- Yazar Biyografisi (TEİS)
Manastırlı Mehmed Rifat - Madde Yazarı: Dr. Esra Dicle
- Eser Yazılış Tarihi:1291 - 1874/1875
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:25/01/2022
YA GÂZİ YA ŞEHÎD (MANASTIRLI MEHMED RİFAT)
TiyatroManastırlı Mehmed Rifat (d. 1851/1267 - ö. 1907/1325)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mehmed Rifat’ın üç perde üç fasıldan oluşan oyunu. Eser, Namık Kemal’in Vatan piyesinin yarattığı etkiyle yazılmış oyunlardan biridir. Yazarın askerliği sırasındaki kendi tanıklık ve deneyimlerine de dayandığı söylenebilecek olan oyun, orduda yer alan muvazzaf subaylar ve erlerin vatan sevgisi, askerlik, din, kahramanlık, vatan savunması, feda konularını içerir.
Oyunun asıl kişisi pehlivan Ahmet, çevresi tarafından yiğit, kahraman, güçlü biri olarak bilinen bir köylüdür. Köylüler, askerden köye yeni dönen Mehmet Çavuş ile Ahmet’in güreşmesini isterler. Ahmet, askerliğini tamamlamış bir kahramanla aynı seviyede olmadığını söyleyerek bu isteği geri çevirir. Mehmet Çavuş, Ahmet ile ve diğer köylülerle olan sohbetlerinde askerlikle ilgili anılarını, yaşadıklarını anlattıkça köyün genç erkeklerinde askerlik yapma heves ve heyecanı artar. Birkaç gün sonra kura memuru ve kâtibi köye gelip gençler arasından askerleri belirler. Ahmet ve diğer on beş kişi gönüllü olarak orduya katılırlar. Yeni grup kışlaya geldiklerinde, başka bir grubun terhis olmaktadır. Terhis törenini yürüten Miralay, tezkeresini almak ve askerden ayrılmak istemeyen Osman Çavuş karakterleri burada oyuna dahil olur. Bu karşılaşma anında, Mehmed Rifat oyunlarının özellikle son bölümlerinde sık rastlandığı gibi oyunun ana düşüncesini açıklayan uzun monolog, bu eserde Ahmet tarafından dile getirilir. Kışlaya ya şehit ya gazi olmak için geldiğini belirten Ahmet, vatanseverlik üzerine yoğun-melodramatik bir konuşma yapar. Osman Çavuş’un tezkeresini bırakması ile birlikte, askeri ve köylüsüyle birlik, dayanışma, vatanseverlik odağında birlik sağlanır. Tiyatro estetiği açısından diğer oyunlarından farkı olmasa da Ya Şehid Ya Gazi eserinin, yazarın en çok basılan oyunu olmasında Osmanlılık, İslam birliği, kahramanlık, vatanseverlik, feda kültürü gibi konuların ele alınmasının etkisi büyüktür.
Eser ilk olarak Çanta dergisinin üçüncü cüzünde yayımlanır. Niyazi Akı, metnin yayımlanma tarihini 1873, Kenan Akyüz 1875 olarak belirtir. Ali Bolayır ise bu iki tarihin de yanlış olduğunu belirterek, Çanta dergisinin üçüncü cüzünün yayım tarihini hicri 1291 yılının ilk ayları, miladi olarak da 18 Şubat 1874 ile 6 Şubat 1875 tarihleri arası olarak hesaplar. Oyun 1324/1906-13 Şubat 1907 tarihinde kitap olarak basılır. Bu metin 79 sayfadır. Eser 1970 yılında Yağmur Yayınevi tarafından Latin harfli olarak yayımlanır. Ya Şehid Ya Gazi yazarın tekraren en çok basılan oyunudur.
Yazarın biyografisi için bk. “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-manastirli-mehmed
Eserden Örnekler
Ahmet: (Sancağın yanına gider.) Hey mübarek, hâlâ bizim senin yayına gelecek haddimiz yok lakin ya gazi ya şehit dedik, Allah’la ahd ettik de gölgene sığındık. Müsaade edersen eteğini öpeceğiz. (…) Miralay: Öyle ise azıcık durun. Bari kışlaya da sancağın gölgesi altında girin. Bir zabit: Bu delikanlıları bölüğün arkasına tertip et. (Binbaşıya) Sen de kumanda et. (…) Bir ağızdan: Bismillah. Ya gazi ya şehit. (Müzika çalar, kışlaya girerler.) Miralay: (Arkalarından içeri girmek üzere iken) Gördün mü Osman Çavuş, çocukları. Ya gazi ya şehit diyip gidiyorlar. (Perde ağır ağır inmeye başlar.) Çavuş: Efendim ben de ya gazi ya şehit dedim de tezkere yaktım. Yine derim. Ya gazi ya şehit. (Manastırlı Mehmed Rifat, 1874/1875: 78-79).
Kaynakça
And, Metin. (2004). Başlangıcından 1983’e Türk Tiyatro Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Akı, Niyazi. (1963). XIX. Yüzyıl Türk Tiyatrosu Tarihi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
Akyüz, Kenan. (1976). "Çağdaş Türk Edebiyatı", Türk Dünyası El Kitabı. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları. 533-549
Aytaş, Gıyasettin. (2002). Tanzimatta Tiyatro Edebiyatı Tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları.
Bozdoğan, Ali. (2001). Manastırlı Mehmed Rifat ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
Manastırlı Mehmed Rifat. (1874/1875). Ya Gazi Ya Şehit. (yyy).
“Manastırlı Mehmed Rifat”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 28. Cilt. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 519-520.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
2 | PAKDÂMEN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
3 | HÜSREV Ü ŞİRİN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Öğr. Üyesi Caner Solak |
Görüntüle | ||
4 | HÜKM-İ DİL (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
5 | DELÎLE YÂHÛD KANLI İNTİKÂM (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
6 | EBU’L-ALÂ YÂHÛD MÜRÜVVET (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
7 | EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
8 | NEDÂMET (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
9 | KÖLEMENLER (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
10 | FAKİRE yahut MÜKÂFAT-I İFFET (HASAN BEDREDDİN VE MEHMED RİF‘AT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan Araş. Gör. Elif Paliçko |
Görüntüle | ||
11 | AHMED YETÎM YÂHÛD NETÎCE-İ SADÂKAT (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
12 | HUD’A VE AŞK ( FRIEDRICH VON SCHILLER’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
13 | CLEOPATRE (MADAM EMIL DE GIRARDIN’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
14 | ANTONY YÂHÛD İKMÂL-İ NÂMUS [ALEXANDRE DUMAS PERE’DEN ÇEVİRİ] (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
15 | LÂLERUH (M. CARRE VE E. LUCAS’DAN ÇEVİRİ) (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |