UDSİYYU’S-SİRÂC FÎ NAZMİ’L- MİʻRÂC (FEVZÎ)
miraciye
Fevzî, Mehmed (d. 1242/1826 - ö. 1318/1900)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Mehmed Fevzî’ye ait mi’râciye. Eser, 183 beyitten meydana gelmektedir. Kapağında müellifle ilgili kısa bilgiler vardır. Klasik mi’râciyelerden biraz farklı olarak müellifin kendi tarzına uygundur. Buna göre müellif eserine besmele ile başlar, salât u selâm ile devam eder. Hemen ardından da mi’râc olayı anlatılmıştır.

Eserin dili sadedir. Farsça ve Arapça terkiplere az yer verilmiştir. Üstü kapalı, yorum gerektiren, ağır ifadelerden kaçınılmışsa da yer yer sanatsal üslûp ön plandadır. Eğitim amaçlı yazıldığı, eserin yazılış sebebini bildiren beyitlerde açıkça söylendiği gibi eserin genelinde bu durum dikkati çekmektedir. Belki de bu yüzden klasik mi’râciyelerde görülen tevhit ve naʻt bölümleri bu eserde yoktur. Bir giriş, 5 bölüm ve 1 münâcattan oluşan eserin sonunda iki dua vardır.

Giriş bölümünde müellif, eserin yazılış sebebini ve adını bildirmektedir. “İbtidâ-i Bahsi’l-miʻrâc” başlığı altında ve beş bölümden oluşan esas kısımda mi’râcın ne zaman vuku bulduğu, mekânı, Mi’râc’a davet ve İsrâ olayı anlatılmıştır. Eserde, İsrâ hadisesi anlatılırken Peygamber efendimiz doğrudan Kudüs’e gitmemiş farklı mekânlara da uğramıştır. Buradaki amaç kutsal mekânları hatırlatmak veya Mekke-Kudüs arasındaki mesafenin uzunluğunu vurgulamaktır. İsra olayı ayrıntılı islenmişken mi’râc hadisesinde özet bir yol izlenmiştir. Klasik mi’râciyelerdeki bazı bölümler birer beyitle anılmıştır.

Eserde müellifin şairlik yönünden çok din adamı vasfının ön plana çıktığı görülür. Mi’râc olayı anlatılırken yedi kat göğe tek tek çıkılmış, Cebrail’in (a.s.) gidebildiği yere kadar gidilmiştir. Daha ilerisi rivayetler, bahsedilen bilgilere göre kısa tutulmuştur. Bundan sonra müellif bir münâcât ile Mi’râciye’yi bitirmiştir. Eserde, Kur’an’ı bitirme duasının ardından biri Arapça diğeri Türkçe iki dua bulunmaktadır. Ayrıca eserin haşiyelerinde Mi’râciye’yle aynı vezinde yazılmış naʻtlar vardır (Baybara 2007: 132-133).

Eserin yazılış tarihi, ne zaman ve nerede basıldığı belli değildir. Ancak muhtemelen farklı bir nüshayı inceleyen Metin Akar, eserin basım tarihini 1307/1889 olarak belirtmiştir (Baybara 2007: 131).

Şairin biyografisi için bk. "Fevzî, Mehmed". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fevzi-mehmed-mdbir  

Eserden Örnekler


Bahse âgâz eylemezden ibtidâ

Eyleyem bir müjde bâ-lutf-i Hudâ


Her ki miʻrâc-ı Resûl’i yâd ider

Hak anı ‘âlî kılup dilşâd ider


Yaʻni cemʻiyyet idüp de aşk ile

Bahs-i miʻrâcı okutsa şevk ile


Kalbini Mevlâ anın pür-nûr ider

Hem virüp dil-hânını mesrûr ider


Çünki taʻzîmât ü tekrimât ile

Tesliyât hem dahi teslîmat ile


Yâd olunsa nâmı nâmî-i Resûl

Yâd iden lâbüd bulur kâma vüsûl


Bil ki bu vaʻd-i Hudâ’dır bî-güzâf

Haşe li’llâh vaʻd-i Hak olmaz hilâf (Akar 1980: 227).

Kaynakça


Akar, Metin (1980). Türk Edebiyatında Manzum Miʻrâcnâmeler. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Baybara, Neriman (2007). Kureyşî-zâde Mehmed Fevzî Efendi Hayatı ve Eserleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.

Uzun, Mustafa (1995). “Fevzî Efendi Edirne Müftüsü”. İslam Ansiklopedisi. C. 12. Ankara: TDV Yay.

Atıf Bilgileri


Şengül, Emre. "UDSİYYU’S-SİRÂC FÎ NAZMİ’L- MİʻRÂC (FEVZÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/udsiyyu-s-sirac-fi-nazmi-l-mi%CA%BBrac-fevzi. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
2 MÜNTEHABÂT-I DÎVÂN-I FEVZÎ (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ
Görüntüle
3 TEVESSÜLÂTÜ’L-FEVZİYYE Fİ’N-NU’ÛTİ’N-NEBEVİYYE (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ
Görüntüle
4 NHASÎDETÜ’N-NEBEVİYYE FÎ ŞERHİ’L-KASÎDETİ’L-MEDENİYYE (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ
Görüntüle
5 HEDİYYE-İ FEVZÎ (FEVZÎ, MEHMED) Fevzî, Mehmed Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
6 MECMÛATÜ’T-TERCÎÂT (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ
Görüntüle
7 TERCÎ-İ BEND (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ
Görüntüle
8 KUDSİYYETÜ’L-AHBÂR FÎ MEVLİD-İ AHMEDİ’L-MUHTÂR (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ
Görüntüle
9 İCMÂLÜ’L-KELÂM FÎ MEVLİDİ’N-NEBİYYİ ALEYHİ’S-SELÂM (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ
Görüntüle
10 ENVERÜ’L-KEVÂKİB FÎ LEYLETİ’R-REGÂİB (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ
Görüntüle
11 KEVÂ’İB-İ Şİ‘R Ü İNŞÂ (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Prof. Dr. Mehtap Erdoğan Taş
Görüntüle
12 KUDSİYYETÜ’L-AHBÂR FÎ MEVLİDİ AHMEDİ’L-MUHTÂR (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Dr. Hilal Livaoğlu Mengüç
Görüntüle
13 NİHÂYETÜ’L-İKTİDÂR Lİ’L-EVLİYÂİ’L-KİBÂR (FEVZÎ) Fevzî, Mehmed Dr. Hilal Livaoğlu Mengüç
Görüntüle
14 TUHFE-İ FEVZÎ (FEVZÎ) Muhammed Fevzî b. Ahmed et-Tavasî Dr. Öğr. Üyesi Ramazan Bardakçı
Görüntüle
15 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
16 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
17 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
18 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
19 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
20 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
21 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
22 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
23 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
24 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle