TÂRÎHÇE-İ VAK'A-İ ZAĞRA (RÂCÎ)
hatırat, hicretnâme
Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı (d. ?/? - ö. 1319/1901)

ISBN: 978-9944-237-87-1


93 Harbi olarak bilinen 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı esnasında ve sonrasında Rumeli’nde yaşayan Müslümanların yaşadığı zulmü ve zaruri göçü merkeze alan hatırat türünde yazılmış mensur eser. Eser, yaşanan elim hadiselerin şahitlerinden biri olan Zağra Müftüsü Karinabadlı Hüseyin Râcî Efendi tarafından savaşın sürdüğü günlerde kaleme alınmıştır. Bu yönüyle Târîhçe-i Vak'a-i Zağra birinci ağızdan aktarılan tanıklıklarla tarihi bir vesika olarak okunmaya da müsaittir. Târîhçe-i Vak'a-i Zağra, 1897 yılında kaleme alındıktan sonra eserin müellifi Hüseyin Râcî Efendi tarafından 1897 yılında gözden geçirilmiş ve yayına hazırlanmıştır. Fakat eserin nihai neşri Hüseyin Raci Efendi’nin oğlu Necmi Raci tarafından 1910 yılında İstanbul’da gerçekleştirilmiştir. Böylece 1877 yılında kaleme alınmış olan eser Hüseyin Râcî Efendi’nin sağlığında yayımlanmamış, vefatından sonra neşredilmiştir. Buna karşın Hüseyin Râcî Efendi’nin devrin devlet adamları ve ileri gelenleri tarafından tanınıp sevilmesi, Tarihçe’nin değerinin edipler arasından bilinmesiyle kitabın daha yayımlanmadan istinsah suretiyle yayılıp okunduğu bilinmektedir (Düzdağ, 2018). Eserin başında Hüseyin Râcî Efendi’ye ait olan “Aziz-i kavm idik…” şeklinde başlayan meşhur kıt’a yer almaktadır. Eser, üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm "Târîhçe-i Vak'a-i Zağra", ikinci bölüm "Hercümerc-i Kıt’a-i Rumeli", üçüncü bölüm ise "Hicretname" başlığını taşımaktadır. Eserin aslını ve büyük bir bölümünü "Tarihçe" teşkil etmektedir. İlk bölüm olan "Tarihçe" yüz seksen beş sayfadır ve yazarın Zağra çevresinde tanık olduğu olayları, Rusların bölgeyi işgalini, savaş hazırlıklarını, yaşanan Rus ve Bulgar mezalimlerini anlatmaktadır. İlk bölümün sonunda savaşta niçin başarısız olunduğuna dair kısa bir “Son Söz” bulunmaktadır. İkinci bölüm olan "Hercümerc-i Kıt’a-i Rumeli" ise kırk iki sayfadır ve söz konusu bölümde askerî harekâtların detayları ve askerî harekâta dair tenkitler yer almaktadır. Bu bölümde 93 Harbi’nde yaşanan başarısızlığa dair mütalaalar söz konusudur. Bunlara ek olarak ilk bölümde olduğu gibi yaşanan zulümlerden ve hicretten de bahseder. Bu bölümün içerisinde “Rusların Şıpka’dan Tecavüzü” başlıklı kısa bir bölüm de yer almaktadır. Üçüncü bölüm olan Hicret-name, 364 beyitlik bir manzumeden oluşmaktadır. Diğer iki bölüm mensur şekilde yazılmasına karşın bu bölüm manzum şekilde kaleme alınmıştır. Manzumede şairane kaygıların ötesinde sade bir dil tercih edilmiştir. Söz konusu bölümde 1877’de yaşanan ilk göç ve 1878’de gerçekleşen ikinci göçle beraber yaşanan facialar, çetin geçen kış şartlarında evlerini terk etmek zorunda kalan muhacirlerin durumu; hastalıklar, kıtlıklar anlatılmaktadır. "Hicret-name" başlığını taşıyan son bölüm eserin esasını oluşturan Târîhçe-i Vak'a-i Zağra’yı tamamlayıp toparlayacak şekilde kitaba eklenmiştir. Eseri 1910 yılında ilk kez yayımlayan Hüseyin Râcî Efendi’nin oğlu Necmi Raci, yayımladığı Târîhçe-i Vak'a-i Zağra’nın başına “İfade-i Mahsusa” başlıklı bir önsöz yazmıştır. Bu önsözünde müstakil olarak yayımlayacağı “Neler Çektik?” başlıklı risalesinden de söz etmiştir. Bu risalesini Meşrutiyet’in ilanından sonra 1910 yılında Topçu Mümtaz Binbaşılarından Necmi Raci namıyla “Neler Çektik? 1293 Osmanlı-Rus Seferi Fecayi’i Hatıratımdan” başlığıyla İstanbul’da neşretmiştir. Bu risaleden önsözde bahsederek Târîhçe-i Vak'a-i Zağra’nın bir parçası haline getirmiştir. Târîhçe-i Vak'a-i Zağra, Türk edebiyatının ileri gelen şahsiyetleri üstünde de derin tesirler bırakmıştır. Dergâh mecmuasının 5 Kasım 1921 tarihli sayısında “Balkanlara Seyahat” başlıklı yazı kaleme alan Yahya Kemal, “Bu kitap, Türklerin vatan edebiyatında en samimi, yüksek bir şaheserdir” diyerek Tarihçe’nin değerini ortaya koymuştur. Başka yazılarında da esere değinmeyi ihmal etmeyen Yahya Kemal dışında Recaizade Mahmut Ekrem, Mehmet Celal, Ali Canip Yöntem ve Arif Nihad Asya gibi önemli edebiyatçılar da eserin önemine atıf yapmışlardır. Hatta merhum şair Arif Nihad Asya Tarihçe’den mülhem olarak bir mersiye kaleme almıştır.

Eserin Latin harfleriyle beraber ilk neşri M. Ertuğrul Düzdağ tarafından 1975 yılında Tercüman Yayınları’ndan çıkan kitapla gerçekleşir. Ertuğrul Düzdağ’ın 2004 yılında hazırladığı baskı Zağra Müftüsünün Hatıraları: Târîhçe-i Vak'a-i Zağra başlığıyla yayımlanır. Söz konusu çalışma Türk edebiyatında ve toplumunda uyandırdığı tesirlerle, ek metinlerle ve yazarın oğlu Necmi Raci’nin "Neler Çektik?" risalesinin tam basımıyla beraber neşredilmiştir.

Müellifin biyografisi için bk. "Hüseyin Râcî Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü: http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/raci-huseyin-raci-efendi-karinabadli


Eserden Örnekler


"Zağra'nın istilası üzerine, intikamcı ve yapmacı Bulgarlar Yakaboyu'ndaki Hriste, Külbe, Bükülmük, Hızır Bey, Canbazören köylerine yürüyüp para umdukları zengince müslümanları işkencelerle öldürüp, kadın çocuk demeyip ele geçenleri katliam eylediler! Kurtulabilenler ise çırılçıplak Zağra'ya can atabilmiştir." (Hüseyin Râci Efendi, 2018: 114).

"Eski Zağra'nın istirdadına kadar, Kızanlık ve civarındaki öldürme vak'aları çok değildi. Fakat Zağra'dan kaçan Bulgarlar, takip edilmediklerinden emin olunca, derhal Zağranın intikamını almaya kalkıştılar. Yağmaya koyuldular; her çeşit vahşeti icra ettiler. Bulgarlar evvelce 'Komite Vak'ası'nda gösterdikleri canavarlık ve barbarlıkların birkaç mislini ve şeniini bu kere Kızanlık ve köylerinde icra ettiler ki yaptıkları "engisizyon"dan aşağı değildir." (Hüseyin Râci Efendi, 2018: 189).

"Göç Yolunda. Zağra Ahalisi Karapınar'a vardıklarında, birkaç gün o taraflarda dinlenmek niyetinde iken, Yeni Zağra'ya giden mühimmat yüklü vagonların düşman korkusuyla Radine'den iki defa geri döndükleri öğrenildi. O taraftan top sesleri dahi işitildiğinden göç arabaları durmayıp Edirne tarafına geçtiler. Bir kısmı da şimendüferle gitti. O gece arkadaşlarla toplanıp meşveret ettik. Biz konuşurken, ansızın bir zat-ı dil-agah tarafından hususi olarak gönderilmiş yüksek bir zat geldi. Kendisine tam bir hüsn-i zan ve ihlas ile bağlı olduğumuz Nakşibendiyye ricalinden ve Halidiyye şeyhlerinden o mübarek hazretin selam ve duaları ile bir haberini getirdi... Bunun üzerine Hazret-i Şeyh'in emrine uyularak Edirne'ye gidilmeye karar verildi." (Hüseyin Râci Efendi, 2018: 195).

"Kızanlık'a Osmanlı askeri gireceği gün, Bulgarlar, İslam mahallelerine ateş vurarak dört cami-i şerif, bir medrese, iki yüz elli kadar ev yakmışlardır. Bu ateşin söndürülmesi için üç tabur Osmanlı askeri memur kılınmış, geceli gündüzlü uğraşıldığı halde bin zahmetle hele bastırılabilmiştir." (Hüseyin Râci Efendi, 2018: 201).


Kaynakça


Bahir Selçuk-Mesut Algül, (2017). "Hüseyin Raci Efendi'nin İlcam-ı Hisam ve İlzam-ı Avam'ı", Journal of Turkish Language and Literature  3 (4): 168-196.

Cunbur, Müjgan (2007). "Râcî". Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. C. VII. Ankara: AKM Yay. 262.

Hüseyin Râci Efendi (2018). Zağra Müftüsünün Hatıraları: Tarihçe-i Vak'a-i Zağra, hzl. M. Ertuğrul Düzdağ, İstanbul: İz Yayıncılık.

Uzun, Mustafa İsmet (08.10.2021). "HÜSEYİN RÂCİ EFENDİ". TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/huseyin-raci-efendi [Erişim tarihi: 10.10.2021]

Atıf Bilgileri


Alim, Enes. "TÂRÎHÇE-İ VAK'A-İ ZAĞRA (RÂCÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tarihce-i-vak-a-i-zagra-raci. [Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 BEDRİKA (HÜSEYİN RÂCÎ EFENDİ) Râcî, Hüseyin Râcî Efendi Dr. Öğr. Üyesi mesut algül
Görüntüle
2 DÎVÂNÇE (RÂCÎ, HÜSEYİN RÂCİ EFENDİ) Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı Dr. Öğr. Üyesi mesut algül
Görüntüle
3 ESER-İ AŞK (RÂCÎ) Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı Bahir Selçuk
Görüntüle
4 HİCRET-NÂME (RÂCÎ) Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı Diğer Enes Alim
Görüntüle
5 İLCÂM-I HISÂM (RÂCÎ) Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı Bahir Selçuk
Görüntüle
6 İLZÂM-I AVÂM (RÂCÎ) Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı Bahir Selçuk
Görüntüle
7 TELHÎSÜ'L-İNŞÂ (RÂCÎ, HÜSEYİN RÂCİ EFENDİ) Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı Dr. Öğr. Üyesi mesut algül
Görüntüle
8 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
9 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
10 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
11 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
12 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
13 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
14 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
15 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
16 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
17 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle