- Yazar Biyografisi (TEİS)
Abdülhak Hâmit Tarhan - Madde Yazarı: Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu
- Eser Yazılış Tarihi:1880
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:06/09/2022
TÂRIK yahud ENDÜLÜS FETHİ (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN)
tiyatroAbdülhak Hâmit Tarhan (d. 2 Ocak 1852 - ö. 13 Nisan 1937)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Abdülhak Hâmit Tarhan'ın altı fasıllık tarihî manzum-mensur bir dramı. Yazarı tarafından altı fasıl olarak tertip edilen eser 37 meclisten oluşmaktadır. Târık yahut Endülüs Fethi, Abdülhak Hâmid Tarhan’ın konusunu Endülüs tarihinden alarak yazdığı beş oyunundan ikincisidir. Yazar bu eserini İstanbul’da yazmaya başlar Paris’te birtakım değişiklikler yapar ve İstanbul’a dönüşünde de yayımlar.
Abdülhak Hâmid, Târık yahut Endülüs Fethi’nin konusunu Endülüs tarihinden alır. Yazar, eserini yazarken büyük ölçüde Ziya Paşa’nın Viardot’tan çevirisini yaptığı Endülüs Tarihi isimli eserinden yararlanır ve kurgu bir metin olması sebebiyle hayali kişiler ve ilişkiler de kurgulayarak meydana getirilir. Abdülhak Hâmid Tarhan, Târık yahut Endülüs Fethi’nde azat edilen bir kölenin ordunun başına geçirilmesini ve gösterdiği kahramanlığı ele alır. Eserinde işediği konunun tarih ve fetih ile ilgili olmasından dolayı bu konu ile yakın ilişkisi olan temler üzerinde de durmuştur: İslâmcılık-İslâm birliği, millet ve vatan sevgisi, fedakârlık, şehitlik, savaş gibi temler bunlar arasındadır. Bunların dışında bütün eserlerinde başat konu olan aşk, intihar, ölüm, cehalet, kadınların eğitimi, kadın-erkek eşitliği ve yöneticilere yönelik göndermeler de Târık yahut Endülüs Fethi’nde yer alır.
Abdülhak Hâmid Tarhan, Târık yahut Endülüs Fethi’nde yarattığı kadın savaşçılar ile kadının toplumsal hayata katılımını sağlamaya çalışır. Bu düşünceden hareketle savaş meydanlarında kadınları savaşırken gösterir. Kadın ve erkeğin eşit olarak aynı haklara sahip olması gerektiğini sezdirir. Yazara göre ilerleme ve medeniyet ölçüsü kadının eğitimi ile doğru orantılıdır. Yazar, Târık yahut Endülüs Fethi’nde Arap kadınlarını erkekler kadar güçlü çizerken –bir anlamda- Türk kadınlarına da örnek alabilecekleri prototipler göstermek ister gibidir. Arap kadınları gibi Türk kadınları da güçlü ve eşit haklara sahip olabilirler.
Târık yahut Endülüs Fethi de alegorik okumaya müsait eserlerinden biridir. Kral Rodrik’in Sultan Abdülaziz, Târık’ın Mithat Paşa ve zalim, müstebit, yönetimde kaldığı süre içerisinde etrafındakilere karşı acımasız, halkı düşünmeyen yani Abdülhak Hâmid Tarhan’ın bir yöneticide olması ve olmaması gereken özellikleri sıraladığı yerlerde kastettiği kişi de Sultan II. Abdülhamid olduğu söylenebilir. Yazara göre bu eser İslâmî bir eser olması hasebiyle İslâm coğrafyasında ilgi uyandırmış ve çeşitli dillere çevrilmiştir.
Târık yahut Endülüs Fethi, gerek içinde yer verilen “Her yer karanlık, pür nur o mevki!../ Magrib mi yoksa makber mi Yarab?” diye başlayan ve sonraları bestelenen şiiri, gerek işlediği tarihî konu gerekse süslü üslubu ile ilgi çekmiş ve Abdülhak Hâmid’e de şöhret kazandırmıştır. Târık yahut Endülüs Fethi’nin yayım tarihi ile ilgili 1878, 1879 ve 1880 gibi birkaç farklı tarih ileri sürülse de doğrusu 1296 tarihinin miladi karşılığı olan (1879’un sonu) 1880’dir. Abdülhak Hâmid Tarhan’ın en fazla rağbet gören eserlerinin başında gelen Târık yahut Endülüs Fethi’nin pek çok baskısı yapılmıştır. Abdülhak Hâmid, 1335 yılında yapılan baskısının önsözünde (Son tab’a mukaddime) Târık yahut Endülüs Fethi’nin yayımının ardından toplattırılıp bütün nüshalarının imha edildiği bilgisini verir. Târık yahut Endülüs Fethi’nin toplatılmasını fırsat bilen acemi yayıncılar bir yığın hatalarla dolu dört kaçak baskı yapmışlardır.
Abdülhak Hâmid Tarhan’ın biyografisi için bk. "Abdülhak Hâmit Tarhan". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tarhan-abdulhak-hamit
Eserden Örnekler
“Musa b. Nusayr – Zehra sana keder verecek bir haberim var.
Zehra – Ne olmuş? İslâm beyninde bir fitne mi var?
Musa b. Nusayr – Hayır, İslâm beynine öyle fitne falan giremez.
Zehra – Fırkalarımızdan biri münhezim mi olmuş?
Musa b. Nusayr – Hayır öyle bir şey olsa ben senin nikâhını mı düşünürüm?
Zehra – Mahkemelerin birinde haksızlık mı edilmiş?
Musa b. Nusayr – Hayır. Ben mahkemenin öylesini yıkarım.
Zehra – Halife şer’in hilâfına bir harekette mi bulunmuş?
Musa b. Nusayr – Hayır kim bırakır ki öyle bir harekete cesaret edecek!
Zehra – Vücudu lâzım olan ümerâmızdan biri mi irtihâl etmiş!
Musa b. Nusayr – Hayır. Öyle bir şey olsa ben burada mı dururum?
Zehra – Bunlardan başka beni hangi haber mahzun eder?
Musa b. Nusayr – Nefsine ait bir şey. İstediğin şeylerden biri olmayacak da keder edeceksin.
Zehra – O şeyin zarar ve menfaati mücerred nefsime ait ise o kadar ehemmiyet vermem. Benim zâtî olan keder ve meserretim nazarımda siyyândır. Diyebilirim ki ikisi bir derecede tesir eder. Nefsime ait olan en tesellisiz efkârım on dakikadan ziyade sürmez.”
“Salhâ – (…) Vatanı severim; çünkü onun sâyesinde ömür sürüyorum. Toprağının üstünde gezdim. Geziyorum. Altında yatacağım. Vatan muhabbeti vatanın bir taşına vücudunu siper etmek, bir karış yerini çiğnetmemek için canını vermek, harap olmuş bir tarafını bulunca elinden geldiği derecede onun tamirine tavassut göstermek, bir kusurunu görünce dilinin döndüğü kadar söyleyip ihtar eylemekle isbat olunabilir. Milleti severim; çünkü yiyeceğimi içeceğimi veren millettir. (…) Şeriatı severim; çünkü bize bu vezâifi tahmîl eden şeriattır. (…) Bir adaletli halifeyi severim; çünkü bir cemiyetin peder-i himâyetkârıdır, penah-ı muşahhasıdır. (…)” (Tarhan 2002: 95-96, 125).
Kaynakça
Akün, Ömer Faruk (1967). “Abdülhak Hâmid’in Basılı Eserleri Hakkında Yeni Bilgiler”. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi. XV (15): 107-159.
Enginün, İnci (2006). “Abdülhak Hâmid Tarhan”. Tanzimat Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları. 411-555.
Karaburgu, Oğuzhan (2011). “Abdülhak Hâmid Tarhan'ın Tiyatro Eserlerine Yeni Bir Tasnif Teklifi”. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları. 6: 273-284.
Karaburgu, Oğuzhan (2012). Şâirin Sahneye Düşen Gölgesi, Abdülhak Hâmid Tarhan’ın Tiyatroları Üzerine Bir İnceleme. İstanbul: Kesit Yayınları.
Sâfi, İhsan (2006). Mahpus Şarkısı. İstanbul: Kutup Yıldızı Yayınları.
Tarhan, Abdülhak Hâmid (1335/1917). Târık yahut Endülüs Fethi. İstanbul: Âsâr-ı Müfîde Kütüphânesi, Matbaa-i Âmire.
Tarhan, Abdülhak Hâmid (1994). Abdülhak Hâmid’in Hatıraları. (hzl. İnci Enginün). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Tarhan, Abdülhak Hâmid (1995). Abdülhak Hâmid’in Mektupları-I-II, (hzl. İnci Enginün). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Tarhan, Abdülhak Hâmid (2002). Tarık, İbn Musa, Tezer, Nazife, Abdullah’s-Sagîr. (hzl. İnci Enginün). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MACERÂ-YI AŞK (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
2 | SABR U SEBAT (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
3 | İÇLİ KIZ (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
4 | DUHTER-İ HİNDÛ (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
5 | NESTEREN (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
6 | NAZİFE (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
7 | SAHRA (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
8 | TEZER YAHUT MELİK ABDURRAHMANÜ’S-SÂLİS (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Târhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
9 | EŞBER (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
10 | MAKBER (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
11 | ÖLÜ (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
12 | BELDE YAHUT DİVANELİKLERİM (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
13 | BUNLAR ODUR (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
14 | HACLE (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
15 | KAHBE YAHUT BİR SEFİLENİN HASBİHALİ (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |