- Yazar Biyografisi (TEİS)
Sâlih Çelebi, Celâl-zâde - Madde Yazarı: Prof. Dr. Tuncay Bülbül
- Eser Yazılış Tarihi:Zilkade 953/Aralık-Ocak 1546-47
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Derleme
- Türü/Formu:Mensur Hikâye
- Yayın Tarihi:24/09/2021
TÂRÎH-İ MISR-I CEDÎD (SÂLİH ÇELEBİ)
mensur hikâye ve tarih kitabıSâlih Çelebi, Celâl-zâde (d. 910/1504-5-ö. 973/1565)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Celâl-zâde Sâlih Çelebi’nin ( ö. 1565), Mısır valisi Davut Paşa’yı (ö. 1549) teftiş etmek üzere 953/1546-47 yılında Mısır’a gönderildiği sırada yazmaya karar verdiği eseridir (Bülbül 2011: 16).
Eser, dönemin tarih anlayışına paralel olarak bir tarih kitabından çok bir hikâye kitabı özelliği taşımaktadır. Yazar eserinde anlattığı olayların ya da durumların doğru olup olmadığını sorgulamak eğiliminde değildir. Eser, bünyesinde barındırdığı abartılar ve olağanüstülüklerle örülü anlatılarla Doğu kültüründe sıkça görülen “acâyibü’l-hikâyât” türü mensur hikâye kitabı görünümündedir. Yazarın eserinde sık sık tekrar ettiği “bu da Mısr’ın acâyib ü garâyiblerindendir”, “bu pâdişâh da pek çok acâyibler işlemiştir” gibi ifadeleri bu durumu ortaya koymaktadır (Bülbül 2011: 21).
Uzun bir yolculuktan sonra Kahire’ye gelen Çelebi’nin, burayı gördükten sonra Mısır’a olan merakı artmıştır. Artan bu merakı onu Mısır tarihi hakkında daha önceden yazılmış eserlere yöneltmiş, bu tarzdaki pek çok eseri inceleyen Sâlih Çelebi, özellikle Makrizî (ö. 1442)’nin Kitâbü’l-mevâ’iz ve’l-İ’tibâru bi-Zikri’l-Hıtatî ve’l-Âsâr adlı eserine hayran kalmıştır. Bu eser dışında Sâlih Çelebi, İsmâil Ya’ref’in Kitâbü’l-muhtasar fî Ahbâri’l-beşer adlı eserinden, Celâleddîn Suyûtî’nin Kevkebü’r-ravza ve Hüsnü’l-muhâzara fî Ahvâli Mısrı ve’l-Kâhire adlı kitabından ve Mısır hakkında yazılmış daha başka kitap ve risalelerden de gerekli notları alarak bir anlamda, eserinin taslağını ve planını oluşturmuştur. Çelebi, Mısır’daki görevi esnasında derlediği bu notları İstanbul’a dönüşünde bir araya toplamış ve Tarih-i Mısr-ı Cedîd adlı eserini vücuda getirmiştir. Müellif, eseri vücuda getirirken sadece bu eserlerden derlemeler yapmamış, Mısır’da kaldığı süre boyunca edindiği izlenimlere de kitabında yer vermiştir (Bülbül 2011: 23). Bu haliyle eser bir gezi yazısı özelliği de göstermektedir.
Eser temel olarak iki bölüm halinde kurgulanmıştır. İlkinde Hz. Âdem’den 953/1546-47 yılına kadar Mısır’da hüküm sürmüş hükümdarlar ya da yöneticiler belli bir sırayla anlatılmış, ikinci bölümde de Mısır’da bulunan bazı yerleşim yerleri hakkında bilgiler verilmiştir. Bunun yanında eserin genel dizgesi içerisinde çok da anlamlı gözükmeyen “Zikrü Tarihi’d-Dünyâ”, “Zikr-i Ahvâl-i Dıklıtyanus” ve “Zikrü Emîrü’l-Cüyûş Ebu’n-Necm el-Bedrü’l-Cemâlî” başlıkları altında da spesifik bazı konular işlenmiştir (Bülbül 2011: 24). Eser 2011 yılında Tuncay Bülbül tarafından yayımlanmıştır (Bülbül 2011).
Yazarın biyografisi için bk. "Sâlih Çelebi, Celâl-zâde". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/salih-celebi-celalzade
Eserden Örnekler
Fasl Tûfân-ı Nûh’dan Sonra Milk-i Mısr’a Kimler Hükm İtdiler ve Bu Râh-ı Bî-Pâyâna Ne Asl Pâdşâhlar Gelüp Gitdiler Bunlar Beyânındadur
Evâ’il-i kitâbda mezkûr olan üzre Tûfân’dan sonra arz-ı Mısr’a ibtidâ dâhil olan Beysar bin Hâm bin Nûh oglanlarından zikr olınan Kıbtîm bin Mısrâyim vefât idecek yirine dört oglından sâbıku’z-zikr Kıftırîm bin Kıbtîm pâdşâh oldı. Dirler ki bu Kıftırîm be-gâyet cebbâr u kahhâr ve müdebbir ü kâr-güzâr kimse idi. Pâdşâh oldugı gibi milk-i Mısr’ı imârete başladı. Arz-ı Mısr’da kendüden evvel gelenler bulmadugı ma’âdine zafer buldı. Yirden degirmen taşı gibi altunlar ve üstüvâneler misâli zebercedler çıkarup Sahrâ-yı Magrib’den bir yirde kulleler denlü yeşim taşları eline girdi. Anlardan çok acâyib işler işledi ve Deh-şûriyye’de ve gayrıda niçe ehrâm bünyâdın urdı ve Dendere şehrin ki zikr olınur ve Medînetü’l-Asnâm şehrin dahı bu yapdı ve Kıft Tagı’nda ki arz-ı Mısr’da ma’rûfdur, bir âlî menâr dikdi ki üzerinden Bahr-ı Şarkî görinürdi ve orada bir zîbak ma’deni buldı ve akd-i zîbak sanî’atince andan amûd gibi bir timsâl düzdi ki ne erir ve ne ezilürdi ve eyyâm-ı saltanatında hikmet üzre bir bürke idüp ana Sayyâdetü’t-Tayr diyü ad virdi. Her ne kuş ki ol bürkenün üzerine ugrasa elbette içine düşer, harekete kâdir olmazdı, anı şikâr iderlerdi ve dirler ki bu bürke bir kaç yüz yıl var ola ki dahı tururdı, yakınlarda harâb oldı. Ammâ ol menâr çokdan yıkılmışdı ve şol sanemler ki anları Tûfân gark itmişdi ve şeytân anlarun içine girüp halka “Anlara tapun” diyü emr ider, anları dalâlete bıragurdı, bunun zemânında tekrâr âşkâr oldı. Anları ana cinler gösterdiler. Ol sanemlere tapdı, dalâlete düşdi ve Âd Kavmi yil ile bunun evâhir-i eyyâmında helâk oldı ve dört yüz seksen yıl milk-i Mısr’a pâdşâhlık eyledi ve dirler ki medâ’in-i Vâhât-ı Dâhile’yi ki zikr olınsa gerek, bu yapdı ve anlarda acâyib işler işledi, garâ’ibden çok âsâr kodı ve Nîl’ün garbîsinde el-Vâhât-ı Dâhile ardında dahı niçe medâyin yapdı ve bunlarun da her birinde acâyib-i âlemden bî-nihâye nesneler işledi ki aşagada arz-ı Mısr’da olan medâyin beyânında inşâ’a’llâh ba’zı beyân olınsa gerekdür (Bülbül 2011: 110).
Kaynakça
Bülbül, Tuncay (hzl.)(2011). Mensur Bir Hikâye: Târîh-i Mısr-ı Cedîd (İnceleme-Metin). Ankara: Grafiker Yay.
Bülbül, Tuncay (hzl.)(2017). Celâl-zâde Sâlih Çelebi, Cevâmi’ü’l-Hikâyât ve Levâmi’ü’r-Rivâyât Tercümesi (İnceleme-Metin). Nevşehir.
Gökbilgin, M. Tayyib (1993). “Celâl-zâde Sâlih Çelebi”. İslam Ansiklopedisi. C 3. İstanbul: MEB Yay.
Işık, İhsan (2007). “Celâlzâde Sâlih Çelebi”. Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi. C 2. Ankara.
İslam Ansiklopedisi (1993). “Celâl-zâde Sâlih Çelebi”. C 7. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
Kılıç, Filiz (hzl.)(2010). Âşık Çelebi. Meşâ’irü’ş-Şu’arâ. İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay.
Kut, Günay (1985). “Acaib el-Mahlûkat Tercemeleri Üzerine”. Beşinci Milletlerarası Türkoloji Kongresi Tebliğleri. Türk Edebiyatı. İstanbul.
Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi (1977). “Celâlzâde Sâlih Çelebi”. C 2. İstanbul: Dergâh Yay.
Uzunçarşılı, İsmail Hakkı (1958). “Onaltıncı Asır Ortalarında Yaşamış Olan İki Büyük Şahsiyet: Tosyalı Celal-zade Mustafa ve Sâlih Çelebiler”. Türk Tarih Kurumu Belleten. XXII/ 87. Ankara.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (SÂLİH ÇELEBİ) | Sâlih Çelebi, Celâl-zâde | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
2 | LEYLÂ VÜ MECNÛN (SÂLİH ÇELEBİ) | Sâlih Çelebi, Celâl-zâde | Prof. Dr. Rıfat Kütük |
Görüntüle | ||
3 | CÂMİ'Ü'L-HİKÂYÂT VE LÂMİ'Ü'R-RİVÂYÂT/ CEVÂMİ'Ü'L-HİKÂYÂT VE LEVÂMİ'Ü'R-RİVÂYÂT TERCÜMESİ | Sâlih Çelebi, Celâl-zâde | Prof. Dr. Tuncay Bülbül |
Görüntüle | ||
4 | TÂRİH-İ SULTÂN SÜLEYMÂN (CELÂL-ZÂDE SÂLİH ÇELEBİ) | Celâl-zâde Sâlih Çelebî | Dr. SONAY ÜNAL |
Görüntüle | ||
5 | FETİH-NÂME-İ RODOS (SÂLİH ÇELEBİ) | Sâlih Çelebi, Celâl-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Emel NALÇACIGİL ÇOPUR |
Görüntüle | ||
6 | TÂRİH-İ ÜNGÜRÜS (CELÂL-ZÂDE SÂLİH ÇELEBİ) | Sâlih Çelebi, Celâl-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Emel NALÇACIGİL ÇOPUR |
Görüntüle | ||
7 | TÂRİH-İ FETH-İ BUDİN (SÂLİH ÇELEBİ) | Sâlih Çelebi, Celâl-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Emel NALÇACIGİL ÇOPUR |
Görüntüle | ||
8 | MÜNŞE’ÂT (CELAL-ZÂDE SÂLİH ÇELEBİ) | Sâlih Çelebi, Celâl-zâde | Prof. Dr. Rıfat Kütük |
Görüntüle | ||
9 | MENÂKIB-I BEHMEN ŞÂH VE FÎRÛZ ŞÂH/ KISSA-İ FÎRÛZ ŞÂH TERCÜMESİ (SÂLİH ÇELEBİ) | Sâlih Çelebi, Celâl-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Neslihan Polat Aktaş |
Görüntüle | ||
10 | MOHAÇ-NÂME (SÂLİH ÇELEBİ) | Sâlih Çelebi, Celâl-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Emel NALÇACIGİL ÇOPUR |
Görüntüle | ||
11 | RİSÂLE-İ SANAYÎ'-İ Şİ'RİYYE (CELAL-ZÂDE SÂLİH ÇELEBİ) | Sâlih Çelebi, Celalzade | Prof. Dr. Ersen ERSOY |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
13 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
14 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
15 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
16 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
17 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
18 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
19 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
20 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
21 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |