TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ-YI CEZÎRE-İ GİRİD
tezkire / biyografik eser
Nûrî, Osman, Hanyevî (d. 1181/1767 - ö. 1230/1815)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Nûrî Osmân Hanyevî (d. 1181/1767 - ö. 1230/1815)’nin Giritli şairlerin biyografilerini konu alan eseri. Tezkire, kısa bir mukaddime, çoğunluğu Giritli toplam 20 şairin biyografisi ve yine kısa bir hâtimeden oluşmaktadır. Müellif, mukaddimesinde hamdele ve salveleden sonra kısaca eserin sebeb-i telifinden bahsetmiştir. Bu bölümde müellif, Hasan Çelebi ve Riyâzî tezkirelerinin büyük rağbet gördüğünü, kendisinin de bu iki tezkire gibi Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan III. Ahmed’in saltanat yıllarına kadarki dönemde özellikle Girit’te yaşamış Türk şairlerinin isimlerini, hayatlarını ve bazı eserlerini kaydederek hayatta olmayanlar için rahmet ve duaya vesilesi olmak, onların hayırla yâd edilmelerini sağlamak ve unutulmalarına engel olmak, hayatta olanların ise övgülerini yapmak düşüncesiyle böyle bir eser kaleme aldığını belirtmektedir.

Nûrî Osmân Hanyevî’nin Tezkire'sinde klasik tertip şekillerine (kronoloji, tabaka ve alfabe sırası) uyulmamış, biyografiler müellifin tercihine göre sıralanmıştır. Bu biyografilerde Türk edebiyatındaki diğer tezkire örneklerinde de görülen bir metotla şairin memleketi, ailesi, bazı şairlerin doğum tarihi, bazen tahsili, meslek ya da görevi ile ilgili bilgiler verilmiş, eserin yazıldığı tarihte hayatta olmayanların ölüm tarihleri belirtilmiştir. Eserde şu şairlerin biyografilerine yer verilmiştir: Salâcızâde Şeyh Mustafa, Hâfız Abdulhamîd, Mehemmed Efendi-i Taşkendî, Hikmetî Ahmed, Şeyh Gâlib, Nâşid Beg, Sâmî Ebûbekir Paşa, Sabrî Emîn, Hıfzî İbrâhim, Nahîfî, Vâcid, Bedrî Ahmed, Cezbî Ahmed, Lebîb, Azîz Ali, Besîm, Me’âbî, Kâmî Yahyâ, Şerîf Ağa, Nûrî Osmân Hanyevî. Müellif biyografilere mümkün oldukça eserine aldığı sanatkârların lakabı ve unvanı gibi sıradan tanıtım bilgileri vererek başlamıştır. Eserde biyografilerin başlıklarını genellikle şairlerin asıl isimleri oluşturduğu için müellif, tekrara düşmemek arzusuyla ayrıca şairin asıl ismini belirtmemiştir. Başlığın mahlastan oluştuğu biyografilerde ise şairin asıl ismi kimi şairlerde doğrudan doğruya ve süsten uzak bir söyleyişle belirtilirken bazılarında ise şairin adı baba ve dedelerinin isimleriyle birlikte ve süslü bir ifadeyle söylenmiştir. Nûrî Osmân’ın bu küçük tezkiresi, özellikle Girit Adası’nda yetişen şairlerin biyografilerinden oluştuğundan çoğu şairin doğum yeri ayrıca belirtilmemiştir. Tezkire'de Girit’te doğan şairlere, bir görevle Girit’te bulunan ve/veya sonradan buraya yerleşen şairlere; bunların yanı sıra nereli olduğu belirtilmeyen bazı şairlere yer verilmiştir. Hem Celvetî hem de Mevlevî olan müellif, Giritli olmasa da Mevleviliğin önemli isimlerinden olan Şeyh Gâlib’i de Tezkire'sine almıştır. Nûrî Osmân, ele aldığı şairlerin bazılarının hocalarını da zikretmiş, mahir oldukları bir sanat dalı varsa bunu da belirtmiştir. Şairlerin bir kısmının doğum tarihlerini belirtirken eser yazıldığında hayatta olmayan şairlerin ölüm tarihlerini ve kabirlerinin bulunduğu yerleri hatta bazı şairlerin ölüm sebeplerini belirtmeye çalışmıştır. Müellif, eserine aldığı şairlerin şiirleri üzerinde de genel bazı değerlendirmeler yapmıştır. Kimi şairlerin şiirlerine dair ayrıntılı değerlendirmeler yaparken kimileri için bir iki cümle sarf etmekle yetinmiştir. Yine tezkirecilik geleneğine uygun olarak her biyografinin sonunda şairlerin şiirlerinden  örnekler vermiştir.

Nûrî Osmân Bey’in Tezkire'sinin biri Çorum Hasanpaşa İl Halk Kütüphanesinde 2113/2 numarada, diğeri Almanya’da (Staatsbibliothek zu Berlin Ms. or. quart 1500’de) bulunan iki nüshası bilinmektedir. İki nüsha arasında farklı yanlışlık ve eksikliklerin bulunması, bu iki nüshanın birbirinden bağımsız olduğunu, İntibah Gazetesi’nde tefrika edilen (Sevgi 1994) biyografilerde de mevcut yazmada olmayan bazı şiir örneklerinin bulunması eserin başka nüshalarının bulunabileceğini göstermektedir.

Tezkire-i Şuʿarâ-yı Cezîre-i Girid, Orhan Kurtoğlu tarafından yayınlanmıştır (2019).

Müellifin biyografisi için bk. “Nûrî Osman, Hanyevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nuri-osman-hanyevi

Eserden Örnekler



SABRÎ EMÎN EFENDİ

Mora tevâbiʿinden Anabolu’da Kara Yılan-zâde demekle maʿrûf Es-Seyyid Mehmed Emîn Efendi hazretleridir. Semâ-yı dimâgından zemîn-i dîdelerine bârân-ı tîregî nüzûl etmekle nâ-bîn ve teşhîs-i elvân-ı gûn-â-gûn-ı zişt ü nîkûdan mahrûmiyyet ile mübtelâ-yı belâ-yı amâdır. Ancak mahlaslarının aksi muktezâsınca basîret-fevvâr-ı ʿirfâna iʿtibâr ile basîr bir zât-ı mekârim-semîrdir. El-ân belde-i mezkûrede nakîbu’l-eşrâf ve merciʿ-i kâffe-i aʿyân u eşrâfdır. Letâʾif-i bisyâre mâʾil ahsen-şemâʾil dervîş-nihâd ve ehl-i dil idügüne bu fıkradan nü-mâyândır ki bir gün Anabolu mîr-i mîrânı huzûrunda baʿz erbâb-ı zevk u ʿişret ile kâse-gerdân-ı bezm-i sohbet iken paşa-yı müşârün-ileyh kasd-ı latîfe-i nâ-be-câ edip nakîb efendi hazretleri görmez diyicek bi’l-bedâhe yâ a sultânım şu meclisde bu kadar gözlü arasında bir görmez olsa mâniʿ degildir deyü paşaya cevâb ve lafz-ı gözlüyüz ve nigeh itlâk olunur bir ıstılâh-ı şûm oldugu maʿlûm-ı şeyh ü şâb olmagla paşa vü huzzâr garîk-i lücce-i hicâb oldular. Efendi-i mûmâ-ileyh hazretleriyle bu fakîrin miyânında an-zuhri’l-gaybi murâsele ile muʿârefemiz olup taraf-ı hakîrânemize irsâl buyurdukları baʿz âsârlarından işbu gazel-i zîbâ intihâb ve sebt ü imlâ kılındı:


Haste oldum nice dem dîde-i bîmârın içün

Kılca kaldı yüregim turre-i tarrârın içün


Cân verir cebhe-i berrâkına nâhîd-i felek

Hâk olur mihr ile meh tâbiş-i ruhsârın içün


Tâze gül söylediler ruhlarına sultânım

Misk-i Rûmî dediler zülf-i siyehkârın içün


Eyleyem sihr ile âşüfte bütün dünyâyı

Bir gazel tarh edeyim çeşm-i füsûnkârın içün


Kâle gel Sabrî niçün böyle olursun hâmûş

Bizi hasretde kodun şiʿr-i şeker-bârın içün (Kurtoğlu 2019: 62-63).

Kaynakça


Kurtoğlu, Orhan (2004). “Şu’arâ Tezkireciliği Geleneğine Yeni Bir Halka: Nûrî Osmân Hanyevî ve Eseri”. I. Kırşehir Kültür Araştırmaları Bilgi Şöleni (8-10 Ekim 2003) Bildiriler. Kırşehir, 383-394.

Kurtoğlu, Orhan (2019). Tezkire-i Şuʿarâ-yı Cezîre-i Girid. Ankara: TDK Yay.

Sevgi, Ahmet (1994). “Giritli Şâirler”. Selçuk Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi. 7-8, 33-51.

Atıf Bilgileri


Kurtoğlu, Orhan. "TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ-YI CEZÎRE-İ GİRİD". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tezkire-i-su-ara-yi-cezire-i-girid. [Erişim Tarihi: 23 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (NÛRÎ) Nûrî, Osman, Hanyevî Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN
Görüntüle
2 TÂRÎH-İ GİRİD Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
3 TUHFE-İ NÛRİYYE VE ZEYL-İ TUHFE-İ NÛRİYYE Nûrî, Osman, Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
4 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
5 MESNEVÎ-İ ŞERÎF ŞERHİ (NÛRÎ) Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
6 ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
7 MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) Bekâyî, Darendeli Bekâyî Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
8 KISSA-İ ERVE Bilâl Efendi, Oflu Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu
Görüntüle
9 DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
10 DÎVÂN (HÂMİD) Hâmid, Enderûnlu Mehmed Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
11 DÎVÂN (HİLMÎ) Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
12 EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi Dr. Necmettin Azak
Görüntüle
13 DÎVÂN (İZZÎ) İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
14 DÎVÂN (MÜSELLEM) Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
15 İNSÂN-NÂME Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle