- Yazar Biyografisi (TEİS)
Güftî, Ali - Madde Yazarı: Araş. Gör. Yunus Emre Varol
- Eser Yazılış Tarihi:1069-71/1658-60 (?)
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:11/12/2021
TEŞRÎFÂTÜ'Ş-ŞU'ARÂ (GÜFTÎ)
manzum tezkireGüftî, Ali (d. ?/? - ö. 1088/1677)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Türk Edebiyatı’nın bilinen iki manzum tezkiresinden biridir. Teşrîfâtü’ş-Şu'arâ dilinin ağırlığı, diğer tezkirelerde olmayan bazı şairler hakkında çeşitli bilgiler ihtiva etmesi, biçim yönünden alanında yegâne olması, döneminin şiir anlayışına getirdiği eleştiriler gibi özellikleriyle dikkat çekici bir eserdir. Dolayısıyla Güftî, edebiyat tarihimizde daha çok bu eseri ile tanınmaktadır. Telif tarihi kesin olmayan Teşrîfâtü’ş-Şu'arâ’nın, 1069-1071/1658-1660 yılları arasında yazıldığı tahmin edilmektedir. Eser, aruzun “fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün” kalıbıyla kaleme alınmıştır (Timurtaş 1948: 202, 205; Yılmaz 2001:60-61, 70).
Teşrîfâtü’ş-Şu'arâ bir mukaddime ile başlar. Şair burada hayatı ve şiirinden mizahî bir üslûpla bahisler açar. İlerleyen kısımlarda Rûm’un şiir karşısındaki tutumu üzerinde duran Güftî, şiirinin yeterince anlaşılamaması sebebiyle hak ettiği rağbeti görememesi ve kıymetinin bilinememesinden yakınır. Mukaddime ve sebeb-i teliften sonra şairlerin hayatları ile şahsiyetlerinin anlatıldığı ve şiirlerinin değerlendirildiği asıl bölüm gelmektedir. Güftî bu bölüme, ikisi “Ta‘rîf-i İ‘tibâr-ı Rûm” ve biri “Şikâyet-i Evzâ‘-ı Rûm” adını taşıyan üç başlık ekler. Bu başlıklar altında Güftî’nin şiir ve şairlere dair şikâyet ve eleştirileri sıralanır. Ayrıca eserde iki hikâye mevcuttur (Timurtaş 1948:202-204; Yılmaz 2001:61,69). Güftî, tezkiresinde kendi de dâhil olmak üzere toplam 106 şairin hâl tercümelerine ve edebî hususiyetlerine yer vermiştir. Bu şairlerin hayatları ve şahsiyetlerinin yanı sıra bazılarının eserlerinden seçkiler de yapılmıştır. Diğer taraftan Güftî’nin, dönemin diğer tezkirelerinde adı anılmayan şairleri de mevzubahis etmesi, tezkireyi ayrıca kıymetli kılmaktadır. Teşrîfâtü’ş-Şu'arâ’da zikredilen; fakat diğer tezkirelerde adı geçmeyen şairlerin sayısı 25’tir (Yılmaz 2001:69-70).
Eserin yazılış sebebi, şairin hayatı ile paralellik arz eder. Güftî de tezkiresiyle şiir ve şairin iyisinden ve kötüsünden bahseder. Şiirinin, devrinde itibarının olmadığını ve kendisinin de sıkıntılar çektiğini dile getirir (Timurtaş 1948:202-204; Yılmaz 2001:61). Tezkireler, Teşrîfâtü’ş-Şu'arâ’nın “hezl-âmîz” bir üslûp taşıdığı konusunda müttefiktir. Bursalı Mehmed Tâhir, eser hakkında “Manzûm Tezkire-i Şuarâ’sı ma’a’t-teessüf hezl ve istihfâf vâdîsindedir.” demektedir (Mehmed Tâhir 1338:II/II 391). Güftî hemen her eserindeki gibi Teşrîfâtü’ş-Şu'arâ’da da mizahı seven, şakacı, nüktedan bir şair olarak karşımıza çıkar. Şairlerin gerek hayatlarının, gerekse şahsiyetlerinin anlatıldığı kısımlarda Güftî’nin alaycı üslûbu derhâl göze çarpar. Bu üslûp, zaman zaman mizah ve şakalaşma çizgisini aşıp çirkin ve bayağı kelime tercihleriyle örülü bir hiciv tarzına dönüşmektedir. Hatta bahsi geçen çirkin isnatlar, şairin bizzat kendisini tarif ettiği yerlerde de kullanılmaktadır. Bununla birlikte kimi şairler için yöneltilen menfi isnatlardan bazen rücu edilip amacın şakalaşmak olduğu belirtilirken; bazı şairler içinse hiçbir kötü söylemde bulunulmamıştır. Tezkirede öne çıkan isimler Bahâyî, Azîzî, Tarzî, Şehrî, Nâ’ilî, Nedîm, Mezâkî, Vecdî ve Neşâtî’dir.
Güftî’nin dili ağır ve mübalağalıdır. Şair, övgüye lâyık gördüğü isimleri göklere çıkartmakta; beğenmediği kişileri ise yerin dibine batırmaktadır. Eserde Güftî’nin beğendiği şairler Urfî, Enverî, Hâkânî, Câmî, Hâfız-ı Şîrâzî, Nizâmî-i Gencevî gibi meşhur İran şairlerine benzetilirken; eleştirdiği isimler Hamza-nâme, Geyik-nâme, Seyyid Battal Gazi Hikâyesi, Kelile ve Dimne ayarında eserler yazan kimselere teşbih edilmiştir (Timurtaş 1948:205-207; Yılmaz 2001:70-72).
Güftî tezkiresinde eda, tarz, hayal, fikir, his, nağme, mana, imlâ, mazmun, ahenk, hırsızlık, sadelik, tazelik vb. edebî terimler aracılığıyla güzel bir şiirde olması gerekenleri, diğer bir deyişle poetikasını da ortaya koyar (Timurtaş 1948:207; Yılmaz 2001:72). Güftî’ye göre şair mazmun hırsızlığından uzak durmalı, imlâya dikkat etmeli, yeni bir tarz ve mana arayışı içinde olmalı, netice itibariyle gerek yapı, gerekse içerik bağlamında her daim özgünlük kazanmaya çalışmalıdır (Yılmaz 2018:211-220). Nitekim Teşrîfâtü’ş-Şu'arâ’nın mukaddimesinde, kendisinden önce hiç kimsenin tezkire sahasında manzum bir eser telif etmediğine dikkat çeken şair, bu anlamda orijinal bir kimliğe sahip olduğu ve edebiyata yeni bir soluk getirdiği kanaatindedir.
Teşrîfâtü’ş-Şu'arâ’nın bugüne kadar dört neşri yapılmıştır. Eserin ilk neşri, Faruk Kadri Timurtaş’ın 1946’da hazırladığı mezuniyet tezidir (Timurtaş 1946). Eser daha sonra Kâşif Yılmaz’ın 1983 yılında tamamladığı doktora tezinin bir bölümü olarak yayımlanmıştır (Yılmaz 1983). 2001 yılında yine Kâşif Yılmaz tarafından neşredilen Teşrîfâtü’ş-Şu'arâ (Yılmaz 2001), 2019 yılında dijital ortama aktarılmıştır (Yılmaz 2019).
Şairin biyografisi için bk. “Güftî, Ali”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/gufti-ali
Eserden Örnekler
Mevlânâ Şehrî
Bu gürûh içre feylesof-nihâd
Birisi dahı Şehrî-i üstâd
Şarkdandur zemîn-i mevlûdı
‘Âlemün rind-i tâze-peymûdı
Lîk ammâ o rind-i pâk-edâ
Şehr-i İstanbûl içre buldı nemâ
‘Urfî-i Rûm’dur ‘aceb mi eger
İtse ibdâ’ meslek-i dîger
Hatt-ı nazmında nükte-i meşhûn
Metn-i beytü’l-kasîde-i mazmûn
Tab’-ı derrâki bâ-hezâr-ı hücûm
Terbiyet-yâb-ı Nef’î-i merhûm
Mülk-i mazmûna ol sütûde-nihâd
Ser-firâz u güzîde-i efrâd
Tab’ı itdükçe nükte-peyvesti
Nazm-ı Tarzî’nün oldı hem-desti
Oldı tab’-ı hayâli ma’lûmı
Mu’ciz-âsâr-ı milket-i Rûmî
Hıtta-i Rûm’da şâ’ir-i şi’âr
Şâ’irân gerçi kim katâr katâr
Lîk ber-vefk-i hak-şinâsânı
Cümle ma’dûddur hoş-elhânî
İki üçdür bu fırka içre tamâm
Şâ’ir-i sihr-senc ü hoş-erkâm
Bunda ser-meşk-i levha-i ta’dâd
Evvelâ biri Tarzî-i üstâd
Mülk-i Rûm’un harîf-i hoş-behri
Sâniyen merd-i nüktever Şehrî
Dahl olınmaz zemîn-i ma’nâda
Mücmelen Nâ’ilî-i üstâda
Vâridât-ı sühanda nâdire-cûy
Bir cihetden Nedîm-i safsata-gûy
Sâyirin hâme-i kazâ-irşâd
Hep mahallinde eylesün îrâd
Olma bu güft-gûydan gâfil
Budur eş’âr-ı Şehrî-i ‘âkil (Yılmaz 2019:95-96)
Kaynakça
Kesik, Beyhan (2015). “Güftî’nin Teşrîfâtü’ş-Şu’arâsı’nda Mizahî Unsurlar”. Journal of Turkish Language and Literature, I (2): 85-92.
Köprülü, Fuad (1928). “Edirneli Güftî”. Millî Mecmûa (108):1735-1736.
Köprülü, Fuad (1928). “Edirneli Güftî”. Millî Mecmûa (109):1750-1751.
Mehmed Tâhir (1338). Osmanlı Müellifleri. C. II/II. İstanbul.
Timurtaş, Faruk Kadri (1946). XVII. Asır Şairlerinden Güftî ve “Teşrîfat-üş-Şüera”sı. Mezuniyet Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
Timurtaş, Faruk Kadri (1948). “XVII. Asır Şairlerinden Edirneli Güftî ve ‘Teşrîfât-üş-Şüerâ’sı”. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi (II): 193-221.
Yılmaz, Gökçehan Aysel (2018). “Güftî’nin Teşrîfâtü’ş-Şu’arâ’sında Olumsuz Değerlendirmelerde Kullanılan Üslup”. The Journal of Academic Social Science Studies, 70(I): 211-220.
Yılmaz, Kâşif (1983). Güftî: Hayatı, Eserleri, Edebî Kişiliği, Tezkireciliği ile Divanı, Zafer-nâmesi ve Teşrîfâtü’ş-Şu‘arâsının Tenkidli Metni. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Yılmaz, Kâşif (1994). “Edirneli Güfti Ali ve Teşrifatü’ş-Şuarâ’sı”. Yedi İklim (47): 116-118.
Yılmaz, Kâşif (2001). Güftî ve Teşrîfâtü’ş-Şu‘arâsı. Ankara: AKM Yay.
Yılmaz, Kâşif (2019). Güftî: Teşrîfâtü’ş-Şu’arâ. Ankara: KTB Yay. e-kitap: https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/67156,gufti-tesrifatus-suarapdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 04.12.2021]
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
2 | ZAFER-NÂME (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
3 | GAM-NÂME (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
4 | ŞÂH U DERVÎŞ (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
5 | HİLYE-İ HASENEYN VE 'AŞERE-İ MÜBEŞŞERE (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Prof. Dr. Mehtap Erdoğan Taş |
Görüntüle | ||
6 | ZELLE-NÂME (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
7 | HASB-I HÂL (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
8 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
9 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
10 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
11 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
12 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
13 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
14 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
15 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
16 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
17 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |