- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ziya Paşa - Madde Yazarı: Prof. Dr. Mustafa Apaydın
- Eser Yazılış Tarihi:1859, 1870
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:02/12/2021
TERCÎ-I BEND - TERKÎB-İ BEND (ZİYA PAŞA)
şiirlerZiya Paşa (d. 1829-ö. 1880)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ziya Paşa’nın farklı zamanlarda kaleme aldığı Tercî’-i Bend ve Terkîb-i Bend’i içeren kitap. Ziya Paşa, Tercî’-i Bend’i 1276/1859 tarihinde İstanbul’da; Terkîb-i Bend’i ise 1287/1870’de Cenevre’de yazmıştır. Ziya Paşa’nın diğer şiirlerinden daha meşhur olması; şairin ayrı bir önem vermesi dolayısıyla bu iki manzume ayrı bir kitapçık olarak basılmıştır. Ziya Paşa’nın kendisi bu şiirleri bir arada ilk olarak Cenevre’de yayımlamış; İstanbul’a döndükten sonra da yeniden bastırıp dağıtımını sağlamıştır.
Tespit edilen ve tarih kaydı bulunan en eski İstanbul baskısı Muharrem 1289’da (Mart-Nisan 1872) Mühendisyan Ohannes Matbaası’nda yapılmıştır. Bu baskının bizzat Ziya Paşa tarafından yaptırıldığı, isteyenlere bedava gönderileceği, para ile alınıp satılamayacağı, yeniden baskı ve yayın hakkının kendisinde olduğu kitabın kapağında belirtilmiştir. Kitapta önce Tercî’-i Bend, her sayfaya bir bend gelecek şekilde 1-12. sayfalar arasında; sonra Terkîb-i Bend aynı tertiple, 1-12 sayfa numaraları ile yer almıştır. Kitabın eski harflerle çoğunluğu matbaa ve/veya tarih kaydı taşımayan birçok korsan baskısı vardır. Sançar, eski harflerle 5, yeni harflerle 3 baskısını tespit etmiştir. Eserin eski ve yeni harflerle çok daha fazla baskısının bulunduğu, müstakil baskılar dışında antolojilerde de her iki metne yer verildiği görülmektedir.
Ziya Paşa, divan şiirinin bilinen nazım şekillerini, hiçbir yenilik fikri gütmeden kullanmış; her iki şiirin dilinde de düzyazılarındaki yenilikten uzak kalmıştır. Bununla birlikte Şinasi’yle başlayan sanatlı söyleyişten mümkün olduğu kadar uzaklaşıp saf düşünceyi aktarma yaklaşımı Ziya Paşa’da da görülmektedir.
Tercî’-i Bend, aruzun "mef’ûlü fâ’ilâtü mefâ’îlü fâ’ilün" kalıbıyla yazılmış 12 bendden, her bend 10 hane ve Arapça vasıta beytinden meydana gelmiştir. Her bendin sonunda tekrarlanan vasıta beyti, Allah’ın yaratıcılığının, kudretinin karşısında insanın hayretini, aciz kalışını ifade edişiyle şiirin temasını hep aynı noktaya döndürür. Tercî’-i Bend, eskinin Allah’ı yarattıklarında arayan, dünyayı ve insanı gelip geçici bir hayal olarak yansıtan, insanın Allah’ın kudreti karşısındaki aczini dile getiren dinî, tasavvufî, hikemî şiir geleneğinin devamı sayılabilir. Manzume, sistematik bir bütünlüğe sahiptir. Ziya Paşa, varlığını kanıtlama çabasına girmeden Tanrı’nın var kıldığı her şeye, sırasıyla kozmik âleme, dünyaya, insanlara bakar ve her yerde düzenden ziyade düzensizlik, kötülüğün üstünlüğünü görür; sorular sorar, isyan eder ve adeta inkârın sınırına kadar gelir ancak her seferinde Tanrı’nın kudreti karşısında aklın aczini itiraf eder. Tercî’-i Bend, Türk edebiyatının ilk büyük felsefî şiirlerindendir.
Bağdatlı Rûhî’nin Terkîb-i Bend’ine nazire olarak kaleme alınan Ziya Paşa’nın Terkîb-i Bend’i, aruzun "mef’ûlü mefâ’îlü mefâ’îlü fe’ûlün" kalıbıyla yazılmış, her biri 10 hane 1 vasıta beytinden oluşan 12 bendlik bir manzumedir. Terkîb-i Bend, Tercî’-i Bend’e göre daha dağınık bir tematik yaklaşıma sahiptir ancak adalet arayışıyla, polemikçi tavrıyla bu şiir de dikkat çekici düşünceler içerir. Şiir, rindane bir söylemle başlar. Divan şiiri geleneğinde olduğu gibi zamaneden şikâyet edilir; şarap, güzel sevmek övülür, zahit yerilir. İkinci bend, yaratılışın muazzam düzenini bir kez daha dile getirir ancak burada Tercî’-i Bend’de olduğu gibi kozmik âlem üzerinde durulmaz ve dünyadaki düzensizliğe odaklanılır. Üçüncü bendden itibaren şair, adalet kavramını sorgulamaya başlar; Tanrı’nın varlığından şüphe etmez ama dünyadaki adaletsizliklerin sebebini, zalimlerin neden cezalandırılmadığını sorar. Sonraki bendlerde dünyanın bir ıstırap yeri olduğu, dünyada yaşanan adaletsizlikler, düzensizlikler karşısında insan aklının aciz kaldığı; her şeye rağmen çalışıp iş üretmek gerektiği; Tanrı’nın doğruların yanında olduğu vurgulanır. Altıncı bendden itibaren de çoğu özlü söz haline gelmiş beyitlerle insanın kin, nefret, ihanet, vefasızlık, hırs, ikbal düşkünlüğü, hırsızlık, namussuzluk gibi evrensel kusurları, zaafları sıralanır. Eleştiriler zaman zaman hicve dönüştürülerek doğrudan Osmanlı devlet yönetimi, özellikle Âli Paşa hedef alınır. Kısacası Ziya Paşa, dünyaya egemen olan ve insandan kaynaklanan kusurları, sorunları tartışır ve en sonunda insanlara insanî değerlere sahip olmanın erdemini hatırlatır, bütün siyasal, toplumsal adaletsizliklerden bu sayede kurtulmanın mümkün olduğunu hissettirir. Terkîb-i Bend, insana, topluma, yönetici sınıfa getirdiği eleştirilerle, bunları şiire dönüştürme başarısıyla kendi çağının en önemli düşünce şiirlerinden biridir.
Ziya Paşa’nın biyografisi için bk. “Ziya Paşa”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ziya-pasa
Eserden Örnekler
Tercî’-i Bend-I
Bu kârgâh-ı sun’ aceb dershanedir
Her nakş bir kitâb-ı ledünden nişânedir
Gerdûn bir âsiyâb-ı felâket-medârdır
Gûyâ içinde âdem-i âvâre dânedir
…
Yârab nedir bu keşmekeş-i derd-i ihtiyaç
İnsânın ihtiyâcı ki bir lokma nânedir
Yoktur siper bu kubbe-i fîrûze-fâmda
Zerrât cümle tîr-i kazâya nişânedir
Asl-ı murad hükm-i ezel bulmadır vücûd
Zâhirdeki sevâb u hatâ hep bahanedir
…
Subhâne men tahayyere fi sun’ihi’l-ukûl
Subhâne men bikudretihihi ya’cüzü’l-fuhûl
(Kaplan vd. 1978: 24).
Terkîb-i Bend- VIII
Her şahsı harîm-i Hakk’a mahrem mi sanırsın
Her tâc giyen çulsuzu Edhem mi sanırsın
Dehri arasan binde bir âdem bulamazsın
Âdem görünen harları âdem mi sanırsın
…
Kibre ne sebeb yoksa vezirim deyu gerçek
Sen kendini düstûr-ı mükerrem mi sanırsın
Ey müftehir-i devlet-i yek-rûze-i dünyâ
Dünyâ sana mahsus u müsellem mi sanırsın
Hâlî ne zaman kaldı cihan ehl-i tama’dan
Sen zâtını âleme elzem mi sanırsın
…
Nâmerd olayım çarha eğer minnet edersem
Cevrinle senin ben keder etsem mi sanırsın
Allah’a tevekkül edenin yâveri Hak’tır
Nâşâd gönül bir gün olur şâd olacaktır
(Kaplan vd.1978: 19-20).
Kaynakça
Akyüz, Kenan (1976) Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
Bilgegil, Kaya (1979). Ziyâ Paşa Üzerinde Bir Araştırma-I. Ankara: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
Ercilasun, Bilge (2007). Ziya Paşa. Ankara: Akçağ Yayınları.
Göçgün, Önder (1987). Ziya Paşa’nın Hayatı, Eserleri, Edebi Şahsiyeti ve Bütün Şiirleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Göçgün, Önder (1987). Ziyâ Paşa. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Kaplan, Mehmet (1998) Şiir Tahlilleri-1Tanzimat’tan Cumhuriyet’e. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Kaplan, Mehmet, İnci Enginün, Birol Emil (hzl.) (1978). Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi. C.II. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Sançar, Nejdet (1956). “Ziya Paşa’nın Eserleri ve Eserlerinin Çeşitli Basımları”. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni. V (1): 1-14.
Tanpınar, Ahmet Hamdi (1976). 19 uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Basımevi.
Ziya Paşa (1287). Tercî’-i Bend Terkîb-i Bend. Dersaadet: Mühendisyan Ohannes Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ARZ-I HÂL (ZİYA PAŞA) | Ziya Paşa | Prof. Dr. Mustafa Apaydın |
Görüntüle | ||
2 | ENDÜLÜS TÂRİHİ (ZİYA PAŞA) | Ziya Paşa | Prof. Dr. Mustafa Apaydın |
Görüntüle | ||
3 | ENGİZİSYON TÂRİHİ (ZİYA PAŞA) | Ziya Paşa | Prof. Dr. Mustafa Apaydın |
Görüntüle | ||
4 | EŞ'ÂR-I ZİYÂ (ZİYA PAŞA) | Ziya Paşa | Prof. Dr. Mustafa Apaydın |
Görüntüle | ||
5 | HARÂBÂT (ZİYA PAŞA) | Ziya Paşa | Prof. Dr. Mustafa Apaydın |
Görüntüle | ||
6 | TARTÜF/RIYÂNIN ENCÂMİ (ZİYA PAŞA) | Ziya Paşa | Prof. Dr. Mustafa Apaydın |
Görüntüle | ||
7 | RÜ'YÂ (ZİYA PAŞA) | Ziya Paşa | Prof. Dr. Mustafa Apaydın |
Görüntüle | ||
8 | VERÂSET-İ SALTANÂT-I SENİYYE HAKKINDA MEKTÛB (ZİYA PAŞA) | Ziya Paşa | Prof. Dr. Mustafa Apaydın |
Görüntüle | ||
9 | ZAFERNÂME ŞERHİ (ZİYA PAŞA) | Ziya Paşa | Prof. Dr. Mustafa Apaydın |
Görüntüle | ||
10 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
11 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
12 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
13 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
14 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
15 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
16 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
17 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
18 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |