- Yazar Biyografisi (TEİS)
Aliasgar Kemal - Madde Yazarı: Gamzenur Mortepe
- Eser Yazılış Tarihi:1899
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Bilinmiyor
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:11/04/2022
ÜÇ BEDBEHİT (ALİASGAR KEMAL)
tiyatroAliasgar Kemal (d. 25 Aralık 1878 - ö. 16 Haziran 1933)
ISBN: 978-9944-237-87-1
1898 yılında yazı hayatına başlayan ve modern Tatar tiyatrosunun kurucusu olarak kabul edilen Aliasgar Kemal’in ikinci tiyatro eseri. Eserin konusunu, kocasına ihanet eden bir kadının felaketle sonuçlanan hikâyesi oluşturur. Ayrıca yazar, iki kardeşi; eğitim görmüş Ömer ile eğitim görmemiş Mahmut’u karşı karşıya getirir. Her ikisi de sahip olduğu fikirler ve savunduğu ideolojiler doğrultusunda konuşturur.
Eser, İhtilal’den önce sürekli olarak refah içinde yaşama, hürriyet ve adalet gibi kavramların ele alındığı bir dönemde, okumanın ve eğitimin insan hayatındaki önemi ortaya koyması bakımından önemlidir. Aliasgar Kemal, eseri teknik açıdan sahneye koymaya uygun bulmadığı için sonraki yıllarda tekrar gözden geçirerek Uynaş ismiyle yeniden yayımlar. Uynaş ile arasında içeriğin işlenişi ve sunumu bakımından büyük farklar bulunmaktadır. En önemlisi, Üç Bedbehit’te ihanetin tek nedeninin kadının iffetsizliğinden kaynaklandığı mesajının verilmesidir. Ancak yazar Uynaş’ta kocasına ihanet eden kadının, iç dünyasında yaşadığı karmaşa ve duyduğu vicdan azabı olduğu olduğunu vurgular. Ayrıca, kadını farklı arayışlara yönelmeye sürükleyen en önemli neden olarak kocanın ilgisizliği ve kadının mutluluk arayışı olduğunu gösterir.
Yazarın biyografisi için bk. “Aliasgar Kemal”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/aliasgar-kemal
Eserden Örnekler
"Urtaçarak iki bülmeli bir üy. Şkafi üstel, urundıklar- her kayusı tizüli. Bir ayaklı kiyirgi yanında Servicamal isimli bir hatın çigü çigip utıra. Biraz utırgannan sun, kulına bir tüyinçik tutkan Müglife isimli bir karçık işikten kilip kire.
Müglife (akrın gına eyte). İsenmi, kızım Selamet turasınmı?
Servicamal. Allaga şükir! Üzin selamet yüriysinmi? Nihel, ebiy, ni yumış?
Müglife. Bik yahşı gına. Kümiş bilezikler var, alkalar da bar, bir hetfe kamzul bar- sena kirek bulmasmı?
Servicemal. Kitir, kürip kaırym. Kayda, mindey alkaların bar?
Müglife. Mine bir yahşı altın alka var. Üz ibik yana. İyesi akça kirekke gine sata. (Servicamal karıy.)" (Akı Karakılıç 2013: 489).
Kaynakça
Akı Karakılıç, Serap (2013). Aliasgar Kemal’in Tiyatro Eserlerinde Dil ve Üslup. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BEHÉTSÉZ YÉGÉT (ALİASGAR KEMAL) | Galiesgar Kamal | Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu |
Görüntüle | ||
2 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
3 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
4 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
5 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
6 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
7 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
8 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
9 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
10 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
11 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |