- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hakîkî, Yûsuf-ı Hakîkî Baba, Şeyh Yûsuf , Gül Baba - Madde Yazarı: Dr. Gülcihan Pehlivan
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:05/05/2022
TASAVVUF RİSÂLESİ (HAKÎKÎ)
tarikat usûl ve âdâbına dair manzum-mensur eserHakîkî, Yûsuf-ı Hakîkî Baba, Şeyh Yûsuf , Gül Baba (d. ?/? - ö. 893/1487-1488)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yusuf Hakîkî’ye ait olduğu düşünülen tarikat âdâbına dair eser. Risalenin kaleme alınış tarihi bilinmemekle birlikte, eldeki yegane nüshasında ketebe kaydı olarak 1507 tarihi vardır. Bu nüsha, Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Bölümü, 2974 numarada kayıtlı Metaliu’l-İmân adlı yazmanın 27a-57a varakları arasında bulunmaktadır. Literatürde adı geçmemesine rağmen; söz konusu iki eserin de aynı hatla yazılmış olması ve eserin başında yer alan “Yusuf Hakîkî’nin Tasavvuf Risalesi” kaydı, Tasavvuf Risalesi’nin Yusuf Hakîkî’ye ait olduğunu gösteren güçlü kanıtlardır (Çavuşoğlu 2004: 19, Boz 2009: 23-24; Çavuşoğlu 2013: 33). Yapıt, dinî-tasavvufî bir içeriğe sahiptir.
Tasavvufa dair konuların ele alındığı bu eser, klasik ve kısa bir âdâb kitabı niteliğini taşır. Bu kitaplarda işlenen klasik konu şeması bu eser için de varittir. Salat ve selamla başlayan eserde, Hakk yolunda olanların O’na ulaşmak için bir mürşide bağlanmalarının gerekliliği, şeyhte ve müritte bulunması gereken niteliklerin neler olduğu, tasavvuf yolunun inceliklerinin anlaşılması, sûfîlerin hususiyetleri, nefsin terbiyesi gibi konulara yer verilmiştir. Bu konular işlenirken yer yer Yunus Emre, Necmeddin Dâye, Feridüddin Attar, Sinan Küncî, Zeyneddin Hafî gibi büyük mutasavvıfların görüşlerinin sıkça nakledildiği görülür (Çavuşoğlu 2004: 20-21; Boz 2009: 24; Çavuşoğlu 2013: 34-35). Mensur tarzda kaleme alınan eser, geç Eski Anadolu Türkçesi devrinde yazılmış olup yer yer kullanılan Arapça-Farsça terim ve kelimeler üslubun sadeliğiyle tezat oluşturmaktadır. Eserdeki manzumelerin bir bölümü Farsçadır.
Eser Ali Çavuşoğlu (2004) tarafından aynı mutasavvıfın Metaliu’l-İmân isimli eseriyle birlikte kitap olarak yayımlanmıştır (2004).
Şairin biyografisi için bk. “Hakîkî, Yûsuf-ı Hakîkî Baba, Şeyh Yûsuf, Gül Baba”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hakiki-yusufi-hakiki-baba-seyh
Eserden Örnekler
Hikâyet
Kösece Şeyh Ömer ki şeyhun makbûllerindendi eydür Hazret-i şeyhun bir niçe zamân hızmetinde oldum eyle zann itdüm ki eger irşâd idersem kuvvetüm yiter ola diyi vardum yirümde bir niçe kişi halvete sokdum ki irşâd idem nâgeh Hacı Paşam hazretin gördüm geldi arkam üstine beni basdı dahı gögsümden sıyırıvirdi bir yılan kavı gibi kodı hîç dervîşlikden aslâ nesnem kalmadı bana hâlüm bildürdi dahı ikileyin inâbet itdüm dahı yine işe meşgûl oldum dir bundandur ki dimişlerdür (Çavuşoğlu 2004: 135).
Kaynakça
Boz, Erdoğan (2009). Yûsuf Hakîkî Baba Divânı (Karşılaştırmalı Metin, Sadi Somuncuoğlu ve Mevlana Müzesi Nüshaları). Ankara: Aksaray Valiliği Yay.
Çavuşoğlu, Ali (2004). Yûsuf-ı Hakîkî Tasavvuf Risalesi ve Metaliu’l-İmân (İnceleme ve Metin). Ankara: Akçağ Yay.
Çavuşoğlu, Ali (2013). Mahabbet-nâme Yusuf Hakîkî Baba. Ankara: Aksaray Belediyesi Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | HAKÎKÎ-NÂME / DÎVÂN (HAKÎKÎ) | Hakîkî, Yûsuf-ı Hakîkî Baba, Şeyh Yûsuf, Gül Baba | Dr. Gülcihan Pehlivan |
Görüntüle | ||
2 | MAHABBET-NÂME / MUHABBET-NÂME (HAKÎKÎ) | Hakîkî, Yûsuf-ı Hakîkî Baba, Şeyh Yûsuf, Gül Baba | Dr. Gülcihan Pehlivan |
Görüntüle | ||
3 | ŞERHU ERBA'ÎNE HADÎSEN HÂŞİYESİ (HAKÎKÎ) | Hakîkî, Yûsuf-ı Hakîkî Baba, Şeyh Yûsuf , Gül Baba | Araş. Gör. Cihat Ekiz |
Görüntüle | ||
4 | METÂLİ’U’L-ÎMÂN (HAKÎKÎ) | Hakîkî, Yûsuf-ı Hakîkî Baba, Şeyh Yûsuf , Gül Baba | Dr. Gülcihan Pehlivan |
Görüntüle | ||
5 | VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
6 | GARÎB-NÂME (ÂŞIK) | Âşık Paşa, Âşık | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
7 | U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) | Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî | Prof. Dr. Mustafa Arslan |
Görüntüle | ||
8 | KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) | Hamzavî | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
9 | BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) | Hatîboğlu | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
10 | GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) | İbrâhîm Tennûrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
11 | GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
12 | [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
13 | DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle | ||
14 | DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle |