- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî - Madde Yazarı: Öğretmen Muhammet H. Cankurt
- Eser Yazılış Tarihi:1053/1643-44
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap-Latin
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:07/04/2022
TUHFETÜ'L-KUDÂT (RIZÂYÎ)
Kadılara öğütler veren fıkhî-ahlâkî içerikli Türkçe manzum bir eserRızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî (d. 1007/1598-99-ö. ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Tuhfetü’l-Kudât, Aksaraylı Seyyid Hasan Rızâyî’nin kadılara öğütler verdiği fıkıh konulu didaktik ve ahlâkî bir eserdir. Kendisi de bir kadı olan Rızâyî, menâkıb-nâme türünde kaleme aldığı Arapça eseri Mahmûdiyye’sinde eserden söz etmekte, “Hoca Hüseyin Efendi” adında bir kişiye hediye ettiğinden bahsetmektedir.
Eserin konusuna bakıldığında fıkhî konularla ilgili olduğu ve şer‘î hükümler ekseninde birtakım nasihatleri içerdiği görülmektedir. Adaletin ehemmiyetine, adil imamın ahirette kazançlı olacağına, cennetten mahrum olmayacağına ve “zemm”edilmeyeceğine işaret eden müellif; Hz. Muhammed’in adalete önem verdiğini ve bazı bölgelere sahabeleri kadı olarak görevlendirdiğini belirtmektedir. Muaz bin Cebel ve Ka’b bin Mâlik gibi sahabelerin isimlerini zikreden Rızâî, yazdığı fıkhî manzumelerin hayırlara vesile olmasını dileyerek bu şer‘î metinleri kendilerine rehber edineceklere dua eder. Asıl vatanının Aksaray olduğunu dile getiren şair, kadılarda bulunması gereken vasıfları tek tek sıralar. Ona göre kadılar her şeyden önce reşit ve hür olmalıdırlar. Hata işleyen kadılar acilen görevden alınmalıdır. Fâsık olan kadılar azledilmeli, rüşvete ve şehvete meyleden kadılar cezalandırılmalıdır. Kadı istese de kişinin malını kendi tasarrufunda kullanamaz. Hüküm verirken kendini baskı altında hissetmemek için kimseden hediye almamalıdır. Rızâyî, ilerleyen kısımlarda nafaka konusuna ve infak etme hasletine değinmekte; peşin ödenen mehir, faizsiz verilen borç, gayri müslimlerin şahitliği, ölen kadı ve nâibin durumu, kadı’nın mürted olması, kefillik ve hırsızlık, Müslümanın ve gayri müslimin öldürülmesi, veraset ilişkileri, kadının mirastan ne hisse alacağı ve çocukları varsa bunun değişip değişmeyeceği gibi muhtelif birçok konuya temas eden beyitler kaleme almıştır. Müellif, eserin son sayfasında (27b) bütün anlattıklarını samimi bir kalp ile söylediğini, karşılığını Allah’tan beklediğini ve onun peygamberinden şefaat umduğunu dile getirmektedir. (Cankurt 2013: 222-225; Cankurt 2015: 215-221)
Şu anki bilgilere göre eserin tek nüshası; Ankara Milli Kütüphanede, Afyon Gedik Ahmet Paşa Kütüphanesinden nakledilen yazma eserler arasında 17982/2 katalog numarasıyla kayıt altındadır. Nesih hatla yazılan eserin sırtı bez, ebru kâğıt kaplı, mukavva ciltli, şirazesi bulunmakta; ancak mıklebi bulunmamaktadır. 14b-27b arasında toplam 13 varaktır. Eserin ketebe kaydında verilen 1053/1643-44 tarihi sehven 1003/1594 olarak okunarak sözü edilen kütüphanenin katalog bilgilerine hatalı olarak aktarılmıştır. Eser, ismi verilmeyen bir müstensih tarafından 1140/1726 senesinde istinsah edilmiştir. Müstensih, eserin Aksaraylı Seyyid Hasan Rızâyî tarafından telif edildiğini belirtmektedir. (Çağırıcı 2006: 184; Ceyhan 2006: 248; Cankurt 2013: 220-221; Cankurt 2014: 198; Cankurt 2015: 213-214)
Tuhfetü'l-Kudât Hasan Cankurt tarafından bir tebliğle tanıtılmıştır (2013).
Şairin biyografisi için bk. “Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarâyî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/%20madde-detay/rizai-hasan-rizaii-aksarayi
Eserden Örnekler
Fî-beyâni ‘ademi kabûli hükmi’l-kâdî
Kâdînün câ’iz degüldür hükmi birkaç yirde hem
Hakk-ile hükm itmiş olsa yine olur müttehem
Babasına anasına zevcine evlâdına
Hükm iderse gayrılardan bunlariçün oldı kem
Gayrıya hükm itse bunlardan cihân câ’iz kavî
Böyledür dahı şehâdete yine sâhib-hakem
Fî-beyâni’l-hükmi bi’l-ikrâr
Olsa ikrâr-ile sâbit ide tenbîhi edâ
Virmeyüp Mısr olur-ısa habs ide ba‘de’l-kazâ’
Şâhidân-ile eger sâbit olursa habs ide
Zâhir[en] iflâs olınca böyle şer‘-i Mustafâ
Hasmı ger ıtlâk idüp ana virürse mehli hoş
Gâ’ibâne il söziyle salmaya ehl-i kazâ’
…
Fî-beyâni icâbi ‘azli’l-kâdî
Kâdî hâşâ olsa mürted yohsa a‘mâ vü asam
Dahı mecnûn olsa olur müstehak ‘azle o dem
Nite kim şart-ı şehâdet hiss-i sem‘ oldı tamâm
Hâdimü’ş-şer‘ olmağa lâyık degüldür bil asam
Böyle Câmi’ü’l-Füsûleyn itdi tasrîh u beyân
Ta‘lîm andandur hakîkat it ‘amel ol muhterem (Cankurt 2013: 223).
Kaynakça
Cankurt, Hasan (2014). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.
Cankurt, Hasan (2015). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Ankara: Akçağ Yay.
Ceyhan, Âdem (2006). Türk Edebiyatı’nda Hazret-i Ali Vecizeleri. Ankara: Öncü Kitap.
Çağırıcı, Mustafa (2006). Hasan Rızâyî Ve Tezkiretü’s-Sâlikîn İle Mahmûdiyye Adlı Eserleri Tahkîk Ve Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | KÂN-I MA'ÂNÎ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
2 | MİFTÂHU'S-SA'ÂDE (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
3 | SAD-KELİME-İ ALÎ TERCEMESİ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
4 | NÜZHETÜ’L-EBRÂR EL-MUTTALİ‘ Lİ-ESRÂRİ’L-GAFFÂR/NÜZHETÜ’L-EBRÂR MİN-EHLİ’L-ESRÂR (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
5 | MAHMÛDİYYE FÎ-MENÂKIBI RİCÂLİ’L-BİLÂD (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
6 | KADILIK MERKEZLERİNE DÂİR BİR DEFTER (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Dr. Uğur Arslan |
Görüntüle | ||
7 | TEZKİRETÜ’S-SÂLİKÎN VE RİSÂLETÜ’N-NÂDİMÎN/MENÂKIB-I HÜDÂYÎ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
8 | TUHFETÜ’L-MENÂZİL Fİ’L-MENÂSİK (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
9 | CÛY-I RAHMET (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Doç. Dr. Aysun Çelik |
Görüntüle | ||
10 | TECELLİYÂT-I HÜDÂYÎ’NİN NAZMEN ŞERHİ (RIZÂÎ) | Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂNÇE (RIZÂÎ) | Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî | Araş. Gör. Betül OKATALI |
Görüntüle | ||
12 | ŞERH-İ TECELLİYYÂT-I EHL-İ CENNET EFENDİ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
13 | NAZM-I AHKÂM-I SÂL-İ TÜRKÂN (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Doç. Dr. Aysun Çelik |
Görüntüle | ||
14 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
15 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
16 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
17 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
18 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
19 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
20 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
21 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
22 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |