- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi - Madde Yazarı: Prof. Dr. MUSTAFA GÜNEŞ
- Eser Yazılış Tarihi:Eserin yazılış tarihi net olarak bilinmemektedir.
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:28/12/2021
TUHFETÜ’L-UŞŞÂK (HAMDÎ)
tasavvufi sembolik aşk hikâyesiHamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi (d. 853/1449-50 - ö. 909/1503)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Aruzun "mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün" kalıbı ile yazılan Tuhfetü’l-Uşşâk’ın beyit sayısı önceki çalışmalarda 950 olarak belirtilmiştir (Özyıldırım 2014). Ancak Mustafa Güneş (2014a), eserin mevcut nüshalarını karşılaştırarak hazırladığı çalışmasında mülemma ve Arapça beyitlerle birlikte beyit sayısının 987 olduğunu tespit etmiştir. Mesnevi, ele alınan konunun yeni ve ilgi çekici olması sebebiyle kimi bilim adamlarınca orijinal kabul edilmiştir (Al-Shaman 1991: 169; Şarlı 1999: 21). Bir kısım edebiyat tarihçilerinin ise Tuhfetü’l-Uşşâk’ın orijinal bir mesnevi kabul edilmesi doğrultusundaki görüşlerin ihtiyatla karşılanması gerektiği düşüncesinde oldukları görülmektedir (Şentürk ve Kartal 2007: 148). Tuhfetü’l-Uşşâk tasavvufî temele dayalı ve sembolik bir anlatım yolu benimsenerek kaleme alınan bir aşk hikâyesidir. Olay örgüsünün iki temel mekânı Kayseri ve İstanbul şehirleri olan orijinal mesnevi, ele alınan temel konu ve motifler bakımından Şeyh San’an hikâyesi ile benzerlik göstermektedir (Özyıldırım 2014).
Eserin, 1-125. beyitleri arasındaki Tevhid, Na’t, Sebeb-i Telif kısımlarından sonra gelen (on gazelin de yer aldığı) esas konunun işlendiği mesnevinin hikâye kısmı, giriş (126-237. beyitler), gelişme (238-958. beyitler) ve sonuç (959-987. beyitler) olmak üzere üç ana bölümden oluşmaktadır. Eserin hikâye kısmının kısa özeti şöyledir: Kayserili zengin bir tüccarın oğlu olan Hocazâde, ticaret yapmak için Kayseri’den İstanbul’a gelir ve burada vezirin kızına âşık olur. Vezir, kızıyla evlenebilmesi için Hocazâde’ye dinini değiştirmesi teklifinde bulunur. Hocazâde, Hristiyan sevgilisi uğruna, dinini değiştirerek vezirin kızıyla dünya evine girer. Çiftin iki yıl sonra iki oğlu dünyaya gelir. Hocazâde, eşi ve çocukları ile birlikte Küçük Ayasofya’ya giderek burada yapılan Hristiyanların dinî toplantısına katılır. Orada Müslümanlık günlerinde sakladığı Kur’an-ı Kerîm’i bulur, hemen açar ve karşısına Hadîd suresinin 16. ayeti çıkar. Ayeti ve açıklamasını karısına ve yanındakilere okur. Anlamın etkisiyle genç tüccar ve ailesinin yanında vezirin de içinde bulunduğu yetmiş iki kişi daha Ayasofya’da topluca İslamiyet’i kabul ettikten sonra hazinelerini de yanlarına alarak Kayseri’ye geri dönerler. Tuhfetü’l-Uşşâk, Hamdî’nin diğer mesnevileri (Leylâ vü Mecnûn, Yûsuf u Züleyhâ ve Ahmediyye) arasında Kıyâfet-nâme istisna edilecek olursa hacmi en kısa ve üslubu en sade olanıdır denilebilir. Eserde, çok sayıda da Türkçe kelimenin yer alması, Türk dilinin sadeleşme evreleri açısından da dikkate değer bir özelliktir (Güneş 1994 a: 77; Gibb 1999: 419). Pek çok Türk şairinin edebî kişiliğinin oluşmasında pay sahibi bir şair olan Şeyhî’nin, özellikle Tuhfetü’l-Uşşâk mesnevisinde Hamdî’yi de etkisi altına aldığı görülmektedir. Nitekim Hamdî, mesnevide konu gereği hikâyenin akışı içinde aralara serpiştirdiği gazel ve kasideleri, Şeyhî’nin Hüsrev ü Şîrîn adlı eserinde yer alan gazel ve kasidelere nazire olarak kaleme almıştır (Güneş 2014b: 85).
Tuhfetü’l-Uşşâk’ın belirlenen iki nüshasından birincisi, Medine Melik Abdülaziz Kütüphanesi, Ârif Hikmet Bey Kitaplığında 8/881 numarada kayıtlıdır. 35 varaktan müteşekkil olan bu nüsha nesih hatla istinsah edilmiştir. Eserin 45 varaklık diğer bir nüshası ise British Library, Or. 7115'te kayıtlıdır (Al-Shaman 1991: 176).
Tuhfetü’l-Uşşâk, ilk defa Mes’ad S. Al-Shaman (1991) tarafından bazı eksikleriyle birlikte yeni harflerle yayımlanmıştır. Eseri daha sonra Mustafa Güneş de yayımlamıştır (2014a).
Şairin biyografisi için bk. "Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hamdi-aksemseddinzade-mehmed-hamdullah
Eserden Örnekler
Tevhîd-i Bârî-i Te‘âlâ Azze İsmüh
İy kitâb-ı şems-i hüsnün pertevinden bir kabes
V’iy kitâb-ı hikmetünden âsumân bir safha bes
Çün sipâsun pâsını mir’ât-ı kalbün feth der
Cân niçün nasb itmez ana her nefes kendüyi bes
Kanda kıla şükrünün şehdini gönlüm nahli kim
Hûn-ı fazlun fazlasına rûh-ı kudsîler meges
Kubbe-i mînâ simât-ı lutfuna bir kâsedür
Hirmeninde cûdunun kadri dü âlem yek ades
Kibriyânun kâfına vâkıf degül sîmürg-ı bâl
Gerçi açar azm idüp ol cânibe bâl-ı heves
Kârubân-ı râh-ı ışkun virmez ilinden haber
Anlamaz bî-derd olan illâ ki gül-bâng-ı ceres
Vahdetün kânın bulan kılmaya kevneyn(i) mekân
Tûtî-i bâğ-ı behişti anlamaz kand-i kafes
Lî ma‘allâh okıyup da‘vâ-yı vahdet eyleyen
Mâ ‘arefnâ menzilin gördi çü bildi pîş ü pes
Nâr-ı kahrun iy niçe Îsîleri yâd eyleye
Feyz-i lutfun iy niçe yâdı kıla Îsî-nefes
Vâridât-ı rahmetüne hâyil olmaz arş ü ferş
Mevc-i deryâ-yı kaçan kef eyleyiser keff ü hes
Çâh-ı câh-ı dünyevîde habs olan üftâdeye
İsmetün hablinden özge yok durur feryâd-res
Çûş idecek ceyşi nefsün kal‘ada kişi kişi
Nicesi zabt eyleye tevfîkün olmasa ases
Tîh-i şevkün içre tîhân u tehî dil-teşneye
Yokdur âb-ı vasletünden özge maksûd-ı emes
Pertev-i pervâ-yı şevküne yanan pervâneler
Yaş dökerler şem‘-veş mânend-i Ceyhûn (u) Ares
Teşne-i dil Hamdîyi kahrun odına yandırma kim
Neyl-i nîl-i rahmetündür ana her dem mültemes
Matla’-ı Dâsitân Gazel-i Efsâne
Efsâne oldı âleme çün hüsn-i âyeti
Efsûn okıdı dillere zülfi hikâyeti
Cân vireyidi hasta gönül bin belâyile
La‘li tabîbi itmezise lutf u himâyeti
Zülf-i siyâhı agına hâlin bek eyleyüp
Sayyâd-ı çeşmi sayd ider ehl-i melâmeti
İrse sabâ ta‘accüb idüp baş salar cinân
Benzer ki ana medh ider ol serv-i kâmeti
Nâdân u dûn olan kişi fehm itmesün diyü
Virsi kitâb-ı hüsnine ayn-ı sakâmeti
Bir âhımıla saldı beni dost fürkate
Hoş didiler ki bâd koparur kıyâmeti
Öldürdügince gamzesi Hamdî bulur hayât
Işk ehline bes ola bu resme kerâmeti (Güneş 2014b: 86-88)
Kaynakça
Aktan, Bilal (2011). Menâkıb-ı Akşemseddin. İstanbul: H Yay.
Al-Shaman, Mes’ad S. (1991). “Hamdullah Hamdî’nin Tuhfetü’l-Uşşâk Adlı Mesnevisi”. Türklük Bilgisi Araştırmaları, Journal of Türkish Studies, Fahir İz Armağanı II, (15): 169-256.
Bilgin, Abdullah Azmi (2008). “Hamdî (Hamdullah, Akşemseddin-zâde)”. Yaşamları ve Yapıtlarıyla Osmanlılar Ansiklopedisi. C. I. İstanbul: YKY.
Bursalı Mehmed Tahir (2000). Osmanlı Müellifleri I-II-III ve Ahmed Remzi Müellifîn Fihristi. (hzl. C. Kurnaz ve M. Tatcı). Ankara: Bizim Büro Basımevi.
Gibb, E. J. Wilkinson (1999). Osmanlı Şiir Tarihi A History of Ottoman Poetry. C. II. (çev. A. Çavuşoğlu). Ankara: Akçağ Yay.
Güneş, Mustafa (2014a). Hamdî ve Tuhfetü’l-Uşşâk’ı Âşıklara Armağan. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
Güneş, Mustafa (2014b). “Hamdullah Hamdî’nin Tuhfetü’l-Uşşâk’ında Şeyhî Etkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi - Kütahya Özel Sayısı, Kasım: 85-92.
Özyıldırım, Ali Emre (1999). Hamdullah Hamdî ve Divanı. Ankara: KB Yay.
Özyıldırım, Ali Emre (2014). “Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hamdi-aksemseddinzade-mehmed-hamdullah [Erişim tarihi: 10.11.2021]
Şarlı, Mahmut (1999). “Hamdullah Hamdî’nin Tuhfetü’l-Uşşâk’ı ve Taklitçilikten Yeniliğe Bir Adım”. İslâmî Edebiyat Dergisi, (31): 21-25.
Şentürk, Ahmet Atillâ ve A. Kartal (2007). Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HAMDÎ) | Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
2 | LEYLÂ VÜ MECNÛN (HAMDÎ) | Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi | Doç. Dr. Güler Doğan Averbek |
Görüntüle | ||
3 | AHMEDİYYE (HAMDÎ) | Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi | Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU |
Görüntüle | ||
4 | KIYÂFET-NÂME (HAMDÎ) | Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (HAMDÎ) | Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi | Dr. Öğr. Üyesi Ali Emre Özyıldırım |
Görüntüle | ||
6 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
9 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
15 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |