VAGZ-I AZAD
manzum nasihatname/siyasetname
AZADI, Dövletmemmet (d. 1111-12/1700 - ö. 1173/1760)

ISBN: 978-9944-237-87-1


18. yüzyılda Çağatay sahasında kaleme alınan Azadı Dövletmemmet'in (ö. 1173/1760) ahlaki ve öğretici mesnevisi. Şair, son beyitte eserine  Vagz-ı Azad adını verdiğini söyler.  Eser, cömertlik, hayırseverlik, zenginlerin yoksullara yardımcı olmaları, aile ilişkileri, tarımsal faaliyetler gibi sosyal ve iktisadi meseleler ile padişah, devlet yöneticileri, ilim ve din adamlarının hangi vasıflara sahip olmaları gerektiğiyle ilgili görüş ve önerileri ihtiva etmektedir.  Bu yönüyle eser nasihatname ve siyasetname özelliği göstermektedir.

Vagz-ı Azad aruzun "fâilâtün fâilâtün fâilün" kalıbıyla yazılmıştır. 2314 beyitten oluşan eser klasik mesnevi tertibine göre giriş, konunun işlendiği bölüm ve hatime kısımlarından oluşmaktadır. Konunun işlendiği asıl bölüm de dört baba ayrılmıştır.  Birinci Bapta (90-642); Türkmen boylarının tek bir devlet etrafında toplanması fikri ele alınarak, devleti yönetecek padişahın taşıması gereken vasıflardan bahsedilir. Siyasetname özelliği gösteren bu bölüm, Türkmen edebiyatında sistemli bir şekilde ilk defa Azadı tarafından işlenmiştir. Bu bölümde, Kutadgu Bilig, Sedd-i İskenderî  gibi eserlerin tesiri hissedilir. Azadı’ya göre ülkeyi yönetecek padişah adaletli olmalı ve halkına zulmetmemeli; halkını gözetmeli, onların ihtiyaçlarını karşılamalıdır. İkinci Bapta (643-1635); Allah rızası için mescit, medrese, köprü, kuyu ve havuz (sulama işleri için ) yaptıranların kazanacağı sevaplar üzerinde durulur. Üçüncü Bapta (1636 -1982); ilim adamlarının vasıfları, ilim ehline karşı nasıl davranılması gerektiği, ilmin önemi ve fazileti gibi konulardan bahsedilir.  Dördüncü Bapta ise  (1983 -2314), dervişlerden ve onların vasıflarından söz edilir. Eser, bu temel konuların  yanında   aile ilişkileri, çocukların eğitimi, öğretmen öğrenci ilişkisi, tarımsal konular, sadaka ve zekât gibi Türkmen halkının yaşayışı ile ilgili pek çok konuda nasihat de ihtiva etmektedir.  Ayrıca konu ile ilgili birçok rivayet ve kıssa anlatılarak tahkiyenin imkânlarından başarıyla yararlanılmıştır. Hatime (2291 -2319) kısmında ise,  şair eseri niçin yazdığından, okurundan ne beklediğinden, eserin adı ve yazılış tarihinden bahseder. Azadı, eserin yazılış tarihinin Hicri 1167 (1753-54) olduğunu belirtir.

Azadı’nın Vagz-ı Azad eseri Türkmenistan'da  ilk kez müstakil olarak Saylanan Eserler adıyla B. A. Garrıyev tarafından (1946), külliyatı da   Türkiye'de  Dövletmemet Azadı Eserler Yıgındısı başlığıyla neşredilmiştir (2012). Soner Sağlam'ın doktora tezinde ise Vagz-ı Azadı'n tamamı Türkiye Türkçesine aktarılmıştır (2011). 

Şairin biyografisi için bk. "Azadı, Dövletmemmet". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/azadi-dovletmemmet


 

Eserden Örnekler


Ovvalkı Bab (90 ve 109. beyitler arası)

Babı-ovval padışalar vaspını,

Yarı verse, vasp eter, rebbi-ganı.


Serveri-älem Muhammed Mustapa,

Din üçin canıga verdi çoh cepa.


Adl ile sövdi adıllıknı özi,

Adl edin diyp barçaga boldı sözi.


Hak tagaladan adalat rahmet ol,

Fathı-bab-u dövlet-u hem nusrat ol.


Ol resuldan soñ yene birinçe yar,

Adl ile älemde boldı berkarar.


Tañrı ayatında adl eylän tiydi,

Hak söver her kim adalat eyledi.


Halk üze häkim olursa her bir är,

Adl ile hökm eylegey leyl-u nahar.


Häkim olganlar cahanda adl ola,

Bezegey yer-yüzini adlı bile.


Häkimi-adıl – Huda pıgamberi,

Caneşinim diyb ögübdir anları.


Padışa kim bolsa ger adlı anıñ,

Yer yüzinde sayasıdır Tañrı’nıñ.


Adlıdan bolsa halayık cümle şad,

Dergehinde tabsa mazlumlar mırad.


Hak Tagala’nıñ söver bendesi bil,

Ol resul ummatlarınıñ hası bil.


Mähri anıñ Hak Tagala mähridur,

Kahrı anıñ Hak Tagala kahrıdur.


Görme hökmin Tañrı hökminden ırak,

Kılmasañ baver gelib atıga bak.


Çün gadam geltürse adıl bir yere,

Halkı-älemge Huda rahmet vere.


Din öyiniñ sakçısıdur padışah,

Ol sebäb emrin tutuñ diymiş ilah.


Ähli-dini kim anıñ soltanı yok,

Surata menzär, içinde canı yok.


Kovluhu Ta’ala: “Etiullaha ve etiyur-resule ve ulil-emri minküm”

Yer yüziniñ zınatıdur padışah,

Halk-u dövlet nusratıdur padışah.


Padışası bolmasa bir ülkeniñ,

Bolmaz ermiş hayr-u ıhsanı anıñ.


Zulm-u cevr birle bolur halk pişesi,

Ahıretden bolmagay endişesi.   (Godarov 2012: 37-39).



Kaynakça


Garrıyev, B. A. (1946). Saylanan Eserler. Aşgabat: Ilım Neşiriyatı. 

Muhammedova, Z. B. (1982). Azadı Dövletmemmet, Saylanan Eserler, Aşkabat: Ilım Neşriyatı.

Godarov, R. (2012). Dövletmemmet Azadı Eserler Yıgındısı. Bursa : Uludağ Üniversitesi Basımevi.

Sağlam, S. (2011). Azadı (Hayatı,Edebi Şahsiyeti, Eserleri). Doktora Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi. 



Atıf Bilgileri


sağlam, soner. "VAGZ-I AZAD". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/vagz-i-azad. [Erişim Tarihi: 17 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 BEHİŞTNAMA Azadı, Dövletmemmet Doç. Dr. soner sağlam
Görüntüle
2 HEKAYAT (AZADI) AZADI, Dövletmemmet Doç. Dr. soner sağlam
Görüntüle
3 BEŞ NAMAZ Azadı, Dövletmemmet Doç. Dr. soner sağlam
Görüntüle
4 DÎVÂN (ARŞÎ) Arşî, Hoca Cahân (Yakup) Prof. Dr. Adem Öger
Görüntüle
5 DÎVÂN (GAYIBI) Gayıbı, Mahmut Doç. Dr. soner sağlam
Görüntüle
6 KÜLLİYÂT-I MESNEVÎ-Yİ HARÂBÂTΠ Harâbâtî, Muhemmed Binni Abdulla Prof. Dr. Adem Öger
Görüntüle
7 MANTIKU'T-TAYR (HOTENÎ) Hotenî, İbrahim Prof. Dr. Adem Öger
Görüntüle
8 TEZKİRE-İ ARSLANHAN Kâsımî Prof. Dr. Adem Öger
Görüntüle
9 DÎVÂN (MEHZÛN) Mehzûn, İsmail Prof. Dr. Adem Öger
Görüntüle
10 DÎVÂN (Mücrim) Mücrim / Âbid / Mücrim Çelebi / Mücrim Âbid Araş. Gör. Murat ASLAN
Görüntüle
11 HASB-İ HÂL (MÜCRİM) Mücrim / Âbid / Mücrim Âbid, Mücrim Çelebi Araş. Gör. Murat ASLAN
Görüntüle
12 DÎVÂN (NEVBETÎ) Nevbetî, Ömer Karim Prof. Dr. Adem Öger
Görüntüle
13 LEYLİ-MECNUN (ANDALIP) Nurmuhammed Andalıp Doç. Dr. soner sağlam
Görüntüle