- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kâtib Çelebi - Madde Yazarı: Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Derleme
- Türü/Formu:Fıkra
- Yayın Tarihi:13/09/2022
TUHFETÜ'L-AHYÂR Fİ'L-HİKEM VE'L-EMSÂL VE'L-EŞ'ÂR (KÂTİB ÇELEBİ)
fıkra-hikâyeKâtib Çelebi (d. 1609/1657 - ö. 1017/1067)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kâtip Çelebi'nin Tuhfetü’l-Ahyâr fi’l-Hıkem ve’l-Emsâl ve’l-Eş‘âr'ı, 17.yy.'da Arapça, Farsça ve Türkçe üç dilde yazılmış, ansiklopedi niteliğinde bir eserdir. Alfabe sırasına göre tertiplenmiş bir edebiyat ve tarihe ait fıkra ve hikâyeleri ihtiva eder. Eserde Kâtip Çelebi, bir lügat gibi önce kelimeleri vermiş, sonra kelimeleri açıklamıştır (Büyük Türk Klasikleri, 1987: 372). Arapça, Farsça ve Türkçe yazılmış çeşitli kaynaklardan toplanan bilgilerin bir araya getirildiği Tuhfetü’l-Ahyâr fi’l-Hıkem ve’l-Emsâl ve’l-Eş‘âr, felsefî ve edebî fıkralar; aile ve devlet idaresine dair menkıbeler; kuşlara, diğer hayvanlara, otlara ait ilginç bilgiler, hoş latifeler, hikâyeler; sarf ve nahve dair mâlûmat; şiirler, atasözleri vb. bulunmaktadır. Eserde, bir sözlük kitabında olduğu gibi kelimeler sıralanmış, sonra da bu kelimelerin hatırlattığı türlü bilgiler ve fıkralar yerli yerine konulmuştur. Bir örnek olarak evâil (ilk olanlar) kelimesi dolayısıyla ilk şiirler ve şairler, ilk Müslüman olanlar, ilk kadılar sıralanmıştır. Eser, sadece hoş vakit geçirmek için değil; aynı zamanda türlü konularda faydalı bilgiler vermek amacıyla kaleme alınmıştır (Çelebi, 1943; Gökyay 1986: 53; Gökyay 2022:39).
1061/1650'de müellifi tarafından temize çekilmeye başlanan kitap 1063’te (1653) “ح” harfine kadar hazırlanmış, fakat yazarının ifadesine göre üzücü bir sebepten dolayı burada bırakılmıştır. Daha sonra bazı kişilerin elinde dağınık halde kalan müsveddeleri Ağa Mehmed adlı bir kadı toplamış ve Yazıcı-zâde diye bilinen Mehmed Kâtibî b. Ahmed’e bunları temize çektirmiştir. Eserin çeşitli yazma nüshaları vardır. Bu nüshalardan ikisi Süleymaniye (Esad Efendi 2539) ve Kahire Hidiviyye (721) kütüphanelerinde bulunanlardır. Metin 17. yy Anadolu- Osmanlı Türkçesidir; dili açık ve anlaşılır; üslubu da akıcıdır.
Tarih, coğrafya, sosyoloji, atlas, felsefe, astronomi, matematik, hadis, fıkıh, tefsir gibi çok çeşitli ilim dallarıyla ilgilenmiş olması sebebiyle birçok konuda eser kaleme alan Kâtip Çelebi'nin Tuhfetü’l-Ahyâr fi’l-Hıkem ve’l-Emsâl ve’l-Eş‘âr adlı eseri de diğer eserleriyle birlikte kendi devrinde olduğu gibi günümüzde de kaynak olma özelliğini korumaktadır.
Şairin biyografisi için bkz. "Kâtip Çelebi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/katib-celebi.
Eserden Örnekler
Tuhfetü'l-Ahyâr fi’l-Hikem ve’l-Emsâl ve'I-Eş’âr'dan
a — İnsan: Denir ki insan küçük âlemdir ve büyük âlemde ne varsa, yani kâinatta onda da vardır. Yerden göğe kadar ne varsa, benzeri onun küçüğü olan insanda da vardır. Tek tek her insan bir büyük âlemdir. Güneşin ışığı, ayın nuru, gecenin karanlığı, havanın inceliği, suyun berraklığı, dağların yoğunluğu, arslanın cesareti, eşeğin sabrı, domuzun hırsı, karganın ihtiyatı, tilkinin kurnazlığı, alıcı kuşun korkaklığı ve daha bunun gibi ne varsa.... insan ruh ve bedenden meydana gelmiş bir bütündür. Kendisine akıl ve dil verilmiştir; dış yüzü duyularla süslenmiştir, içi de takva ile. Gıdalanıp büyümesi bakımından ona bitki denir; duyup hareket etmesi yönünden hayvan diye adlanır; eşyanın gerçeklerini bilmesi cihetinden de melek adını almıştır. Himmetini bu yönlerden hangi yöne sarf ederse, ona katılır, yani bitki, hayvan veya melek olur. Bedende ruh, bir ülkede vali gibidir. İnsanın melekeleri ve azası da onun kullan yerindedir. Bunlar bu bedene hükmederler. Beden şehirdir, kalp ise bu şehrin merkezidir. Akıl şefkatli ve iyi öğütler veren bir vezir gibidir. Öfke ise münafık bir veziri andırır, görünüşte öğüt verir amma iç yüzünden düşmandır. ve onun âdeti daima akılla kavga etmektir, akim durduğu yer acayiptir, hayal etme melekesinin yeri ise dimağın ön kısmıdır, ki hazinedar gibidir, dil de tercüman gibi, beş duyu ise habercilerdir ve bunların ortak duygusuna yol verir. Akıl, bunları hazinedara teslim eder, hazinedar da bunları, memleket işlerinde tedbir almak üzere, ihtiyacı olduğu bir zamanda kullanması için saklar.
b — İnsanın üstünlüğü: İnsanın üstünlüğüne gelince, insan, ruh ve beden bakımından bütün hayvanlara üstündür. Ruh bakımından üstünlüğü, düşünme melekesi iledir iki bununla insanda akıl, bilgi, hikmet ve tedbir görülür. Hayvanlarda ise, duyup tahayyül etse de, onlarda düşünce olmadığı gibi, bilinen vasıtasıyla 'bilinmeyeni çıkarmak gücü yoktur. Eşyanın illetini de, sebeplerini de bilmez, istidadında fikir sanatlarını öğrenmek de yoktur, gerçi bazıları tahayyül edilen sanatları öğrenir, bu yolda en kuvvetli fil ve maymundur. İnsanın beden bakımından üstünlüğüne gelince, onda işleyen bir el vardır, koşan dil vardır ve boyunun dik oluşu, bu dünyada ne varsa hepsine hâkim olduğunun delilidir. Allah u Teâlâ bu hususta 'biz insanı ahsen-i takvim üzere halk ettik' ayet-i kerimesiyle ve suret verdik ve suretlerinizi güzel kıldık’ ayet-i kerimesiyle tembihte bulunmuştur. Bu ahsen-i takvim' tabiriyle yalnız yüz ve beden güzelliğini değil, aynı zamanda akıl cihetinden suretini de kast etmiştir, yani iç güzelliğini. Allah'ın insanı şerefli kılması da, işte bu yüzdendir, yani dış ve iç güzellikleriyledir, bundan dolayı da ‘biz Âdemoğlunu yüce kıldık' buyurmuştur. (Gökyay 1986: 108-109).
Kaynakça
Çelebi, Katip (1941-1943). Keşfu’z-Zunûn an Esâmi’l-Kütüb ve’l-Fünûn (Mukaddime: Ş. Yaltkaya). I-II. İstanbul: MEB Yay.
Gökyay, Orhan Şaik (2022). "Kâtip Çelebi". İslam Ansiklopedisi. C.5. İstanbul: TDV Yay. 36-40.
Gökyay, Orhan Şaik (1982). Kâtip Çelebi: Yaşamı, Kişiliği ve Yapıtlarından Seçmeler. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yay.
Gökyay, Orhan Şaik (1991). Kâtip Çelebi, Hayatı-Şahsiyeti-Eserleri. İçinde: Kâtib Çelebi: Hayatı ve Eserleri Hakkında İncelemeler. Ankara: TTK Yay.
Gökyay, Orhan Şaik (1986). Kâtip Çelebi. Ankara: Sevinç Matbaası.
Komisyon (1987). "Katip Çelebi". Büyük Türk Klasikleri. C.5. İstanbul: Ötüken Yay. 371-382.
Yekhlef, Houria (1996). "Kâtip Çelebi'nin ve Süllemü’l-Vusûl İsimli Eseri Üzerine". İslâmî Araştırmalar Dergisi, 12(2): 149-159.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | FEZLEKETÜ'T-TEVÂRÎH (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
2 | DÜSTÛRÜ'L-AMEL (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Öğr. Gör. Uğur Kaya |
Görüntüle | ||
3 | FEZLEKE (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Prof. Dr. Hanife KONCU |
Görüntüle | ||
4 | TAKVÎMÜ’T-TEVÂRÎH (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
5 | TUHFETÜ'L-KİBÂR FÎ ESFÂRİ'L-BİHÂR (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
6 | KEŞFÜ’Z-ZUNÛN (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
7 | SÜLLEMÜ'L-VUSÛL İLÂ TABAKÂTİ'L-FUHÛL (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
8 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
9 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
10 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
11 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
12 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
13 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
14 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
15 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
16 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
17 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |