- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin - Madde Yazarı: Prof. Dr. Rıfat Kütük
- Eser Yazılış Tarihi:1199/1784-85 (?)
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tezkire
- Yayın Tarihi:06/12/2021
VEFEYÂT-I AYVANSARÂYÎ
vefeyatnameAyvansarâyî, Hâfız Hüseyin (d. ?/? - ö. 1201/1 Temmuz 1787)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hâfız Hüseyin Ayvansarâyî’nin vefeyât türünde kaleme aldığı iki eserden biri. Sadece ölüm tarihi ve medfen bilgilerini içeren daha basit örnekleri bulunmakla birlikte genel olarak vefeyâtnâmeler ele aldıkları şahısların kısa hâl tercümelerini aktaran; onların hangi tarihte, nerede ve ne sebeple öldüklerini, nereye gömüldüklerini bir metot dâhilinde bildiren biyografik eserlerdir.
Vefeyât-ı Selâtîn ve Meşâhir-i Ricâl isimli birinci vefeyâtında Osmanlı sultanlarını ve devlet adamlarını ele alan Hâfız Hüseyin, bu türde telif ettiği ikinci eseri olan Vefeyât-ı Ayvansarâyî’yi ise tasavvuf ve ilim erbabıyla şairlere tahsis etmiştir. Bununla birlikte III. Mehmed (ö. 1012/1603), I. Ahmed (ö. 1026/1617), II. Mustafa (ö. 1115/1703) ve III. Ahmed (ö. 1149/1736) gibi Osmanlı sultanlarının ölüm tarihleri ile merkadlerini zikrederek şiirlerinden örnekler aktarmıştır.
Hâfız Hüseyin Ayvansarâyî tarafından özel bir ad verilmeyen bu vefeyât, kütüphane kayıtlarında ve mevcut yazmalarda Tercümetü'l-Meşâyih, Tezkîre-i Ayvansarâyî, Tezkîre-i Meşâyih gibi değişik adlarla anılmıştır (Kut 2000: 152). İsimlendirmedeki bu tutarsızlık aslında iki farklı eser olan Vefeyât-ı Selâtîn ve Meşâhîr-i Ricâl ile bu ikinci Vefeyât'ın metot ve tür bakımından gösterdikleri benzerlikten dolayı zaman zaman aynı eser zannedilmesine neden olmuştur. Eser üzerine yapılan çalışmalarda Vefeyât-ı Meşâyih, Vefeyât-ı Ayvansarâyî ve Tezkire-i Ayvansarâyî olarak adlandırılan (Kut 2000: 151; Kut 2003: 54; Kütük 2012; Ekinci 2013) bu vefeyâtta meşayih haricinde sultanların, ilim adamlarının ve şairlerin de bulunmasını; eserin tezkireden ziyade vefeyât karakteri taşımasını dikkate alarak Vefeyât-ı Ayvansarâyî şeklinde isimlendirilmesi daha uygun görünmektedir.
Müellifin bu ikinci vefeyâtı kaleme almaya ne zaman başladığı, hangi tarihte tamamladığı hatta tamamlayıp tamamlayamadığı kesin olarak bilinmemektedir. Bununla beraber Vefeyât’ta kayıtlı en geç ölüm tarihi 1199/1784-85 ile Şeyh Seyyid Feyzullâh Efendi'ye ait olduğuna göre eserin mevcut hâlini bu tarihte veya biraz daha sonra aldığını söylemek mümkündür. Ayvansarâyî sebeb-i telif olarak değerlendirebilecek giriş kısmında Vefeyât'ı yazma nedenini, eserleri herkes tarafından bilinen, ilim ve maarifle adlarını ihya eden din büyüklerinin hayatlarına, gömüldükleri yerlere veya makamlarına dair bilgileri elden geldiğince bir araya toplamak suretiyle onların ruhaniyetlerine sığınıp şefaatlerine nail olmak şeklinde ifade etmektedir (Kütük 2012: 81).
Vefeyât-ı Ayvansarâyî’de 294 şahıs kayıtlıdır. Ancak bunlardan Şeyh Mehemmed İlmî Efendi (ö. 1130-1717-18), Neylî Ahmed Efendi (ö. 1161/1748) ile Şeyh Hasan Feyzî Efendi (ö. 1102/1691) mükerreren yazılmıştır. Hâl böyle olunca kayıtlı madde başı şahıs sayısı 291'e inmektedir. Bu tekrarlar bir müstensih hatası olmayıp doğrudan Ayvansarâyî'nin zühulü eseridir.
Vefeyât-ı Ayvansarâyî'de anlatılan meşayihin, ulemanın ve şuaranın önce künyesi kaydedilmiş, kısa biyografileri yazılıp eserleri sayılmış, daha sonra bunların ölüm tarihleri ebced hesabıyla düşürülmüş tarihler vasıtasıyla verilmiş, bu kişilerin nerede gömülü olduklarına temas edilerek şiirlerinden örnekler sunulmuştur. Müellifin biyografik bilgiyi veriş tarzı eser boyunca hemen hemen hiç değişmemektedir. Eserde şahısların sıralanması hususunda herhangi bir sistem mevcut değildir. Şahıslar elif-bâ sırasına uygun olarak isimlerine veya mahlaslarına göre sıralanmadıkları gibi, ölüm tarihlerine göre kronolojik olarak da tasnif edilmemiştir. Vefeyât'ın Yunus Emre (ö. 720/1320-1321) ve Hacı Bayram-ı Velî (ö. 833/1429) ile başlaması müellifin hiç değilse başlangıçta böyle bir arzu taşıdığını düşündürmektedir. Bu keyfîlik eserin son hâlini almadığı düşüncesini teyit edecek mahiyettedir. Vefeyât'ta isimlerin birbirini takibinde korunan yegâne düzen aynı aileden gelen şahısların baba, oğul sırasına göre yazılmasıdır. Ayvansarâyî'nin Vefeyât'ında en erken ölüm tarihi 576/1180 ile Feridüddin-i Attâr'a, en geç ölüm tarihi ise 1199/1784-85 ile Şeyh Seyyid Feyzullâh Efendi'ye aittir. Bu kadar geniş bir zaman diliminde yaşamış kimselerin hayatlarını kısaca nakletmeye, ölüm tarihlerini ebced ibareleriyle vermeye ve kabirlerinin yerini bildirmeye çalışan müellif, kaynak olarak kullandığı belli başlı eserleri de bildirmiştir.
Hepsi Türkiye kütüphanelerinde olmak üzere Vefeyât-ı Ayvansarâyî'nin dört yazma nüshası tespit edilebilmiştir: İstanbul Arkeoloji Müzesi Kütüphanesi 1107, Süleymaniye Kütüphanesi Esad Efendi 1375, Süleymaniye Kütüphanesi Uşşakî Tekkesi 365/1, İstanbul Üniversitesi Merkez Kütüphanesi TY. 2464. Eser, Ramazan Ekinci tarafından yüksek lisans tezi olarak hazırlanmış (2011) ve daha sonra bu tez gözden geçirilerek 2012 ve 2013’te kitap, 2017’de ise e-kitap olarak yayımlanmıştır. Vefeyât-ı Ayvansarâyî, Rıfat Kütük tarafından da ayrıca yayımlanmıştır (2012).
Müellifin biyografisi için bk. "Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ayvansarayi-hafiz-huseyin
Eserden Örnekler
Tokadî Şeyh Mehemmed Emîn-i Nakşbendî Kuddise Sırruhû
Eş-Şeyh Tokadî Mehemmed Emîn Efendi kuddise sırruhu’l-‘azîz. İstanbul’a gelip tahsîl-i ‘ulûm eyledikden sonra re’îs kâlemine bir mikdâr hidmet esnâsında hıfz-ı Kur’ân-ı Kerîm edip ba’dehu Hüseyn Paşa-zâde Kumul Beg Efendi’ye imâmet münâsebetiyle hidmet-i Haremeyn’e me’mûr oldukda ma’iyyet eyleyip Beytu'llâhü’l-Harâm’da sâkin Şeyh Yekdest Ahmedü’l-Buhârî kuddise sırruhu’l-Bârî hidmetlerinde tahsîl-i tarîkat eyleyip Medîne-i Münevvere’ye geldikde şeyhü’l-Harem bulunan el-Hâc Beşîr Aga hazretleriyle ülfet edip yine İstanbul’a ric’at eylemiş idi. Ayvansarây dâhilinde vâki’ Emîr Buhârî Zâviyesi’ne pîrdaşları Şeyh Ahmed Efendi mahlûlinden bunlara teveccüh edip bu hâl üzre evkât-güzâr iken leyle-i Berât'da rıhlet edip hânesi kurbında Pîrî Mehemmed Paşa Câmi’i mezâristânında ‘azm-i cennet eylemişdir ki seng-i mezârında olan bu târîh Müstakîm-zâde’nindir:
"Oldu lâhûta revân Allâh diyüp rûh-ı Emîn / اولدى لاهوته روان الله ديوب روح امين"
sene 1158. Âsârından on kadar risâlesi ve ilâhiyyâtı ve na’t-ı şerîfleri olup cümleden biri bu matla’dır:
Meded dilsîr-i feyz olsun kemîne yâ Resûla’llâh
Ecel kesr itmeden çün âbgîne yâ Resûla’llâh
Huzûr-ı âl ü sahba asl u fer’e bin salât olsun
Sürûr ire kabûlünle Emîn’e yâ Resûla’llâh (Kütük 2012: 94-95).
Kaynakça
Ekinci, Ramazan (2012). Hâfız Hüseyin Ayvansarâyî, Vefeyât-ı Ayvansarâyî (İnceleme – Tenkitli Metin). İstanbul: Buhara Yay.
Ekinci, Ramazan (2013). Hâfız Hüseyin Ayvansarâyî, Vefeyât-ı Ayvansarâyî (İnceleme – Tenkitli Metin). İstanbul: Buhara Yay.
Ekinci, Ramazan (2017). Vefeyât-ı Ayvansarâyî (e-kitap). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/55730,vefeyat-i-ayvansarayipdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 03.12.2021]
Kut, Günay (2000). "Vefeyât-ı Ayvansarâyî ve Nüshaları ya da Tezkire-i Ayvansarâyî". Journal of Turkısh Studies. Volume 24/III. Agâh Sırrı Levend Hâtıra Sayısı III. Harvard University. 151-154.
Kut, Günay ve Kut, Turgut (1982). "Ayvansarâyî Hafız Hüseyin b. İsmail ve Eserleri”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Dergisi, 33: 401-439.
Kut, Günay; Kut, Turgut (2003); "Ayvansarâyî Hafız Hüseyin b. İsmail ve Eserleri”. Tarihi Kültürü ve Sanatıyla Eyüpsultan Sempozyumu VI Tebliğler. İstanbul: Eyüp Belediyesi Kültür Yay. 52-65.
Kütük, Rıfat (2012). Hâfız Hüseyin Ayvansarâyî - Vefeyât-ı Ayvansarâyî. Erzurum: Doğuş Kültür Sanat Yayınları. https://avesis.atauni.edu.tr/yayin/2790796b-ff69-434c-82cc-3436cfa5efb6/hafiz-huseyin-ayvansarayi-vefeyat-i-ayvansarayi [Erişim tarihi: 03.12.2021]
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
2 | MECMÛ'A-İ TEVÂRÎH (Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi, Hazine Bölümü, Nu. 1565; Deniz Müzesi Kütüphanesi, Nu. 55) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
3 | EŞ'ÂR-NÂME-İ MÜSTEZÂD (İstanbul Üniversitesi Nâdir Eserler Kütüphanesi, TY 5466) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
4 | VEFEYÂT-I SELÂTÎN VE MEŞÂHÎR-İ RİCÂL | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
5 | NA'T MECMÛ'ASI (Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, Uşşâkî Tekkesi 365) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
6 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
9 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
12 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
13 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
15 | İRŞÂD-I EZKİYÂ | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |