- Yazar Biyografisi (TEİS)
Salâhî, Abdullah Salâhaddîn - Madde Yazarı: Doç. Dr. Osman Kufacı
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:01/12/2021
USÛl-İ EVRÂD-I UŞŞÂKİYE
nesirSalâhî, Abdullah Salâhaddîn (d. 1117/1705 - ö. 1197/27.12.1782)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Asıl adı Abdullah olan Salâhaddîn-i Uşşâkî adıyla tanınan Salâhî mahlaslı şairin Uşşâkî tarikatı dervişlerine yönelik Türkçe kaleme aldığı eser. Eserin nüshaları Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmut Efendi bölümü 2684, Süleymaniye Kütüphanesi Tahir Ağa bölümü 503, Millet Kütüphanesi Ali Emiri Şeriyye bölümü 789, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Kütüphanesi Muzaffer Ozak bölümü II/7’de bulunmaktadır.
Usûl ü Evrâd-ı Uşşâkiye, Halvetîliğin Uşşâkî koluna dair çok önemli bilgiler içermektedir. Risâlede ifade edilen konular bir dervişin seyr ü sülukunda yaşamının tümünü nasıl geçireceğiyle ilgili hususlardır. Eserde nasıl ahlaki mükemmelliğe ulaşacağı anlatılır. Bazı zikir usulleri, günün hangi zamanında neler yapılacağı izah edilir. Böylece dervişin her hâlinin disiplin ve kontrol altına alınması hedeflenir (Kılıç, 2012: 187).
Besmele ile başlayan eser “İnsan için çabasından başka bir şeyi yoktur” (Necm 53/39) ayetinin Arapça ibaresiyle devam eder. Bir salavattan sonra eserin Uşşâkî dervişlerinin usul ve adaplarının, hangi vakitte ne çeşit zikir yapılacağı açıklanır (Kılıç, 2012: 192). Eserin “Bismillahirrahmânirrahîm” başlığını taşıyan giriş kısmından başka eserde “Usûl-i Sabah”, “Tarîk Evrâdı”, “Âdâb-ı Öğle”, “Âdâb-ı İkindi”, “Âdâb-ı Akşam”, “Âdâb-ı Yatsı”, “Usûl-i Kebîr Âdâbı” başlıkları yer alır. Eserin öne çıkan tarafı “Usûl-i Kebîr Âdâbı” başlığındaki Uşşâkî tarikatının zikirlerinin anlatıldığı kısımdır. Bu eser yazıldığı sırada tekkeler kapatılmıştı. Bu nedenle tarikatlarda zikirlerin ne şekilde icra edileceğine dair bir açıklama yapılmamıştır. Eserde Uşşâkî dervişlerinin uymaları gereken esaslar, usuller, zikirler ve evradlar Uşşâkî tekkesi şeyhi Abdullah Salâhaddîn-i Uşşâkî tarafından anlatılmaktadır (Kılıç, 2012: 190).
Eserin akıcı bir üslubu vardır. Dinî literatüre vakıf birinin rahatlıkla anlayabileceği bir dil ve anlatım söz konusudur. Basit Farsça ve Arapça tamlamalar kullanılmıştır. Uzun tamlamalar tercih edilmemiştir. Dervişlere yönelik kaleme alındığı için o dönem dervişlerinin kolaylıkla anlayabileceği üslubun, dil ve anlatımın olduğu söylenebilir.
Ali İhsan Kılıç, 2012 yılında kaleme aldığı Abdullah Salâhî Uşşâkî’nin Risâle-i Usûl ü Evrâd-ı Uşşâkiyyesi başlıklı makalesinde eser ve nüshaları hakkında bilgi verdikten sonra transkripsiyon harfleri kullanmadan eserin metnine yer vermiştir. Mahmud Erol Kılıç, 2016 yılında neşrettiği Şeyh Abdullah Salâhaddîn-i Uşşâkî – Şeyh Abdurrahmân Sâmî-yi Uşşâkî, Tuhfetü’l-Uşşâkıyye (Uşşâkî Sâliklerinin Âdâbı) başlıklı kitapta Abdullah Salâhî Uşşâkî’nin eserinin metnini transkripsiyonsuz olarak neşretmiştir.
Şairin biyografisi için bk. “Salâhî, Abdullah Salâhaddîn”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/salahi-abdullah-salahaddin
Eserden Örnekler
Âdâb-ı Öğle
Âdâb-ı öğle budur ki dört rek´at sünnet kılıp üç İhlâs okuya. Ondan farza ikâmet ede. Tamâm oldukda üç salâvât-ı şerîf getire, bir Fâtiha-i şerîf okuya. Ondan dört rek´at son sünneti kıla. Ondan bir Fâtiha okuya. Bir Âyete’l-kürsî okuya. Ondan sonra “şehidallâh” âyetin okuya, “bi-gayri hisab”a varınca tesbîhleri ede. Ondan sonra bir kere “Lâ ilâhe illallah Muhammedun Resûlullah” ve bir kere “Lâ ilâhe illâllah Muhammedun Nebiyyullah” ve bir kere “Lâ ilâhe illallah Muhammedun Habîbullah” diye. Ba´dehû “Lâ ilâhe illallâhu vahdehû lâ şerîke leh”i âhirine dek okuyup duâ ede. Fâtiha’dan evvel sekiz kere “Lâ ilâhe illallah” diye. Sonra Sûre-i Mülk’ü okuya. Usûl üzere tevhîd edip “Hû” diye duâ ede. Tamâm oldu (Kılıç, 2012: 194)
Âdâb -ı İkindi
Âdâb-ı ikindi budur ki dört rek´at sünneti kılıp üç İhlâs okuyup farza ikâmet ede. Ondan sonra “şehidallâh” âyetin “bi-gayri hisâb”a varınca okuya. Ondan tesbîh ede. Bâlâda zikr olunduğu gibi tevhîdler edip duâ eyleye. Kable’l-Fâtiha sekiz kere kelime-i tevhîd ve üç kere “Hû” diye. Ve bir Fâtiha ve üç salâvât getire. Ondan Amme Sûresi’ni okuya. Ve bir “izâ câe” sûresin okuya. Ve bir Fâtiha okuya. Ondan sonra ibtidâ edip “subhânallâh ve’l-hamdulillâh” ila âhir okuya. Ba´dehû üç İhlâs-ı şerîf okuya. Ondan sonra dört kere “Lâ ilâhe illallah” diye. Beşincide “Muhammedun Resûlullah” diye. Yüz tamâm olunca ba´dehû “Lâ ilâhe illâllah Muhammedun Nebiyyullah” diye. Yüz tamâm olunca ba´dehû “Lâ ilâhe illallah Muhammedun Habîbullah” diye. Yüz tamâm olunca ondan sonra bir mikdâr usûl üzere tevhîd ede ve “Hû” diye dua ede. Bir Fâtiha okuyup üç salâvât getire. Tamâm oldu (Kılıç, 2012: 194)
Kaynakça
Kılıç, Ali İhsan (2012). “Abdullah Salâhî Uşşâkî’nin Risâle-i Usûl ü Evrâd-ı Uşşâkiyyesi”. Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi. 13(30): 187-200.
Kılıç, Mahmud Erol (2016). Şeyh Abdullah Salâhaddîn-i Uşşâkî – Şeyh Abdurrahmân Sâmî-yi Uşşâkî, Tuhfetü’l-Uşşâkıyye (Uşşâkî Sâliklerinin Âdâbı). İstanbul: Sufi Kitap.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÜL-İ SAD-BERG-İ EVRÂD BERÂ-YI TUHFE-İ ‘UBBÂD | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
2 | MİR‘ÂTÜ’L-A’LÂM VE MİŞKÂTÜ’L-AHLÂM (FÜTÛH-I SALÂHÎ) | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
3 | MİR’ÂT-I ESMÂ | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
4 | CEVÂHİR-İ TÂC-I HİLÂFET | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
5 | MEDÂR-I MEBDE VE ME‘ÂD | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
6 | MECMUÂ-I FENN-İ ZERÂFET | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
7 | IZHÂR-I ESRÂR-I NİHÂN EZ ENVÂR-I HATM-İ HÂCEGÂN | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
8 | TUHFETÜ’L-UŞŞÂKİYE | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE-İ REGÂİBİYYE | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
10 | HILYE-İ HASENEYNİ’L-AHSENEYN | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
11 | ATVÂR-I SEB‘A | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
12 | DİVÂN-I NUÛT-I SALÂHÎ | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Araş. Gör. Dr. Bilge İlhan Toker |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (SALÂHÎ) | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
14 | ESÂMİ-İ HULEFÂ | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
15 | MEVLİD | Salâhî, Abdullah Salâhaddîn | Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ |
Görüntüle | ||
16 | KURRETÜ'L-UYÛN | Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi | Öğretmen mehmet cemal öztürk |
Görüntüle | ||
17 | VÂRİDÂT (AZÎZ) | Azîz, Azîz Ali Efendi | Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar |
Görüntüle | ||
18 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Hasan Gültekin |
Görüntüle | ||
19 | ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
20 | DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
21 | HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
22 | TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE | Abdülhay Celvetî | Doç. Dr. Şükrü Maden |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
24 | MA‘RİFETNÂME | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
25 | ‘İRFÂNİYE | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Diğer Emine Güleç |
Görüntüle |