USÛl-İ EVRÂD-I UŞŞÂKİYE
nesir
Salâhî, Abdullah Salâhaddîn (d. 1117/1705 - ö. 1197/27.12.1782)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Asıl adı Abdullah olan Salâhaddîn-i Uşşâkî adıyla tanınan Salâhî mahlaslı şairin Uşşâkî tarikatı dervişlerine yönelik Türkçe kaleme aldığı eser. Eserin nüshaları Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmut Efendi bölümü 2684, Süleymaniye Kütüphanesi Tahir Ağa bölümü 503, Millet Kütüphanesi Ali Emiri Şeriyye bölümü 789, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Kütüphanesi Muzaffer Ozak bölümü II/7’de bulunmaktadır.

Usûl ü Evrâd-ı Uşşâkiye, Halvetîliğin Uşşâkî koluna dair çok önemli bilgiler içermektedir. Risâlede ifade edilen konular bir dervişin seyr ü sülukunda yaşamının tümünü nasıl geçireceğiyle ilgili hususlardır. Eserde nasıl ahlaki mükemmelliğe ulaşacağı anlatılır. Bazı zikir usulleri, günün hangi zamanında neler yapılacağı izah edilir. Böylece dervişin her hâlinin disiplin ve kontrol altına alınması hedeflenir (Kılıç, 2012: 187).

Besmele ile başlayan eser “İnsan için çabasından başka bir şeyi yoktur” (Necm 53/39) ayetinin Arapça ibaresiyle devam eder. Bir salavattan sonra eserin Uşşâkî dervişlerinin usul ve adaplarının, hangi vakitte ne çeşit zikir yapılacağı açıklanır (Kılıç, 2012: 192). Eserin “Bismillahirrahmânirrahîm” başlığını taşıyan giriş kısmından başka eserde “Usûl-i Sabah”, “Tarîk Evrâdı”, “Âdâb-ı Öğle”, “Âdâb-ı İkindi”, “Âdâb-ı Akşam”, “Âdâb-ı Yatsı”, “Usûl-i Kebîr Âdâbı” başlıkları yer alır. Eserin öne çıkan tarafı “Usûl-i Kebîr Âdâbı” başlığındaki Uşşâkî tarikatının zikirlerinin anlatıldığı kısımdır. Bu eser yazıldığı sırada tekkeler kapatılmıştı. Bu nedenle tarikatlarda zikirlerin ne şekilde icra edileceğine dair bir açıklama yapılmamıştır. Eserde Uşşâkî dervişlerinin uymaları gereken esaslar, usuller, zikirler ve evradlar Uşşâkî tekkesi şeyhi Abdullah Salâhaddîn-i Uşşâkî tarafından anlatılmaktadır (Kılıç, 2012: 190).

Eserin akıcı bir üslubu vardır. Dinî literatüre vakıf birinin rahatlıkla anlayabileceği bir dil ve anlatım söz konusudur. Basit Farsça ve Arapça tamlamalar kullanılmıştır. Uzun tamlamalar tercih edilmemiştir. Dervişlere yönelik kaleme alındığı için o dönem dervişlerinin kolaylıkla anlayabileceği üslubun, dil ve anlatımın olduğu söylenebilir.

Ali İhsan Kılıç, 2012 yılında kaleme aldığı Abdullah Salâhî Uşşâkî’nin Risâle-i Usûl ü Evrâd-ı Uşşâkiyyesi başlıklı makalesinde eser ve nüshaları hakkında bilgi verdikten sonra transkripsiyon harfleri kullanmadan eserin metnine yer vermiştir. Mahmud Erol Kılıç, 2016 yılında neşrettiği Şeyh Abdullah Salâhaddîn-i Uşşâkî – Şeyh Abdurrahmân Sâmî-yi Uşşâkî, Tuhfetü’l-Uşşâkıyye (Uşşâkî Sâliklerinin Âdâbı) başlıklı kitapta Abdullah Salâhî Uşşâkî’nin eserinin metnini transkripsiyonsuz olarak neşretmiştir.

Şairin biyografisi için bk. “Salâhî, Abdullah Salâhaddîn”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/salahi-abdullah-salahaddin

Eserden Örnekler


Âdâb-ı Öğle

Âdâb-ı öğle budur ki dört rek´at sünnet kılıp üç İhlâs okuya. Ondan farza ikâmet ede. Tamâm oldukda üç salâvât-ı şerîf getire, bir Fâtiha-i şerîf okuya. Ondan dört rek´at son sünneti kıla. Ondan bir Fâtiha okuya. Bir Âyete’l-kürsî okuya. Ondan sonra “şehidallâh” âyetin okuya, “bi-gayri hisab”a varınca tesbîhleri ede. Ondan sonra bir kere “Lâ ilâhe illallah Muhammedun Resûlullah” ve bir kere “Lâ ilâhe illâllah Muhammedun Nebiyyullah” ve bir kere “Lâ ilâhe illallah Muhammedun Habîbullah” diye. Ba´dehû “Lâ ilâhe illallâhu vahdehû lâ şerîke leh”i âhirine dek okuyup duâ ede. Fâtiha’dan evvel sekiz kere “Lâ ilâhe illallah” diye. Sonra Sûre-i Mülk’ü okuya. Usûl üzere tevhîd edip “Hû” diye duâ ede. Tamâm oldu (Kılıç, 2012: 194)

Âdâb -ı İkindi

Âdâb-ı ikindi budur ki dört rek´at sünneti kılıp üç İhlâs okuyup farza ikâmet ede. Ondan sonra “şehidallâh” âyetin “bi-gayri hisâb”a varınca okuya. Ondan tesbîh ede. Bâlâda zikr olunduğu gibi tevhîdler edip duâ eyleye. Kable’l-Fâtiha sekiz kere kelime-i tevhîd ve üç kere “Hû” diye. Ve bir Fâtiha ve üç salâvât getire. Ondan Amme Sûresi’ni okuya. Ve bir “izâ câe” sûresin okuya. Ve bir Fâtiha okuya. Ondan sonra ibtidâ edip “subhânallâh ve’l-hamdulillâh” ila âhir okuya. Ba´dehû üç İhlâs-ı şerîf okuya. Ondan sonra dört kere “Lâ ilâhe illallah” diye. Beşincide “Muhammedun Resûlullah” diye. Yüz tamâm olunca ba´dehû “Lâ ilâhe illâllah Muhammedun Nebiyyullah” diye. Yüz tamâm olunca ba´dehû “Lâ ilâhe illallah Muhammedun Habîbullah” diye. Yüz tamâm olunca ondan sonra bir mikdâr usûl üzere tevhîd ede ve “Hû” diye dua ede. Bir Fâtiha okuyup üç salâvât getire. Tamâm oldu (Kılıç, 2012: 194)

Kaynakça


Kılıç, Ali İhsan (2012). “Abdullah Salâhî Uşşâkî’nin Risâle-i Usûl ü Evrâd-ı Uşşâkiyyesi”. Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi. 13(30): 187-200.

Kılıç, Mahmud Erol (2016). Şeyh Abdullah Salâhaddîn-i Uşşâkî – Şeyh Abdurrahmân Sâmî-yi Uşşâkî, Tuhfetü’l-Uşşâkıyye (Uşşâkî Sâliklerinin Âdâbı). İstanbul: Sufi Kitap.

Atıf Bilgileri


Kufacı, Osman. "USÛl-İ EVRÂD-I UŞŞÂKİYE". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/usul-i-evrad-i-ussakiye. [Erişim Tarihi: 25 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GÜL-İ SAD-BERG-İ EVRÂD BERÂ-YI TUHFE-İ ‘UBBÂD Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
2 MİR‘ÂTÜ’L-A’LÂM VE MİŞKÂTÜ’L-AHLÂM (FÜTÛH-I SALÂHÎ) Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
3 MİR’ÂT-I ESMÂ Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
4 CEVÂHİR-İ TÂC-I HİLÂFET Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
5 MEDÂR-I MEBDE VE ME‘ÂD Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
6 MECMUÂ-I FENN-İ ZERÂFET Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
7 IZHÂR-I ESRÂR-I NİHÂN EZ ENVÂR-I HATM-İ HÂCEGÂN Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
8 TUHFETÜ’L-UŞŞÂKİYE Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
9 RİSÂLE-İ REGÂİBİYYE Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
10 HILYE-İ HASENEYNİ’L-AHSENEYN Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
11 ATVÂR-I SEB‘A Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
12 DİVÂN-I NUÛT-I SALÂHÎ Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Araş. Gör. Dr. Bilge İlhan Toker
Görüntüle
13 DÎVÂN (SALÂHÎ) Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
14 ESÂMİ-İ HULEFÂ Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
15 MEVLİD Salâhî, Abdullah Salâhaddîn Prof. Dr. MEHMET AKKUŞ
Görüntüle
16 KURRETÜ'L-UYÛN Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi Öğretmen mehmet cemal öztürk
Görüntüle
17 VÂRİDÂT (AZÎZ) Azîz, Azîz Ali Efendi Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar
Görüntüle
18 DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) İbrâhim Hâs Doç. Dr. Hasan Gültekin
Görüntüle
19 ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) İbrâhim Hâs Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
20 DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) Kaygulu Halil Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
21 HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) Kaygulu Halil Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
22 TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE Abdülhay Celvetî Doç. Dr. Şükrü Maden
Görüntüle
23 DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Doç. Dr. abdulkadir erkal
Görüntüle
24 MA‘RİFETNÂME Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu
Görüntüle
25 ‘İRFÂNİYE Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Diğer Emine Güleç
Görüntüle