- Yazar Biyografisi (TEİS)
Latîfî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Rıdvan Canım
- Eser Yazılış Tarihi:953/ 1546
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tezkire
- Yayın Tarihi:17/11/2021
TEZKİRETÜ'Ş-ŞUARÂ VE TABSIRATÜ'N-NUZAMÂ (LATÎFÎ )
şairler tezkiresiLatîfî (d. 896/1491 - ö. 990/1582)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Anadolu sahasında Edirneli Sehî Bey'in Tezkiresi (1538)’nden sonra yazılmış ikinci tezkire. Latifi, tezkiresini l546 tarihinde tamamlamıştır. Yazıldıktan sonra devrin padişahı Kanunî Sultan Süleyman (ö.1566)'a takdim edilen Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü'n Nuzamâ, mukaddime, üç fasıl ve hâtime bölümlerinden oluşmaktadır. Tezkiredeki toplam şair sayısı 334'tür.
Tezkiretü'ş-Şu'arâ'nın mukaddime bölümü; besmele, hamdele ve salvele ile başlar. Önce "Der-beyân-ı fazîlet-i kelâm-ı mevzun.." başlığı altında şiirin faziletleri anlatılır. Şiirin tarihini Hz. Âdem'le başlatan Lâtifî, ilk şiirin Hz. Âdem tarafından oğlu Habil'in kardeşi Kabil tarafından öldürülüşü üzerine söylenmesiyle ortaya çıktığını ileri sürer. Latifî daha sonra "Der beyân-ı illet-i şi'r-guften-i şu'arâ.." başlığı altında, şairlerin şiir söyleme sebeplerini anlatır. Tezkire yazarı, "Şairlerin dili cennetin anahtarıdır." sözüyle başladığı bu bölümde, aslında şairin esas görevinin güzellerin ve güzelliklerin yaratıcısı, hüsn-i mutlak olan Allah (c.c.)'ı övmek olduğunu belirtir. Sonunda söz devrin padişahına getirilerek onu övmenin bir borç olduğu vurgulanır. Tezkiretü'ş-Şu'arâ'nın yazılış sebebi, "Sebeb-i te'lîf-i kitâb..." başlığı altında açıklanır. Yazarın hayatına dair bazı bilgileri de ihtiva eden bu bölüm, tezkirenin en önemli kısımlarından birisidir. Eserin Mukaddime bölümü içerisinde en dikkate değer kısımlarından birisi de "Der beyân-ı merâtib-i aksâm-ı şu'arâ" başlığını taşır.
Latifî, tezkiresine aldığı şairleri hangi ölçülere göre seçtiğini ve bunları seçerken karşılaştığı güçlükleri anlatırken bir bakıma divan şiirinin poetikasına ışık tutacak görüşler sergiler. Şiir ve şaire yönelik değerlendirmeler ve değerlendirme yöntemleri de bu bölümün muhtevasını oluşturur. Bu kısımda şiir ve şaire dair söyledikleri ile Latifî, çağının edebî anlayışlarını ortaya koymakla kalmamış, sahip olduğu eleştirel bakış açısıyla da günümüzde hâlâ geçerli olan edebiyat telakkilerine öncülük etmiştir.
Tezkiretü'ş-Şu'arâ'nın bundan sonraki kısımları da üç fasıl halinde şairlere ayrılmıştır. Birinci fasılda Anadolu'da yetişmiş veya Anadolu'ya gelip Rûmîlikle şöhret kazanmış 13 şeyh şair bulunur. İkinci fasıl, Osmanlı ülkesinde şiir söyleyen 7 şair sultana ayrılmıştır. Tezkirenin üçüncü faslında Latifi, Anadolu'da şiirle şöhret bulan 314 şairin hayatı, eserleri ve şiirlerine dair bilgiler verip değerlendirmelerde bulunur.
Latîfî'nin bu eseri, getirmiş olduğu tertip sistemi, şairlere ve bunların şiirlerine dair edebî tenkit ve değerlendirmelerdeki objektiflik ve duygusallıktan uzak, isabetli yorumlarla orijinal bir eserdir. Tezkire yazarı, şairlerin gerçek kıymetlerini -bulundukları sosyal statüler ne olursa olsun- açıkça ve çekinmeden belirtmiş, koyduğu ölçülerle her şaire layık olduğu kadar değer vermiştir.
Tezkiretü'ş-Şu'ara’nın şekle ait en önemli özelliklerinden birisi; şairlerin alfabetik bir sistem içerisinde verilmiş olmasıdır. Ancak Latifî'nin tezkiresini diğer tezkireler arasında oldukça saygın ve önemli bir konuma getiren diğer sebepler daha ziyade muhtevaya aittir. Bunlardan birisi, Latifi’nin şairler için getirdiği ölçü fikridir. Gerek şairin hayatı ve eserlerine dair biyografik bilgi ve değerlendirmelerde ve gerekse örnek seçtiği şiirlerde Latifi’nin araştırma ve inceleme sonucu hükümler verdiği, klişe laflar etmediği açıkça görülür.
Tezkiretü'ş-Şu'arâ, genelde sade bir dile sahiptir. Bununla birlikte eserin dilindeki bu sadelik, asla basitlik değildir. Okuyucu daha ilk bakışta bu anlatımın usta bir kalemden çıktığını anlamakta zorluk çekmez. Zira Latifî, kendine özgü üslûbu olan bir yazardır. Kelime hazinesinin son derece zengin oluşu, dolayısıyla dile olan hakimiyetini de sağlamıştır.
Klâsik edebiyatımızın tezkire yazma geleneği içerisinde şekil ve muhteva yönünden olduğu kadar, edebî değerlendirmeleri açısından da Latifî Tezkiresi aşılamamış ve bu sahadaki öncü durumunu her zaman korumuştur.
Tezkire üzerinde yapılan araştırma ve incelemeler sonucunda eserin 19’u yurt dışında olmak üzere toplam 97 yazma nüshası tespit edilmiştir. Latifî Tezkiresi üzerinde, Rıdvan Canım tarafından yapılan ve eserin tenkitli metnini ortaya koyan doktora çalışması dışında bugüne kadar yapılan inceleme ve araştırmalar şunlardır: Eser, Ahmed Cevdet tarafından hazırlanan matbu nüshası dışında iki defa Almancaya çevrilmiş (Charbet 1800, Rescher 1950), ABD’de eserin eleştirel yönünü konu alan bir doktora çalışması yapılmış (Andrews 1970), Türkiye’de yine eserin eleştirel yönünü esas alan doktora ve yüksek lisans çalışması düzeyinde akademik çalışmalar gerçekleştirilmiştir (Gür 2009, Kaplan 2018). Latifi’nin hayatı ve edebî kişiliği ve eserleri üzerinde yapılan bir doktora çalışması ( Sevgi 1987) dışında yine eser üzerinde yapılan bir “sentaks çalışması” (Alyılmaz 1968) ve Mustafa İsen tarafından hazırlanan tezkirenin sadeleştirilmiş bir baskısı bulunmaktadır (1990).
Yazarın biyografisi için bk. "Latîfî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/latifi
Eserden Örnekler
ERBÂB-I NAZMUN SÂHİB-İ İKBÂLİ MÎR-İ MÜTEGAZZİLÂN-I ZAMÂN AʿNİ HAYÂLÎ BEG (Rahmetullâhi Aleyh)
İsmi Mehmeddür. Rumilinde Vardar Yenicesindendür. Zuʿamâ zümresinde kibârdan idi. Cüdâ-i hurûcı zuhûrı tarîk-ı ṭarîkatda bir er ocagınun rûşen-dil ü köçek çerâg-efrûhtesi ve semt-i saʿâdetde pâdişâh-ı kimyâ-nazarun nazar-ı iksîr-i teʿsîri ile cevher-yâftesi idi. Defter-i suhanverân-ı zamânda ve cerîde-i fırka-i şiʿr-gûyânda matlaʿ-ı dîvân-ı fesâhat ve fihrist-i cerîde-i belâgatdur ve bi’l-cümle zamâne gazel-gûylarınun mîr ü mihteri bi-hasebi’l-ʿörf ve’l-izâfe muʿâsırlarınun serâmed ü ser-defteridür. Şân-ı bülend ve tabʿ-ı bî-mânend ile zuhûr idüp devrânun ferzâne ve ferîdi ve zamânun yegâne ve vahîdi olmışdur ve çevgân-zebân-ı belâgat ü beyân ile gûy-ı fesâhati meyân-ı meydân-ı mütegazzilân ve bülegâ-yı devrândan rubûde kılmagla ʿarsa-i nazmun çâbük-suvârları arasında meydânı almış ve sıyt u sadâ-yı şöhret-i şiʿr ile ʿarsa-i âfâka gulgule salmışdur. Sanâyiʿ-i şiʿriyyeden ve bedâyiʿ-i nazmiyyeden tumturak-ı elfâz u hayâl ve tezyîn-i ʿibârât u makâl sûy u semtin ihtiyâr u intihâb itmişdür ve meydân-ı hakîkat ü mecâzda bir semt-i mahsûsa gitmişdür. Bu fende zamânenün muʿayyeni olmışdur. Gerçi kendü vâdîsinde bî-şerîk ü enbâzdur ammâ ehl-i nazar ile nazar olunsa ne hakîkat ne mecâzdur. Zîrâ ʿilm-i tasavvuf meşâyih-i mutasavvıfaya muhtassdur. Fe-keyfe tasavvufa müteʿallık olan mutasavvıfâne kelimât ʿınde’s-sikât maḳûle-i şath u tâmâtdur. Tâʿife-i kalenderî ve çok hayderî ʿilm-i lâhûtdan ve ʿâlem-i ʿilm-i melekûtdan bahs itmegi mülâyim ü münâsib görmemişler ve izn ü icâzet virmemişlerdür. Bu şiʿr-i meşhûr mezkûr u maḳbûl olan eşʿârından ve müfâharet ü mübâhât itdügi güftârındandur ki bu mahalle tahrîr olınmaga bunı ihtiyâr u intihâb itdiler.
Şiʿr :
Bir ebed mülkine cânum hem-civâr itmek nice
Devletinden fâniyânun cümle ʿâr itmek nice
Âsumânun bu tokuz câm-ı zümürrüd fâmını
Bir aradan nûş idüp def-i humâr itmek nice
Mûyelerden cismümi ʿaşḳ içre bir mû eyleyüp
Kâkül-i dildârda varup karâr itmek nice
Bahr-ı sîm-âbîdeki mürġân-ı zer-peykerleri
Şâhbâz-ı himmetüm salup şikâr itmek nice
Çehresin berk-i hazân itdi Hayâlînün felek
Sen bahâr-ı ḥüsne anı bergüzâr itmek nice
[...] (Canım 2018: 219, 220)
Kaynakça
Ahmed Cevdet (1314). Tezkire-i Latîfî. istanbul.
Alyılmaz, Cengiz (1968). Latifi Tezkiresi'nin Sentaks Yönünden İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Andrews, Walter Guilford (1970). The Tezkere-i Şu'arâ of Latifi As A Source For The Critical Evaluation of Ottoman Poetry. MA Thesis. The University of Michigan.
Canım, Rıdvan (2000). Latifi, Tezkiretü'ş-Şu'arâ ve Tabsıratü'n-Nuzamâ. Ankara: AKM Yay.
Canım, Rıdvan (2018). Latifi. Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: KTB Yay. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/60327,latifi-tezkiretus-suara-ve-tabsiratun-nuzamapdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 12.11.2021]
Chabert, Thedor V. (1800). Latifi, oder Biographische Nechricten von Vorzüglichen Türikshen Dichtern, nebst einer Blumenlese uus ihren Werken. Zürich.
Gür, Nagihan (2009). Latı̂fı̂’nı̇n Eleştı̇rel Perspektı̇fı̇nden Osmanlı Dı̇van Şı̇ı̇rı̇nı̇n Poetı̇kası. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi.
Hasan Çelebi (1978). Tezkiretü'ş-Şu'arâ. Hzl. İbrahim Kutluk. Ankara: TTK Yay.
İsen, Mustafa (1996). Künhül-ahbâr'ın Tezkire Kısmı. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
İsen, Mustafa (1990). Latifi Tezkiresi. Ankara: KB Yay.
Kaplan, Fahri (2018). Latifi Tezkiresi’nde Edebî Eleştiri Terimleri ve Edebiyat Eleştirisi. Doktora Tezi. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
Kaplan, Fahri (2021). Klasik Türk Edebiyatı Eleştiri Terimleri Sözlüğü / Latîfî Tezkiresi Örneği. İstanbul: DBY Yay.
Rescher, O. (1950). Türkische Dıchterbiographıen II, Latifi's Tezkire. Tübingen.
Sevgi, Ahmet (1987). Latifi, Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri. Doktora Tezi. Ankara.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE-İ TA'RÎF-İ EVSÂF-I İSTANBUL (LATÎFÎ) | Latîfî | Doç. Dr. murat öztürk |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN (LATÎFÎ) | Latîfî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
3 | FUSÛL-İ ERBAA/ MÜNÂZARA-İ LATÎFÎ (LATÎFÎ) | Latîfî | Araş. Gör. Burhan Can |
Görüntüle | ||
4 | SUBHATÜ’L-UŞŞÂK (LATÎFÎ) | Latîfî | Prof. Dr. Nihat Öztoprak |
Görüntüle | ||
5 | NAZM-I CEVÂHİR (LATÎFÎ) | Latîfî | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
6 | ESMÂ-i SUVERİ'L-KUR'ÂN (LATÎFÎ) | Latifî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
7 | ENÎSÜ'L-FÜSAHÂ (LATİFÎ) | Latifî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
8 | REBÎ'İYYE-İ EZHÂR (LATÎFÎ) | Latîfî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
10 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
11 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
12 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
13 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
14 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
15 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
17 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
18 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |