- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî - Madde Yazarı: Öğretmen Muhammet H. Cankurt
- Eser Yazılış Tarihi:1087/1676-77
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Seyahatname
- Yayın Tarihi:07/04/2022
TUHFETÜ’L-MENÂZİL Fİ’L-MENÂSİK (RIZÂYÎ)
Hac menzillerini ele alan, hac yapmanın usulüne değinen ve Kabe’nin bina edilişini konu alan manzumelerden müteşekkil seyahatnâme türünde Türkçe manzum bir eserRızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî (d. 1007/1598-99 - ö. ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Aksaraylı Seyyid Hasan Rızâyî tarafından yazılmış hac konulu bu eserin menâzil ve menâsik içerikli manzumelerle Kabe’nin bina edilişini konu alan “Binâ-yı Ka‘be” adındaki manzume ve diğer manzumelerden teşekkül ettiği görülmektedir. Eser içerisinde az da olsa mensur kısımlar da vardır. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Kütüphanesinde A 249/III-IV numarasıyla kayıtlı eser, Rızâyî tarafından nesih hatla yazılmıştır. (Cankurt 2014: 169-171; Cankurt 2015: 186-189)
İzâhu’l-Meknûn’da ve Hediyyetü’l-Ârifîn’de, müellifin menâzil ve menâsik konulu bir eserinden söz edilmektedir. Ancak, her iki kaynak da eserin telif tarihi hakkında herhangi bir bilgi vermemiştir. Hanifzâde de eserinde Tuhfe’nin 1074 /1663-64 senesinde telif edildiğini bildirmektedir. Rızâyî’nin maddeye konu olan eserini 1087/1676-77 yılında tahrir ettiğini söylemesi; Hanifzâde’nin bildirdiği eserin, Rızâyî’ye ait başka bir hac seyahat-nâmesi olabileceğini akla getirmektedir. Nitekim Ceyhan ve Coşkun, eserin Cambridge Üniversity Library 284 (T), Or. 662 (8) künyesiyle kayıtlı nüshasından bahsetmişlerdir. Sözü edilen nüsha, konu ettiğimiz eser olabileceği gibi Hanifzâde’nin verdiği tarihte telif edilen başka bir eser de olabilir. Coşkun, bizzat incelediği yazmadan bazı alıntılar yaparak söz konusu alıntıları çalışmasında yayımlamıştır. Coşkun’un verdiği manzumelerin şeklî unsurları maddede ele aldığımız eserdeki bazı manzumelerle benzerlik gösterse de muhteviyatları açısından farklılıklar arz eder. Cambridge Üniversitesi Kütüphanesindeki yazma temin edilip çeviri yazılı metni sunulmadan bahis konusu edilen her iki nüshanın aynı eserlere ait nüshalar olup olmadığı konusuna şimdilik ihtiyatlı yaklaşmak gerekiyor. Coşkun, daha da temkinli yaklaşarak Cambridge nüshasının müellif Rızâyî’ye aidiyeti konusunu bile sorgulamaktadır. (Cankurt 2015: 190, 211-213; Ceyhan 2006: 248; Coşkun 2002: 16-18)
Eser, 25a-38b varakları arasını ihtiva eder. Besmeleden sonra Arapça bir girişle başlar. Burada, Beytullah’a haccetmenin gücü yeten insanlar üzerine bir farz olduğu dile getirilmekte ve bu konuyu ele alan Kur’an ayetinin bir kısmı zikredilmektedir. Sonra da Hz. Muhammed’in bir hadisi nakledilir. Şair, hacca hiç gitmeyenlerin hac güzergahlarını ve hac menzillerini bilemeyeceğini, bu yüzden onlara bir “Tuhfe” yazmak gerektiğini söyler. Buradaki bazı beyitlerden hareketle Rızâyî’nin Adana’da kadılık yaptığı sırada 1073/ 1662-63 senesinde hacca gittiği sonucuna varılmaktadır. Şam’a kadar menzillerin bilindiğini söyleyerek Şam’dan sonraki menzilleri Medine’ye kadar tek tek sıralar. Hac yolunun güvenliğine dair bilgiler paylaşan ve birtakım hac menâsikini anlatmaya devam eden şair, Kabe ve etrafında Osmanlılar tarafından yapılmış restorasyon çalışmalarını anlatarak “kitabın taliplilerine” hac yapma konusunda bazı nasihatler vermiştir. (Cankurt 2015: 187-207)
Şairin biyografisi için bk. “Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarâyî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/%20madde-detay/rizai-hasan-rizaii-aksarayi
Eserden Örnekler
Mücâhede ide ammâ hidâyet ide Hak râhun
Hudâ buyurdı Kur’ân’da hakîkat işbu ma‘nâdur
Buna gitmeğe yol çokdur ki enfâs-ı halâyıkdan
Kimi berden gider zâhir kiminün yolı deryâdur
…
Menâzili giden bilür ne bilsün gitmeyen ‘âşık
N’ola bir tuhfe yazsam ger menâzil içün a‘lâdur
Olayıdı bâ‘is hayır du‘âya belki bu Tuhfe
Rızâyî Aksarâyî dir bu cümleden temennâdur
Recâ ider idüm Hak’dan gidem hacca ben ölmeden
Du‘âmuz Hak kabûl itdi bi-hamdi’llâh ne a‘lâdur
İrâdet itse bir şey’i Hudâ âsân ider anı
Hazînesinde yok yokdur kamu maksûd müheyyâdur
…
Haber virsem n’ola câiz bana Hak itdiği lutfı
Bu âyetde musarrahdur bu bir şükrâne inşâdur
Ve emmâ bi-ni‘meti Rabbike fe-haddis (Cankurt 2015: 192).
Kaynakça
Bağdatlı İsmail Paşa (1951). Hediyyetü’l-Ârifîn. C.1. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
Bağdatlı İsmail Paşa (1972). Keşfü’z-Zunûn Zeyli Îzâhu’l-Meknûn fî ez-Zeyl-i ‘Alâ Keşfü’z-Zunûn ‘An Esâmî el-Kütûbi ve’l-Fünûn. C.1. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
Cankurt, Hasan (2014). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.
Cankurt, Hasan (2015). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Ankara: Akçağ Yay.
Ceyhan, Âdem (2006). Türk Edebiyatı’nda Hazret-i Ali Vecizeleri. Ankara: Öncü Kitap.
Coşkun, Menderes (2002). Manzum ve Mensur Osmanlı Hac Seyahatnameleri ve Nâbî’nin Tuhfetü’l-Harameyn’i. Ankara: KB Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | KÂN-I MA'ÂNÎ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
2 | TUHFETÜ'L-KUDÂT (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
3 | MİFTÂHU'S-SA'ÂDE (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
4 | SAD-KELİME-İ ALÎ TERCEMESİ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
5 | NÜZHETÜ’L-EBRÂR EL-MUTTALİ‘ Lİ-ESRÂRİ’L-GAFFÂR/NÜZHETÜ’L-EBRÂR MİN-EHLİ’L-ESRÂR (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
6 | MAHMÛDİYYE FÎ-MENÂKIBI RİCÂLİ’L-BİLÂD (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
7 | KADILIK MERKEZLERİNE DÂİR BİR DEFTER (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Dr. Uğur Arslan |
Görüntüle | ||
8 | TEZKİRETÜ’S-SÂLİKÎN VE RİSÂLETÜ’N-NÂDİMÎN/MENÂKIB-I HÜDÂYÎ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
9 | CÛY-I RAHMET (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Doç. Dr. Aysun Çelik |
Görüntüle | ||
10 | TECELLİYÂT-I HÜDÂYÎ’NİN NAZMEN ŞERHİ (RIZÂÎ) | Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂNÇE (RIZÂÎ) | Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî | Araş. Gör. Betül OKATALI |
Görüntüle | ||
12 | ŞERH-İ TECELLİYYÂT-I EHL-İ CENNET EFENDİ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
13 | NAZM-I AHKÂM-I SÂL-İ TÜRKÂN (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Doç. Dr. Aysun Çelik |
Görüntüle | ||
14 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
15 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
16 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
17 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
18 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
19 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
20 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
21 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
22 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |