- Yazar Biyografisi (TEİS)
LÜTFÎ PAŞA - Madde Yazarı: Dr. SONAY ÜNAL
- Eser Yazılış Tarihi:948?/1541? - 961?/1554?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tarih
- Yayın Tarihi:29/11/2021
TEVÂRİH-İ ÂL-İ OSMÂN (LÜTFÎ PAŞA)
Osmanlı Devleti’nin teşekkülünden başlanarak yazılan bazı tarihî eserlerin ortak adıLÜTFÎ PAŞA (d. 893?/1488? - ö. 971/1563-64)
ISBN: 978-9944-237-87-1
II. Bayezid (ö. 1512) döneminde devşirme olarak saraya intisap eden, Yavuz Sultan Selim (ö. 1520)’in yanında yetişerek çeşitli hizmetlerde bulunan ve Kanunî Sultan Süleyman (ö. 1566) zamanında aşama kaydederek vezîriâzamlık yapan Lütfî Paşa (ö.1563)’nın Türkçe tertip ettiği Osmanlı tarihi ile ilgili olaylardan bahseden, en tanınmış eseri.
Mayıs 948/1541 de Kanunî Sultan Süleyman’ın kız kardeşi Şah Sultan ile evliliği son bulunca veziriazamlıktan uzaklaştırılan Lütfî Paşa, hac vazifesini yerine getirdikten sonra Dimetoka’daki çiftlik evine yerleşmiş ve ömrünün geri kalan günlerini burada eser telif ederek geçirmiştir. Şair ve devlet adamı vasıflarını üzerinde barındıran Paşa Tevârîh-i Âl-i Osmân adlı eserini de inzivaya çekildiği bu süre zarfında yazmış olmalıdır. Çeşitli kademelerde görevleri dolayısıyla devlet bürokrasisi içerisinde bulunmuş olması müellifin dönemin tarihi ve siyasi olaylarını iyi analiz etmesine imkân tanımıştır. Bu sebeple eserde kaydedilmiş olan bilgiler son derece değerlidir ve esere ayrı bir önem kazandırmaktadır. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Lütfî Paşa’nın Tevârîh-i Âl-i Osmân adlı eserini nitelik açısından on altıncı yüzyılın önemli bir tarihi eseri olarak görmektedir. İ. Hami Danişmend de Peşte muhasarasında bu eserin dönemin müstesna kıymetli kaynağı olduğunu belirtmektedir.
Allah’a hamd ve şükür dile getirilerek başlanan Tevârîh-i Âl-i Osmân’ın mukaddimesinde eserin yazılış sebebi bulunmakta, bunun yanı sıra müellifin hayatı ve eserleri hakkında bilgiler yer almaktadır. Bölümler içerisinde Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan 961/1554 senesine kadar olan Osmanlı tarihi kaydedilmiştir. II. Beyazid’in son dönemlerine kadar olan dönem isimleri verilen veya verilmeyen bazı kaynaklardan istifade edilerek yazılmıştır. Devamı ise müellifin yaptığı devlet görevleri sırasında gördüğü, duyduğu yahut bizzat tanık olduğu olayların aktarımına dayanılarak meydana getirilmiştir. Eserde müellifin kendi bilgi ve gözlemlerine dayanılarak verilen bilgiler muasır tarihçilerde bulunmayan orijinal kısımlardır.
Tevârîh-i Âl-i Osmân’da olayların tarihleri kimi zaman yıl, kimi zaman ay-yıl, kimi zaman da gün-ay-yıl olarak verilmiştir. Hadiselerin günün hangi vaktinde gerçekleştiğini belirttiği de görülmektedir. Kaydedilen konulara uygun düşen ayet, hadis ve atasözleri kullanılarak anlatım zenginleştirilmiştir. Ayrıca metin içerisinde olaylara uygun düşen yerlerde şiirlere yer verilmiştir. Bunlar arasında müellife ait şiirler de vardır.
Birçok makamda görevde bulunmuş Lütfî Paşa’nın eğitimi ve bilgisi edebî-ağdalı bir dil kullanmasına uygun olmasına rağmen eserde anlatılmak istenen konular genel olarak gösterişten uzak, sade ve anlaşılır bir dille kaleme alınmıştır. Dönemin en belirgin özelliği olan bu tarz anlatım müellifin eserinin geniş halk kitleleri tarafından anlaşılmasına olanak sağladığı için tercih edilmiştir.
Eser, Kayhan Atik tarafından hazırlanarak yayımlanmıştır (2001).
Yazarın biyografisi için bk. “Lütfî Paşa”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/lutfi-pasa
Eserden Örnekler
Sultân Selîm Tebrîz halkına emân virüp ve leşkerine tenbîh ve te‘kid idüp didi ki “Olmaya kimsenin ehl-i Tebrîz’e zarâr u ziyânı olup rencide hâl olalar.” Ve Sultân Selîm sa‘âdetle Tebrîz’e varacağı gün bir alay postlu ışıklar gelüp anlar dahi istikbâl itdiler. Emmâ içlerinden… (Lütfî Paşa 1341: 235; Atik 2001: 218)
Andan Rûm pâdişâhı Sultân Selîm’e didiler ki “Bu er Hüseyin Baykara oğlı Bedîü’z-zemân’dur. Şâh İsmaîl Horâsân mülkini gasben elinden alup ve kendüyi hor ve hakîr idüp dahi Tebriz’e getürüp ve Şâm-i Gazân günbedin buna mekân virüp yasak itmişdür. Ata ve katıra ve deveye ve eşege binüp kanda varırsa yayak vara ve yanında sipâh sûretlü âdem olmaya”. Sultân Selîm Bedîü’z-zemân’ın hâlini bilicek envâi dürlü ri‘âyetler idüp ve dahi vâfir in‘âmlar idüp altun eyerler ve bahrî hûtâzlar ve tazı atlar gönderüp ve dahi envâi libâslar virüp ve Rûm vilâyetine bile getürüp va‘de idüp didi kim “Eğer hak celle ve alâ ecelden emân virürse seni tahtına kavuşduram”. Ve bu ‘ahdı itdi ammâ Bedîü’z-zemân Rûm’da sehl zemân ‘ömr sürdi, âhirete ulaşdi… (Lütfî Paşa 1341: 236; Atik 2001: 218-219).
Kaynakça
Atik, Kayhan (2001). Lütfi Paşa ve Tevârih-i Âl-i Osman. Ankara: KB Yay.
Edirneli Sehî (1325). Tezkire-i Sehî. İstanbul: Âmedî Matbaası.
İpşirli, Mehmet (2003). “Lutfi Paşa”. İslam Ansiklopedisi. C. 27. Ankara: TDV Yay. 234-236.
Köprülü, Mehmed Fuad (1925). “Lütfî Paşa”. Türkiyat Mecmuası. C. I. İstanbul: İstanbul Darülfünunu Türkiyat Enstitüsü. 119-150.
Kütükoğlu, Mübahat S. (1991). “Lütfî Paşa Âsafnâmesi: Yeni Bir Metin Tesisi Denemesi”. Prof. Dr. Bekir Kütükoğlu’na Armağan. İstanbul: İÜEF Tarih Araştırma Merkezi. 49-99.
Lütfî Paşa (1341). Lütfî Paşa Tarihi - Tevârîh-i Âl-i Osmân. Nşr. Ali Bey. İstanbul: Âmire Matbaası.
Lütfî Paşa (2017). Âsafnâme. Hzl. Ahmet Uğur. İstanbul: Büyüyenay Yay.
Özcan, Abdülkadir (2011). “Tevârih-i Âl-i Osmân”. İslam Ansiklopedisi. C. 40. İstanbul: TDV Yay. 579-581.
Şemseddîn Sâmî (1314). “Lütfî Paşa”. Kâmûsu’l-A‘lâm. C. 5. İstanbul: Mihrân Matbaası. 3993-3994.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ÂSÂF-NÂME (LÜTFÎ PAŞA) | Lütfî Paşa | Araş. Gör. Dr. Yasemin Karakuş |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
3 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
4 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
5 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
6 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
7 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
8 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
10 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
11 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |