- Yazar Biyografisi (TEİS)
Râsim, Fodlacızâde Ahmet Râsim Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Hamza KOÇ
- Eser Yazılış Tarihi:1267/1850-51
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:13/09/2022
USÛL-İ VUSÛL (FODLACI-ZÂDE AHMED RÂSİM EFENDİ)
tasavvufi eserRâsim, Fodlacızâde Ahmet Râsim Efendi (d. 1180/1766-67-ö. 1270/1853-54)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Asıl adı Ahmed olup şiirlerinde Râsim mahlasını kullanan ve Fodlacı-zâde Ahmed Râsim Efendi olarak tanınan şairin tarikat adabı, tarikat erkânı ve mürşidin seyr ü sülûk adabı gibi konulara yer verdiği tasavvufi eseri. Mazmun bulmada mahir ve üç dilde de şiir yazabilme kabiliyetine sahip olan Ahmed Râsim Efendi, Usûl-i Vusûl adlı eserini mensur biçimde kaleme almıştır. Şair, nutuk türünde yazdığı eserinde tarikata yeni girecek olan müritlere kılavuzluk yapmış, tasavvufun derinliğini, tarikatın kurallarını ve derecelerini öğreterek onlara doğru yolu göstermeyi amaçlamıştır. Zira mutasavvıf kişiliğiyle tanınan ve bu şekilde bir hayat süren Ahmed Râsim’in dünyasını Allah aşkı, peygamber sevgisi, dünya hayatının geçiciliği ve tarikat adabı oluşturur.
Ahmed Râsim, Usûl-i Vusûl’e besmele, hamdele ve salvele ile başlamakta, mukaddime bölümünde çeşitli ayetlerin de yardımıyla mümin her kadın ve erkeğin İslami ilimleri öğrenmesinin gerekliliği üzerinde durmaktadır. Ardından bir Müslümanın sahip olması gereken vasıflar ile vücûd-ı mutlak olan Allah’a erişmek isteyen bir salikin tahsil etmesi gereken ilimlerden bahsetmekte ve bu hususta yapılması gerekenleri sıralamaktadır. Bu konuda gevşek davrananların ve ilerde yaparım düşüncesiyle elzem olan şeyleri erteleyen kişilerin ise hasar ve ziyana uğrayacağını vurgulamaktadır. Usûl-i Vusûl, beş bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm “Binâ-yı Tarîkat” adını taşımaktadır. Bu bölümde Râsim, binâ-yı tarîkatın “tevbe”, “teslîm”, “zühd”, “takvâ”, “kanâ‘at” ve “uzlet” olmak üzere altı esas üzerine kurulu olduğunu, metanet ve resanetle bu altı şarta dikkat edilerek inşa edilen binâ-yı sülûkun da kuvvet ve istihkâm bulacağını ifade etmektedir. Ardından sözü edilen altı kavramla ilgili çeşitli ayet ve hadislerden de yardım alarak önemli açıklama ve ikazlarda bulunmakta, vücûd-ı mutlaka vasıl olmanın bu usullere riayet etmekten geçtiğini belirtmektedir. Usûl-i Vusûl’ün ikinci bölümünde “Erkân-ı Tarîkat”tan bahsedilmektedir. Râsim, bu bölümde erkân-ı tarîkatın “ilm”, “hilm”, “sabr”, “rızâ”, “şükr” ve “ihlâs” olmak üzere altı temel yapı taşından oluştuğunu belirtmekte ve “İşbu usûl-i sitte dahı te’sîs-i binâ-yı sülûkdur.” diyerek tarikat ehli kişilerin taşıması gereken vasıflardan bahsetmektedir. Eserin üçüncü bölümünde tarikatın vacipleri üzerinde durulmaktadır. Râsim, “Vâcibât-ı Tarîkat”ı da “ihsân”, “zikr”, “terk-i dünyâ”, “terk-i hevâ”, “havf” ve “şevk” gibi altı esas üzerine oturtmakta ve bu hususlarla ilgili önemli açıklamalarda bulunmaktadır. Ardından tarikatla ilgili çeşitli hükümlerin anlatıldığı “Ahkâm-ı Tarîkat” başlıklı dördüncü bölüme geçilmektedir. Bu bölüm de “meveddet”, “sehâvet”, “yakîn”, “sıdk”, “tevekkül” ve “tefekkür” olmak üzere altı kısma ayrılmaktadır. Eserin “Fürû‘” başlığını taşıyan son bölümünde ise yukarda bahsi geçen hususların dışında kalan ikinci derecede meseleler üzerinde durulmaktadır.
Ahmed Râsim’in 1267/1850-51 yılında tamamladığı Usûl-i Vusûl’ün tespit edilebilen nüshaları şunlardır: Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Efendi 2823, Fodlacı-zâde Râsim 1270 T423 Tercüman Gazetesi Kütüphanesi 346, Ankara Üniversitesi Kütüphanesi A 181 Konu No: 297.7 (Akbaş 2010: 30).
Şairin biyografisi için bk. “Râsim, Fodlacı-zâde Ahmed Râsim Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rasim-fodlacizade-ahmet-rasim-efendi
Eserden Örnekler
İmdi ey tâlib-i Hak ve sâlik-i râh-ı zât-ı mutlak! İşbu zikr olunan levâzımâtı şimdiye kadar tahsîl ü tedârik itmedün ise ne turursun? Bir kadem-i akdem anları tahsîl eyle ki tarîk-ı aliyyeye duhûl ü sülûka isti‘dâd kesb idüp i‘mâr-ı bâtına ve a‘mâl-i hafiyye tahsîline mülâzım u müdâvim olarak bir gün evvel nâ’il-i emniyye vü âmâl olasın. Zîrâ râh-ı Hudâda te’hîr ü te’ennî ve kesel ü fütûr, hasâr u ziyânı müstelzimdür. Ve eger ol levâzımât-ı râtibeyi tahsîl ü tedârik itdün ise yine ne turursun ki vakti izâ‘a itmeden hemân bir mürşid ü mürebbî-i kâmil bulup dâhil-i taht-ı terbiyesi olarak bir an evvel matlûbuna vâsıl olasın (Fodlacı-zâde Ahmed Râsim Efendi 1267/1850-51: vr. 4a).
Kaynakça
Akbaş, Ersoy (2010). Üsküdarlı Fodlacızâde Ahmed Râsim Dîvânı (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
Akbayar, Nuri (hzl.) (1996). Mehmed Süreyya, Sicill-i Osmanî. C. 4. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay. 1351.
Baştuğ, İbrahim (hzl.) (1999). İbnü’l-Emin Mahmud Kemal İnal, Son Asır Türk Şairleri (Kemâlü’ş-Şuarâ). C. 4. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay. 1792-1795.
Çiftçi, Ömer (hzl.) (2017). Fatîn Davud, Hâtimetü’l-Eşâr. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/55976,fatin-tezkiresi-pdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 08.09.2022]. 150-151.
Fodlacı-zâde Ahmed Râsim Efendi (1267/1850-51). Usûl-i Vusûl. Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi. Hacı Mahmud Efendi. Nu. 2823.
Kaplan, Mahmut (2003). “Şuara Tezkirelerine Göre Üsküdar Şairleri”. Üsküdar Sempozyumu I. 23-25 Mayıs 2003. Üsküdar/İstanbul. Bildiriler. C. 2. (Editörler: Zekeriya Kurşun, Ahmet Emre Bilgili, Kemal Kahraman, Celil Güngör). s. 233-250.
Kurnaz, Cemal, Mustafa Tatcı (hzl.) (2001). Mehmet Nâil Tuman, Tuhfe-i Nâilî-Divan Şairlerinin Muhtasar Biyografileri. C. 1. Ankara: Bizim Büro Yay. 309.
Şemsettin Sami (1996). Kâmûsu’l-A‘lâm. C. 3. Ankara: Kaşgar Neşriyat. 2243.
Yavuz, A. Fikri, İsmail Özen (hzl.) (1972). Bursalı Mehmet Tahir Efendi, Osmanlı Müellifleri. C. 2. İstanbul: Meral Yay. 318-319.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (RÂSİM) | Râsîm, Fodlacı-zâde Ahmet Râsim Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ |
Görüntüle | ||
2 | NESÂYİH-İ ŞER’İYE VE MEV'İZE (FODLACI-ZÂDE RÂSİM) | Râsim, Fodlacı-zâde Ahmet Râsim Efendi | Araş. Gör. Kübra KACAR ALTIN |
Görüntüle | ||
3 | LUGAT-I FÂRİSİYE (RÂSİM) | Râsim, Fodlacı-zâde Ahmet Râsim Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | ŞERH-İ SÜBHA-İ SIBYÂN (RÂSİM) | Râsim, Fodlacı-zâde Ahmet Râsim Efendi | Araş. Gör. Kübra KACAR ALTIN |
Görüntüle | ||
5 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
6 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
7 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
8 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
9 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
10 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
11 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
13 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |