- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN
- Eser Yazılış Tarihi:1302/1884-85
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Şerh
- Yayın Tarihi:09/08/2022
TERCEME-İ ÂDÂB-I GELENEBEVÎ (NÂFİ')
münazara ve bahis ilmine dair eserin tercüme ve şerhiNâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi (d. 1239/1823 - ö. 1308/1891)
ISBN: 978-9944-237-87-1
İsmâîl-i Gelenbevî (ö.1791)’nin âdâbü’l-bahs ve’l-münazara ilmine dair Arapça olarak kaleme aldığı Risâletü’l-Âdâb (Risâle fî İlmi’l-Âdâb) adlı eserinin Abdünnâfi‘ İffet Efendi tarafından yapılan tercüme ve şerhi. Abdünnâfi‘ İffet Efendi dibacede Musul valiliği görevinden ayrıldığı sırada, 1299/1881-82 yılında eseri tercümeye başladığını haber vermektedir. 1302/1884-85 yılında İstanbul’da, Matbaa-i Osmaniyye’de basılan eser, münazara ilmine dair önemli meseleleri ve konuları yeterli örneklerle açıklayan mufassal bir metindir. Ayrıca tertip tarzı ve muhtevası açısından metin, münazara geleneğinin o döneme kadar ulaştığı gelişim ve kemal seviyesini göstermesi bakımından da önemlidir (Kömbe 2006:148-149).
Terceme-i Âdâb-ı Gelenbevî, Abdünnâfî‘ İffet Efendi ve İsmâîl-i Gelenbevî’nin dibacelerinden sonra bir mukaddime, dört bölüm ve bir hâtimeden oluşmaktadır. Dibacelerde, yazılan eserin, ilgili olduğu ilim dalına uygun bir dua ile başlaması gelenek olduğu için münazara ilmine uygun bir dua yer almaktadır. Mukaddimede; bahs, münazara, müdafaa ve cedel kavramlarına dair açıklamalarla, âdâbü’l-bahs ve’l-münazara ilminin tanımı, mevzuu ve gayesi ele alınmaktadır. Birinci bölümde delil, mukaddeme (öncül), takrîb, nâkil, müdde‘î, ta‘lîl, istidlâl gibi münazara ilmine dair ıstılahlar tanımlanmakta, bunlara dair meseleler örnekler ve delillerle açıklanmaktadır. İkinci bölüm münazaranın tertibine ayrılmış olup sâ’ilin (itiraz edenin) delil getirmeden iddiada bulunan bir müdde‘î ile delil getirerek iddiada bulunan müdde‘î karşısındaki görevlerinden ve sâ'ilin men‘, nakz ve mu‘ârazası karşısında mu‘allilin (cevap verenin) görevlerinden oluşmaktadır. Üçüncü bölümde ise münazara yapanların karşılıklı görevleri ve münazara düzeni örnekler üzerinden uygulamalı olarak anlatılmaktadır. Dördüncü bölüm, tarif ve taksimlerde münazara konularına ayrılmış, tarifin tanımı ve çeşitleriyle taksimin tanımı ve kısımları üzerinde durulmuştur. Bu bölüm, münazara adabıyla ilgili ahlaki ilkelerle son bulmaktadır. Hâtime bölümünde ise mantık ilminin tasavvurât ve tasdîkât kısımlarının muhtevaları ele alınmıştır (Kömbe 2006:155-156).
Eserin sonunda biri Türkçe beşi Arapça olmak üzere toplam altı takriz yer almaktadır (Abdünnâfi‘ İffet Efendi 1302: 150-155).
Müellifin biyografisi için bk. “Nâfi, Abdünnâfi' İffet Efendi‘”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nafi-abdunnafi-iffet-efendi
Eserden Örnekler
Ma‘lûm olsun ki bahs ve münâzara elfâz-ı müterâdifeden olup zuhûr-ı hakk içün mütehâsımeynin kelâmda müdâfa‘asından ya‘nî kendi kelâmının tashîhiyle hasmının kelâmını def‘ eylemesinden ibâretdir. Zîrâ ıstılâh-ı fende müdâfa‘a, şahseyn beyninde kelâm mütereddid olarak her birisi kendi kavlini tashîh ve hasmının kelâmını ibtâl eylemekdir. Ve müdâfa‘a-i tarafeyn zuhûr-ı hakk içün olmasıyla takyîd-i cedelden ihtirâzdır. Zîrâ garaz-ı mücâdil ızhâr-ı hakk olmayıp belki ister hakka makrûn ve ister bâtıl her nasıl ve ne vaz‘ üzre olursa olsun kendi müdde‘âsını muhâfaza ve hasmını def‘ ü ilzâma hasr-ı lihâza olarak cedel, bahs ve münâzaranın gayrıdır. Hâsılı bahs ve münâzaradan maksûd hakîkat-i hâl her ne ise anın tahakkuk ve zuhûru olup cedel ise mücerred hıfz-ı müdde‘â ve hedm-i husemâ agrâz-ı nefsâniyyesine mübtenî ve zuhûr-ı hakk u savâb maksadından ârî olarak yek-dîgere mübâyindir ve ilm-i âdâbdan garaz bahs ve münâzaranın sahîh ü müstakîmlerini sakîm ü nâ-müveccihlerinden temyîz ü tefrîk olarak bu vazîfeyi tefhîm ü ta‘lîm içün vaz‘ u tedvîn edilmişdir (Abdünnâfi‘ İffet Efendi 1302: 5).
Kaynakça
Abdünnâfi‘ İffet Efendi (1302). Terceme-i Âdâb-ı Gelenbevî. İstanbul: Matba‘a-i Osmâniyye.
Kömbe, İlker (2006). “Osmanlı-Türk Düşüncesinde Münâzara İlmi ve Abdünnâfî İffet’in Tercüme-i Âdâb-ı Gelenbevî Adlı Eseri”. Dîvân: İlmî Araştırmalar, 20 (2006/1): 119-167.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EL-ESERÜ’L-MU‘TEBER FÎ TERCEMETİ NUHBETİ’L-FİKER (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
2 | TERCÜME-İ BURHÂN-I GELENBEVÎ: MÎZÂNÜ’L-BÜRHÂN (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
3 | MÜNTEHABÂT-I NAFİA-İ RİSÂLE-İ KUŞEYRİYE (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
4 | NÂFİ’Ü'L-ÂSÂR NEVBÂVE-İ SİMÂRU’L-ESMÂR (NÂFİ‘) | Nâfi‘, Abdünnâfî‘ İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
5 | KÂMİLÜ’L-ÂSÂR HİKÂYE-İ CİHÂNDÂR (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
6 | MAHZEN-İ ESRÂR-I ŞU‘ARÂ (NÂFİ') | Nâfi‘, Abdünnâfî‘ İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
7 | PEYÂM-I SÛR (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
8 | REHBER-İ SEYR-İ SULÛK (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (ABDÜNNÂFİ İFFET EFENDİ) | Nâfi‘, Ramazan-zâde Abdünnâfi İffet Efendi | Dr. Emrah GÜNDÜZ |
Görüntüle | ||
10 | TERCEME-İ MUKADDİME-İ İBN-İ HİŞÂM (NÂFÎ) | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Diğer Rumeysa Güven |
Görüntüle | ||
11 | MÜLTEKATAT-I HASEKÎYE (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
12 | MİR‘ÂT-İ HAK-NÜMÂ (RA‘NÂ) | Ra‘nâ, Mustafa Efendi | Dr. Emrah GÜNDÜZ |
Görüntüle | ||
13 | EN-NEF'U'L-MUAVVEL FÎ TERCEMETİ'T-TELHÎS VE'L-MUTAVVEL (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
14 | REHBER-İ SÂLİKÂN-I SEYR Ü SÜLÛK (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
16 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
17 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
18 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
19 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
20 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
21 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
22 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
23 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
24 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |