- Yazar Biyografisi (TEİS)
Bosnevî, Abdullah (Rumî) - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mehmet Ünal
- Eser Yazılış Tarihi:1021/1612
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Şerh
- Yayın Tarihi:24/02/2022
TECELLİYÂTÜ ARAİSİ'N-NUSÛS FÎ MANASSÂTİ HİKEMİ'L-FUSÛS (BOSNEVÎ)
şerhBosnevî, Abdullah (Rumî) (d. 992/1584 - ö. 1054/1644)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hem Türkçe hem Farsça hem de Arapça kaleme aldığı “Fusûsu’l-Hikem (Hikmetlerin Özü)" şerhleriyle tasavvufun kurumsal meselelerini ele alan Abdullah Bosnevî’nin “Şârihu’l- Fusûs” lakabını almasına neden olan eseri.
Şerh yazmak, İslam ilimler bünyesinde bir gelenek olmuş ve bu nedenle İslam dünyasında birçok şerh yazılmıştır. Bu şerhler, tefsir, hadis, fıkıh ve kelam gibi temel İslamî ilimlere dair eserler kadar felsefî ve tasavvufî nitelikli eserler üzerine de yapılmıştır. Bu çerçevede İbn-i Arabî’nin Fusûsu’l-Hikem adlı eseri üzerinde en çok şerh yapılan eserlerin başında gelmektedir. Bu şârihlerden birisi de Abdullah Bosnevî’dir. Müellifin tasavvufî düşünce açısından en önemli özelliği, Fusûsü’l-Hikem adlı eseri tercüme ve şerhetmiş olmasıdır. Eser, kendisinin İslâm ülkelerinde Şârihu’l-Fusûs lakabıyla tanınmasına sebep olmuştur. Kâtib Çelebi başta olmak üzere birçok âlim, fusûs şerhinden övgüyle bahsetmiştir. Tecelliyâtü ʿArâisi’n-Nusûs fî Manassâti Hikemi’l-Fusûs adını taşıyan bu şerh, vahdet-i vücûd düşüncesinin temel ıstılahlarını ele alarak incelenmiştir (Kara 1988: 1/87). Bu şerh müellifin ilk eseri olmasının yanı sıra, şâir Nev’î’nin (ö. 1007/1599) Keşf’ü’l-Hicâb min Vechi’l-Kitâb adlı eserinden sonraki ilk Türkçe şerhtir. Bu şerhte müellif, isimlerini zikretmeksizin Sadeddin Konevî ve Müeyyed Cendî’den de nakillerde bulunmuştur (Akar 2019: 259).
Fusûsü’l-Hikem’in en dikkate değer Türkçe şerhlerinden birisi olan Tecelliyâtü ʿArâisi’n-Nusûs fî Manassâti Hikemi’l-Fusûs’u Abdullah Bosnevî iki defa yazmıştır. Birinci nüshanın sonunda belirttiğine göre eseri 1019/1610 yılında yazmış, fakat nüshayı incelediğinde birçok hatanın olduğuna kanaat getirmiş, gerekli düzeltmeleri de yaparak 1021/1612 yılında ikinci bir nüsha kaleme almıştır. Fusûsü’l-Hikem şerhi Bosnevî’nin ilk eseridir. Müellif, Fusûs’u “intifâ-ı nâs ve ızhâr-ı ma’rifet-i hak” için şerhetmeyi düşündüğünü, eserin daha iyi anlaşılması ve gizli manalara işaret etmek için vahdet-i vücûd’un çeşitli meselelerini mukaddime bölümünde ele almıştır. Şerhe başlamadan önce Bosnevî, kaynağı bakımından Fusûsü’l-Hikem’in değeri ve içeriği, İbn-i Arabî’nin sûfîler içerisindeki önemi, Fusûsü’l-Hikem’in bir kısmında zâhire, bir kısmında da bâtına uyumlu bir din dilinin kullanıldığı, dolayısıyla bu durumun yol açtığı anlam problemlerinin varlığı üzerinde kısaca durmuştur (Kartal 1999: 309; Alkan 2017: 225). Eser, Davud-ı Kayserî ve Yazıcıoğlu Mehmed Efendi’nin şerhlerinde de görülen Fusûsü’l-Hikem’deki temaları anlamaya yardımcı veya Fusûsü’l-Hikem’in içerdiği hakikatlerin anlatımının kolaylaştırılması ve anlam inceliklerinin öğretimi amacıyla bir mukaddime ile başlamıştır.
Mukaddimede, vahdet-i vücûd öğretilerinin temel meseleleri ele alınıp başarılı bir şekilde açıklanmıştır. Daha önce yapılan şerhlerin mukaddimelerine bakıldığı zaman birçok konunun aynı olduğu, Bosnevî, kendisi açısından önem arz eden bazı konuları ilave ettiği görülmektedir. Şerh vahdet-i vücûd düşüncesinin temel ıstılahları üzerine inşa edilmiştir. Buna göre on iki temelden oluşan mukaddimedeki ana başlıklar şöyledir: Birinci temel: Hâtem-i Velâyet-i Muhammediyye, ikinci temel: Mertebeler/Gayb-ı Mutlak, Gayb-ı Hüviyet, Lâ Taayyün, Taayyünü Evvel, üçüncü temel: Esmâ ve Sıfat-ı İlâhiyye, dördüncü temel: A‘yân-ı sâbite, beşinci temel: Hazarât-ı hams, altıncı temel: Vücûd ve insân-ı kâmil, yedinci temel: Hurûf-ı kelimât, sekizinci temel: Nübüvvet, Risâlet, Velâyet, dokuzuncu temel: İlm-i Zâhir, İlm-i Bâtın, onuncu temel: Makâm-ı Muhabbet, onbirinci temel: Mürşid-i Kâmil, onikinci temel; Hakîkat-i Muhammediyye (Bosnevî 1290/1873: 1/7-45).
Abdullah Bosnevî, Kur’an-ı Kerim’de peygamberlerle ilgili haberlerin kendi dilleriyle değil de Arapça bildirilmiş olmasını herkesin içinde bulunduğu toplumun dilini konuşması gerektiğine bir işaret olarak değerlendirmekte ve Fusûs’u bunun için Türkçe şerh ettiğini söylemektedir (Bozkurt 2016: 50). Eserin sadece Süleymaniye Kütüphanesinin Şehid Ali Paşa No. 1244 ve 1246’da kayıtlı olmak üzere zikredilen kütüphanede yirminin üzerinde nüshası vardır. Eserin matbu nüshaları ise Mısır (Bulak 1252/1837) ve İstanbul’da (Matbâa-i Âmire 1290/1873) olmak üzere iki defa basılmıştır. Ayrıca Osmanlıca şerh İsmail Hakkı Bursevî’ye nispet edilerek Bülent Rauf tarafından İngilizceye tercüme edilmiştir (Alkan 2017: 228).
Fusûsü’l-Hikem şerhlerinin en hacimlilerinden birisi olan bu eser, şerh üslubu ve içerik zenginliği bakımından Osmanlı coğrafyasında kabul görmüş ve şöhreti Arap coğrafyasına kadar uzanmıştır. Bosnevî, ele aldığı konuları işlerken daha önce yazılan şerhlerden Konevî’nin ve İbn-i Arabî’nin eserlerinden alıntılar yapmıştır. Bosnevî, şerhte kelime ve dil analizleri yapmış, bazı kelimelerin çeşitli okunuşları hakkında yorumlar yapmıştır. Bosnevî, Fusûsü’l-Hikem’i iki farklı dilde yorumlayan tek şârih olma özelliğine sahiptir.
Bosnevî'nin biyografisi için bk. “Bosnevî, Abdullah (Rumî)”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/bosnevi-abdullah-rumi
Eserden Örnekler
TECELLİYÂT'dan
(Asl-ı Evvel): Şeyh radıyallahu anh hatm-i vilâyet-i Muhammediyye olub bu kitâb-ı fusûs anın bâtını olan vilâyet-i külliye-i Muhammediyenin zevki üzre oldugın ve şeyhin hakkında ve bu kitâbın hakkında münkirin ve tâ’inin menşe’i inkâr ve ta’nları olan şey’i ve anların inkâr ve ta’nları mûcib-i hırmân ve sebeb-i hüsrân oldugın beyân ider. (Asl-ı Sânî): Gayb-ı mutlak ve gayb-ı hüviyyet ve lâ-ta’ayyün ile taayyün-i evvel ve mertebe-i ev-ednâ ve hazret-i amâ’ ve merâtib-i amâ’ ve mertebe-i ahadiyyet ile mertebe-i kâbe kavseynin beyanındadır. (Asl-ı Sâlis): Esmâ ve sıfât-ı ilâhiyyenin beyanındadır. (Asl-ı Râbi‘): A‘yân-ı sâbitenin beyanındadır. (Asl-ı Hâmis): Hazarât-ı hamsin beyânındadır. (Asl-ı Sâdis): Vücûdun ve insân-ı kâmilin beyânındadır (Asl-ı Sâbi‘): Hurûfun ve kelimâtın beyanındadır. (Asl-ı Sâmin): Nübüvvet ve risâlet ve velâyetin beyanındadır. (Asl-ı Tâsi‘): İlm-i zâhir ile ilm-i bâtının beyanındadır ve ilm-i zâhir ile ilm-i bâtın beyninde cem‘in beyanındadır. (Asl-ı Âşir): Makâm-ı muhabbet, cemî‘-i makâmâttan âlî olduğunun beyanındadır. (Asl-ı Hâdi-yi Aşer): Tarîkin ve sâlikinin ve sülûk ahvâlinin ve velâyet-i hassa-i Muhammediyyeye mûsil olan mürşid-i kâmilin beyanındadır. (Asl-ı Sâni-i Aşer): Hakîkat-i Muhammediyyenin ezelen ve ebeden imdâdı ve suver-i ma’ânî ve hakâyık-ı rûhâniyyede ve suver-i hissiyyede enbiyâ ve evliyâ mezâhiri ile onun ifâzası beyanındadır. Asl-ı evvel: Şeyh radıyallâhu anh hâtem-i vilâyet-i Muhammediyye olub bu kitâb-ı Fusûs anın bâtını olan vilâyet-i külliye-i Muhammediyyenin zevki üzre oldugın. Ve şeyhin hakkında bu kitâbın hakkında münkirin ve ta’inin menşe’i inkâr ve ta’nları olan şey’i. Ve anların inkâr ve ta’nları mûcib-i hırmân ve sebeb-i hüsrân oldugın beyân ider. İmdi şöyle ma’lûm olaki şeyh Muhyiddin Arabî radıyallâhu anh seyyidi’l-mürselîn hasenatından bir hasenedir. Cemi’-i ef’âl u a’mâl u akvâlde. Ve sıfât u ahlâk u ezvâk u ahvâlde ve fetâ fi’l-lâhde ma’dûm olub vücûd-ı hakla bâkî olmakda ve cemî’-i merâtib ve makâmât-ı Muhammediyyede ana tâbi’dir (Bosnevî 1290/1873: 7).
Kaynakça
Akar, Ayşe Mine (2019). Abdullah Bosnevî’nin Allah İsminin Harfleriyle İlgili Bir Risâlesi: Tahlîl, Tahkîk Ve Tercüme. AİBÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi. 7(1): 258-283
Bosnevî, Abdullah (1252/1837). Tecelliyâtu Arâisi'n-Nusûs fî Manassât-ı Hikemi’l-Fusûs, Bulak: Dârü't-Tıbâati'l-Âmire.
Bosnevî, Abdullah (1290/1873). Tecelliyâtü Arâisi’n-Nüsûs fî Manassâti Hikemi’l-Fusûs. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Bozkurt, Birgül (2016). “Abdullah Bosnevî’nin Vahdet-i Vücûda Dair Bir Risalesi”. İslami İlimler Dergisi. 11(1): 47-66.
Çiftçi, İlhami (2019). Abdullah Bosnevî’nin Fusûs Şerhi Mukaddimesinde İbn-i Arabî Düşüncesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Kara, Mustafa (1988). “Abdullah Bosnevî”. İslam Ansiklopedisi. C. 1. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. s. 87.
Kartal, Abdullah (1994). “Bursa’da Bosnalı Bir Melâmî Abdullah Bosnevî Hayatı, Eserleri ve Bir Kasidesi”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 6: 297-311.
Kartal, Abdullah (1999). “Türkçe İlk Fusûsu’l-Hikem Şerhi: Tecelliyâtü Arâisi’n-Nusûs fî Manassâti Hikemi’l-Fusûs”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 8(8): 305-315.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞERH-İ FUSÛS (BOSNEVÎ) | Bosnevî, Abdullah (Rumî) | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
2 | ŞERH-İ MANZÛME-İ CEZİRE-İ MESNEVİ (BOSNEVÎ) | Bosnevî, Abdullah (Rumî) | Dr. ERDEM SEVİMLİ |
Görüntüle | ||
3 | GÜLŞEN-İ RÂZ-I ARİFÂN Fİ USUL-İ RÂH-İ İRFÂN (BOSNEVÎ) | Bosnevî, Abdullah (Rumî) | Araş. Gör. Murat ASLAN |
Görüntüle | ||
4 | KASİDETÜ ABDÜLMECİD ES-SİVASÎ (BOSNEVÎ) | Bosnevî, Abdullah (Rumî) | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
5 | ŞERHU KASİDETÜ'L-MÜNFRİCE (BOSNEVÎ) | Bosnevî, Abdullah (Rumî) | Diğer Bilge Tüzel |
Görüntüle | ||
6 | ŞERHU BEYT-İ MESNEVİ (BOSNEVÎ) | Bosnevî, Abdullah (Rumî) | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
7 | TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ (SÂLİH AYNÎ MEHMED EFENDİ) | Aynî, Sâlih Aynî Mehmed Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (EŞREF-İ SÂNÎ) | Eşref-i Sânî, Şeyh Seyyid | Öğretmen Kevser Kıroğlu |
Görüntüle | ||
9 | TECELLİYÂT (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) | Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi | Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN |
Görüntüle | ||
10 | ÂDÂB-I HURDE-İ TARîKÂT (HİMMET/ABDÎ, BOLULU ŞEYH HİMMET EFENDİ) | Himmet/Abdî, Bolulu Şeyh Himmet Efendi | Araş. Gör. Emrah Baş |
Görüntüle | ||
11 | VAHDETNÂME (LÂMEKÂNÎ) | Lâmekânî, Hüseyin | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
12 | MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
13 | RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
14 | RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
15 | RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
16 | ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle |