- Yazar Biyografisi (TEİS)
Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi - Madde Yazarı: Araş. Gör. Yunus Emre Varol
- Eser Yazılış Tarihi:tasavvufi eser
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Farsça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:19/02/2022
TÛFÂN-I MA'RİFET
Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi (d. 1148/1735 - ö. 1222/1807)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hoca Süleyman Neş'et Efendi'nin (d. 1148/1735 - ö. 1222/1807) Sebk-i Hindî’nin önemli temsilcilerinden Bîdil’in Tûr-ı Ma‘rifet adlı 1100 beyitlik mesnevisine cevap olarak kaleme aldığı Farsça manzum-mensur karışık eser. Eserin h. 1175/m. 1761 yılı civarında yazıldığı tahmin edilmektedir (Genç 1996:1/125).
Hoca Neş’et’in öğrencilerinden Muvakkit-zâde Pertev Efendi, Tûfân-ı Ma‘rifet’in Tûr-ı Ma‘rifet’e cevap olarak yazıldığını “Ve safâ-yı vaktleri oldukça Tûfân-ı Ma‘rifet nâmında bir te’lîf-i bedî‘-i ma‘ârif- beyânla meşgûllardır ki Buhârî-i Bîdil-i Hindzâd’ın Tûr-ı Ma‘rifet’ine cevâb vâki‘ olmuşdur. Hakkâ ki zemînine kat-be-kat gâlib olduğu erbâb-ı dâniş ü vukûfa hafî değildir.” ifadeleriyle dile getirmiştir (Bektaş 2011:201). Pertev’e göre Hoca Neş’et’in eseri, Bîdil’in Tûr-ı Ma‘rifet’inden daha başarılıdır. Hâtimetü’l-Eş‘âr müellifi Fatîn de eseri “eser-i mu‘ciz-beyân” terkibiyle nitelendirmiştir (Fatîn 1271:407).
Bîdil, Tûr-ı Ma‘rifet’ini Nevvâb Şükrullah Han ile Hindistan’ın Bîrat Dağları’nda yaşarken kaleme almıştır. Şair, Bîrat Dağları’nın Muson yağmurları altındaki görüntülerinden çok etkilenmiş ve bu görüntüleri oldukça canlı bir biçimde tasvir etmiştir. Büyük bir hayranlık duyduğu tabiat manzaralarından yola çıkan Bîdil; Allah’ın her an her yerde olduğunu, cansız nesnelerde gizlenen rûh-ı mutlakı, cansız nesnelerin de rûh-ı mutlaka duyduğu aşkı sezmiş ve anlatmıştır. Dolayısıyla Bîdil’in Tûr-ı Ma‘rifet’i, temelde maddeden manaya uzanan tasavvufî/felsefî muhakemelerden oluşmaktadır (Ferhâdî 1992: 135; Korkmaz 2017: 353).
Tûfân-ı Ma‘rifet, topyekûn tasavvufî bir eserdir. Hoca Neş’et, Tûfân-ı Ma‘rifet’i tasavvufta üst mertebelere ulaşan müntehî kişiler için bir rehber olması amacıyla yazmıştır. Şair bu hususu, eserin henüz ilk beytinde ifade etmiştir. Eserde vahdet-i vücûd, Allah’ı tanımak, ahiretin ehemmiyeti, ilâhî aşk, ömrün geçiciliği ve aldatıcılığı, ölümün mahiyeti, iman, cömertlik, tenasüh ve cifrin reddi vb. konular kimi zaman doğrudan, kimi zaman da çeşitli alegori ve hikâyelerle işlenmiştir (Güzelyüz 1992: 21-25).
Tûfân-ı Ma‘rifet’te âyet ve hadisler dışında Rûdekî, Feridüddin-i Attâr, Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî, Hâfız-ı Şîrâzî, Sâib-i Tebrîzî, Şeyh Gâlib gibi şairlerin şiirleriyle birlikte darb-ı meseller ve kelâm-ı kibarlardan da faydalanılmıştır. Müellif, kaynak metinleri bazen aynen kullanmış, bazen tercüme etmiş, bazen de küçük değişikler ve nazirelerle yorumlamıştır (Güzelyüz 1992:40).
Tûfân-ı Ma‘rifet’te ağır bir Farsça tercih edilmiş, eserin nesir kısımları secilerle kurulmuştur. Cümleler uzun ve girift hâldedir. Eserde “bâb” ve “fasıl” olmamakla beraber “nesir, nazım, cür’a, neş’e, hikâye, hikâye-i manzûme, mevce, lücce, işâre, âgâz-ı dâstân, hülâsa” gibi başlıklar aracılığıyla tasavvufî ve ahlâkî meseleler açıklanmıştır (Güzelyüz 1992: 44). Seyyid İbrahim Hanîf Efendi, Hoca Neş’et’in Tûfân-ı Ma‘rifet’ini “Şerha-i Gayret” adıyla şerh etmiştir (Seyyid İbrahim Hanîf Efendi: 2b).
Tûfân-ı Ma‘rifet, Ali Güzelyüz tarafından yüksek lisans tezi olarak hazırlanmıştır (1992).
Şairin biyografisi için bk. “Neş’et, Hoca Süleyman Neş’et Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/neset-hoca-suleyman-neset-efendi
Eserden Örnekler
Gül ü giyâh-râ be-çemen ve la‘l ü ‘akîk-râ be-Bedahşân u Yemen ve abîr ü müşk-râ be-Hıtâ vü Hoten ve şûhî-i çeşm-râ be-âhuvân-ı Harem ve zer ü sîm ü dînâr u direm-râ be-ashâb-ı cûd u kerem bahşâyiş fermâ.
(...)
Ma‘nî-i kevn ü mekân hîç-est hîç
Hâsıl-ı cân u cihân hîç-est hîç
Hüsn ü hûbîhâ vü ra‘nâyî vü nâz
Ân miyân u ân dehân hîç-est hîç
Âb-ı hayvân şûr u ömr-i Hızr telh
Çîst ömr-i câvidân hîç-est hîç
Nûr-ı akl u nûr-ı aşk u bahr-ı dil
Nîstî vü hestişân hîç-est hîç
În sühan-perdâzî vü nâzük-hayâl
Neş’et ü nâm u nişân hîç-est hîç (Güzelyüz 1992:۱-۲).
Kaynakça
Bektaş, Ekrem (2011). “Pertev’in Hoca Neş’et Biyografisi”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (Prof. Dr. Mahmut Kaplan Armağan Sayısı), C. 9, 2:181-205.
Bîdil (1342). “Tûr-ı Ma‘rifet Yâ Gülgeşt-i Hakîkat”. Külliyyât-ı Ebu’l-Ma‘ânî Mîrzâ Abdülkâdir-i Bîdil, C. 3, 566-616.
Fatîn (1271). Hâtimetü’l-Eş‘âr, İstanbul.
Ferhâdî, Abdülgafûr Revân (1992). “Bîdil”. TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 6, İstanbul, 134-135.
Genç, İlhan (1996). Hoca Neş’et: Hayatı, Edebî Kişiliği ve Dîvân’ının Tenkidli Metni. C. 1-2, İzmir.
Güzelyüz, Ali (1992). H˘âca Naş’at: Tûfân-ı Ma‘rifat. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Güzelyüz, Ali (1997). “Hoca Neş’et’in Hayatı, Eserleri ve Tûfân-ı Ma‘rifet’teki Tasavvufî Görüşleri”. İlmî Araştırmalar, İstanbul, 5:167-175.
Korkmaz, Şenol (1997). “Bâbürlüler Dönemi’nde Yaşamış Sûfî Bir Şair: Bîdil ve Özbek Yazar Fıtrat’ın Bîdil [Bédil] Biyografisi”. Turkish Studies, Vol. 12/30:343-372.
Seyyid İbrahim Hanîf Efendi (yz). Şerha-i Gayret. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi, Türkçe Yazmalar, no. 349.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NEŞ'ET) | Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi | Prof. Dr. İlhan Genç |
Görüntüle | ||
2 | TERCEME-İ ŞERH-İ DÜ BEYT (NEŞ'ET) | Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi | Prof. Dr. İlhan Genç |
Görüntüle | ||
3 | RİSÂLE-İ TERCEMETÜ'L-AŞK / MESLEKÜ'L-ENVÂR VE TERCEMETÜ'L-AŞK TERCÜMESİ | Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi | Prof. Dr. İlhan Genç |
Görüntüle | ||
4 | RİSÂLE-İ HÜSNİYYE | Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi | Prof. Dr. İlhan Genç |
Görüntüle | ||
5 | MUHARRERÂT-I HUSÛSİYYE-İ NEŞ'ET | Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
6 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
7 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
9 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
13 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
14 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |