- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâtık/Nâtıkî, Edirneli Celilî-zâde - Madde Yazarı: Ismail Aksoyak
- Eser Yazılış Tarihi:1117 / 1705-06
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:23/01/2022
TUHFE-İ NÂTIK (NÂTIK/NÂTIKÎ, CELÎLî-ZÂDE)
hac seyahat-nâmesiNâtık/Nâtıkî, Edirneli Celilî-zâde (d. ?/? - ö. 1129/1716-17)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Tuhfe-i Nâtık, 17. yüzyılın başlarında vefat eden Nâtık’ın mesnevi nazım biçimiyle kaleme aldığı manzum hac seyahat-nâmesi. Nâtık, söz konusu mesnevisini 1117 / 1705-06 yılında kaleme almaya başlar. Mesnevi aruzun “fe'ilâtün mefâ'ilün fe'ilün” kalıbıyla yazılmıştır. Bununla birlikte mesnevisinin aralarına gazel ve rubailer nazım biçimleri ile şiirler serpiştirmiştir. Şair, 2977 beyit tutan bu eserini Sultan III. Ahmet’e sunar.
Hac farizasını yerine getirmek isteyen şair, Edirne'den başlayarak durduğu menzilleri, şehirleri, bu şehirlerin mimari yapısını, mescitlerini, ziyaret yerlerini, peygamber ve evliya kabirleri ile orada yaşayan insanların âdet ve geleneklerini anlatır. Ayrıca haccın ne şekilde gerçekleştirileceği üzerine de bilgi verir. Sonunda “nesâyih” başlıkları altında hacı adaylarına birtakım nasihatlerde bulunur.
Nâtık, mesnevisinde önceki yüzyıllara ait kelimeleri çok sık o kullanmaz. Hatta atasözlerine ve deyimlere çok fazla yer vermez. Bununla birlikte kullandığı kimi deyimler kaynaklarda geçmez. Mesnevinin bir başka dil özelliği de Arapça ve Farsça kelimelerle çok fazla birleşik fiil barındırmasıdır.
Nâtık’ın seyahatnamesi, Nâbî’nin ünlü Tuhfetü’l-Harameyn’i ile aynı konuda olmasından ötürü kimi kaynaklar tarafından onun bir taklidi olarak değerlendirilir. Özellikle Nâbî’nin muhtemelen o dönemde de meşhur olan birkaç şiirinden etkilenmesi dışında başka bir benzerliğe rastlamak güçtür. Nâbî’nin Tuhfetü’l-Harameyn’inin aksine manzum olarak kaleme alınan eser, yolculuk güzergâhı, menzillerin tasvir ediliş biçimi, anlatılan hikâyeler bakımından da orijinaldir.
Tuhfe-i Nâtık, İ. Hakkı Aksoyak tarafından yayınlanmıştır (2020).
Şairin biyografisi için bk. “Nâtık (Nâtıkî), Edirneli Celilî-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/natik-natiki-edirneli-celilizade
Eserden Örnekler
Duhûl-ı Mısr
Anda da bulmayıp karâra mecâl
Azm-i Mısr eyledik hemân fî’l-hâl
Olup anda birer hımâra süvâr
Ne har eyler sabâ gibi reftâr
Şöyle kim göz yumup açınca hemîn
Olduk anda kenâr-ı Mısr’a karîn
O yerin bir garîb ʿâdeti var
Halkı ser-cümle mübtelâ-yı hımâr
Hara mâ’il heme fakîr ü ganî
Anda gördüm netîce har seveni
Gayrıda zıddı muʿteberlikdir
Muʿteber anda lîk harlikdir
Ki harını kaçan ki taşra çeker
Gözünü sürmeler saçını tarar
Çünki her kişverin bir âdeti var
Aceb olmaz anın da hikmeti var
Çünki oldu o demde Mısr’ı bedîd
Tâl oldu bize dile sürûr-ı cedîd
Anda Yaʿkûb-ı dil ki şâd oldu
Sanki güm-kerde Yûsuf’un buldu (Aksoyak 2020: 125 )
Kaynakça
Aksoyak, İ. Hakkı (2003). “XVII. Yüzyıl Şairi Edirneli Natık’ın Kaleminden Bir Aşk Hikâyesi”. Millî Folklor 58 (Yaz 2003): 114-120.
Aksoyak, İ. Hakkı (2012). “Nâbî’nin Tuhfetü’l-Haremeyn’inin Edirneli Nâtık’ın Tuhfetü’l-Haremeyn’ine Etkisi: Hikâyeler, Gelenekler, İnanışlar...". Milli Folklor. (59): 9-23.
Aksoyak, İ. Hakkı (2020). Tuhfe-i Nâtık. İstanbul: Ketebe Yay.
Nâtık, Tuhfetü’l-Harameyn. Ankara Milli Kütüphane. Yz. A 3216.
Yılmaz, Fatma Büyükkarcı (2018). Hac Menzilnamelerinde Osmanlı Şehirleri. İstanbul: Simurg Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MANZÛM HİKÂYE MECMÛ'ASI (NÂTIK/NÂTIKÎ) | Nâtık (Nâtıkî), Edirneli Celilî-zâde | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN (ABDÎ, HİMMET-ZÂDE ŞEYH ABDULLÂH EFENDİ) | Abdî, Himmet-zâde, Şeyh Abdullâh Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
3 | GENCÎNE-İ İ'CÂZ (ABDÎ, HİMMET-ZÂDE) | Abdî, Himmet-zâde Şeyh Abdullâh Efendi | Araş. Gör. Emrah Baş |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN-I LUGAZ (ABDÎ, HİMMET-ZÂDE) | Abdî, Himmet-zâde, Şeyh Abdullâh Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (BEHCETÎ HÜSEYİN EFENDİ) | Behcetî Hüseyin Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU |
Görüntüle | ||
7 | FARSÇA DÎVÂNÇE (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Fasîh Dede | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran |
Görüntüle | ||
8 | BEHİŞT-ÂBÂD (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran |
Görüntüle | ||
9 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU |
Görüntüle | ||
10 | MÜNŞE'AT (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) | Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi | Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN |
Görüntüle |