- Yazar Biyografisi (TEİS)
Memi Cân Efendi, Şeyh Muhyiddin Mehmed - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Yılmaz Öksüz
- Eser Yazılış Tarihi:1003/1594
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Şerh
- Yayın Tarihi:23/06/2022
UKNÛMÜ'L-HİKEM FÎ MA'RİFETİ'L-SIRRİ'L-KIDEM (MEMİ CÂN EFENDİ)
tasavvufî şerhMemi Cân Efendi, Şeyh Muhyiddin Mehmed (d. ?/? - ö. 1008/1599-1600)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Uşşakî tarikatının önemli simalarından Memi Cân Efendi’nin beş bendlik murabbasının "Ḥamdu-lillāh ‘ārifīne gösterür ‘ilm-i nihān/ Māh-tābuñ pertevidür görinür andan cihān/ Ma‘nevī mi‘yār elinde vezn ider varsañ hemān/ Ḥażret-i sulṭān-ı kāmil Ḫān Murād-ı kāmrān" dizelerinden oluşan ilk bendinin şerhi. Şarih, dönemin padişahı Sultan Murad III (1574-1595) için kaleme aldığı mütekerrir murabbanın ilk bendini yine kendisi şerh ederek talebelerinden Mehmed Kâdi el-Çorumî’ye tahrir ettirmiştir. 1002 senesi Zilka‘de’sinin başında yazılmaya başlanan eser, 1003 senesi Muharrem ayı sonunda tamamlanmıştır. Sultan Murad’a takdim edilmek gayesiyle yazılmış, ancak onun vefatı üzerine 1003/1595 tarihinde cülûsu gerçekleşen Sultan Mehmed III (1595-1603) hazretlerine sunulmuştur.
81 varaktan oluşan eser, dibacenin ardından dört bölümü içermektedir. Bendin her mısrasını bir bölüm hâlinde şerh eden Memi Cân Efendi, genelden özele doğru bir anlatım tarzı benimsemiştir. Söze mevcudatın yaratılışı gibi umumî mevzularla başlamış ve gâh muhtasar gâh tafsilî olarak işlediği meseleyi padişahın vasıflarına değinerek nihayet vermiştir. Süslü nesirle yazdığı eserde genelde uzun cümleler kullanmış ve bunları ayet, hadis, şiir ve deyim gibi Arapça öğelerle süslemiştir. Ahenk unsurları ile sanatlı anlatımı ihmal etmemiş, konuyu anlaşılır kılmak için temsilî anlatımdan a‘zamî ölçüde istifade etmiştir. Geleneğe uygun biçimde hamdele ve salvele ile başlayan eser, hamd bahsinden mevcudatın yaratılışına, eşyanın tabiatındaki mahiyetlerden padişah hazretlerinin Muhammedî dinin hamisi oluşuna, Adem ile Havva’nın cennetten çıkarılmasından insanın yaratılış hikmetine, esma ve sıfatın tecellisinden müridin kat ettiği manevî makamlara, şeriatın hakikatini bilmenin öneminden ümmü’l-esmânın mahiyetine kadar pek çok hususu içermektedir. Cevher-i hâs, şem‘-i mevkıd, pertev-i hâver ve fetîle-i şem‘ gibi temsilî kavramları muhtevi olan eser, bir edibin şiirini yine kendisinin şerh etmesi bakımından önemli bir konuma sahiptir. Eserin tek yazma nüshası Süleymaniye Kütüphanesi, Fatih Koleksiyonu, 2559 numarada yer almaktadır.
Şairin biyografisi için bkz. "Memi Cân Efendi, Şeyh Muhyiddin Mehmed", Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/memi-can-efendi-seyh-muhyiddin
Eserden Örnekler
Mıṣra‘-ı evvel ez-kelām-ı şeyḫ-i ecel: Ḥamdu-lillāh ‘ārifīne gösterür ‘ilm-i nihān
Ekseriyyā lisān-ı Türkīde naẓm olınan ebyāt u ḳaṣā’idde ḥamd ile bed’ olınmaḳ ġayr-i mu‘tād iken ḳavānīn-i muṣannifīne muvāfaḳat ve ḳā’ide-i erbāb-ı ḳavānīne mütāba‘at ḳaṣd olınduġından ġayri ḫıṣāl-i ḥażret-i ḫudāvendigār-ı muḥterem ḥażretleri ta‘rīf-i ḥamdi cāmi‘ olmaġın Ḥażret-i Şeyḫ ḥamd ile bed’ eylemişlerdür. Ḥamd ıṣṭılāḥ-ı meşīḫatda üç ḳısma münḳasımdur: Ḳısm-ı evvel ḥamd-i ḳavlīdür ki lisan ile ḥamd ü senāya dirler, Ḥak cellet ‘aẓametuhū ḥażretinüñ kendi ẕāt-ı muḳaddesine enbiyā-i ‘ıẓām ‘aleyhimü’s-selām lisānlarından ḥamdi senāsı gibi. Ḳısm-ı sānī ḥamd-i fi‘līdür ki li-vechi’llāhi te‘ālā a‘māl-i bedeniyyenüñ sābit ü dā’im olmasına dirler. Ḳısm-ı sālis ḥamd-i ḥālīdür ki evṣāf-ı bāṭıniyyeye merbūṭ ve ‘ilm-i ledünnīde mażbūṭdur, meselā feżā’il-i ‘ilmiyye-i ḳudsiyye ve ḫaṣā’il-i ‘ameliyye-i seniyye ile ittiṣāf ve aḫlāḳ-ı ilāhiyye ile taḫalluḳ gibi. [8a-8b]
Kaynakça
Memi Cân Efendi. Uḳnūmü’l-ḥikem fī ma‘rifeti sırri’l-ḳıdem. Süleymaniye Kütüphanesi, Fatih Koleksiyonu, 2559.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
| # | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | LÜBBÜ’L-USÛL FÎ M‘RİFETİ’T-TARÎKİ’L-VÜSÛL (MEMÎ CÂN EFENDİ) | Memî Cân Efendi, Şeyh Muhyiddin Mehmed | Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH HALICI |
Görüntüle | ||
| 2 | METÂLİBÜ'S-SÜLÛK FÎ BEYÂNİ'T-TARÎKİ'L-MESLÛK (MEMÎ CÂN EFENDİ) | Memî Cân Efendi, Şeyh Muhyiddin Mehmed | Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH HALICI |
Görüntüle | ||
| 3 | [DİVANÇE] (MEMÎ CÂN EFENDİ) | Memî Cân Efendi, Şeyh Muhyiddin Mehmed | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
| 4 | RİSALE-İ TEVHÎDİYYE (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Dr. Nuriye İnci |
Görüntüle | ||
| 5 | ÂDÂB-I MES'ÛDÎ'YE HÂŞİYE (MÜ'MİN) | Mü'min | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
| 6 | MEVÂHİBÜ’L-HALLAK FÎ MERATİBİ'L-AHLÂK (NİŞÂNÎ) | Koca Nişancızâde Celâlzâde Tevkii Mustafa Çelebi Efendi (ö. 975/1567) | Doç. Dr. Nuran ÇETİN |
Görüntüle | ||
| 7 | TARİKATNÂME (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK |
Görüntüle | ||
| 8 | ER-RIHLETÜ’S-SENİYYE VE’L-VASIYYETÜ’L-BEHİYYE Lİ’L-FUKARÂİ’L-HALVETİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTÂBÎ) | Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî | Prof. Dr. Ali ÖZTÜRK |
Görüntüle | ||
| 9 | ETVÂR-I SEB‘A (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ) | Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî | Öğretmen Cemile Sağır |
Görüntüle | ||
| 10 | NAKDÜ'L-HÂTIR (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî (D. 926/1520 - Ö. 1006/1597) | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
| 11 | MENÂKIB-I EMÎR SULTÂN/MENÂKIB-I CEVÂHİR ( YAHYÂ BİN BAHŞÎ) | Yahyâ Bin Bahşî | Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur |
Görüntüle | ||
| 12 | MİRÂTÜ’L-ÂŞIKÎN (EROĞLU NÛRİ) | Eroğlu Nûri | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
| 13 | TASAVVUF Bİ’T- TARİKAT (EROĞLU NÛRİ) | Eroğlu Nûri | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle |