TÂRÎH-İ NA'ÎMÂ/ RAVZATÜ'L-HÜSEYN fî HULÂSATİ AHBÂRİ'L-HÂFIKAYN (NA'ÎMÂ)
Osmanlı tarihi
Na'îmâ, Mustafâ Efendi (d. 1065 ?/1655 ? - ö. 1128/1716)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Na'îmâ’nın vak'anüvislik görevinde bulunduğu döneme ait vekâyînâmesidir. Meşhur isimleri Târîh-i Na'îmâ ve Na'îma Târîhi olarak geçmekte birlikte eserini Amca-zâde Hüseyin Paşa’nın (ö.1114/1702) emriyle yazmaya başladığı için Ravzatü’l-Hüseyn fî Hulâsati Ahbâri’l-Hâfıkayn olarak isimlendirmiştir. (Aktepe 1991: 8-9; İpşirli 2007 XVI; İpşirli 2006: 316-318)

Eserin nüshaları incelendiğinde iki telif aşaması geçirdiği görülmüştür. İlki 982 (1574) ve Şârihülmenâr-zâde Ahmed’in kayıtlarının son bulduğu 1065 (1655) yıllarını kapsamaktadır ve Amca-zâde’ye sunulmuştur. İkinci telif aşamasında Damad Hasan Paşa, Na'îmâ’dan eseri devam ettirmesini istemiş o da yeniden tarihini tertip ederek 1000/1592 ve 1070/1660 yıllarını kapsayacak şekilde düzenlemiştir. Yazar ikinci telifine Hasan Paşa’nın başarılarını öven bir kısım eklemiştir. Na'îmâ Târîhi, olayları kronolojik olarak başlıklar hâlinde ele almıştır. Kişiler, kurumlar, yaşanan hadiseler, İstanbul hâricinde gelişen durumlar, tayinler ve aziller, ölümler, isyanlar, askerî meseleler, imparatorluğun uzak köşelerinden gelen haberler, merasimler vb. tahkiyevî bir üslupla anlatılmıştır. Müverrihin etkilendiği isimler olan Şârihülmenâr-zâde ve İbn Haldûn gibi nücûm ilmini bildiği ve bu ilme dayanarak çeşitli olayların sebeplerini ilm-i nücûma dayandırdığı kayıtlar mevcuttur. Tarihin girişinde başta İbn Haldûn olmak üzere Gelibolulu Âlî ve Kâtib Çelebi’nin tesirleri görülmektedir. Bu kısımda, modern bir deyişle, tarih felsefesi üzerinde durulmuş, tarih yazımının gerekliliğinden, faydasından ve bir tarihçide olması gereken ilkelerden bahsedilmiştir. Na'îmâ'nın Şârihülmenâr-zâde’nin notları dışındaki başlıca kaynakları arasında Kâtib Çelebi’nin Fezleke, Mizânü’l-Hak, Düstûru’l-‘Amel’i, Makrizî’nin Kitâbü’s-Sülûk’ı, Hasan Beyzâde Târîhî, Peçevî Târîhi, Topçular Kâtibi, Vecîhî, Kara Çelebi-zâde Abdülaziz Efendi, Tevkiî Abdi Paşa, İsa-zâde, Mehmed b. Mehmed’in Nühbetü’t-Tevârîh’i, Târîh-i Gılmanî, Tuğî Târîhi, Cevrî, Cenâbî, Âşık Çelebi, Kınalı-zâde’nin Ahlâk-ı Alâ’î’si gibi eserler ve isimler gelmektedir. Ayrıca sözlüklerden, çeşitli tarihlerden, mutavvelât olarak adlandırdığı çeşitli konulardaki kitaplardan faydalanmıştır. Nâbî Efendi’nin Siyer-i Nebî’si, Abdurrahman-ı Şîrâzî’nin Nasîhat’i, Ebü'n-Necib Sühreverdî’nin Nehcü’s-Sülûk’ı mütalaa ettiği kitaplar arasındadır. Müellif, Eflatun ve Aristo gibi filozoflardan da alıntılar yapmıştır. Dört halife, Ahmed Yesevî ve Bahâüddîn Nakşibendî’den vecizeler nakletmiştir. Na'îmâ, eserlerden sadece alıntılar yapmakla yetinmemiş, faydalandığı kaynaklardaki rivayetler arasında mukayeseler yapmıştır. Yazılı kaynakların yanında şifahî bilgiler aldığı isimlerin başında Ma’anoğlu Hüseyin Bey gelmektedir. Hem onu sık sık dinlemiş hem de mecmuasından faydalanmıştır. (Aktepe 1949: 35-52; Coşkun 2004: 77; İpşirli 2006: 316-318; İpşirli 2007: XVI-XXX; Kayalık Şahin 2020: 619-631)

Na'îmâ tarihinde, 15 hadis iktibası, 9’u tam olmak üzere 87 ayet iktibası yapmış, 51’i tarih manzumesi olan 220 manzumeye yer vermiştir. Şiir ve nesir ile meşgul olan 28 kişinin biyografisini yazmıştır. Bunların yanında özellikle Arapça olmak üzere Farsça ve Türkçe kelâm-ı kibâr ve atasözlerini kullanmıştır. Ahmed Refik, Asaf Halet Çelebi, Fuad Köprülü, Halide Edip Adıvar, İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Nihat Sami Banarlı, Vasfi Mahir Kocatürk gibi yazarlar onun hem tarihçiliğinden övgü ile bahsetmiş hem de tasvirlerini, tahkiyevî üslubunu, muhakeme yeteneğini, edebî kudretini, nükteli ve imalı ifadelerini, canlı tahlillerini övmüştür. (Kayalık Şahin 2020: 20-21; 619-631; İpşirli 2007: XXXI; Çelebi 2015: 20; Yılmaz 2013: 271)

Eseri; Simirnof, Kostantinidi Paşa, Ahmed Refik, Ali Canib, Asaf Halet Çelebi kısmî alıntılar yaparak neşretmiştir. Charles Fraser’in yaptığı kısmî çeviri Hammer tarafından tenkit edilmiştir. Zuhuri Danışman, anlaşılması güç kısımları atlayarak tarihin tamamını altı cilt halinde sadeleştirerek neşretmiştir (1967). Mehmet İpşirli eseri Latinize ederek yayınlamıştır (2007). Lewis V. Thomas, A Study of Naima’da yazarın hayatı, fikirleri ve eserini konu almış (1972), Zeki Arslantürk’ün çalışması (1997) Naîmâ’nın hayatı, eserleri, tarih felsefesi ve toplum yapısı, Osmanlı’nın çöküş sebebini konu almıştır. Ali Coşkun, Osmanlı’da Din Sosyolojisi adı altında Na'îmâ’nın eserini merkeze alarak incelemiştir (2004). Behçet Necatigil’in Târîh-i Naîmâ’dan esinlenerek hazırladığı radyo oyunları Na'îmâ adı altında yayınlanmıştır (2015). (Aktepe 1949: 35-52; Öztürk 2015: 157; İpşirli 2006: 316-318; İpşirli 2007: XV-XXIX)

Yazarın hayatı için bk. “Naîmâ, Mustafâ Naîmâ Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/naima-mustafa-naima-efendi

Eserden Örnekler


Vezâret-i Sinan Paşa hâmisen

Kaymakam İbrahim Paşa bu iki def’a tebdillerde mühr-i hümâyûn kendiye verilmek ümîdinde idi, müyesser olmayıp Ferhad Paşa katline bâ’is olduğu için padişah kendiye dil-gîr olmağın tebdîb buyurup hırmân ile mücâzât olundı. Lâ-cerem Sinan Paşa’nın mu’inleri ferce bulup “Padişahım Sinan Paşa kulun bir umûr-dîde pîr ve fenn-i vezârette mahâret tahsîl etmiş vezîrdir” deyü ta’rîf etmeleriyle mühr-i sadâreti tekrâr Sinan Paşa’ya inâyet eylediler. Malgara’dan ılgar ile gelip rebîülevvel evâhirinde Dîvân’a vardı, bu def’a Sinan Paşa ile İbrahim Paşa beyninde şikâk-ı küllî düşüp bir mertebeye vardı ki Dîvân-ı âlîde müşâfeheten İbrahim Paşa’ya hitâb-ı bâ-itâb edip, “Kaymakamlığında her cânibe nâ-münâsib serdarlar gönderip bâ’is-i ihtilâl olduğun umûr-ı kıtal sebebinden âlem bu suver ü eşkâle girdi. Bunca mesâ’ib- sû’-i tedbîrden ve kıllet-i aklından nâşî olmuştur.” dedi. Ve bir def’a dahi huzûr-ı padişaha yüzüne bu makûle kelimât-ı bâride edip, “ Benim için padişaha amel-mânde olmuş.” demişler. Eğer bu sözü söyleyen İbrahim Paşa ise gelsin fezâ-i sarâyda kendi ile sırıklaşalım, mızrak oynayalım. Huzûr-ı hümâyûnda İbrahim Paşa dâmenine yapışıp çekmiş. Bu vakitlerde cihân pür-fitne vü kudûret ve hıkd u hasedden derûnlara haşyet ü huşûnet ekâbir ü esâgırı bî-râhat etmiş idi. (İpşirli 2007: 101)

Kaynakça


Aktepe, M. Münir (1991). “Amcazâde Hüseyin Paşa”. İslam Ansiklopedisi. C. 3. İstanbul: TDV Yay. 8-9.

Aktepe, M. Münir (1949). “Naîmâ Tarihi’nin Yazma Nüshaları Hakkında”. Tarih Dergisi  (1): 35-52.

Arslantürk, Zeki (1997). Naîma’ya Göre XVII. Yüzyıl Osmanlı Toplum Yapısı. İstanbul: Ayışığı Kitapları.

Coşkun, Ali (2004). Osmanlı’da Din Sosyolojisi. İstanbul: İz Yayıncılık.

Çelebi, Asaf Hâlet (2015). Naîmâ. Ankara: yy.

Danışman, Zuhuri (1967-1969). Naîmâ Târihi. İstanbul: Zuhuri Danışman Yayınevi.

İpşirli, Mehmet (2007). Târîh-i Na’îmâ. Ankara: TTK Yay.

İpşirli, Mehmet (2006). “Naîmâ”. İslam Ansiklopedisi. C. 32. İstanbul: TDV Yay. 316-318.

Kayalık Şahin, Duygu (2020). Vak’anüvîs Tarihlerinde Edebî Muhtevâ. İstanbul: Paradigma Akademi.

Na’îmâ (1147). Târîh-i Na’îmâ. İstanbul: Müteferrika Matbaası.

Na’îmâ (1259). Târîh-i Na’îmâ. İstanbul.

Na’îmâ (1280). Târîh-i Na’îmâ. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Na’îmâ (1283). Târîh-i Na’îmâ. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Necatigil, Behçet (2015). Naima. İstanbul: Everest Yay.

Öztürk, Necdet (2015). Osmanlı Tarihçileri. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yay.

Thomas, V. Lewis (1972). A Study of Naimâ. New York: New York University Press.

Yılmaz, M. Necib (2013). Âlimler ve Sanatkârlar. İstanbul: Büyüyen Ay Yay.

Atıf Bilgileri


Yazıcı, Mehmet Yunus. "TÂRÎH-İ NA'ÎMÂ/ RAVZATÜ'L-HÜSEYN fî HULÂSATİ AHBÂRİ'L-HÂFIKAYN (NA'ÎMÂ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tarih-i-na-ima-ravzatu-l-huseyn-fi-hulasati-ahbari-l-hafikayn-na-ima. [Erişim Tarihi: 28 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 RESÂ'İL-İ SİYÂSİYYE (NA'ÎMÂ) Na'îmâ, Mustafâ Efendi Araş. Gör. Kerem Kaan Akhan
Görüntüle
2 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
3 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
4 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
5 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
6 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
7 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
8 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
9 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
10 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
11 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle