VEFÂT (KEMÂL ÜMMÎ)
ölüme dair manzume
Kemâl Ümmî, İsmâ’îl (d. 777/1375-76 ? - ö. 880/1475-76)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Kemâl Ümmî’nin ölüme dair manzumesi. Vefât, 84 beyitten oluşan bir kasidedir. Aruzun “mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün” kalıbıyla yazılmıştır. Şair, eserine Tanrı ile Hz. Peygamber’i andığı bir beyitle başlar. Ardından geçici olan dünya hayatına kapılıp ölümü unutanların aldandığı telkininde bulunur. Sonra kendi ağzından; bir insanın ölümle karşılaşmasını, ölüm anında Azrail’in gelmesini, kişinin ona yalvarmasını ve bu yalvarmanın sonuçsuz kalmasını, cenazenin yıkanıp kefenlenmesini, sala verilmesini, cenaze namazının kılınmasını, cenazenin omuzlarda mezarlığa götürülüp defnedilmesini, mezara indirilmesini ve mezar başında Yasin okunup dualar edilmesini, Münker ve Nekir tarafından sorguya çekilmesini, iyiliklerinin kötülüğe üstün gelmesiyle cennete girmesini anlatır. Kemâl Ümmî, manzumede ölüm gerçeği karşısında uyarıcı olmayı, insanları gafletten kurtarmayı amaçlamıştır. Cennete girmek için gıybetten ve yalandan uzak durulması gerektiğini söyleyip insanların namaz, oruç, hac gibi İslam’ın şartlarını yerine getirmeleri gerektiğini belirtmiştir. Eserini münacat ve dua bölümüyle bitirmiştir.

Kemâl Ümmî, dönemindeki diğer şairler gibi aruzu uygulamada hatalara düşmüştür. Eski Türk şiirinde çokça rastladığımız mısra başı kafiye/ön kafiye ve mısra başı redif/ön redif şairin ahenk için başvurduğu ifade yollarındandır. Manzumenin dili sadedir. Şair, öğüt vermeyi amaçladığından doğal bir söyleyişi yeğlemiştir. Vefât, Eski Anadolu Türkçesinin bazı özelliklerini barındırması ve döneminin sosyal hayatına dair birtakım izler taşıması bakımından önemli bir eserdir.

Eserin bilinen tek nüshası Süleymaniye Kütüphanesi Ali Nihat Tarlan Kitapları Nu. 71/2’de, 20b-23a sayfaları arasında “Vefât-ı Kemâl Ümmî Rahmetullâhi Aleyhi ve alâ-Cemî’i’l-Evliyâ’i ve’s-Sâlihîn Beyân” başlığıyla kayıtlıdır. Kasidenin dua beytinden sonra, metne aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıbıyla yazılmış altı beyit ilave edilmiştir. Bu beyitlerin Kemâl Ümmîye ait olmadığı ve müstensih tarafından sonradan eklendiği düşünülmektedir.

Manzume Bilal Aktan tarafından yayımlanmıştır (2006).

Şairin biyografisi için bk. “Kemâl Ümmî, İsmâ’îl”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kemal-ummi-ismail 

Eserden Örnekler


Vefât'tan

Anarsan bendesin angıl Hudânı

Hudânı hem Muhammed Mustafânı


Yakın bil âkibet mülk-i Hudâdur

Bakasın fânîdür dünyâ-yı fânî


Buna aldanmanuz zinhâr u zinhâr

Öküşdür key bu dünyânın yalanı

Ne-gâhından bana gör kim ne geldi

Uyardı Hak Ta’âlâ cân-sitânı


Beni tutdı ısıtma başım ağrır

Ki düşdi yâduma ölüm nişânı


Kemüğüm ditreşüp benzüm sarardı

Kurutdı komadı tamarda kanı


Şeker şerbeti itdiler benüm-çün

Ki bulmazlar bu derdime dermânı


Bir lahzada anda nutkum tutuldı

Başım üzre okudılar Kur'ânı


Tudağım kurudı benzüm sarardı

Tanımaz oldum ol yahşı yamanı


Suyı penbeyle ağzıma koyarlar

Yine geldi bana aklum revânı


Gözetdüm dört yanım gördüm halâyık

Yıkılmış üstüme pîr ü cüvânı


Süzilür gözlerüm bilmem ne dirdüm

Yine gördüm yanımda cân-sitânı (Aktan 2006: 99-100)

Kaynakça


Aktan, Bilal (2006). “Kemal Ümmî’nin Vefât Risâlesi ve Dil Özellikleri”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (19): 95-107.

Atıf Bilgileri


KESİK, Beyhan. "VEFÂT (KEMÂL ÜMMÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/vefat-kemal-ummi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (KEMÂL ÜMMÎ) Kemâl Ümmî, İsmâ’îl Araş. Gör. Büşra Karasu
Görüntüle
2 KIRK ARMAĞAN (KEMÂL ÜMMÎ) Kemâl Ümmî, İsmâ’îl Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ
Görüntüle
3 HİKÂYE-İ HAZÎRE-İ KUDS (KEMÂL ÜMMÎ) Kemâl Ümmî, İsmâ’îl Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
4 VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Prof. Dr. Mehmet Sarı
Görüntüle
5 GARÎB-NÂME (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
6 U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî Prof. Dr. Mustafa Arslan
Görüntüle
7 KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) Hamzavî Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ
Görüntüle
8 BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) Hatîboğlu Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
9 GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) İbrâhîm Tennûrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
10 GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) İbrâhîm Tennûrî Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
11 [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) İbrâhîm Tennûrî Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
12 DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu
Görüntüle
13 DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu
Görüntüle