USÛL-İ VUSÛL-İ İLÂHİYYE (MARMARAVÎ)
tasavvufi hâller ve makamlar
Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî (d. 839/1435-1436 - ö. 910/1505)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Asıl yazarı bilinmeyen Usûl-i Vusûl-i İlâhiyye’nin, Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Farsça’dan Türkçe’ye tercümesi. Tercümede 15.-16. yüzyıl Türkçesi gramer kurallarına bağlı kalmıştır. Arapça ifade, deyim, âyet ve hadislerden iktibasların da bulunduğu eserde, şiirlerin yer yer düz yazı arasına serpiştirilerek nesir ile nazmın bir arada kullanıldığı görülmektedir. Bu yöntemi Marmaravî, başka hiçbir eserinde kullanmamıştır. Bu özelliğin, metni Farsça kaleme alan asıl yazarın tarzından kaynaklandığı  anlaşılmaktadır. Öğretici / didaktik bir üslûba sahip eserde, tasavvufî ve ahlâkî değerlere de yer verilmiştir.

Bilinen tek nüshası, Marmaravî’nin bazı eserlerinin de içinde bulunduğu bir mecmuada (Beyazıt Devlet Kütüphanesi, Veliyyüddin Efendi, 2892/1) yer alan 78 varaklık Usûl-i Vusûl-i İlâhiyye Tercemesi, kütüphane kataloğunda Marmaravî’ye atfedilmiş durumdadır.

Eserin hemen başında Allah’a hamd ve Resûlü’ne salavâttan sonra Marmaravî, aslı Farsça olan bu eseri, Anadolu diyârında yaşayan bütün Türk halkının da istifade etmesi amacıyla Türkçeye tercüme ettiğini belirtmektedir (Marmaravî, 2a-2b).

Eserin içeriğini oluşturan ana konular şöyledir: Âlimlerin ve velîlerin, Resûlullâh’ın mânevî mirasçısı olmaları, bu verâsetin nitelikleri, vuslat-ı İlâhî, gönlün Allah’ın evi (beytullah) oluşu, tasavvufî menziller ve makamlar, yaratılmış varlıkların Allah’ın varlığına delil ve kanıt olmaları, kul ile Allah arasındaki perdeler (hicâbât), varlığın nüzûlü ve urûcu, Allah’ın sıfatları, tarîkatte edebin önemi, hulûl ve ittihâdın bâtıl oluşu, insanın meleklerden üstün olan özellikleri, mürşid-i kâmile biat, fenâ fillâh makamı, ihsan makamı, en yüksek mertebe olan kulluk, Allah’ın gizli bir hazineyken bilinip tanınmak için mahlûkâtı yaratması, Allah’ın kendine özgü varlığı (hüviyet-i Hak).

Tercümede kullanılan kelimelerin takriben yarısı Arapça, 600 küsuru Türkçe, 200 kadarı Farsça, bir tanesi de Yunancadır. Eserin kelime kadrosunda “semüz, göklük, sebak, karavul, apar-, göder-” gibi bugün artık ya çok az kullanılan ya da kullanım sahasını yitirip arkaik duruma düşmüş kelimeler bulunması (Özer 438-439) eserin değerini arttıran en önemli hususlardandır.

Usûl-i Vusûl-i İlâhiyye Tercemesi üzerine Yüksek Lisans tezi hazırlayan Hasan Özer, eserin metin transkribini yaparak dil ve edebiyat açısından incelemiş ve gramatikal dizinini çıkarmıştır (Özer 2007). Ancak Marmaravî’nin Türkçeye Farsçadan tercüme ettiği bu eserin asıl yazarı hakkında hiçbir bilgi vermemiştir.

Mütercimin biyografisi için bk. "Şemseddin Marmaravî, Ahmed, Yiğitbaşı Velî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semseddin-marmaravi-ahmed-yigitbasi

Eserden Örnekler


Bilgil ki, bi-avn-i inâyet-i Rahmân ü bi-Kerîmi’l-Meliki’l-Mennân kasd olundu ki, kitâb-ı âhir birle Türkî’de bundan öndin Usûl-i Vusûl-i İlâhiyye adlı Fârisî dilde yazılmışdır. Ve himmet ü azîmet oldu ki, Türkî dilde dahi Usûl-i Vusûl-i İlâhiyye nâm kitâb beyân oluna; tâ ki nef‘-i âmm ola. Zîrâ vilâyet-i Rûm’da yazıldı. Ümîddir ki, bizim bizliğimiz üzerinden olmaya, li-kâtibihî:

İlâhî, beni kurtar benliğimden

Gönüle câna doldur senliğinden (Marmaravî, 2a-2b).

Bilgil ki, gönül âyînesi saykal-ı nefsle ve saykal-ı zikr ile cem‘iyyet-i safâ buldu, murâkıb olmağa kâbiliyyet hâsıl kıldı. Zîrâ havâtır-ı nefsânî ve şeytânî ve melekî hâtır eyledi. Ve nefy idüb gönülden gidericek hâtırları gördü ki, anın eseri gönüle kabz u kasâvet getirir sıfât-ı nefsden zulmet ve kudûret hâsıl olduğun gördü. Gönül devâm-ı zikrden nûrâniyet hâsıl idüb hâtırâ-yı melekî ve rûhânî ma‘lûm idüb nefy ideceğin ve meşgûl olacağın bilip gönül âyînesin gaflet ü hicâb pasından pâk idüb âyîne-i musaffâ-i gayb ve gaybü’l-guyûb tarafına âyînedârlık eylemek murâkıbdır. Beyit:

Gönül âyînesin sen kıl musaffâ

Cemâlin göstere sana her dem Hak

Çün gönülü murâkıb kıldın ve âyînelik eyledin, gerekdir ki murâkıb-ı Hak gibi murâkıb olasın. Ya‘nî Hak Teâlâ Hâfızdır ve Âsımdır ve Nâzırdır; gönül dâim Hakk’ı göredurur; Hakk’ın Hâfız ve Âsım ve gönül nâzır olduğuna murâkıb olasın (Marmaravî 9b-10a).

Kaynakça


Akkuş, Mehmet (1988). “Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri I-II (Yiğitbaşı Velî)”. İlim ve Sanat. (21-22): 29-33 / 60-63.

Marmaravî, Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn (yty). Usûl-i Vusûl-i İlâhiyye Tercemesi. Beyazıt Devlet Kütüphanesi, Veliyyüddin Efendi, 2892/1: 1b-78a.

Ögke, Ahmet (2000). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Ögke, Ahmet (2001). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri, Görüşleri. İstanbul: İnsan Yay.

Özer, Hasan (2007). Yiğitbaşı Ahmed Şemseddin Marmaravî – Usûl-i Vusûl-i İlâhiyye (Metin, İnceleme, Gramatikal Dizin). Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Uludağ, Süleyman (1989). “Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 135-136.

Atıf Bilgileri


ÖGKE, AHMET. "USÛL-İ VUSÛL-İ İLÂHİYYE (MARMARAVÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/usul-i-vusul-i-ilahiyye-marmaravi. [Erişim Tarihi: 06 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 CÂMİ’U’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
2 RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
3 MUKADDİMETÜ’S-SÂLİHA (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
4 KEŞFÜ’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
5 RAVZATÜ’L-VÂSILÎN (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
6 İRFÂNÜ’L-MA’ÂRİF (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
7 HURDE-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
8 RİSÂLETÜ’L-HÜDÂ Lİ-ULİ’L-İHTİDÂ (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
9 ATVÂR-NÂME-İ SEB’A (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
10 TABAKÂTÜ’L-EVLİYÂ (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
11 RİSÂLE-İ MAKÂLÂT-I ŞEYH MUHYİDDÎN-İ ARABÎ (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
12 AHVÂLÜ’L-EBRÂR VE’L-MUKARREBÎN (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
13 BAHREYNÜ’L-AŞK (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
14 SİLSİLE-İ EHL-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
15 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
16 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
17 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
18 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
19 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
20 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
21 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
22 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
23 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
24 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle