- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rahmî, Bursalı Pîr Mehmed - Madde Yazarı: Prof. Dr. Mustafa ERDOĞAN
- Eser Yazılış Tarihi:1562-1565 ?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Şehrengiz
- Yayın Tarihi:28/11/2022
YENİŞEHİR ŞEHRENGÎZİ (RAHMÎ)
şehrengîzRahmî, Bursalı Pîr Mehmed (d. ?/? - ö. 975/1567/68)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Bursalı Rahmî’nin Rumelide bulunan Yenişehir için kaleme aldığı şehrengîz. Bahsedilen Yenişehir, Yenişehr-i Fener diye de anılan, bugün Yunanistan’ın Teselya bölgesinde, Larissa ovasının ortasında, Pinios ırmağı kıyısında bulunan şehirdir. Rahmî’nin tarifleri burası ile uyuşmaktadır. Her ne kadar eserin telif tarihi kesin olarak bilinmiyorsa da, şairin 1562-1565 yılları yılları arasında Yenişehir’e müderris olarak atandığı bilindiğinden, şehrengizin de bu tarihlerde yazılmış olduğu tahmin edilebilir.
Eser mesnevi nazım şekliyle yazılmıştır ve 279 beyitten meydana gelmektedir. Aruzun hezec bahrinin mefâ’îlün/mefâ’îlün/fe’ûlün kalıbıyla yazılan şehrengiz, Yapı Kredi nüshasında “Şehr-engîz-i Yeŋişehr Rahmî Efendi Fermâyed” başlığını taşımaktadır. Giriş, Münâcât, Sebeb-i Te’lif ve Yenişehir Methiyesi, Der-Vasf-ı Cüvânân ve Bitiş bölümlerinden meydana geldiği söylenebilir. İlk 24 beyitlik bu giriş kısmında Rahmî, dua ederek söze başlamakta, daha sonra kâinatın yaratılışı hakkında ve daha çok tasavvufî nitelikteki görüşlerini dile getirmektedir. Daha sonra aşk konusuna değinip okuyucuya önce mecazi aşka talip olmayı, daha sonra nakıştan nakkaşa, eserden müessire geçmeyi tavsiye etmektedir. 25. beyitten itibaren “Münâcât” başlığı altında kusurlarını itiraf edip Allah’a yalvaran şair, 51. beyitte mahlasını söylemektedir. 53. beyitle sona eren bu bölüm toplam 29 beyitten oluşmuştur. Ardından 54. beyitten itibaren “Sebeb-i Te'lîf-i Kitâb” başlığı altında eserin yazılış sebebi izah edilmektedir. Bu bölüm kısmen otobiyografik bir tarzdadır denilebilir. Şair burada Makâsıd, Mevâkıf gibi eserleri, usul, fürû, kelâm, bedî, beyân gibi bilimleri okuyup nice ilimleri tahsil ettikten sonra, kazâ yani kadılık yolunu tercih ettiğini, görev alamamaktan dolayı üzüntülü ve inzivâda iken bir pirin kendisine gelerek müderris olduğunu müjdelediğini, dostlarının mübârek olsuna geldiklerini söyler. Bundan sonra şair hazırlıklarını tamamlayıp yollara düştüğünü, zahmetli ve uzun bir yolculuktan sonra Rumeli’ni geçip Yenişehir’e ulaştığını belirtir ve daha sonra bu şehri övmeye başlar. 94. beyitten itibaren 106. beyte kadar eski bir şehir oluşu, yapılarının sağlamlığı, evlerinin ve ahalisinin güzelliği gibi farklı yönleriyle Yenişehir övülmüştür. Daha sonra, şehirde gezintiye çıktığı bir gün bir şahısla karşılaşıp tanıştıklarını, samimi olduklarını, onun rehberliğinde şehri gezdiklerini ifade eden şair Köprübaşı denilen yerde yerleşmeye karar verdiğini belirtip ardından uzunca o bölgeyi anlatır, över. Yeşillik ve deniz kenarı olan bu bölgenin ve buradakilerin güzelliği şairin aklını başından alır. Bunun üzerine arkadaşı ona “sen şairsin, aklını başına topla, şehrimizi ve güzellerini tarif et” der. Diğer yârânın da bu konudaki ısrarı, “bir şehrengiz yaz, ta ki kararsızların bir eğlencesi olsun ve senden burada yâdigâr kalsın” demeleri üzerine şair eseri yazmaya karar verir ve tefekkür denizine dalıp güzelleri övmeye başlar. Asıl konunun işlendiği kısım, “Der-Vasf-ı Cüvânân” başlığını taşımaktadır. 205. beyitten itibaren başlayan bu bölümde Ferhâd-zâde, Nâzır-zâde, Kâtib-zâde, Nâib-zâde, Çiğdem-zâde, Bosnavî-zâde, Satı-zâde, Pîr Ali, Boyacı-zâde, Emîn-zâde, Ali İbn-i Bektaş, Ases-zâde Hızır Bâlî, Karakaş, Dutan-zâde, Bakkal-zâde, Rûhî, Kayyım-zâde, Suyıkdı-zâde, Ali Fış oğlu, Baba-zâde Yusuf, Hızır Bâlî oğlu Pîr Muhammed, Ebubekir oğlu Alem Şâh, Kumsı-zâde ve Bende isimli/lakaplı şahıslar anlatılmaktadır. Buna göre eserde yirmi dört şahıs anlatılmıştır. İncelenen nüshalarda şahısların üçer beyitle tavsif edildikleri görülmektedir. Adı geçen kişiler, diğer şehrengîzlerde olduğu gibi, daha ziyâde âşıkâne bir tarzda anlatılmakta, güzellikleri övülmekte ve kişilerin isimleri yahut meslekleriyle ilgi kurularak kelime oyunları yapılmaktadır. Bu bölümün müstehcenliğe, bayağılığa düşülmeden, seviyeli bir üslupla işlendiği söylenebilir. Eserin en sonundaki üç beyit sanki bitiş bölümü gibidir.
Rahmî’nin Yenişehir Şehr-engîzi’nin bilindiği kadarıyla, üçü yurt içinde, biri de yurt dışında olmak üzere toplam dört yazma nüshası vardır. Tezkirelerde ve diğer tarihî kaynaklarda geçmeyen bu şehrengîzden ilk olarak Agâh Sırrı Levend söz etmiş, eserin kısaca planını ve özetini yayınlamıştır (1958: 36-37). Eserin tam metni Mustafa Erdoğan tarafından yayınlanmıştır (2012).
Şairin biyografisi için bk. "Rahmî, Bursalı Pîr Mehmed". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rahmi-bursali-pir-mehmed
Eserden Örnekler
Sıfâtun mazharıdur bu zevâhir
Ne kim halk itdüŋ evvel tâ-be-âhir
‘Adem hâbında iken ‘ayn-ı ‘âlem
Zebânsuz beste iken mîm-i âdem
İki harf oldı birbirine lâyık
Zuhûra geldi envâ’-ı hakâyık
Temevvüc eyleyüp deryâ-yı vahdet
Vücûda geldi bu emvâc-ı kesret
Bulup sûret cevâhirle heyûlâ
Mu’ayyen oldı mâhiyyât-ı eşyâ
Vücûdun câmesini geydi ervâh
Bezendi bütler ile deyr-i eşbâh
Anun sun’ından olmışdur bedîdâr
Bu sakf-ı nîl-gûn bu tâk-ı zer-kâr
Zuhûrından nice bin ‘âlem oldı
Medâr-ı merkez anda âdem oldı
Bu âsâr u bu elvân u bu eşkâl
Bu mevcûdât u ef’âl ü bu emvâl
Anun makdûrıdur bî-şekk ü bî-reyb
Eger zâhir eger hâzır eger gayb
Vesîle olduğıyçün ‘ışk-ı yâre
Vücûda geldi çarh-ı pür-sitâre
Ezel şem’ine per yakmağa geh gâh
İki pervâne olmış mihr ile mâh
Eger sırr-ı rubûbiyyetden ey yâr
Dilerseŋ saŋa keşf ola bu esrâr
Cemâl-i yâre ol ‘ibretle nâzır
Tecellî nûrını gör anda bâhir
Delîl olmağa istersen tevessül
Ruh u zülfi yiter devr-i teselsül (Erdoğan 2012: 103-104).
DER-VASF-I CÜVÂNÂN
Be-Nâm-ı Ferhâd-zâde
Lebi şîrîn biri Ferhâd-zâde
Yolında niçe hüsrevler fütâde
Ser-âmed kaşlarıdur san iki med
Dehânı gûyiyâ mîm-i Muhammed
Mahaldür anı ger ser-defter itsem
Dehânı gibi nâmın muzmer itsem
Be-Nâm-ı Kâtib-zâde
Güzeldür gerçi Kâtib-zâde dirler
Güzeller kuldur ol âzâda dirler
Dür-i gûşı ki zeyn itmiş ‘izârın
Meh-i nevdür sitâreyle mukârin
Nazar iden sanur ol dürre her dem
Gül-i ra’nâya düşmiş ola şebnem (Erdoğan 2012: 116-117).
Kaynakça
Bursalı Rahmî (yazma). Şehrengiz-i Bursa. Yapı Kredi Sermet Çifter Araştırma Ktp. 597, 71b-77b.
Bursalı Rahmî (yazma). Şehrengiz-i Bursa. Nuruosmaniye Ktp. 4962, 202a-205b.
Bursalı Rahmî (yazma). Şehrengiz-i Bursa. Mevlana Müzesi Ktp. Abdülbaki Gölpınarlı Kitapları. 124, 31b-36a.
Bursalı Rahmî (yazma). Şehrengiz-i Bursa. Berlin Ktp, 407.
Erdoğan, Mustafa (2012). "Bursalı Rahmî ve Yenişehir Şehrengizi". Erdem 63: 88-125.
Erdoğan, Mustafa (2017). Bursalı Rahmî ve Divanı. (e-kitap) Ankara: KTB Yay. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/55910,bursali-rahmi-divanipdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 25.11.2022]
Levend, Agah Sırrı (1958). Türk Edebiyatında Şehr-engizler ve Şehr-engizlerde İstanbul. İstanbul: İstanbul Fethi Derneği İstanbul Enstitüsü Yay.
Pertsch, Wilhelm (1889). Die Turkischen Handschriften der Königlischen Bibliothek zu Berlin. Berlin.
Şemseddin Sami (1996). Kâmûsu’l-A’lâm. C. 6. Ankara: Kaşgar Neşriyat. 4805-4806.
Tuğlacı, Pars (1985). Osmanlı Şehirleri. İstanbul: Milliyet Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (RAHMÎ) | Rahmî, Bursalı Pîr Mehmed | Prof. Dr. Mustafa ERDOĞAN |
Görüntüle | ||
2 | GÜL-İ SAD-BERG (RAHMÎ) | Rahmî, Bursalı Pîr Mehmed | Prof. Dr. Gülgün Erişen Yazıcı |
Görüntüle | ||
3 | ŞÂH U GEDÂ (RAHMÎ) | Rahmî, Bursalı Pîr Mehmed | Araş. Gör. Burhan Can |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
5 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
6 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
7 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
8 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
10 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
12 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
13 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |