlama, kudsî nefislerin yaratılış mükemmelliklerini suret-i ma’kûlâttan nasıl aldıklarını açıklama, gaybî hadiselerin nasıl bilindiğini, uyku halinin hakikatini ve kehaneti anlama, mucize ve kerametlerin keyfiyetleri, insan vücudunun yaratılması ve son kısım ise hatime olup risalenin anlam ve içeriğini anlama hakkındadır. Müellif, bu kısımdan sonra meclis-i âlî’yi över ve meclis-i âlî’den başka kimsenin bu risalenin kıymetini bilemeyeceğini anlatarak, bu risalenin layık olmayanlara ve şerirlere verilmemesini vasiyet eder. Meclis-i âlî’nin Allah ve peygamber yolundan ayrılamayacağını belirtir ve eserin sonunda Allah, dilekleri kabul etmesini ve bütün mutlulukların üst noktası olan ebedî saadet ve nimetleri kolaylaştırsın diye dua ederek risaleyi tamamlar (Tanyıldız 2008: 1039-1047; Ahi Evren 731/1330: vr. 119a-138b).
Ahi Evren’in biyografisi için bk. “Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahi-evren-nasireddin-seyh-nasireddin
Eserden Örnekler
Bismillâhirrahmânirrahîm
El-hamdülillâhi rabbi’l ‘âlemîn ve’s salavâtuhu ‘alâ hayri halkıhi Muhammedin ve âlihi ecma’în. Çün îzed Te’âlâ ân Cenâb-ı Kudsî-yi Ezelî ve perde-i gayb kadem-i bende-i ez bendegân-ı hîş ber-güzîned ve libâs-ı sa’âdet ü hilyet-i kerâmet der-vey pûşâned ve rakam-ı astafeynâh fi’d dünyâ ber nasîye-i u keşed zâhir-terîn delâyil-i gâyet u lâyıh-terîn vesâyil-i în ri’âyet-i ân bûd ki der evâyil-i in kâr metâ’ u tayyibât-ı ân ‘âlem-i be-rûy-i ‘arza koned ve ûrâ ez-ân nesbî kâmil u hazzî vâfir-i şâmil kerdaned. Pes angâh der miyân hitâm-ı dünyâ u zehârif-i în ‘âlem-i kevn u fesâd-ı ûrâ beyâ kâhând u be-feyzî ‘ulvî vü tâbîd-i semâvî tahrîkî u tenbihî koned tâ ûrâ muhakkak şeved u yakîn be-dâned ki sa’âdet u kerâmet selâ-yı sa’âdet u kerâmet-i ân cihân nîst u nigm-i mülk-i hakk nigm-i mülk-i câvidânî ne sa’âdet-i mülk-i mecâzî-i în cihânî. Pes çün în za’îf râ ân meclis-i âlî fulân-ı în hâl ma’lûm bûd. Ve isti’dâd-ı u der tahsil-i şeref nefs mî dîdem u sıdk-ı rağbet-i u be-dânisten-i în ‘ilm-i şerîf mî dânistem. Hâstem ki takribî numâyem be-hazret-i û ve tuhfe sâzem meclis-i ûrâ ve hakkî vâcib gerdânem ki bâlâ-yı heme hakkî-est. Mülk-i kudret-i beşerî ez ri’âyet-i în hakk kâsır mâned, în risâlet râ be-pârsî sâhtem bâ-în ez muhakkakân-ı hukemâ ez mütekaddimân u müte’ahhirân mâned. İn ne-sâhte-end ve în risâle râ nâm-ı yezdân şinaht nihâdem ve ber se bâb kısmet kerd. Bâb-ı evvel der-beyân bârî te’âlâ ve şinahten ba’zı ez sıfât-ı û ve nükte çend ez umûr-ı ilâhî. Bâb-ı dû, der ma’rifet nefs-i insânî u keyfiyet-i hâl-i û ba’d ez mufâreket-i beden ve şinâhten-i sa’âdet u şefâvet-i û. Bâb-ı sevvüm, nübüvvet ü mu’cizât u kerâmet u cehd kerden ki herçe zûdter în tuhfe rûhânî ve tahsil-i sa’âdet-i câvidânî be-dân-i hazret-i resânende şeved (Ahi Evren 731/1330: vr. 118b).
Kaynakça
Ahi Evren (720/1320). Yezdan Şinaht. Süleymaniye Kütüphanesi Şehid Ali Paşa Bölümü Nr. 2841, 31a-45b.
Ahi Evren (731/1330). Yezdan Şinaht. Süleymaniye Kütüphanesi Ayasofya Bölümü. Nr. 4819, 118b-138b.
Bayram, Mikail (1995). Tasavvufi Düşüncenin Esasları (Ahi Evren). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
Bayram, Mikail (1991). Ahi Evren ve Ahi Teşkilatı’nın Kuruluşu. Konya Damla Matbaası.
Tanyıldız, Ahmet (2008). “Yezdân Şinâht’ın Şekil ve İçerik Özellikleri”. 1. Uluslararası Ahilik Kültürü ve Kırşehir Sempozyumu. C. II. 1033-1048.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | METÂLİ'ÜL-İMÂN (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
2 | MENAHİC-İ SEYFİ (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
3 | LETÂİF-İ GİYÂSİYYE (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
4 | LETÂİF-İ HİKMET (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
5 | ÂĞÂZ U ENCAM/VASİYET (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
6 | MÜRŞİDÜ'L KİFÂYE (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
7 | TUHFETÜ'Ş-ŞEKÛR (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Araş. Gör. Dr. Şadan Altınok |
Görüntüle | ||
8 | ULÛM-İ HAKÎKİ (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Araş. Gör. Dr. Şadan Altınok |
Görüntüle | ||
9 | İLMÜ'T-TEŞRİH (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
10 | MÜSARİÜ'L-MÜSARİ (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
11 | MEDH-İ FAKR U ZEMMİ-İ DÜNYA (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
12 | TERCÜME-İ EL-ELVÂHU'L-İMÂDİYYE (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
13 | TERCÜME-İ EN-NEFSÜ'N-NÂTIKA (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
14 | TERCÜME-İ KİTÂBU'L-HAMSİN Fİ USULİ'D-DİN (AHİ EVREN) | Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin | Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker |
Görüntüle | ||
15 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
16 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
17 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
18 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
20 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
21 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
22 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
23 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
24 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |