- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kemâl Ümmî, İsmâ’îl - Madde Yazarı: Prof. Dr. Beyhan KESİK
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:24/10/2021
VEFÂT (KEMÂL ÜMMÎ)
ölüme dair manzumeKemâl Ümmî, İsmâ’îl (d. 777/1375-76 ? - ö. 880/1475-76)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kemâl Ümmî’nin ölüme dair manzumesi. Vefât, 84 beyitten oluşan bir kasidedir. Aruzun “mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün” kalıbıyla yazılmıştır. Şair, eserine Tanrı ile Hz. Peygamber’i andığı bir beyitle başlar. Ardından geçici olan dünya hayatına kapılıp ölümü unutanların aldandığı telkininde bulunur. Sonra kendi ağzından; bir insanın ölümle karşılaşmasını, ölüm anında Azrail’in gelmesini, kişinin ona yalvarmasını ve bu yalvarmanın sonuçsuz kalmasını, cenazenin yıkanıp kefenlenmesini, sala verilmesini, cenaze namazının kılınmasını, cenazenin omuzlarda mezarlığa götürülüp defnedilmesini, mezara indirilmesini ve mezar başında Yasin okunup dualar edilmesini, Münker ve Nekir tarafından sorguya çekilmesini, iyiliklerinin kötülüğe üstün gelmesiyle cennete girmesini anlatır. Kemâl Ümmî, manzumede ölüm gerçeği karşısında uyarıcı olmayı, insanları gafletten kurtarmayı amaçlamıştır. Cennete girmek için gıybetten ve yalandan uzak durulması gerektiğini söyleyip insanların namaz, oruç, hac gibi İslam’ın şartlarını yerine getirmeleri gerektiğini belirtmiştir. Eserini münacat ve dua bölümüyle bitirmiştir.
Kemâl Ümmî, dönemindeki diğer şairler gibi aruzu uygulamada hatalara düşmüştür. Eski Türk şiirinde çokça rastladığımız mısra başı kafiye/ön kafiye ve mısra başı redif/ön redif şairin ahenk için başvurduğu ifade yollarındandır. Manzumenin dili sadedir. Şair, öğüt vermeyi amaçladığından doğal bir söyleyişi yeğlemiştir. Vefât, Eski Anadolu Türkçesinin bazı özelliklerini barındırması ve döneminin sosyal hayatına dair birtakım izler taşıması bakımından önemli bir eserdir.
Eserin bilinen tek nüshası Süleymaniye Kütüphanesi Ali Nihat Tarlan Kitapları Nu. 71/2’de, 20b-23a sayfaları arasında “Vefât-ı Kemâl Ümmî Rahmetullâhi Aleyhi ve alâ-Cemî’i’l-Evliyâ’i ve’s-Sâlihîn Beyân” başlığıyla kayıtlıdır. Kasidenin dua beytinden sonra, metne aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıbıyla yazılmış altı beyit ilave edilmiştir. Bu beyitlerin Kemâl Ümmîye ait olmadığı ve müstensih tarafından sonradan eklendiği düşünülmektedir.
Manzume Bilal Aktan tarafından yayımlanmıştır (2006).
Şairin biyografisi için bk. “Kemâl Ümmî, İsmâ’îl”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kemal-ummi-ismail
Eserden Örnekler
Vefât'tan
Anarsan bendesin angıl Hudânı
Hudânı hem Muhammed Mustafânı
Yakın bil âkibet mülk-i Hudâdur
Bakasın fânîdür dünyâ-yı fânî
Buna aldanmanuz zinhâr u zinhâr
Öküşdür key bu dünyânın yalanı
…
Ne-gâhından bana gör kim ne geldi
Uyardı Hak Ta’âlâ cân-sitânı
Beni tutdı ısıtma başım ağrır
Ki düşdi yâduma ölüm nişânı
Kemüğüm ditreşüp benzüm sarardı
Kurutdı komadı tamarda kanı
Şeker şerbeti itdiler benüm-çün
Ki bulmazlar bu derdime dermânı
Bir lahzada anda nutkum tutuldı
Başım üzre okudılar Kur'ânı
Tudağım kurudı benzüm sarardı
Tanımaz oldum ol yahşı yamanı
Suyı penbeyle ağzıma koyarlar
Yine geldi bana aklum revânı
Gözetdüm dört yanım gördüm halâyık
Yıkılmış üstüme pîr ü cüvânı
Süzilür gözlerüm bilmem ne dirdüm
Yine gördüm yanımda cân-sitânı (Aktan 2006: 99-100)
Kaynakça
Aktan, Bilal (2006). “Kemal Ümmî’nin Vefât Risâlesi ve Dil Özellikleri”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (19): 95-107.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (KEMÂL ÜMMÎ) | Kemâl Ümmî, İsmâ’îl | Araş. Gör. Büşra Karasu |
Görüntüle | ||
2 | KIRK ARMAĞAN (KEMÂL ÜMMÎ) | Kemâl Ümmî, İsmâ’îl | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
3 | HİKÂYE-İ HAZÎRE-İ KUDS (KEMÂL ÜMMÎ) | Kemâl Ümmî, İsmâ’îl | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
5 | GARÎB-NÂME (ÂŞIK) | Âşık Paşa, Âşık | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
6 | U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) | Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî | Prof. Dr. Mustafa Arslan |
Görüntüle | ||
7 | KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) | Hamzavî | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
8 | BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) | Hatîboğlu | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
9 | GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) | İbrâhîm Tennûrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
10 | GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
11 | [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
12 | DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle | ||
13 | DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle |