TUHFETÜ’L-MENÂZİL Fİ’L-MENÂSİK (RIZÂYÎ)
Hac menzillerini ele alan, hac yapmanın usulüne değinen ve Kabe’nin bina edilişini konu alan manzumelerden müteşekkil seyahatnâme türünde Türkçe manzum bir eser
Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî (d. 1007/1598-99 - ö. ?/?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Aksaraylı Seyyid Hasan Rızâyî tarafından yazılmış hac konulu bu eserin menâzil ve menâsik içerikli manzumelerle Kabe’nin bina edilişini konu alan “Binâ-yı Ka‘be” adındaki manzume ve diğer manzumelerden teşekkül ettiği görülmektedir. Eser içerisinde az da olsa mensur kısımlar da vardır. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Kütüphanesinde A 249/III-IV numarasıyla kayıtlı eser, Rızâyî tarafından nesih hatla yazılmıştır. (Cankurt 2014: 169-171; Cankurt 2015: 186-189)

İzâhu’l-Meknûn’da ve Hediyyetü’l-Ârifîn’de, müellifin menâzil ve menâsik konulu bir eserinden söz edilmektedir. Ancak, her iki kaynak da eserin telif tarihi hakkında herhangi bir bilgi vermemiştir. Hanifzâde de eserinde Tuhfe’nin 1074 /1663-64 senesinde telif edildiğini bildirmektedir. Rızâyî’nin maddeye konu olan eserini 1087/1676-77 yılında tahrir ettiğini söylemesi; Hanifzâde’nin bildirdiği eserin, Rızâyî’ye ait başka bir hac seyahat-nâmesi olabileceğini akla getirmektedir. Nitekim Ceyhan ve Coşkun, eserin Cambridge Üniversity Library 284 (T), Or. 662 (8) künyesiyle kayıtlı nüshasından bahsetmişlerdir. Sözü edilen nüsha, konu ettiğimiz eser olabileceği gibi Hanifzâde’nin verdiği tarihte telif edilen başka bir eser de olabilir. Coşkun, bizzat incelediği yazmadan bazı alıntılar yaparak söz konusu alıntıları çalışmasında yayımlamıştır. Coşkun’un verdiği manzumelerin şeklî unsurları maddede ele aldığımız eserdeki bazı manzumelerle benzerlik gösterse de muhteviyatları açısından farklılıklar arz eder. Cambridge Üniversitesi Kütüphanesindeki yazma temin edilip çeviri yazılı metni sunulmadan bahis konusu edilen her iki nüshanın aynı eserlere ait nüshalar olup olmadığı konusuna şimdilik ihtiyatlı yaklaşmak gerekiyor. Coşkun, daha da temkinli yaklaşarak Cambridge nüshasının müellif Rızâyî’ye aidiyeti konusunu bile sorgulamaktadır. (Cankurt 2015: 190, 211-213; Ceyhan 2006: 248; Coşkun 2002: 16-18)

Eser, 25a-38b varakları arasını ihtiva eder. Besmeleden sonra Arapça bir girişle başlar. Burada, Beytullah’a haccetmenin gücü yeten insanlar üzerine bir farz olduğu dile getirilmekte ve bu konuyu ele alan Kur’an ayetinin bir kısmı zikredilmektedir. Sonra da Hz. Muhammed’in bir hadisi nakledilir. Şair, hacca hiç gitmeyenlerin hac güzergahlarını ve hac menzillerini bilemeyeceğini, bu yüzden onlara bir “Tuhfe” yazmak gerektiğini söyler. Buradaki bazı beyitlerden hareketle Rızâyî’nin Adana’da kadılık yaptığı sırada 1073/ 1662-63 senesinde hacca gittiği sonucuna varılmaktadır. Şam’a kadar menzillerin bilindiğini söyleyerek Şam’dan sonraki menzilleri Medine’ye kadar tek tek sıralar. Hac yolunun güvenliğine dair bilgiler paylaşan ve birtakım hac menâsikini anlatmaya devam eden şair, Kabe ve etrafında Osmanlılar tarafından yapılmış restorasyon çalışmalarını anlatarak “kitabın taliplilerine” hac yapma konusunda bazı nasihatler vermiştir. (Cankurt 2015: 187-207)

Şairin biyografisi için bk. “Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarâyî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/%20madde-detay/rizai-hasan-rizaii-aksarayi


Eserden Örnekler


Mücâhede ide ammâ hidâyet ide Hak râhun

Hudâ buyurdı Kur’ân’da hakîkat işbu ma‘nâdur


Buna gitmeğe yol çokdur ki enfâs-ı halâyıkdan

Kimi berden gider zâhir kiminün yolı deryâdur

Menâzili giden bilür ne bilsün gitmeyen ‘âşık

N’ola bir tuhfe yazsam ger menâzil içün a‘lâdur


Olayıdı bâ‘is hayır du‘âya belki bu Tuhfe

Rızâyî Aksarâyî dir bu cümleden temennâdur


Recâ ider idüm Hak’dan gidem hacca ben ölmeden

Du‘âmuz Hak kabûl itdi bi-hamdi’llâh ne a‘lâdur


İrâdet itse bir şey’i Hudâ âsân ider anı

Hazînesinde yok yokdur kamu maksûd müheyyâdur

Haber virsem n’ola câiz bana Hak itdiği lutfı

Bu âyetde musarrahdur bu bir şükrâne inşâdur


Ve emmâ bi-ni‘meti Rabbike fe-haddis (Cankurt 2015: 192).

Kaynakça


Bağdatlı İsmail Paşa (1951). Hediyyetü’l-Ârifîn. C.1. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

Bağdatlı İsmail Paşa (1972). Keşfü’z-Zunûn Zeyli Îzâhu’l-Meknûn fî ez-Zeyl-i ‘Alâ Keşfü’z-Zunûn ‘An Esâmî el-Kütûbi ve’l-Fünûn. C.1. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

Cankurt, Hasan (2014). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.

Cankurt, Hasan (2015). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Ankara: Akçağ Yay.

Ceyhan, Âdem (2006). Türk Edebiyatı’nda Hazret-i Ali Vecizeleri. Ankara: Öncü Kitap.

Coşkun, Menderes (2002). Manzum ve Mensur Osmanlı Hac Seyahatnameleri ve Nâbî’nin Tuhfetü’l-Harameyn’i. Ankara: KB Yay.

Atıf Bilgileri


Cankurt, Muhammet H.. "TUHFETÜ’L-MENÂZİL Fİ’L-MENÂSİK (RIZÂYÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tuhfetu-l-menazil-fi-l-menasik-rizayi. [Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 KÂN-I MA'ÂNÎ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
2 TUHFETÜ'L-KUDÂT (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
3 MİFTÂHU'S-SA'ÂDE (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
4 SAD-KELİME-İ ALÎ TERCEMESİ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
5 NÜZHETÜ’L-EBRÂR EL-MUTTALİ‘ Lİ-ESRÂRİ’L-GAFFÂR/NÜZHETÜ’L-EBRÂR MİN-EHLİ’L-ESRÂR (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
6 MAHMÛDİYYE FÎ-MENÂKIBI RİCÂLİ’L-BİLÂD (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
7 KADILIK MERKEZLERİNE DÂİR BİR DEFTER (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Dr. Uğur Arslan
Görüntüle
8 TEZKİRETÜ’S-SÂLİKÎN VE RİSÂLETÜ’N-NÂDİMÎN/MENÂKIB-I HÜDÂYÎ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
9 CÛY-I RAHMET (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Doç. Dr. Aysun Çelik
Görüntüle
10 TECELLİYÂT-I HÜDÂYÎ’NİN NAZMEN ŞERHİ (RIZÂÎ) Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
11 DÎVÂNÇE (RIZÂÎ) Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî Araş. Gör. Betül OKATALI
Görüntüle
12 ŞERH-İ TECELLİYYÂT-I EHL-İ CENNET EFENDİ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
13 NAZM-I AHKÂM-I SÂL-İ TÜRKÂN (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Doç. Dr. Aysun Çelik
Görüntüle
14 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
15 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
16 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
17 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
18 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
19 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
20 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
21 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
22 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle