- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ârif - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
- Eser Yazılış Tarihi:842/1438-39
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:28/03/2022
VEFÂT / [VEFÂTÜ'N-NEBÎ / VEFÂT-I NEBÎ] (ÂRİF)
Hz. Muhammed'in vefatı konulu manzumeÂrif (d. ? - ö. 842/1438-39’den sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ârif mahlaslı şairin kaleme aldığı manzume. Eserin ulaşılabilen tek nüshası Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, İbrahim Efendi Bölümü, 355/5 numarada kayıtlı Külliyât’ın 157b-207a sayfaları arasındadır. Âmil Çelebioğlu, Milli Kütüphanede Vasfi Mâhir Kocatürk bağışları arasında eksik bir nüshası olduğunu söylemiş; ancak bu nüshaya ulaşılamamıştır (Tunç 2014). Eser, 842/1438-39 yılında telif edilmiştir. Metnin “Hâtime” bölümünde 1402 beyit olduğu kayıtlıysa da elimize 1390 beyti ulaşmıştır. Abdurrahim Elveren bu sayının 1395 olduğunu belirtmiştir (2001: 34). Aruzun fâ‘ilâtün fâ‘ilâtün fâ‘ilün kalıbıyla yazılan manzumenin başlangıcında toplam 95 beyitten oluşan ve kaside nazım şekliyle yazılmış tevhid, naat ve âl ü ashâb medhiyesi yer almaktadır. Bunların ardından besmele ile başlayan ve 37 beyitten oluşan “sebeb-i telif” mahiyetinde bir bölüm gelmektedir. Şair, bu bölümün sonunda Hz. Muhammed’in vefatını ve Nasr Suresi’ni şerh edeceğini belirtir (Tunç 1996: 68). Eser içerisinde Hz. Peygamber’in vefatı üzerine üzüntülerini dile getiren ashabın ağzından yazılmış “el-vedâ” redifli bir şiir ile Hz. Muhammed’den istimdad dileğiyle söylenmiş “meded” redifli kafiyesiz iki manzume ve Farsça iki kıt'a ile iki rubai bulunmaktadır (Tunç 1996: 69). Mesnevi, konusu itibariyle samimi, duygusal ve lirik ifadelerle kaleme alınmıştır (Tunç 2014).
Ârif’in anlatımına göre Peygamber, Fetih Suresi vahyedildiğinde bunun ölümüne işaret olduğunu anlamış ve ashabını mescide toplayarak minberde Veda Hutbesi’ni okumuştur. Hakkı olanın kendisinden hakkını almasını söylemiş, bu sırada Ukkâşe ayağa kalkarak hakkını almak istediğini belirtmiştir. Peygamber hakkını teslim etmek amacıyla karnını açtığında mescidin içi nur ile dolmuştur. Hz. Peygamber’in Ukkâşe ile helalleşmesi üzerine herkes rahatlamıştır. Hz. Muhammed, hutbesini okuduktan sonra hastalanmış, Ârif’in kabul ettiği rivayete göre bundan on sekiz gün sonra vefat etmiştir. Şair, ardından Hz. Peygamber’in vefat ânı ile ardından yaşananları anlatmıştır (Tunç 1996: 70-71). Mesnevi, Hz. Muhammed’den şefaat dilenen 24 beyitlik “meded” redifli manzume ve “Hâtime” bölümü ile sona ermiştir (Tunç 1996: 76).
Vefâtü'n-Nebî üzerine içinde şairin diğer eserlerinin de yer aldığı bir doktora (Tunç 1996) ve bir yüksek lisans tezi (Elveren 2001) hazırlanmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Ârif”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/arif-mdbir
Eserden Örnekler
[Vefâtü’n-Nebî]’den
Uş girü gözüm yaşı oldı revân
Akdı yürekden girü uş kara kan
Girü feryâdum göge irdi benüm
Aglamakdan eridi cânum tenüm
Kaddüm uş büküldi oldı çün kemân
Çünki hicrândan yidi oklar bu cân
Gussa buludı içümden itdi cûş
Lâcirem göz yaşı yagmur oldı uş
İşbu oda ne ciger ola döye
Nice gönül ola katlana di ya
Seng-i hârâ döymeye hicre yakîn
Pes nice ümmet döyiser iy güzîn
Çünki ümmet ten ola ol cân ola
Gitse cân tende nicesi fer kala
Şâdîlık evi girü oldı harâb
Çün Resûl’ün menzili oldı türâb
Bu cihân olsun yebâb-ender-yebâb
Cânlar u tenler kamu olsun kebâb
Ümmet olan cân u cismi eridür
Âşık olanun bu dâyim kârıdur
Çünkü andan ayru düşdük kamumuz
Pes fidâ eyleyevüz biz cânumuz
Işkumuzda tâ ki lezzet alavuz
Ol Resûl’e girçek ümmet olavuz
Çün Habîbüm menzilün oldı türâb
Bu cihân olsun harâb-ender-harâb
Yâ İlâhî bizi yalan itmegil
Ol Resûl’ünden dahı ayırmagıl (Tunç 1996: 925-926)
Kaynakça
Elveren, Abdurrahim (2001). XV. Yüzyıl Şairlerinden Ârif ve Hamsesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Tunç, Semra (1996). Ârif, Hayatı-Eserleri Edebî Kişiliği ve Eserlerinin Tenkidli Metni. C. I-II . Konya: Selçuk Üniversitesi.
Tunç, Semra (2014). “Ârif”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/arif-mdbir [Erişim tarihi: 28.03.2022]
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MÜRŞİDÜ’L-UBBÂD (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
2 | NÜSHA-İ ÂLEM / NÜSHATÜ'L-ÂLEM VE ŞERHÜ'L-ÂDEM (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
3 | MEVLİD / [MEVLİDÜ'N-NEBÎ] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
4 | Mİ‘RÂC / [Mİ‘RÂCÜ'N-NEBÎ / Mİ'RÂC-I NEBÎ / Mİ'RÂC-NÂME] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
5 | [MESNEVÎ] (ÂRİF) | Ârif | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
6 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
9 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
15 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |