TUHFETÜ'L-KUDÂT (RIZÂYÎ)
Kadılara öğütler veren fıkhî-ahlâkî içerikli Türkçe manzum bir eser
Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî (d. 1007/1598-99-ö. ?/?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Tuhfetü’l-Kudât, Aksaraylı Seyyid Hasan Rızâyî’nin kadılara öğütler verdiği fıkıh konulu didaktik ve ahlâkî bir eserdir. Kendisi de bir kadı olan Rızâyî, menâkıb-nâme türünde kaleme aldığı Arapça eseri Mahmûdiyye’sinde eserden söz etmekte, “Hoca Hüseyin Efendi” adında bir kişiye hediye ettiğinden bahsetmektedir. 

Eserin konusuna bakıldığında fıkhî konularla ilgili olduğu ve şer‘î hükümler ekseninde birtakım nasihatleri içerdiği görülmektedir. Adaletin ehemmiyetine, adil imamın ahirette kazançlı olacağına, cennetten mahrum olmayacağına ve “zemm”edilmeyeceğine işaret eden müellif; Hz. Muhammed’in adalete önem verdiğini ve bazı bölgelere sahabeleri kadı olarak görevlendirdiğini belirtmektedir. Muaz bin Cebel ve Ka’b bin Mâlik gibi sahabelerin isimlerini zikreden Rızâî, yazdığı fıkhî manzumelerin hayırlara vesile olmasını dileyerek bu şer‘î metinleri kendilerine rehber edineceklere dua eder. Asıl vatanının Aksaray olduğunu dile getiren şair, kadılarda bulunması gereken vasıfları tek tek sıralar. Ona göre kadılar her şeyden önce reşit ve hür olmalıdırlar. Hata işleyen kadılar acilen görevden alınmalıdır. Fâsık olan kadılar azledilmeli, rüşvete ve şehvete meyleden kadılar cezalandırılmalıdır. Kadı istese de kişinin malını kendi tasarrufunda kullanamaz. Hüküm verirken kendini baskı altında hissetmemek için kimseden hediye almamalıdır. Rızâyî, ilerleyen kısımlarda nafaka konusuna ve infak etme hasletine değinmekte; peşin ödenen mehir, faizsiz verilen borç, gayri müslimlerin şahitliği, ölen kadı ve nâibin durumu, kadı’nın mürted olması, kefillik ve hırsızlık, Müslümanın ve gayri müslimin öldürülmesi, veraset ilişkileri, kadının mirastan ne hisse alacağı ve çocukları varsa bunun değişip değişmeyeceği gibi muhtelif birçok konuya temas eden beyitler kaleme almıştır. Müellif, eserin son sayfasında (27b) bütün anlattıklarını samimi bir kalp ile söylediğini, karşılığını Allah’tan beklediğini ve onun peygamberinden şefaat umduğunu dile getirmektedir. (Cankurt 2013: 222-225; Cankurt 2015: 215-221)

Şu anki bilgilere göre eserin tek nüshası; Ankara Milli Kütüphanede, Afyon Gedik Ahmet Paşa Kütüphanesinden nakledilen yazma eserler arasında 17982/2 katalog numarasıyla kayıt altındadır. Nesih hatla yazılan eserin sırtı bez, ebru kâğıt kaplı, mukavva ciltli, şirazesi bulunmakta; ancak mıklebi bulunmamaktadır. 14b-27b arasında toplam 13 varaktır. Eserin ketebe kaydında verilen 1053/1643-44 tarihi sehven 1003/1594 olarak okunarak sözü edilen kütüphanenin katalog bilgilerine hatalı olarak aktarılmıştır. Eser, ismi verilmeyen bir müstensih tarafından 1140/1726 senesinde istinsah edilmiştir. Müstensih, eserin Aksaraylı Seyyid Hasan Rızâyî tarafından telif edildiğini belirtmektedir. (Çağırıcı 2006: 184; Ceyhan 2006: 248; Cankurt 2013: 220-221; Cankurt 2014: 198; Cankurt 2015: 213-214)

Tuhfetü'l-Kudât Hasan Cankurt tarafından bir tebliğle tanıtılmıştır (2013).

Şairin biyografisi için bk. “Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarâyî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü.  http://teis.yesevi.edu.tr/%20madde-detay/rizai-hasan-rizaii-aksarayi 

Eserden Örnekler


Fî-beyâni ‘ademi kabûli hükmi’l-kâdî

Kâdînün câ’iz degüldür hükmi birkaç yirde hem

Hakk-ile hükm itmiş olsa yine olur müttehem


Babasına anasına zevcine evlâdına

Hükm iderse gayrılardan bunlariçün oldı kem


Gayrıya hükm itse bunlardan cihân câ’iz kavî

Böyledür dahı şehâdete yine sâhib-hakem


Fî-beyâni’l-hükmi bi’l-ikrâr

Olsa ikrâr-ile sâbit ide tenbîhi edâ

Virmeyüp Mısr olur-ısa habs ide ba‘de’l-kazâ’


Şâhidân-ile eger sâbit olursa habs ide

Zâhir[en] iflâs olınca böyle şer‘-i Mustafâ


Hasmı ger ıtlâk idüp ana virürse mehli hoş

Gâ’ibâne il söziyle salmaya ehl-i kazâ’

Fî-beyâni icâbi ‘azli’l-kâdî

Kâdî hâşâ olsa mürted yohsa a‘mâ vü asam

Dahı mecnûn olsa olur müstehak ‘azle o dem


Nite kim şart-ı şehâdet hiss-i sem‘ oldı tamâm

Hâdimü’ş-şer‘ olmağa lâyık degüldür bil asam


Böyle Câmi’ü’l-Füsûleyn itdi tasrîh u beyân

Ta‘lîm andandur hakîkat it ‘amel ol muhterem (Cankurt 2013: 223).







Kaynakça


Cankurt, Hasan (2013). “Seyyid Hasan Rızâyî el-Aksarâyî ve ‘Tuhfetü’l-Kudât’ Adındaki Manzûm Eseri”. İstanbul Kültür Üniversitesi IV. Uluslararası Türk Dili Ve Edebiyatı Öğrenci Kongresi 27-28 Ağustos TUDOK 2012 Bildiriler. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yay.

Cankurt, Hasan (2014). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.

Cankurt, Hasan (2015). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Ankara: Akçağ Yay.

Ceyhan, Âdem (2006). Türk Edebiyatı’nda Hazret-i Ali Vecizeleri. Ankara: Öncü Kitap.

Çağırıcı, Mustafa (2006). Hasan Rızâyî Ve Tezkiretü’s-Sâlikîn İle Mahmûdiyye Adlı Eserleri Tahkîk Ve Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Cankurt, Muhammet H.. "TUHFETÜ'L-KUDÂT (RIZÂYÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tuhfetu-l-kudat-rizayi. [Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 KÂN-I MA'ÂNÎ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
2 MİFTÂHU'S-SA'ÂDE (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
3 SAD-KELİME-İ ALÎ TERCEMESİ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
4 NÜZHETÜ’L-EBRÂR EL-MUTTALİ‘ Lİ-ESRÂRİ’L-GAFFÂR/NÜZHETÜ’L-EBRÂR MİN-EHLİ’L-ESRÂR (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
5 MAHMÛDİYYE FÎ-MENÂKIBI RİCÂLİ’L-BİLÂD (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
6 KADILIK MERKEZLERİNE DÂİR BİR DEFTER (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Dr. Uğur Arslan
Görüntüle
7 TEZKİRETÜ’S-SÂLİKÎN VE RİSÂLETÜ’N-NÂDİMÎN/MENÂKIB-I HÜDÂYÎ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
8 TUHFETÜ’L-MENÂZİL Fİ’L-MENÂSİK (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
9 CÛY-I RAHMET (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Doç. Dr. Aysun Çelik
Görüntüle
10 TECELLİYÂT-I HÜDÂYÎ’NİN NAZMEN ŞERHİ (RIZÂÎ) Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
11 DÎVÂNÇE (RIZÂÎ) Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî Araş. Gör. Betül OKATALI
Görüntüle
12 ŞERH-İ TECELLİYYÂT-I EHL-İ CENNET EFENDİ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
13 NAZM-I AHKÂM-I SÂL-İ TÜRKÂN (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Doç. Dr. Aysun Çelik
Görüntüle
14 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
15 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
16 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
17 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
18 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
19 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
20 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
21 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
22 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle