TERBΑU’L-MERÂTİB (İBRAHİM B. ALİ DEDE)
tasavvufi meseleler
İbrâhim b. Ali Dede Bosnevî (d. ?/? - ö. 1007/1598)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Bazı kaynaklarda “Türbe Şeyhi” olarak bilinen Ali Dede Bosnevî’ye atfedilen ancak oğlu İbrahim b. Ali el-Bosnevî’ye âit tasavvufi meselelere dair eser. Müellifin babası Ali Dede Bosnevî’nin çeşitli meselelerde sırlar üzerine yoğunlaşan Havâtimü’l-Hikem kitabı tarzında yazılmıştır. Eserin tam adı Terbî‘u’l-Merâtib ve’l-Usûl Netâyicü Efkâri’l-Fühûl min Erbâbi’l-Vüsûl’dür. (4a). Bosnevî, ele alıp incelediği konuları genellikle dörtlü olarak incelediği için eserinin ismini de “terbî‘/dörtleme” şeklinde koymuştur.

İbrahim Bosnevî, eserini Allah rızâsı için/livechillah yazdığını söyler. Muhâtabı, özelde ihvan topluluğu genelde müminlerden talip olanlardır. Özellikle de oğlu “Sa‘deddin Ahmed” için kaleme almıştır. Anlaşılmayacak kadar kısa ve icâzlı yazmadığını muhâtabı yormadan anlaşılabilecek bir üslup takip ettiğini belirtmiştir (2b). Eserin dili Arapçadır. Bununla birlikte Farsça bazı ibâreler de bulunmaktadır (26b-28a; 75a). Bosnevî’nin eseri kaleme alma sebebi, zamanındaki sülûk ehli âlimlerin çoğunun ilimde, özellikle de tasavvufî tecrübeye has olan “ilm-i tevil”de yeterli olmamalarıdır. Bosnevî ise kendisini bu alanda uzmanlaşmış olarak nitelemiştir. Müteahhir ulemanın kitaplarında da burada yazdığı hususları bulamadığı için bu muhtasarını, “ilimle marifeti bir araya getirmiş âlimlerin” dili üzere yazmıştır.

Eser, bir mukaddime, dört rükün ve bir hatimeden oluşmaktadır. Mukaddimede; eseri incelemenin kazandıracağı şeyler ve eserin yazımından beklenen hedef ele alınmıştır. Birinci rükün; besmele, Fâtiha ve bazı Kur’an ayetlerinin terbî‘ini/dörtlemesini içermektedir. İkinci rükün; tevhid mertebelerinin ve Kabe’nin terbî‘inin sırrını içermektedir. Ayrıca bu rükünde Peygamber’in (s.a.v.) menkıbelerinden ve “dörtlü şekilde olan/alâ tarîkı’t-terbî'” şemailine de temas edilmiştir. Üçüncü rükün; ulema arasında muteber olan sufi kitaplarında dörtlü olarak yer alan ledünni sırlar ve marifetler hakkındadır. Dördüncü rükün; adetler, edepler ve ibadetlerden dörtlü olan türlere tahsis edilmiştir. Hatime ise, ilim, ulema ve meşayıh hakkındadır.

Müellif eserinin kaynaklarını kendisi zikretmiştir: Sûfî tefsirlerden Necmeddin Dâye, Kâşânî ve Kuşeyrî’nin tefsirleri, İbnü’l-Arabi, Konevî ve İbnü’l-Fârız’ın kitapları. “Babam merhumun” diyerek babası Ali Dede Bosnevî’nin Es’iletü’l-Hikem kitabının da kaynaklarından olduğunu zikretmiştir. Bunun dışında Süyûtî, el-İtkân, Câmî, Nefehâtü’l-Üns, vd. gibi başka kaynaklara da müracaat etmiştir. Bosnevî’nin kaynaklar hususunda Ehl-i sünnet vurgusu yaptığı görülmektedir. Bunların dışında bir de kendisinin olup tanınmamış olan Kenzü’l-Esrâr kitabı kaynaklarındandır.

Eserin tek nüshası olup Süleymaniye Kütüphanesi, Esad Efendi Koleksiyonu, 1773 numarada yer almaktadır. 76 varaktır. Eserin telif tarihi 1051 yılı Şaban ayı salı günüdür/Kasım-Aralık 1641. (75b). Eserin telifinden on yıl sonra müellifinin izni ile 2 Safer 1061/25 Ocak 1651’de, Mustafa b. Durak tarafından istinsah edilmiştir. Müstensih, “Şeyhu’ş-Şuyûh eş-Şeyh İbrahim el-Bosnevî b. eş-Şeyh Ali Efendi (k.s.) diye tavsif ettiği İbrahim Bosnevî’nin müellif hattı nüshasından, müellifin izniyle istinsah ettiğini belirtmiştir. (76a).

Müellifin biyografisi için bk. "Ali Dede, Bosnevî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-dede-bosnevi

Eserden Örnekler


“Hani biz meleklere: “Âdem’e secde edin” demiştik de İblîs’in dışındakiler hemen secde etmişlerdi. O ise, cinden olduğu için, Rabbi’nin emrinden dışarı çıkmıştı.” (Kehf, 15/50). Necmeddîn Dâye Allah’ın kendisine emanet etmiş olduğu bu ayetin manalarının tevilinde dört mana ve hikmete işaret ederek şöyle demiştir:

Birincisi, Allah’a (azze ve celle) taalluk eder. O da, Hakk Teâlâ’nın onunla lütuf ve kahır sıfatlarını ve kudret ve hikmetinin kemâlini ızhâr etmek istemesidir. Lütuf sıfatını Âdem’de izhar etmiştir. Zira onu yaratmış geri kalan mahlûkât üzerine onu şerefli kılmıştır. Meleklere ona secde etmesini emretmiştir….

İkincisi, Âdem’e (a.s.) taalluk eder. O da, Allah Teâlâ onu yeryüzünde halife kılmak isteyince, elleriyle kırk sabah onun hamurunu kararken kırk hasleti onun fıtratına yerleştirmesidir. Çünkü kırk lafzı sayıların en mükemmelidir… Adem’e hilafet sırrını yerleştirmiştir. O sır ise ilâhî feyzi vasıtasız olarak alabilme kabiliyetidir….

Üçüncüsü, meleklere taalluk eden şeydir. O da, meleklerin yüce rûhânî nurdan yaratılmaları sebebiyle tabiatleri Allah’ın emirlerine boyun eğme, tâat ve kulluk üzeredir. Âdem’e (a.s.) secde ile emredildikleri zaman Allah’ın emrine boyun eğmek suretiyle, itaat ederek ve içtenlikle hemen secde ettiler. Onlar bununla imtihan edildiler ki secde imtihanın son noktasıdır. Çünkü secde, dört kulluk mertebesinin en üst mertebesindedir...

Dördüncüsü, İblis’e (aleyhillâne) taalluk eden şeydir. O, sapma, yoldan çıkma, saptırma ve yoldan çıkarma için yaratılması sebebiyle ateşten yaratılmıştır. Her ne kadar Allah Teâlâ onu meleklerin safında dizmiş ve meleklerin elbisesini giydirmiş olsa da tabiatında yükseklik ve büyüklenme vardır. Nitekim Allah Teâlâ bazı münafıkları da Müslümanların arasına dizmiştir. Sapmış ve başkalarını saptıran bazı sûfiler de aynı şekilde sûfi elbisesi içindedir…. (İbrâhim el-Bosnevî, Terbî‘u’l-Merâtib, 14b-15a.)

Kaynakça


İbrâhim, el-Bosnevî. Terbî‘u’l-Merâtib. Süleymaniye Kütüphanesi, Esad Efendi Koleksiyonu, 1773.

Bursalı, Mehmet Tahir (yty). Osmanlı Müellifleri. (haz.: A. F. Yavuz -İ. Özen). İstanbul: Meral Yayınları.

Tayşi, Mehmet Serhan (1989). “Ali Dede, el-Bosnevî”. İslam Ansiklopedisi. C.2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.

Atıf Bilgileri


Çoban, Ali. "TERBΑU’L-MERÂTİB (İBRAHİM B. ALİ DEDE)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/terbi-u-l-meratib-ibrahim-b-ali-dede. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 HAVÂTİMÜ’L-HİKEM VE HALLÜ’R-RUMÛZ VE KEŞFÜ’L-KÜNÛZ (ALÎ DEDE) Alî Dede, Bosnevî Dr. Öğr. Üyesi Şeyda Öztürk
Görüntüle
2 RİSÂLE FÎ BEYÂNI RİCÂLİ'L-GAYB Alî Dede, Bosnevî Doç. Dr. Ali Çoban
Görüntüle
3 TERCÜME-İ KASÎDE-İ RÛHÂNİYYE (ALÎ DEDE) Alî Dede, Bosnevî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
4 NAZM-I EHÂDÎS-İ ERBA‘ÎN (ALÎ DEDE) Alî Dede, Bosnevî Dr. Öğr. Üyesi MÜZEKKİR KIZILKAYA
Görüntüle
5 ŞERH-İ ÇİHL-KELÂM-I EMÎRİ'L-MÜ'MİNÎN (ALÎ DEDE) Alî Dede, Bosnevî Doç. Dr. Ali Çoban
Görüntüle
6 ÇİHL KELİMÂT-I HİKMET (ALÎ DEDE) Alî Dede, Bosnevî Doç. Dr. Ali Çoban
Görüntüle
7 KASÎDE-İ MÜNFERİCE TERCÜMESİ (ALÎ DEDE) Alî Dede, Bosnevî Diğer Bilge Tüzel
Görüntüle
8 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
9 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
10 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
11 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
12 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
13 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
14 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
15 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
16 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
17 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle