TERCÜME-İ EL-ELVÂHU'L-İMÂDİYYE (AHİ EVREN)
İslam felsefesi
Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin (d. 566/1171 - ö. 653/1261)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Debbağların/dericilerin piri diye bilinen, kurmuş olduğu Ahilik Teşkilâtı ile birçok esnafı teşkilatlandıran, sosyal, iktisadî ve siyasî hayatımızı etkileyen, kardeşliğin, cömertliğin, yiğitliğin, fedakârlığın, doğruluğun, dürüstlüğün, ahlâkın, sanatın ve bilimin öncüsü büyük halk filozofu ve fikir adamı, Danişmend-i Rûmî olarak zikredilen Ahi Evren, Şihâbüddîn es-Sühreverdî’nin zamanın Harput-Diyarbakır beylerbeyi İmâdüddin Karaarslan’ın talebi üzerine Arapça olarak kaleme aldığı tabiat ve metafiziğe ilişkin konuları içeren el-Elvâhu’l-İmâdiyye adlı eserin Farsçaya tercümesidir.

Eserle ilgili bilgileri Ahi Evren ve eserleri üzerine araştırmalar yapan Mikail Bayram vermiştir. Bayram’a göre; eserin Ahi evren tarafından tercüme dildiği yönündedir (Bayram 1991: 68). Fakat incelenen yazma nüshanın herhangi bir yerinde -diğer eserlerinde olduğu gibi- Ahi Evren’in adına rastlanmamaktadır. El-Elvâhu’l-İmadiyye, Necefkuli Habibi tarafından ikisi İran kütüphanelerinde olan ve birisi de Süleymaniye Kütüphanesi’nde bulunan yazma nüshalardan istifade edilerek tahkikli olarak 1997 yılında ve daha sonra 2014 yılında farklı yayınevlerince neşredilmiştir. Farsçaya tercüme edilen eser, Süleymaniye Kütüphanesi Esad Efendi bölümündeki Arapça nüshadan faydalanılmıştır (Sühreverdi 2017: 30).

Müellif, eseri felsefî konuları mebde ve meâd temelinde bir idarecinin de kavrayabileceği sadelikte, farklı yöntemler kullanarak yazmıştır. Eser, felsefenin temel alanlarından fizik, metafizik, kozmoloji ve insana ilişkin çeşitli konuları ihtiva etmektedir. Müellif, konuları işlerken, Meşşâî yöntem ve terminolojiyi kullandığı gibi, yer yer kendine has İşrâkî yöntem ve terminolojiye de başvurmuştur. Bu yönüyle eserde her iki ekolün izlerini taşımakta ve Sühreverdî’nin bu konudaki yetkinlik ve becerisini ortaya koymaktadır. Elvâhu’l-İmadiyye, bir mukaddime (giriş) ve dört ana bölüm (levha) halinde kaleme alınmış ve farklı yerlerde kâide başlığı altında fasıllara ayrılmış, fakat bu kâidelere başlık verilmemiştir. Mukaddime kısmında temel kavram ve konular hakkında bilgi verilmiş, Önce genel mâna ve şahsî varlıktan söz edilmiş, daha sonra bilginin nasıl oluştuğu üzerinde durulmuştur (Ahi Evren 1262: 21-23).

Eserin birinci bölümünde fizik konuları olan boyutlar, unsurlar ve bunların değişim ve dönüşümü, hareket gibi konular ele alınmıştır. İkinci bölümde nefs konusunu ele alınmış, nefsin soyut oluşu, sahip olduğu yetiler ve bedenle ilişkisi gibi konular üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde metafiziğe ilişkin konulara yer verilmiş, varlığın ispatı, felekler, onların hareketi ve hareket ettiricileri gibi konular açıklanmaya çalışılmıştır. Dördüncü bölümde, Allah’ın feyzi, âlemde var olan nizam ve düzen kaza-kader, kötülük, nûrlar ve nefisle ilişkisi gibi konuları ele alınarak, âlemde var olan her şeyin yerli yerinde olduğu ve bunun ilâhî rahmetin bir eseri olduğunu ortaya konulmaya gayret edilmiştir. Ayrıca, eserde kötülük problemi üzerinde durulmuş, şerrin bir zatının bulunmadığını ve onun yoklukla ilişkili olduğu ifade edilmiştir (Sühreverdi 2017: 21-26). Müellif bu konuları değinirken ayet ve hadis iktibaslarına da başvurmuş, ayet hadis ve konu başlıkları kırmızı mürekkeple yazılmıştır. Elvâh, İşrâkî öğretisinin kısa bir özeti mahiyetinde olan eserdir.

Ahi Evren’e ait olduğu düşünülen eserin araştırmalar sonucunda bir nüshasına rastlanılmıştır. Bu nüsha; Konya Yusuf Ağa Yazma Eser Kütüphanesi’nde 4866 numarada kayıtlıdır. Türkiye'de eserin orijinal Arapça nüshaları ise; 1. Süleymaniye Kütüphanesi Ayasofya Bölümü 2384 numarada; 2. Süleymaniye Kütüphanesi Esad Efendi Bölümü 1933 numarada; 3. Süleymaniye Kütüphanesi Ayasofya Bölümü 2384-M1 numarada; 4. Köprülü Kütüphanesi Mehmed Asım Bey Bölümü 199 numarada kayıtlı nüshalardır.

Ahi Evren’in biyografisi için bk. “Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahi-evren-nasireddin-seyh-nasireddin

Eserden Örnekler


Kâide

Boyutların sonlu oluşu sabit olunca uzanımların da sonlu olan bir bitimi vardır. Bu da işaret ve hareketin nihayet bulduğu yerdir ve bu ikisi bu sınırı aşamaz. Açıktır ki, işaret ve hareket mevcut olmayana dönük olmaz. Bilakis onların boyutu olan bir şeye doğru yönelmesi gerekir. O halde işaretin sonu olan cisim aşılamaz/delinemez. Çünkü aşılmasından iki farklı yöne doğru giden farklı iki tikel hareket lazım olur. Oysa biz cismin ötesinde bir şey olmadığını belirtmiştik. Diğer taraftan hareket, yönsüz ve mevcut olmayan bir şeye doğru olmaz. Bu hususu kavradığında bil ki, yönlerin sonu bir araya gelen farklı cisimler olamaz. Zira onlar önce hâsıl olup sonra bir araya gelmiş olur. Dolayısıyla onların toplanması ve ayrılması mümkün olur. Oysa biz, sonun ötesine geçilmez demiştik. Yukarıdaki takdire göre hareketler, yönsüz ve olmayan bir şeye doğru olur ki bu muhaldir. O hâlde yönlerin sonunun her şeyi kuşatan, parçalardan mürekkep olmayan, ibdâî bir cisim olması gerekir.

(İbdâî bu cismin), kendinden daha aşağısını veya daha yukarısını gerektiren bir şey olması mümkün değildir. O parçaları benzer olan tek bir cisimdir. Zira bazı parçalarının ulvî, bazılarının süflî olmasının bir önceliği yoktur. O halde cismin tümü ulvîdir. Aşağı/süfl, en uzak yerdeyse, kuşatıcıdan/muhîtten en uzakta olan şey merkez ise bu takdirde en aşağısı merkez olur. Bilkuvve sonsuz dairelerin tek bir noktada ortaya çıkması mümkün olduğu için, merkez kuşatıcıyı belirlemez. Bilakis kuşatıcı sınırlayıcıdır. O da en uzak göktür (Sühreverdi 2017: 48-50).

Kaynakça


Ahi Evren (1262). Terceme-i Elvahu’l-İmâdiyye. Konya Yusufağa Yazma Eserler Kütüphanesi Nr. 4866

Bayram, Mikail (1991). Ahi Evren ve Ahi Teşkilatı’nın Kuruluşu. Konya Damla Matbaası.

Şihâbüddîn es-Sühreverdî (2017). El-Elvâhu’l-İmâdiyye (Hikmet Levhaları). Çev. A. K. Cihan, S. Yalın. İstanbul: Bilnet Matbaacılık ve Yayıncılık.

Şihâbüddîn es-Sühreverdî (1304). El-Elvahu’l-İmâdiyye. Süleymaniye Kütüphanesi Ayasofya Bölümü No: 2384.

Atıf Bilgileri


Ünal, Mehmet. "TERCÜME-İ EL-ELVÂHU'L-İMÂDİYYE (AHİ EVREN)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tercume-i-el-elvahu-l-imadiyye-ahi-evren. [Erişim Tarihi: 14 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 METÂLİ'ÜL-İMÂN (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
2 MENAHİC-İ SEYFİ (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
3 LETÂİF-İ GİYÂSİYYE (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
4 LETÂİF-İ HİKMET (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
5 ÂĞÂZ U ENCAM/VASİYET (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
6 MÜRŞİDÜ'L KİFÂYE (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
7 TUHFETÜ'Ş-ŞEKÛR (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Araş. Gör. Dr. Şadan Altınok
Görüntüle
8 ULÛM-İ HAKÎKİ (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Araş. Gör. Dr. Şadan Altınok
Görüntüle
9 İLMÜ'T-TEŞRİH (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
Görüntüle
10 YEZDAN ŞİNAHT (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
11 MÜSARİÜ'L-MÜSARİ (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
12 MEDH-İ FAKR U ZEMMİ-İ DÜNYA (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
13 TERCÜME-İ EN-NEFSÜ'N-NÂTIKA (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
14 TERCÜME-İ KİTÂBU'L-HAMSİN Fİ USULİ'D-DİN (AHİ EVREN) Ahi Evren, Nasıreddin Şeyh Nasıreddin Dr. Öğr. Üyesi İmran Gündüz Alptürker
Görüntüle
15 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
16 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
17 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
18 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
19 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
20 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
21 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
22 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
23 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
24 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle