TEZKİRETÜ’S-SÂLİKÎN VE RİSÂLETÜ’N-NÂDİMÎN/MENÂKIB-I HÜDÂYÎ (RIZÂYÎ)
Azîz Mahmûd Hüdâyî ve Celvetî büyükleri etrafında teşekkül etmiş Türkçe menkıbevî bir eser
Rızâyî, Hasan Rızâî-i Aksarayî (d. 1007/1598-99-ö.?/?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Celvetî sûfîsi Aksaraylı Seyyid Hasan Rızâyî tarafından yazılmış bu eserin bir diğer ismi de Menâkıb-ı Hüdâyî’dir. Eser, her ne kadar tezkire ve menkıbe ismiyle zikredilse de klasik anlamda ne tam anlamıyla bir tezkire ne de tam anlamıyla bir menkıbe özelliği taşımaktadır. Eserin merkezinde daha çok müellifin kendisi bulunmaktadır. Rızâyî’nin kendi hayatına dair en somut bilgileri de bu eserden öğrenmekteyiz. Rızâyî eserinde Celvetî tarikatinin kurucusu olarak kabul edilen Azîz Mahmûd Hüdâyî, Ehl-i Cennet Fenâyî Efendi, Gafûrî Mahmûd Efendi, Zâkirzâde Abdullâh Bîçâre ve Hüdâyî’nin torunu Şeyh Mes’ûd Efendi gibi Celvetiyye büyükleri başta olmak üzere söz konusu tarikatin müntesipleriyle görüşmelerine yer vermektedir. Kendi ailesine dair bilgilerimizi de eklediğimizde eser aslında otobiyografik bir özellik gösterir. Manzum kısımları düşündüğümüzde ise eser, sergüzeşt-nâmeleri hatırlatır. Eserin şu ana kadar iki nüshası tespit edilmiştir. Birincisi; İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı, Osman Ergin Türkçe Yazmaları 41 numara içerisindedir. 40 yapraktan müteşekkil olduğu belirtilen nüsha, nesih hatla yazılmıştır. Müellif hattı olan eserde mensur kısımlar olmakla beraber manzum kısımlar da önemli bir yoğunluktadır. Verilen manzumelerin hemen hepsi Rızâyî’ye aittir. Tezkire metnini ihtiva eden bölüm, 2b-37b arasındadır. Aynı cilt içerisindeki “Hâzâ tertîbü süveri’l-Kur’âni’l-‘azîm” manzumesinin sonunda (41a) müellif, telif tarihinin 1067 /1656 olduğunu ve 1072/12 Eylül 1661 tarihinde bizzat kendisi tarafından yeniden kaleme alındığını söylemektedir.

Tezkire’nin ikinci ve eksik bir nüshası İbrahim Hakkı Konyalı Kütüphanesi (Selimiye Yazma Eserleri)64 numarada140a-154a varakları arasındadır. Söz konusu nüsha, Osman Ergin nüshasına göre daha kısadır ve birtakım farklılıklar bulundurmaktadır. Müellif, Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi 3347 numarada kayıtlı külliyatında 69b’den itibaren derkenarlarda Tezkire’nin mensur kısımlarını vermektedir. Yazılan kısımlar, Konyalı nüshasına aittir. 76b’ye kadar yazılan bu kısımların sonunda 1051/1641-42 tarihi atılmıştır. Bu bilgilerden hareketle Tezkire’nin Konyalı nüshasının telif tarihinin, zikredilen tarih olduğu, Osman Ergin nüshasından önce yazıldığı, Rızâyî’nin birtakım eklemelerle eseri yeniden kaleme aldığı sonucuna ulaşırız. Konyalı nüshasındaki bazı mensur kısımlar, Osman Ergin nüshasında genişletilerek verilmiş hatta mensur anlatıma manzum içerik eklenmiştir. Osman Ergin nüshasında 12a-22b sayfaları arasında bulunan “Gülzâr-ı Niyâz”, 35b-36b arasındaki “Hikâye-i ‘Abdü’l-kâdir-i Gîlânî” ve 36b-37b sayfalarında Rızâî’nin Kâdirî hilafeti aldığını anlattığı kısım, Konyalı nüshasında bulunmamaktadır. (Çağırıcı 2006: 34-38; Cankurt 2014: 90-108; Cankurt 2015: 112-129; Cankurt 2021: 19-23)

Eser; Rızâyî’nin biyografisi, Hüdâyî ve rûhî tecrübeleriyle (Tosun 2005: 223-230) Celvetî tarikatinin tasavvufî-edebî çizgisi, 17.yüzyıl Osmanlı’sının sosyal-siyasî ve tasavvufî hayatı hakkında bakir bilgiler ihtiva etmektedir.

Şairin biyografisi için bk. “Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarâyî” .Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/%20madde-detay/rizai-hasan-rizaii-aksarayi 


Eserden Örnekler


Du‘â-yı hayrı ile bu ‘Azîz’ün

Murâda bula idük biz vusûli


Şerî‘at hâdimi zâhirde olduk

Tarîkatünde olaydı husûli


Hidâyet ehline yoldaş ide Hakk

‘İnâyetler bula Hak’dan bu kulı


İdeydi bize te’sîr sırr-ı Mahmûd

O ‘âlî rütbeye ola duhûli


Hüdâyî’nün Rızâyî bendesidür

İdeydi sırrı kulluğa kabûli


Elüm alup iletüp tabşıraydı

Göreydüm zâhir ü bâtın Resûl’i


Hüdâyîler du‘âlar ide dâ’im

Hemân feth eyleye Mevlâ bu yolı


Yolımuz gide gide vara Hak’a

Şefâ‘at eyleye irte Resûl’i


Âmîn yâ Rabbe’l-‘âlemîn (Cankurt 2021: 176-177).

Münkir olma i‘tikâd it cümle ehlu’llâha gel

Hakk’ı bir bilüp ‘ibâdet idegör Allâh’a gel


Tevbe suyın kara yüze ur ide Mevlâ beyâz

İşbu vech-ile hemân sa‘y eyle bâbu’llâha gel


Gıybet ü kizb [ü] mesâvîden dilini pek sakın

Kesret [ü] vahdetde mu‘tâd eyle zikru’llâha gel


Nefsini bil Rabb’ini bul her ehilden al sebak

Ezber it cümle sıfât-ı Hakk’ı zâtu’llâha gel


Ey Rızâyî cümle mahlûkât delîldür zâtına

Ravzaya yüzün sür evvel sonra beytu’llâha gel (Cankurt 2021: 218-219).


Kaynakça


Cankurt, Hasan (2014). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.

Cankurt, Hasan (2015). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Ankara: Akçağ Yay.

Cankurt, Muhammet H. (2021). Tezkiretü’s-Sâlikîn ve Risâletü’n-Nâdimîn (Azîz Mahmûd Hüdâyî Menâkıbnâmesi) Metin-İnceleme-Sözlük-Dizin. Ankara: Berikan Ofset Matbaa.

Çağırıcı, Mustafa (2006). Hasan Rızâyî Ve Tezkiretü’s-Sâlikîn İle Mahmûdiyye Adlı Eserleri Tahkîk Ve Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Tosun, Necdet (2005). “Azîz Mahmûd Hüdâyî’nin Tecelliyât İsimli Eseri ve Tasavvufta Rûhî Tecrübelerin Aktarılması Geleneği”. Uluslararası Aziz Mahmud Hüdâyî Sempozyumu I-II. C.1. İstanbul: Üsküdar Belediyesi Başkanlığı.

Atıf Bilgileri


Cankurt, Muhammet H.. "TEZKİRETÜ’S-SÂLİKÎN VE RİSÂLETÜ’N-NÂDİMÎN/MENÂKIB-I HÜDÂYÎ (RIZÂYÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tezkiretu-s-salikin-ve-risaletu-n-nadimin-menakib-i-hudayi-rizayi. [Erişim Tarihi: 05 Temmuz 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 KÂN-I MA'ÂNÎ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
2 TUHFETÜ'L-KUDÂT (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
3 MİFTÂHU'S-SA'ÂDE (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
4 SAD-KELİME-İ ALÎ TERCEMESİ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
5 NÜZHETÜ’L-EBRÂR EL-MUTTALİ‘ Lİ-ESRÂRİ’L-GAFFÂR/NÜZHETÜ’L-EBRÂR MİN-EHLİ’L-ESRÂR (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
6 MAHMÛDİYYE FÎ-MENÂKIBI RİCÂLİ’L-BİLÂD (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
7 KADILIK MERKEZLERİNE DÂİR BİR DEFTER (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Dr. Uğur Arslan
Görüntüle
8 TUHFETÜ’L-MENÂZİL Fİ’L-MENÂSİK (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
9 CÛY-I RAHMET (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Doç. Dr. Aysun Çelik
Görüntüle
10 TECELLİYÂT-I HÜDÂYÎ’NİN NAZMEN ŞERHİ (RIZÂÎ) Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
11 DÎVÂNÇE (RIZÂÎ) Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî Araş. Gör. Betül OKATALI
Görüntüle
12 ŞERH-İ TECELLİYYÂT-I EHL-İ CENNET EFENDİ (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Öğretmen Muhammet H. Cankurt
Görüntüle
13 NAZM-I AHKÂM-I SÂL-İ TÜRKÂN (RIZÂYÎ) Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî Doç. Dr. Aysun Çelik
Görüntüle
14 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
15 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
16 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
17 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
18 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
19 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
20 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
21 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
22 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle