TUHFETÜ'L- UŞŞÂK/TUHFE-İ UŞŞÂK (ÂLÎ/ÇEŞMÎ)
dinî-tasavvufî mesnevi
Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa (d. 948/1541 - ö. 1008/1600)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Gelibolulu Mustafa Âlî'nin dinî-tasavvufî konulu mesnevisi. Eserin adı mevcut iki nüshada ve de Vasfi Mahir'in Büyük Türk Edebiyatı Tarihi'nde "Tuhfe-i Uşşâk" olarak kayıtlıdır. Şair, bu mesnevisini Kütahya’da Şehzade Selim’in sarayında divan kâtipliği esnasında yani 1561 yılında yazmaya başlar; düzeltme ve eklemelerle 1570’te kesin şeklini verir. Eserin beyit sayısı 3034'tür. Yeni bulunan ikinci nüshasındaki 147 beytin ilavesiyle beyit sayısı 3181'e ulaşmıştır (Sevgi 2010: 505).

Tuhfetü’l-Uşşâk, remel bahrinin “fe'ilâtün fe'ilâtün fe'ilün” kalıbıyla kaleme alınmıştır. Âlî, bu mesnevisini yazdığında henüz 21 yaşındadır. Bir bakıma Tuhfetü'l-UşşâkMihr ü Mâh  ile birlikte şairin gençlik dönemi mesnevisidir. Tuhfetü’l-Uşşâk 20 makale, 20 hikâye ve 20 münacattan oluşur. Her makalenin ardından bir hikâye ve her hikâyenin ardından bir münacat gelir. Bir grup oluşturan makale, hikâye ve münacatlarda işlenen konular ortaktır. Hikâyeler, belli bir kompozisyon çerçevesinde oluşur. Başlangıçta, birkaç beyitle, hikâye kahramanı tanıtılır. Daha sonra olayın anlatımına geçilir. Eserde Hasan-ı Basrî, Rabiatü'l-adeviyye, Sünbül Sinan, Bişr-i Hâfî, Bayâzîd-i Bistâmî, Cafer-i Sadık, Şeyh Arslan, Veys el-Karenî, Mâlik-i Dînâr, İbrahim Edhem, Habîb-i Neccâr gibi velilerin başından geçen olaylar anlatılır. Genellikle her hikâyede iki kahraman bulunur. Bazen farklı zamanlarda yaşamış kahramanlar aynı zamanda yaşamışlar gibi anlatılır. Her hikâyede genellikle bir olay ele alınır. Hikâyelerde hakikî ve mecazî aşk, sabır, âşığın maşukla olan münasebeti, dünya malına meyletmeme ile ilgili hikâye kahramanlarının başlarından geçen olaylar işlenir.

Âlî’nin dikkat çeken özelliklerinden biri de mesnevilerini yeniden düzenlemesidir. Bu bağlamda 21 yaşında başladığı Tuhfetü’l-Uşşâk’ı on yıl sonra yeniden ele alır. 

Tuhfetü’l-Uşşâk, Nizâmî’nin Mahzenü’l-Esrâr’ına nazire olarak kaleme alınan ve 20 makale ile her makalenin ardından gelen bir hikâyeden oluşan, Emir Husrev’in Matlau’l-Envâr’ına, Hâcû-yı Kirmânî’nin Ravzatü’l-Envâr’ına, Câmî’nin Tuhfetü’l-Ahrâr’ına, Nevâyî’nin Mahzenü’l-Esrâr’ına; Türk edebiyatında, Âzerî’nin Nakş-ı Hayâl’ine, Nev'î-zâde Atayî’nin Nefhatü’l-Ezhâr'ına, Hayâlî’nin Ravzatü’l-Envâr’ına, Cinânî’nin Riyâzü’l-Cinân’ına ve Cilâu’l-Kulûb’una biçim bakımından benzer. Ayrıca Tuhfetü’l-Uşşâk ile adını andığımız mesnevilerde yer alan bazı hikâyelerin konuları ortaktır. Tuhfetü’l-Uşşâk'taki 14. hikâyenin benzeri Hayâlî’nin Ravzatü’l-Envâr’ında işlenmiştir. Âlî, bu hikâyeyi muhtemelen Hayâlî’den almıştır. Tuhfetü’l-Uşşâk ile Âzerî’nin Nakş-ı Hayâl mesnevisindeki İbrahim Edhem hikâyesi ortaktır. Tuhfetü’l-Uşşâk 14. hikâye Cinânî’nin Riyâzü’l-Cinân’da 18. destanın konusu birbirine benzer. Cinânî’nin diğer mesnevisi ise Cilâu’l-Kulûb ile Tuhfetü’l-Uşşâk arasında biçim ve konu bakımında uygunluk görülmektedir. Âlî, Tuhfetü’l-Uşşâk’ta hikâyelerin sonuna bir münacat ekleyerek yenilik yapar. Cilâu’l-Kulûb’da bu münacatların yerini sâkî-nâmeler alır. Tuhfetü’l-Uşşâk’taki 9. hikâye ile Cilâu’l-Kulûb’daki 15. hikâye biri birine benzer. Ayrıca Mevlana’nın Mesnevî’si ve Tuhfetü’l-Uşşâk’ta yer alan hikâyelerden üçü, konu bakımından birbirine benzer. Bu durum Tuhfetü’l-Uşşâk’ın en önemli kaynaklarından birinin Mevlâna’nın Mesnevî’si olduğunu gösterir. Tuhfetü’l-Uşşâk’taki hikâyelere kaynaklık edenler Kuran-ı Kerim, İslâm Tarihi, Mevlâna’nın Mesnevi’si, Feridüddin Attar’ın Tezkiretü’l-Evliyâ’sı, Mantıku’t-Tayr’ı, Sadi’nin Gülistan ve Bostan’ı ve Fuzulî’nin Leylâ vü Mecnun’udur.

Tuhfetü’l-Uşşâk, İ. Hakkı Aksoyak tarafından hem basılı kitap formunda hem de elektronik yayın olarak yayınlanmıştır (2013, 2017).  

Şairin biyografisi için bk. "Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-cesmi-gelibolulu-mustafa 

Eserden Örnekler


Kasd-ı fasd eyledüm âhir kârı

Çagırup yanuma bir gam-hârı


Nice gam-hâr ki fassâd imiş ol

Hâsılı haylice üstâd imiş ol


Sanatı içre aceb kâmil imiş

Hak budur mâhir imiş kâbil imiş


Şâir-i rind ü Terâşî-mahlâs

Ârif-i nükte-i esrâr-ı kasas


Evvelâ sâidümi bend itdi

İhtirâz itme diyü pend itdi


Eline nîşter aldı fi’l-hâl

Nîşterdür ki bulınmaya misâl


Pîl hortûmına benzerdi hemân

Muntazırdur ki akarsa içe kan


Çünki bir def a zahimnâk itdi

Lûle-i çeşme-i dilden aka kan


Çıkmayup kanı velî kaldı yiri

Şermsâr itdi o ehl-i hüneri


Olıcak böylece üstâd olsa

Katı ter-dest ise fassâd olsa


Gördi çün yaremi yâr-ı cânum

Kulına acıdı ol sultânum


Hayli mecrûh u girîzân oldı

Sanasın kim arada kan oldı


Bakdı fassâda gazabla gamnâk

Gûyiyâ âşıkını kıldı helâk


Hayrete vardı görüp bu hâli

Bildi Leylâ dahı bu ahvâli


Ger vücûd olmasa idi vâhid

Hûn-feşân olmaz idi ol sâid


Işk-ı Mecnûn’a idün istihsân

Akıdur sâidini zahmına kan


Işkumı sanmasun iller ola dûn

Işk-ı Mecnûn’dan olmışdı füzûn


Hod-fürûş anlamasunlar ey dil

Diyeyin hâl-i dili ve’l-hâsıl


Ben ki bir âşık-ı pejmürde idüm

Hâlet-i ışk ile efsürde idüm


Fasd itdürmege kıldum âgâz

Nîşter birle olup zahm-endâz


Merhamet kıldı bana cânânum

Akmadan dahı bedenden kanum


Yâ İlâhî dilerem kim Âlî

Işkdan olmaya bir dem âlî (Aksoyak  2017: 179)

Kaynakça


Aksoyak, İ. Hakkı  (1996). “Mahzenü’l-Esrâr Geleneğine Bağlı Mesnevilerdeki Ortak Hikâyeler”. Bilig 3: 182-189.

Aksoyak, İ. Hakkı (hzl.) (2013). Gelibolulu Mustafa Âlî Tuhfetü’l-uşşâk. İstanbul: MEB Yay.

Aksoyak, İ. Hakkı (hzl.)(2017). Gelibolulu Mustafa Âlî Tuhfetü’l-uşşâk. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-205696/gelibolulu-mustafa-ali-tuhfetu39l-ussak.html [Erişim tarihi: 14.01.2022].

Arslan, Mehmet ve İ. Hakkı Aksoyak (hzl.) (1998). Gelibolulu Âlî Riyâzü’s-Sâlikîn. Sivas.

Kocatürk, Vasfi Mahir (1964). Büyük Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara.

Sevgi, Ahmet (2010). "Tuhfetü’l-uşşâk'ın Yeni Bir Nüshası Üzerine". Adıyaman Üniversitesi, Ulusal Eski Türk Edebiyatı Sempozyumu. Ankara. 

Atıf Bilgileri


Aksoyak, ismail. "TUHFETÜ'L- UŞŞÂK/TUHFE-İ UŞŞÂK (ÂLÎ/ÇEŞMÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tuhfetu-l-ussak-tuhfe-i-ussak-ali-cesmi. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 BEDİÜ'R-RUKÛM/ REBÎÜ'L-MERSÛM (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
2 CÂMİÜ'L-BUHÛR DER-MECÂLİS-İ SÛR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa Doç. Dr. Mehmet ÖZDEMİR
Görüntüle
3 DAKÂİKU'T-TEVHÎD/BEDÂYİ'U'L-METÂLİ' (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
4 DÎVÂNLAR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
5 GÜL-İ SAD-BERG (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
6 HULÂSATÜ'L-AHVÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
7 MAÂLİMÜ'T-TEVHÎD (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
8 HADÎS-İ ERBAÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
9 MECMAU'L-BAHREYN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
10 MİHR Ü MÂH (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa Prof. Dr. Ahmet İÇLİ
Görüntüle
11 MİHR Ü VEFÂ (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
12 NİKÂTÜ'L-KÂL FÎ-TAZMÎNİ'L-MAKÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
13 RİYÂZÜ'S-SÂLİKÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
14 SUBHATÜ’L-ABDÂL (ÂLÎ/ ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
15 SUBHATÜ'L-İNÂBE (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
16 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
17 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
18 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
19 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
20 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
21 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
22 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
24 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
25 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle