- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nabizade Nazım - Madde Yazarı: Ceylan Aydın
- Eser Yazılış Tarihi:1304/1888
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hikâye (Öykü)
- Yayın Tarihi:27/08/2022
YÂDİGÂRLARIM (NABİZÂDE NÂZIM)
hikâyeNabizade Nazım (d. 1862 - ö. 5 Ağustos 1893)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Nabizade Nazım'n hikâye türündeki eseri. Hikâyenin girişinde yazar, dostlarından birinin başından geçen garip bir macerayı anlattığını bunun üzerine kendisinin de bunu dostunun ağzından hikâyeleştirmek istediğini, eserin ismini de yine dostunun verdiğini belirtmiştir. Hikâye, bu kısa girişten sonra hatıra defteri tekniği kullanılarak devam etmiştir. “Benim Sözlerim” kısmıyla başlayan hikâye, “İşte Yadigârlar Başladı” başlığıyla yirmi alt bölümden oluşmaktadır. Bu bölümlerin her birinde yer ve tarih bilgisi yer almaktadır. İlk sekiz bölüm İstanbul’da, 25 Nisan 1292/1876 ile 7 Haziran 1292 arasında, dokuzuncu bölüm Marmara Denizi, onuncu ve on altıncı bölümler arası İzmir’de, on yedinci ve on dokuzuncu bölümler arası Paris’te, yirminci bölüm ise 28 Temmuz 1293/1877 tarihiyle İstanbul’da geçmektedir.
Bu hatıralarda adı verilmeyen hikâyenin başkişisinin başından geçen gönül maceraları yer almaktadır. Hayatına giren üç kızdan söz etmekle birlikte üçünün de isimleri verilmemiş sadece baş harfleri belirtilmiştir. Hikâyede birinci şahıs anlatım tarzı kullanılmıştır. Sabahattin Çağın, bu hikâyenin “birinci şahıs anlatım şeklini kullanan ilk hikâye” olduğunu vurgulamıştır. Yazar, realist akımın bir gereği olarak aradan çekilerek okur ile metni baş başa bırakmıştır. Hikâyeyi anlatan kişinin aynı zamanda hikâyenin kişisi olması sebebiyle anlatılanlar okur için daha inandırıcı olmaktadır.
Hatıra defteri tekniği, birinci şahıs anlatım ve kişilerin isimleri yerine baş harflerinin verilmesi gerçeklik duygusunu arttırırken hem çevre hem de kişilerin ruhsal tasvirlerine yer verilmemesi ayrıca hikâyenin sonunda yer alan nasihat cümlesi eseri realist çizgiden uzaklaştıran unsurlardır.
Yadigârlarım bazı araştırmacılar tarafından anı türünde bir eser olarak değerlendirilmiştir. Bunun “Nabizade Nazım ile arkadaşı Mahmut Sadık arasında geçen anekdottan kaynaklandığı” (Çağın 2017: 123) düşünülmektedir. İki arkadaşın Göksu’da sandalla gezerken Nabizade’nin babasının ileriki kabristanda yattığını ve bu ölümden ötürü kendisinin çok da müteessif olmadığını belirtmiştir. Buna sebep olarak da hem babasını çocuk yaşta kaybetmesini hem de aralarındaki ilişkinin iyi olmamasını sunmuştur. “Yadigârlarım’daki babanın çocuğuna eziyet eden bir baba olmasından yola çıkılarak bu eserin onun hatıraları şeklinde düşünüldüğü kanaatindeyiz” (Çağın 2017: 123). Çağın, bu görüşte değildir. Bunu iki sebebe bağlamaktadır: Birincisi, esere bütün olarak bakıldığında çocukluk kısmı bir hatırat gibi sunulmasına rağmen, eserde gençlik kısmı hariç tutulmuştur. İkincisi de, yine bu hikâyedeki kahraman yurt dışına çıkmıştır fakat Nabizade’nin yurt dışına çıktığına dair bir bilgi yoktur. Hatta kendisini realist çizgide ilerleyen bir yazar olarak tanımlayan Nabizade daha önce gitmediği yer isimlerini Yadigârlarım'da zikrederek bir bakıma kendi realist prensipleriyle de çelişmektedir.
Yadigârlarım, 1304/1888 yılında yayımlanan hikâye türündeki eserdir. Eser, Karabet ve Kasbar Matbaalarında basılmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Nabizade Nazım”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nabizade-nazim
Eserden Örnekler
1. “Ehibbadan biri bana garip bir sergüzeştini hikâye etti. Bu sergüzeşt, mahza, insanî olduğu için hoşuma gitti.
Bu yakınlarda halkımız tabiîliğe, sadeliğe, ziyade ehemmiyet veriyor… Öyle esatirî şeyler artık lezzetle okunmuyor. Bu cihetle dostumun sergüzeştini yine kendi lisanından kaleme alarak neşretmek istedim, şu esercik meydana geldi. Dostumun verdiği “Yadigârlarım” namını ibka ettim.”
[...]
2. “Bugün sevdiğim A… ile birlikteydik. Bir araba içinde Mösyö L… Ben ve bir de ve bir de … Ah mini mini A… kıra çıktık.
Düşünmeli o hali ki Mösyü L… ile kızı yan yana otursunlar ben de karşılarında bulunayım. Kızın mini mini ayakları ayaklarıma temas etsin… Ben o çehre-i latifini mütehassirene temaşa edeyim, o, benim enzar-ı âşıkaneme, evza-ı mütemenniyaneme manalı, latefaetli, hülasa ruhlu tebessümlerle cevap versin… Bazen arabanın şiddetli bir sarsıntısı ile o vücud-i nazenini bana doğru temayül etsin de ben de ellerimle onu zabt ve muhafaza edeyim.”
3. “Son sözüm şudur:
Bahtiyarlık istirahat-ı fikirdedir.” (Nabizade Nazım 2015: 20, 67, 77).
Kaynakça
Çağın, Sabahattin (2017). Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatında Hikâye. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Kerman, Zeynep (1996). "Nâzım (Nâbizâde)".Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C. 6. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Nabizade Nazım (2015). Karabibik ve Diğer Hikâyeler (hzl. Sabahattin Çağın – Nedret Kurudere). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | SEVDA (NÂBİZÂDE NÂZIM | Nabizâde Nâzım | Diğer Öykü USTA |
Görüntüle | ||
2 | BIR HÂTIRA (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Diğer Ceylan Aydın |
Görüntüle | ||
3 | ESÂTİR (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
4 | HÂLÂ GÜZEL (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Diğer Öykü USTA |
Görüntüle | ||
5 | HANIM KIZLARA (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
6 | HASBA (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Araş. Gör. Dilek Yardım |
Görüntüle | ||
7 | HÂTIRA-İ ŞEBÂB (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Araş. Gör. Sefacan Doğru |
Görüntüle | ||
8 | HOŞNİŞÎN VEYA CİHÂNDA SAFÂ BU MUDUR? (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Diğer ALİ ERBAY |
Görüntüle | ||
9 | HEVES ETTİM (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Hatem Türk |
Görüntüle | ||
10 | KARABİBİK (NÂBİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
11 | MİNİ MİNİ MEKTEPLİ (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
12 | MİNİ MİNİ YÂHUD YİNE HEVES (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
13 | SEYYİE-İ TESÂMUH (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
14 | ZAVALLI KIZ (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Öğr. Gör. Merve Özdemir Çetinkaya |
Görüntüle | ||
15 | ZEHRA (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Doç. Dr. Özlem Nemutlu |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |