TUHFETÜ’L-UŞŞÂK (HAMDÎ)
tasavvufi sembolik aşk hikâyesi
Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi (d. 853/1449-50 - ö. 909/1503)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Akşemseddînzâde Muhammed Hamdullâh Hamdî’nin bazı yerel unsur ve motiflerle zenginleştirdiği tasavvufi sembolik aşk hikâyesi. Tuhfetü’l-Uşşâk  adlı mesneviden Emir Hüseyin Enîsî, Mûnisü’l-Uşşâk adıyla söz etmiştir (Aktan ve Güneş 2011: 115). Ancak şair, "Adını Tuhfetü’l-Uşşâk kıldum/Tadını menba‘ü’l-eşvâk kıldum" beyti ile bu konudaki tereddütleri ortadan kaldırmıştır. Nitekim bazı biyografik kaynaklarda da eser Tuhfetü’l-Uşşâk adıyla kaydedilmiştir (Bursalı Mehmed Tahir 2000: 135; Bilgin 2008: 522). Metnin elde sadece iki nüshasının mevcut olması ve şuara tezkirelerinde sadece adının zikredilmiş olması sebebiyle Osmanlı döneminde de fazla tanınmadığını söylemek mümkündür. Gibb, sade dil ve üslubundan hareketle eserin, şairin gençlik dönemi mahsulü olduğunu belirtmiştir (Gibb 1999: 419). Al-Shaman, eserin dil, üslup ve sadeliğine bakarak onun yazılış tarihi hakkında kesin bir tespit yapılamayacağı düşüncesindedir (El-Shaman 1991: 169).

Aruzun "mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün" kalıbı ile yazılan Tuhfetü’l-Uşşâk’ın beyit sayısı önceki çalışmalarda 950 olarak belirtilmiştir (Özyıldırım 2014). Ancak Mustafa Güneş (2014a), eserin mevcut nüshalarını karşılaştırarak hazırladığı çalışmasında mülemma ve Arapça beyitlerle birlikte beyit sayısının 987 olduğunu tespit etmiştir. Mesnevi, ele alınan konunun yeni ve ilgi çekici olması sebebiyle kimi bilim adamlarınca orijinal kabul edilmiştir (Al-Shaman 1991: 169; Şarlı 1999: 21). Bir kısım edebiyat tarihçilerinin ise Tuhfetü’l-Uşşâk’ın orijinal bir mesnevi kabul edilmesi doğrultusundaki görüşlerin ihtiyatla karşılanması gerektiği düşüncesinde oldukları görülmektedir (Şentürk ve Kartal 2007: 148). Tuhfetü’l-Uşşâk tasavvufî temele dayalı ve sembolik bir anlatım yolu benimsenerek kaleme alınan bir aşk hikâyesidir. Olay örgüsünün iki temel mekânı Kayseri ve İstanbul şehirleri olan orijinal mesnevi, ele alınan temel konu ve motifler bakımından Şeyh San’an hikâyesi ile benzerlik göstermektedir (Özyıldırım 2014).

Eserin, 1-125. beyitleri arasındaki Tevhid, Na’t, Sebeb-i Telif kısımlarından sonra gelen (on gazelin de yer aldığı) esas konunun işlendiği mesnevinin hikâye kısmı, giriş (126-237. beyitler), gelişme (238-958. beyitler) ve sonuç (959-987. beyitler) olmak üzere üç ana bölümden oluşmaktadır. Eserin hikâye kısmının kısa özeti şöyledir: Kayserili zengin bir tüccarın oğlu olan Hocazâde, ticaret yapmak için Kayseri’den İstanbul’a gelir ve burada vezirin kızına âşık olur. Vezir, kızıyla evlenebilmesi için Hocazâde’ye dinini değiştirmesi teklifinde bulunur. Hocazâde, Hristiyan sevgilisi uğruna, dinini değiştirerek vezirin kızıyla dünya evine girer. Çiftin iki yıl sonra iki oğlu dünyaya gelir. Hocazâde, eşi ve çocukları ile birlikte Küçük Ayasofya’ya giderek burada yapılan Hristiyanların dinî toplantısına katılır. Orada Müslümanlık günlerinde sakladığı Kur’an-ı Kerîm’i bulur, hemen açar ve karşısına Hadîd suresinin 16. ayeti çıkar. Ayeti ve açıklamasını karısına ve yanındakilere okur. Anlamın etkisiyle genç tüccar ve ailesinin yanında vezirin de içinde bulunduğu yetmiş iki kişi daha Ayasofya’da topluca İslamiyet’i kabul ettikten sonra hazinelerini de yanlarına alarak Kayseri’ye geri dönerler. Tuhfetü’l-Uşşâk, Hamdî’nin diğer mesnevileri (Leylâ vü Mecnûn, Yûsuf u Züleyhâ ve Ahmediyye) arasında Kıyâfet-nâme istisna edilecek olursa hacmi en kısa ve üslubu en sade olanıdır denilebilir. Eserde, çok sayıda da Türkçe kelimenin yer alması, Türk dilinin sadeleşme evreleri açısından da dikkate değer bir özelliktir (Güneş 1994 a: 77; Gibb 1999: 419). Pek çok Türk şairinin edebî kişiliğinin oluşmasında pay sahibi bir şair olan Şeyhî’nin, özellikle Tuhfetü’l-Uşşâk mesnevisinde Hamdî’yi de etkisi altına aldığı görülmektedir. Nitekim Hamdî, mesnevide konu gereği hikâyenin akışı içinde aralara serpiştirdiği gazel ve kasideleri, Şeyhî’nin Hüsrev ü Şîrîn adlı eserinde yer alan gazel ve kasidelere nazire olarak kaleme almıştır (Güneş 2014b: 85).

Tuhfetü’l-Uşşâk’ın belirlenen  iki nüshasından birincisi, Medine Melik Abdülaziz Kütüphanesi, Ârif Hikmet Bey Kitaplığında 8/881 numarada kayıtlıdır. 35 varaktan müteşekkil olan bu nüsha nesih hatla istinsah edilmiştir. Eserin 45 varaklık diğer bir nüshası ise British Library, Or. 7115'te kayıtlıdır (Al-Shaman 1991: 176).

Tuhfetü’l-Uşşâk, ilk defa Mes’ad S. Al-Shaman (1991) tarafından bazı eksikleriyle birlikte yeni harflerle yayımlanmıştır. Eseri daha sonra Mustafa Güneş de yayımlamıştır (2014a).

Şairin biyografisi için bk. "Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hamdi-aksemseddinzade-mehmed-hamdullah 

Eserden Örnekler


Tevhîd-i Bârî-i Te‘âlâ Azze İsmüh

İy kitâb-ı şems-i hüsnün pertevinden bir kabes

V’iy kitâb-ı hikmetünden âsumân bir safha bes


Çün sipâsun pâsını mir’ât-ı kalbün feth der

Cân niçün nasb itmez ana her nefes kendüyi bes


Kanda kıla şükrünün şehdini gönlüm nahli kim

Hûn-ı fazlun fazlasına rûh-ı kudsîler meges


Kubbe-i mînâ simât-ı lutfuna bir kâsedür

Hirmeninde cûdunun kadri dü âlem yek ades


Kibriyânun kâfına vâkıf degül sîmürg-ı bâl

Gerçi açar azm idüp ol cânibe bâl-ı heves


Kârubân-ı râh-ı ışkun virmez ilinden haber

Anlamaz bî-derd olan illâ ki gül-bâng-ı ceres


Vahdetün kânın bulan kılmaya kevneyn(i) mekân

Tûtî-i bâğ-ı behişti anlamaz kand-i kafes


Lî ma‘allâh okıyup da‘vâ-yı vahdet eyleyen

Mâ ‘arefnâ menzilin gördi çü bildi pîş ü pes


Nâr-ı kahrun iy niçe Îsîleri yâd eyleye

Feyz-i lutfun iy niçe yâdı kıla Îsî-nefes


Vâridât-ı rahmetüne hâyil olmaz arş ü ferş

Mevc-i deryâ-yı kaçan kef eyleyiser keff ü hes


Çâh-ı câh-ı dünyevîde habs olan üftâdeye

İsmetün hablinden özge yok durur feryâd-res


Çûş idecek ceyşi nefsün kal‘ada kişi kişi

Nicesi zabt eyleye tevfîkün olmasa ases


Tîh-i şevkün içre tîhân u tehî dil-teşneye

Yokdur âb-ı vasletünden özge maksûd-ı emes


Pertev-i pervâ-yı şevküne yanan pervâneler

Yaş dökerler şem‘-veş mânend-i Ceyhûn (u) Ares


Teşne-i dil Hamdîyi kahrun odına yandırma kim

Neyl-i nîl-i rahmetündür ana her dem mültemes 


Matla’-ı Dâsitân Gazel-i Efsâne

Efsâne oldı âleme çün hüsn-i âyeti

Efsûn okıdı dillere zülfi hikâyeti


Cân vireyidi hasta gönül bin belâyile

La‘li tabîbi itmezise lutf u himâyeti


Zülf-i siyâhı agına hâlin bek eyleyüp

Sayyâd-ı çeşmi sayd ider ehl-i melâmeti


İrse sabâ ta‘accüb idüp baş salar cinân

Benzer ki ana medh ider ol serv-i kâmeti


Nâdân u dûn olan kişi fehm itmesün diyü

Virsi kitâb-ı hüsnine ayn-ı sakâmeti


Bir âhımıla saldı beni dost fürkate

Hoş didiler ki bâd koparur kıyâmeti


Öldürdügince gamzesi Hamdî bulur hayât

Işk ehline bes ola bu resme kerâmeti (Güneş 2014b: 86-88)

Kaynakça


Aktan, Bilal (2011). Menâkıb-ı Akşemseddin. İstanbul: H Yay.

Al-Shaman, Mes’ad S. (1991). “Hamdullah Hamdî’nin Tuhfetü’l-Uşşâk Adlı Mesnevisi”. Türklük Bilgisi Araştırmaları, Journal of Türkish Studies, Fahir İz Armağanı II, (15): 169-256.

Bilgin, Abdullah Azmi (2008). “Hamdî (Hamdullah, Akşemseddin-zâde)”. Yaşamları ve Yapıtlarıyla Osmanlılar Ansiklopedisi. C. I. İstanbul: YKY.

Bursalı Mehmed Tahir (2000). Osmanlı Müellifleri I-II-III ve Ahmed Remzi Müellifîn Fihristi. (hzl. C. Kurnaz ve M. Tatcı). Ankara: Bizim Büro Basımevi.

Gibb, E. J. Wilkinson (1999). Osmanlı Şiir Tarihi A History of Ottoman Poetry. C. II. (çev. A. Çavuşoğlu). Ankara: Akçağ Yay.       

Güneş, Mustafa (2014a). Hamdî ve Tuhfetü’l-Uşşâk’ı Âşıklara Armağan. Ankara: Bizim Büro Basımevi.

Güneş, Mustafa (2014b). “Hamdullah Hamdî’nin Tuhfetü’l-Uşşâk’ında Şeyhî Etkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi - Kütahya Özel Sayısı, Kasım: 85-92. 

Özyıldırım, Ali Emre (1999). Hamdullah Hamdî ve Divanı. Ankara: KB Yay.

Özyıldırım, Ali Emre (2014). “Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hamdi-aksemseddinzade-mehmed-hamdullah [Erişim tarihi: 10.11.2021]

Şarlı, Mahmut (1999). “Hamdullah Hamdî’nin Tuhfetü’l-Uşşâk’ı ve Taklitçilikten Yeniliğe Bir Adım”. İslâmî  Edebiyat Dergisi,  (31): 21-25.

Şentürk, Ahmet Atillâ ve A. Kartal (2007). Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yay.

Atıf Bilgileri


GÜNEŞ, MUSTAFA. "TUHFETÜ’L-UŞŞÂK (HAMDÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tuhfetu-l-ussak-hamdi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HAMDÎ) Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi Prof. Dr. Ayşe YILDIZ
Görüntüle
2 LEYLÂ VÜ MECNÛN (HAMDÎ) Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi Doç. Dr. Güler Doğan Averbek
Görüntüle
3 AHMEDİYYE (HAMDÎ) Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU
Görüntüle
4 KIYÂFET-NÂME (HAMDÎ) Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
5 DÎVÂN (HAMDÎ) Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi Dr. Öğr. Üyesi Ali Emre Özyıldırım
Görüntüle
6 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
7 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
8 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
9 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
10 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
11 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
12 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
13 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
14 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
15 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle