YÂDİGÂRLARIM (NABİZÂDE NÂZIM)
hikâye
Nabizade Nazım (d. 1862 - ö. 5 Ağustos 1893)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Nabizade Nazım'n hikâye türündeki eseri. Hikâyenin girişinde yazar, dostlarından birinin başından geçen garip bir macerayı anlattığını bunun üzerine kendisinin de bunu dostunun ağzından hikâyeleştirmek istediğini, eserin ismini de yine dostunun verdiğini belirtmiştir. Hikâye, bu kısa girişten sonra hatıra defteri tekniği kullanılarak devam etmiştir. “Benim Sözlerim” kısmıyla başlayan hikâye, “İşte Yadigârlar Başladı” başlığıyla yirmi alt bölümden oluşmaktadır. Bu bölümlerin her birinde yer ve tarih bilgisi yer almaktadır. İlk sekiz bölüm İstanbul’da, 25 Nisan 1292/1876 ile 7 Haziran 1292 arasında, dokuzuncu bölüm Marmara Denizi, onuncu ve on altıncı bölümler arası İzmir’de, on yedinci ve on dokuzuncu bölümler arası Paris’te, yirminci bölüm ise 28 Temmuz 1293/1877 tarihiyle İstanbul’da geçmektedir.

Bu hatıralarda adı verilmeyen hikâyenin başkişisinin başından geçen gönül maceraları yer almaktadır. Hayatına giren üç kızdan söz etmekle birlikte üçünün de isimleri verilmemiş sadece baş harfleri belirtilmiştir. Hikâyede birinci şahıs anlatım tarzı kullanılmıştır. Sabahattin Çağın, bu hikâyenin “birinci şahıs anlatım şeklini kullanan ilk hikâye” olduğunu vurgulamıştır. Yazar, realist akımın bir gereği olarak aradan çekilerek okur ile metni baş başa bırakmıştır. Hikâyeyi anlatan kişinin aynı zamanda hikâyenin kişisi olması sebebiyle anlatılanlar okur için daha inandırıcı olmaktadır.

Hatıra defteri tekniği, birinci şahıs anlatım ve kişilerin isimleri yerine baş harflerinin verilmesi gerçeklik duygusunu arttırırken hem çevre hem de kişilerin ruhsal tasvirlerine yer verilmemesi ayrıca hikâyenin sonunda yer alan nasihat cümlesi eseri realist çizgiden uzaklaştıran unsurlardır.

Yadigârlarım bazı araştırmacılar tarafından anı türünde bir eser olarak değerlendirilmiştir. Bunun “Nabizade Nazım ile arkadaşı Mahmut Sadık arasında geçen anekdottan kaynaklandığı” (Çağın 2017: 123) düşünülmektedir. İki arkadaşın Göksu’da sandalla gezerken Nabizade’nin babasının ileriki kabristanda yattığını ve bu ölümden ötürü kendisinin çok da müteessif olmadığını belirtmiştir. Buna sebep olarak da hem babasını çocuk yaşta kaybetmesini hem de aralarındaki ilişkinin iyi olmamasını sunmuştur. “Yadigârlarım’daki babanın çocuğuna eziyet eden bir baba olmasından yola çıkılarak bu eserin onun hatıraları şeklinde düşünüldüğü kanaatindeyiz” (Çağın 2017: 123). Çağın, bu görüşte değildir. Bunu iki sebebe bağlamaktadır: Birincisi, esere bütün olarak bakıldığında çocukluk kısmı bir hatırat gibi sunulmasına rağmen, eserde gençlik kısmı hariç tutulmuştur. İkincisi de, yine bu hikâyedeki kahraman yurt dışına çıkmıştır fakat Nabizade’nin yurt dışına çıktığına dair bir bilgi yoktur. Hatta kendisini realist çizgide ilerleyen bir yazar olarak tanımlayan Nabizade daha önce gitmediği yer isimlerini Yadigârlarım'da zikrederek bir bakıma kendi realist prensipleriyle de çelişmektedir.

Yadigârlarım, 1304/1888 yılında yayımlanan hikâye türündeki eserdir. Eser, Karabet ve Kasbar Matbaalarında basılmıştır.

Yazarın biyografisi için bk. “Nabizade Nazım”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nabizade-nazim

Eserden Örnekler


1. “Ehibbadan biri bana garip bir sergüzeştini hikâye etti. Bu sergüzeşt, mahza, insanî olduğu için hoşuma gitti.

Bu yakınlarda halkımız tabiîliğe, sadeliğe, ziyade ehemmiyet veriyor… Öyle esatirî şeyler artık lezzetle okunmuyor. Bu cihetle dostumun sergüzeştini yine kendi lisanından kaleme alarak neşretmek istedim, şu esercik meydana geldi. Dostumun verdiği “Yadigârlarım” namını ibka ettim.” 

[...]

2. “Bugün sevdiğim A… ile birlikteydik. Bir araba içinde Mösyö L… Ben ve bir de ve bir de … Ah mini mini A… kıra çıktık.

Düşünmeli o hali ki Mösyü L… ile kızı yan yana otursunlar ben de karşılarında bulunayım. Kızın mini mini ayakları ayaklarıma temas etsin… Ben o çehre-i latifini mütehassirene temaşa edeyim, o, benim enzar-ı âşıkaneme, evza-ı mütemenniyaneme manalı, latefaetli, hülasa ruhlu tebessümlerle cevap versin… Bazen arabanın şiddetli bir sarsıntısı ile o vücud-i nazenini bana doğru temayül etsin de ben de ellerimle onu zabt ve muhafaza edeyim.”  

3. “Son sözüm şudur:

Bahtiyarlık istirahat-ı fikirdedir.” (Nabizade Nazım 2015: 20, 67, 77).

Kaynakça


Çağın, Sabahattin (2017). Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatında Hikâye. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Kerman, Zeynep (1996). "Nâzım (Nâbizâde)".Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C. 6. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Nabizade Nazım (2015). Karabibik ve Diğer Hikâyeler (hzl. Sabahattin Çağın – Nedret Kurudere). İstanbul: Dergâh Yayınları.

Atıf Bilgileri


Aydın, Ceylan. "YÂDİGÂRLARIM (NABİZÂDE NÂZIM)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/yadigarlarim-nabizade-nazim-tees-1316. [Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 SEVDA (NÂBİZÂDE NÂZIM Nabizâde Nâzım Diğer Öykü USTA
Görüntüle
2 BIR HÂTIRA (NABİZADE NAZIM) Nabizade Nazım Diğer Ceylan Aydın
Görüntüle
3 ESÂTİR (NABİZADE NAZIM) Nabizade Nazım Öğretmen Doğukan Ali Paker
Görüntüle
4 HÂLÂ GÜZEL (NABİZÂDE NÂZIM) Nabizade Nazım Diğer Öykü USTA
Görüntüle
5 HANIM KIZLARA (NABİZADE NAZIM) Nabizade Nazım Öğretmen Doğukan Ali Paker
Görüntüle
6 HASBA (NABİZÂDE NÂZIM) Nabizade Nazım Araş. Gör. Dilek Yardım
Görüntüle
7 HÂTIRA-İ ŞEBÂB (NABİZADE NAZIM) Nabizade Nazım Araş. Gör. Sefacan Doğru
Görüntüle
8 HOŞNİŞÎN VEYA CİHÂNDA SAFÂ BU MUDUR? (NABİZADE NAZIM) Nabizade Nazım Diğer ALİ ERBAY
Görüntüle
9 HEVES ETTİM (NABİZADE NAZIM) Nabizade Nazım Hatem Türk
Görüntüle
10 KARABİBİK (NÂBİZÂDE NÂZIM) Nabizade Nazım Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
11 MİNİ MİNİ MEKTEPLİ (NABİZADE NAZIM) Nabizade Nazım Öğretmen Doğukan Ali Paker
Görüntüle
12 MİNİ MİNİ YÂHUD YİNE HEVES (NABİZADE NAZIM) Nabizade Nazım Akın ZENGİN
Görüntüle
13 SEYYİE-İ TESÂMUH (NABİZADE NAZIM) Nabizade Nazım Öğretmen Doğukan Ali Paker
Görüntüle
14 ZAVALLI KIZ (NABİZÂDE NÂZIM) Nabizade Nazım Öğr. Gör. Merve Özdemir Çetinkaya
Görüntüle
15 ZEHRA (NABİZÂDE NÂZIM) Nabizade Nazım Doç. Dr. Özlem Nemutlu
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle