- Yazar Biyografisi (TEİS)
Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa - Madde Yazarı: Ismail Aksoyak
- Eser Yazılış Tarihi:978/1570
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:25/01/2022
TUHFETÜ'L- UŞŞÂK/TUHFE-İ UŞŞÂK (ÂLÎ/ÇEŞMÎ)
dinî-tasavvufî mesneviÂlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa (d. 948/1541 - ö. 1008/1600)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Gelibolulu Mustafa Âlî'nin dinî-tasavvufî konulu mesnevisi. Eserin adı mevcut iki nüshada ve de Vasfi Mahir'in Büyük Türk Edebiyatı Tarihi'nde "Tuhfe-i Uşşâk" olarak kayıtlıdır. Şair, bu mesnevisini Kütahya’da Şehzade Selim’in sarayında divan kâtipliği esnasında yani 1561 yılında yazmaya başlar; düzeltme ve eklemelerle 1570’te kesin şeklini verir. Eserin beyit sayısı 3034'tür. Yeni bulunan ikinci nüshasındaki 147 beytin ilavesiyle beyit sayısı 3181'e ulaşmıştır (Sevgi 2010: 505).
Tuhfetü’l-Uşşâk, remel bahrinin “fe'ilâtün fe'ilâtün fe'ilün” kalıbıyla kaleme alınmıştır. Âlî, bu mesnevisini yazdığında henüz 21 yaşındadır. Bir bakıma Tuhfetü'l-Uşşâk, Mihr ü Mâh ile birlikte şairin gençlik dönemi mesnevisidir. Tuhfetü’l-Uşşâk 20 makale, 20 hikâye ve 20 münacattan oluşur. Her makalenin ardından bir hikâye ve her hikâyenin ardından bir münacat gelir. Bir grup oluşturan makale, hikâye ve münacatlarda işlenen konular ortaktır. Hikâyeler, belli bir kompozisyon çerçevesinde oluşur. Başlangıçta, birkaç beyitle, hikâye kahramanı tanıtılır. Daha sonra olayın anlatımına geçilir. Eserde Hasan-ı Basrî, Rabiatü'l-adeviyye, Sünbül Sinan, Bişr-i Hâfî, Bayâzîd-i Bistâmî, Cafer-i Sadık, Şeyh Arslan, Veys el-Karenî, Mâlik-i Dînâr, İbrahim Edhem, Habîb-i Neccâr gibi velilerin başından geçen olaylar anlatılır. Genellikle her hikâyede iki kahraman bulunur. Bazen farklı zamanlarda yaşamış kahramanlar aynı zamanda yaşamışlar gibi anlatılır. Her hikâyede genellikle bir olay ele alınır. Hikâyelerde hakikî ve mecazî aşk, sabır, âşığın maşukla olan münasebeti, dünya malına meyletmeme ile ilgili hikâye kahramanlarının başlarından geçen olaylar işlenir.
Âlî’nin dikkat çeken özelliklerinden biri de mesnevilerini yeniden düzenlemesidir. Bu bağlamda 21 yaşında başladığı Tuhfetü’l-Uşşâk’ı on yıl sonra yeniden ele alır.
Tuhfetü’l-Uşşâk, Nizâmî’nin Mahzenü’l-Esrâr’ına nazire olarak kaleme alınan ve 20 makale ile her makalenin ardından gelen bir hikâyeden oluşan, Emir Husrev’in Matlau’l-Envâr’ına, Hâcû-yı Kirmânî’nin Ravzatü’l-Envâr’ına, Câmî’nin Tuhfetü’l-Ahrâr’ına, Nevâyî’nin Mahzenü’l-Esrâr’ına; Türk edebiyatında, Âzerî’nin Nakş-ı Hayâl’ine, Nev'î-zâde Atayî’nin Nefhatü’l-Ezhâr'ına, Hayâlî’nin Ravzatü’l-Envâr’ına, Cinânî’nin Riyâzü’l-Cinân’ına ve Cilâu’l-Kulûb’una biçim bakımından benzer. Ayrıca Tuhfetü’l-Uşşâk ile adını andığımız mesnevilerde yer alan bazı hikâyelerin konuları ortaktır. Tuhfetü’l-Uşşâk'taki 14. hikâyenin benzeri Hayâlî’nin Ravzatü’l-Envâr’ında işlenmiştir. Âlî, bu hikâyeyi muhtemelen Hayâlî’den almıştır. Tuhfetü’l-Uşşâk ile Âzerî’nin Nakş-ı Hayâl mesnevisindeki İbrahim Edhem hikâyesi ortaktır. Tuhfetü’l-Uşşâk 14. hikâye Cinânî’nin Riyâzü’l-Cinân’da 18. destanın konusu birbirine benzer. Cinânî’nin diğer mesnevisi ise Cilâu’l-Kulûb ile Tuhfetü’l-Uşşâk arasında biçim ve konu bakımında uygunluk görülmektedir. Âlî, Tuhfetü’l-Uşşâk’ta hikâyelerin sonuna bir münacat ekleyerek yenilik yapar. Cilâu’l-Kulûb’da bu münacatların yerini sâkî-nâmeler alır. Tuhfetü’l-Uşşâk’taki 9. hikâye ile Cilâu’l-Kulûb’daki 15. hikâye biri birine benzer. Ayrıca Mevlana’nın Mesnevî’si ve Tuhfetü’l-Uşşâk’ta yer alan hikâyelerden üçü, konu bakımından birbirine benzer. Bu durum Tuhfetü’l-Uşşâk’ın en önemli kaynaklarından birinin Mevlâna’nın Mesnevî’si olduğunu gösterir. Tuhfetü’l-Uşşâk’taki hikâyelere kaynaklık edenler Kuran-ı Kerim, İslâm Tarihi, Mevlâna’nın Mesnevi’si, Feridüddin Attar’ın Tezkiretü’l-Evliyâ’sı, Mantıku’t-Tayr’ı, Sadi’nin Gülistan ve Bostan’ı ve Fuzulî’nin Leylâ vü Mecnun’udur.
Tuhfetü’l-Uşşâk, İ. Hakkı Aksoyak tarafından hem basılı kitap formunda hem de elektronik yayın olarak yayınlanmıştır (2013, 2017).
Şairin biyografisi için bk. "Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-cesmi-gelibolulu-mustafa
Eserden Örnekler
Kasd-ı fasd eyledüm âhir kârı
Çagırup yanuma bir gam-hârı
Nice gam-hâr ki fassâd imiş ol
Hâsılı haylice üstâd imiş ol
Sanatı içre aceb kâmil imiş
Hak budur mâhir imiş kâbil imiş
Şâir-i rind ü Terâşî-mahlâs
Ârif-i nükte-i esrâr-ı kasas
Evvelâ sâidümi bend itdi
İhtirâz itme diyü pend itdi
Eline nîşter aldı fi’l-hâl
Nîşterdür ki bulınmaya misâl
Pîl hortûmına benzerdi hemân
Muntazırdur ki akarsa içe kan
Çünki bir def a zahimnâk itdi
Lûle-i çeşme-i dilden aka kan
Çıkmayup kanı velî kaldı yiri
Şermsâr itdi o ehl-i hüneri
Olıcak böylece üstâd olsa
Katı ter-dest ise fassâd olsa
Gördi çün yaremi yâr-ı cânum
Kulına acıdı ol sultânum
Hayli mecrûh u girîzân oldı
Sanasın kim arada kan oldı
Bakdı fassâda gazabla gamnâk
Gûyiyâ âşıkını kıldı helâk
Hayrete vardı görüp bu hâli
Bildi Leylâ dahı bu ahvâli
Ger vücûd olmasa idi vâhid
Hûn-feşân olmaz idi ol sâid
Işk-ı Mecnûn’a idün istihsân
Akıdur sâidini zahmına kan
Işkumı sanmasun iller ola dûn
Işk-ı Mecnûn’dan olmışdı füzûn
Hod-fürûş anlamasunlar ey dil
Diyeyin hâl-i dili ve’l-hâsıl
Ben ki bir âşık-ı pejmürde idüm
Hâlet-i ışk ile efsürde idüm
Fasd itdürmege kıldum âgâz
Nîşter birle olup zahm-endâz
Merhamet kıldı bana cânânum
Akmadan dahı bedenden kanum
Yâ İlâhî dilerem kim Âlî
Işkdan olmaya bir dem âlî (Aksoyak 2017: 179)
Kaynakça
Aksoyak, İ. Hakkı (1996). “Mahzenü’l-Esrâr Geleneğine Bağlı Mesnevilerdeki Ortak Hikâyeler”. Bilig 3: 182-189.
Aksoyak, İ. Hakkı (hzl.) (2013). Gelibolulu Mustafa Âlî Tuhfetü’l-uşşâk. İstanbul: MEB Yay.
Aksoyak, İ. Hakkı (hzl.)(2017). Gelibolulu Mustafa Âlî Tuhfetü’l-uşşâk. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-205696/gelibolulu-mustafa-ali-tuhfetu39l-ussak.html [Erişim tarihi: 14.01.2022].
Arslan, Mehmet ve İ. Hakkı Aksoyak (hzl.) (1998). Gelibolulu Âlî Riyâzü’s-Sâlikîn. Sivas.
Kocatürk, Vasfi Mahir (1964). Büyük Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara.
Sevgi, Ahmet (2010). "Tuhfetü’l-uşşâk'ın Yeni Bir Nüshası Üzerine". Adıyaman Üniversitesi, Ulusal Eski Türk Edebiyatı Sempozyumu. Ankara.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BEDİÜ'R-RUKÛM/ REBÎÜ'L-MERSÛM (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
2 | CÂMİÜ'L-BUHÛR DER-MECÂLİS-İ SÛR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Doç. Dr. Mehmet ÖZDEMİR |
Görüntüle | ||
3 | DAKÂİKU'T-TEVHÎD/BEDÂYİ'U'L-METÂLİ' (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂNLAR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
5 | GÜL-İ SAD-BERG (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
6 | HULÂSATÜ'L-AHVÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
7 | MAÂLİMÜ'T-TEVHÎD (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
8 | HADÎS-İ ERBAÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
9 | MECMAU'L-BAHREYN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | MİHR Ü MÂH (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Prof. Dr. Ahmet İÇLİ |
Görüntüle | ||
11 | MİHR Ü VEFÂ (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
12 | NİKÂTÜ'L-KÂL FÎ-TAZMÎNİ'L-MAKÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
13 | RİYÂZÜ'S-SÂLİKÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
14 | SUBHATÜ’L-ABDÂL (ÂLÎ/ ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | SUBHATÜ'L-İNÂBE (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
18 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
20 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
22 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
24 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
25 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |