TERCÜME-İ TARİH-İ NADİR ŞAH (HÂCİBÎ)
tercüme, tarih
Hâcibî, Hacı Sâlih-zâde Halîl Hâcibî (d. ?/? - ö. 1240/1824)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Mirzâ Mehdî Han Esterâbâdî’nin Nâdir Şâh ve döneminin tarihî olaylarını anlattığı Farsça kaleme alınmış Târîh-i Cihângüşâ-yı Nâdirî adlı esere Hacı Sâlih-zâde Halîl Hâcibî’nin yaptığı tercüme. Yazar, eserinin mukaddimesine hamdele ve salvele ile başlamaktadır. Mukaddimeden anlaşılacağı üzere tercüme, Yakûb Paşa’nın oğlu Mehmed Paşa adına yapılmıştır.

Târîh-i Cihângüşâ-yı Nâdirî, “Safevî Şahı Sultan Hüseyin döneminde Afganların İran üzerine saldırıları ile başlamaktadır. Devamında merkezî hükümetin zayıflığından yararlanan aşiretlerin -özellikle de sınırlardaki Türk-Türkmen aşiretlerinin- isyanlarına ve İsfahan’ın Afganlarca işgal edilmesine değinilmiştir. Ardından Nâdir’in bölgedeki etkinlikleri ve tarih sahnesine çıkışı ile alakalı olarak yaptığı işler ayrıntılı olarak aktarılmıştır. Bu aşamadan sonra Nâdir’in faaliyetlerine yer verilmiş, Safevî Şahı II. Tahmasb’ın Nâdir’den yardım istemesi üzerine Nâdir’in İran’ı işgalden kurtarışından övgüyle bahsedilmiştir. Kitabın devamında Nâdir’in Mugan Kurultayı’nda şah seçilmesi ve İran’ın yönetimini devralması üzerinde önemle durulmuştur. İlerleyen kısımlarda Nâdir’in şah olarak mücadelelerinden bahsedilmiş ve onun gerek Osmanlı gerekse Hindistan ile olan mücadeleleri aktarılmıştır. Nâdir Şah’ın Osmanlı ile ettiği mücadelelerin yanı sıra Şii-Sünni yakınlaşması hususundaki gayretleri ön plana çıkarılmıştır. Buna ilaveten eserde Caferiliğin resmî olarak tanınması hususunda Nâdir Şah’ın Osmanlı Devleti’nden bir takım isteklerde bulunduğu ifade edilmiştir. Eserin sonlarında Nâdir Şah’ın emri altındaki görevliler tarafından kendi çadırında suikasta kurban gitmesine ve buna bağlı olarak devletin düştüğü duruma yer verilmiştir” (Yıldırım 2020: 112).

Hâcibî’nin tercümesinde söz konusu olaylar; “Dîger Vak’a-i Şûriş-i Lazkiyye-i Tağıstân, Dîger Vak’a-i Şûriş-i Türkmâniyye Güftâr-ı Der Beyân-ı Mevlid-i Nâdir Şah, Güftâr-ı Der-Beyân-ı Agâz-kâr-ı Nâdir-i Kâm-kâr Be-hikmet-i Cenâb-ı Âferîd-kâr…” gibi başlıklar altında anlatılmıştır. Olaylar anlatılırken kimi zaman “beyt”, “mısra”, “nazm” ifadeleriyle manzum parçalar verilmiştir. Ardından -bu manzumeler Farsça ise- genellikle “tercüme” ya da “ya’nî” ifadesiyle çevirileri yapılmıştır.

Eserin tespit edilebilen nüshası Süleymaniye Kütüphanesi Esad Efendi Bölümü 2179’da yer almaktadır. Söz konusu nüsha, 1249/1833-34’te Mehmed İftihâr tarafından istinsah edilmiştir.

Yazarın biyografisi için bk. “Hâcibî, Hacı Sâlih-zâde Halîl Hâcibî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hacibi-haci-salihzade-halil-hacibi

Eserden Örnekler


Manzûme-i silk sinn-i hicretde münselik târîh vaktâ ki bin yüz yigirmi bire ki bâliğ oldu bundan akdem Aceme tâbi’ Gürcistân vâlîsi Gurgin Hân ki Şehnevâz Hân demekle mülakkab idi. Ol zamân Acem şâhı cânibinden Kandaharda beglerbegi idi. Kendisi seher ü şâm mest-i müdâm kâfir ü nâdân bî-îmân idi. Askerinin zabt u rabtı elinde olmayıp her ferd hevâsına tâbi’ ve Agvaniyanın ırzına ve mâlına ve ehl ü ıyâline dest-i dırâzlıkları hadden mütecâviz evlâdlarını gâh gasb u gâh serka ve bölük bölük Gürcistana götürüp âdetleri üzere satarlar idi. Mîr Veys-i Gılcâ’î ki ol tâ’ife üzere muhassılü'l-emvâl nasb u ta’yîn olunmuş idi. Mîr-i merkûm tavâ’if-i Agvan beynlerinde gâyet ile mu’teber ü mâldâr ankâ kimesne idi. Agvaniyanın bi’l-cümle mîr-i merkûma kemâl-i itâ’at ü teveccühleri var idi (Tercüme-i Târîh-i Nâdir Şâh,  vr. 10a).

Kaynakça


Hâcibî. Tercüme-i Târih-i Nâdir Şâh. Süleymaniye Kütüphanesi, Esad Efendi Bölümü, 2179.

Yıldırım, Alper. "Muhammed Mehdî b. Muhammed Nâsır Esterâbâdî (ö. 1171/1757). Târîh-i Cihângüşâ-yı Nâdirî, (Kaşmer: İntişârât-ı Âlem-i Efruz, 1394/2015)". Turkish Journal of Shiite Studies. 2 (1): 108-113.

Atıf Bilgileri


KACAR ALTIN, Kübra. "TERCÜME-İ TARİH-İ NADİR ŞAH (HÂCİBÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tercume-i-tarih-i-nadir-sah-hacibi. [Erişim Tarihi: 14 Aralık 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (HÂCİBÎ) Hâcibî, Hacı Sâlih-zâde Halîl Hâcibî Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
2 ŞERH-İ CİLÂ’Ü’R-RÛH (HÂCİBÎ) Hâcibî, Hacı Sâlih-zâde Halîl Hâcibî Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
3 ŞERH-İ LÜGAT-I LÂMİ’Î (HÂCİBÎ) Hâcibî, Hacı Sâlih-zâde Halîl Hâcibî Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
4 ŞERH-İ YÛSUF U ZELÎHÂ (HÂCİBÎ) Hâcibî, Hacı Sâlih-zâde Halîl Dr. Öğr. Üyesi deva Özder
Görüntüle
5 ŞERH-İ KASÎDE-İ LÜCCETÜ’L-ESRAR (HÂCİBÎ) Hâcibî, Hacı Sâlih-zâde Halîl Hâcibî Doç. Dr. Özgür KIYÇAK
Görüntüle
6 TUHFE-İ HÂCİBÎ (HÂCİBÎ) Halîl Hâcibî, Hacı Sâlih-zâde Halîl Hâcibî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
7 TERCÜME-İ DÜRRE-İ NÂDİRE (HÂCİBÎ) Hâcibî, Hacı Sâlih-zâde Halîl Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
8 ŞERH-İ MÜTÛN-I SELÂSE (HÂCİBÎ) Hâcibî, Hacı Sâlih-zâde Halîl Doç. Dr. Özgür KIYÇAK
Görüntüle
9 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
10 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
11 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
12 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
13 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
14 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
15 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
16 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
17 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
18 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle