- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ali Şîr Nevâyî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Vahit Türk
- Eser Yazılış Tarihi:H.890 / M. 1485'ten sonra
- Yazıldığı Saha:Çağatay
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tarih
- Yayın Tarihi:07/09/2021
TÂRÎH-İ ENBİYÂ VE HÜKEMÂ
tarihAli Şîr Nevâyî (d. 844/906 - 1441/1501)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ali Şir Nevâyî’nin (d. 844/906 - 1441/1501) tarihle ilgili iki eserinden biri.
Nevâyî yazdığı iki tarih kitabını ayrı ayrı adlandırmış, ancak ikisine birlikte de Zübdetü’t-Tevârih diye bir ad vermiş, bazı araştırmacılar bunu ayrı bir eser olarak düşünmüş ve eser, kayıtlara da Nevâyî’nin bulunamayan eseri olarak geçmiştir.
Târîih-i Enbiyâ ve Hükemâ, peygamberler tarihi yazma geleneğinin bir ürünü olarak değerlendirilmelidir, ancak bu eserin pek çok peygamberler tarihi kitabından farkı, sonuna bazı filozofların da eklenmiş olmasıdır. Eserde peygamber, din ulusu olarak adları anılan ve haklarında bilgi verilen kişiler şunlardır: Âdem, Şit, Enuş, Kaynân b. Enûş, Mehlâyil b. Kaynân, Yezid b. Mehlâyil, İdris, Mettû Şelah b. Uhnûh, Nûh b. Lemek b. Mettû Şelah b. İdris, Yâfes, Sâm, Hâm, Hûd, Sâlih, Hantala b. Safvân, İbrâhim, Lût, İsmâil, İshâk, Ya'kûp, Yûsuf, Hızır, Eyyûb-ı Sabûr, Şu’ayp, Mûsâ, Hârûn, Asiyye binti Müzâhim, Yûşâ b. Nûn, Kâlib b. Yufennâ, Hızkîl, İlyâs, Elyesâ, Zülkifl, İşmuyel, Dâvût b. Îşâ, Süleymân b. Dâvût, Lokmân Hekîm, Yûnus b. Mettâ, Âmûs ve Mûsâ ve Mâ, Sâdık ve Sadduk ve Selûm, Fincâr Mûsâ ve Mâmu’l-Kavsî ve Cevferef ve San’â Kûsı ve Üryâ, Nevâyil ve Hükây, Zicürmâ ve Medâhî, Şa’yâ, Üzeyr, Zekeriyâ ve Yahyâ, Îsâ b. Meryem, Ashâb-ı Kehf ve Bazı Müteferrik Ahbâr, Hantalatü’s-Sâdık, Cercîs, Cemâ’at-ı Enbiyâ, Bersîsây Âbid, Ashâbu’l-Ühdûd, Şemsûn Âbid, Carîh Râhip.
Hükemâ Zikri başlığı altında adı anılan ilk kişi Lokman Hekîm’dir. Bu kişinin peygamber olup olmadığıyla ilgili tereddüt olduğu ve bu yüzden de her iki bölümde de adının belirtildiği ifade edilmiş ve daha sonra Fisâgurs Hakîm, Câmasb Hakîm, Bukrât Hakîm, Bukrâtis Hakîm, Sokrat Hakîm, Eflâtun Hakîm, Aristatâlis Hakîm, Balinâs Hakîm, Câlinûs Hakîm, Batlimûs Hakîm, Sâdık ve Büzürc-mehr adları anılıp haklarında kısa bilgi verilmiştir.
Ali Şir Nevâyî bütün eserlerine bir giriş bölümüyle başlar ve bu bölümde Tanrı’ya hamt ve övgü, Hz. Peygamber’e salat ve selam, dört halife ve ashaba övgü gibi geleneğe uygun konular yer alır. Bu eserde böyle bir giriş bölümü yoktur ve eserin başında Hz. Âdem ile ilgili bilgi verilmek suretiyle doğrudan konuya girilir. Hz. Âdem başlığı altında insanın yaratılışı konusu üzerinde durulur ve yeryüzünden toprak getirildiği, herkesten önce Hz. Peygamber’in hamurunun mayasının yoğrulduğu anlatılır. İblis’in melek iken Tanrı buyruğuna karşı gelip asi olması, Hz. Âdem’in yasak meyveyi yediği için cennetten kovulması, Hz. Havva’nın yaratılışı gibi konulara değinilir. Hâbil’in kardeşi Kâbil tarafından öldürülmesi gibi başka bazı konular da anlatılır. Her peygamberlerle ilgili anlatılanlar tamamlandıktan sonra konuya uygun birer dörtlük yazılmıştır. Bu durum da Nevâyî eserlerinin özelliklerinden biridir. Hemen bütün mensur eserlerinde, araya beyitler ya da dörtlükler yerleştirdiği görülür.
Eserde bazı peygamberler hakkında uzun uzadıya bilgi verildiği, bazılarından ise oldukça kısa söz edildiği görülür. Hz. Âdem’den sonra uzun bilgi verilenlerden biri de Hz. Nuh’tur. Nuh Peygamber’e inananların sayısının seksen kişi olduğu, tufanda bunların gemiye binmek suretiyle kurtulduğu ifade edilir. Nuh’un oğulları Yafes, Sam ve Ham da ayrı başlıklar altında bilgi verilen kişilerdir ve bunlar insanlığın ataları olarak takdim edilirler. Eserde, diğerlerine göre uzunca anlatılanlardan olan İbrahim Peygamber'in Tanrı’yı bulma çabası, insanları doğru yola döndürme uğraşı, Nemrut’un ona karşı düşmanlığı gibi konulardan söz edilir. Bunların dışında da Yusuf, Musa, İsa gibi peygamberler diğerlerine oranla daha uzun bilgi verilen kişilerdir.
Hz. Yusuf’un anlatıldığı bölümde Nevâyî, Türkçe bir Yûsuf kıssası yazmak istediğini belirtir, ancak elimizde böyle bir eseri yoktur. Hakîmler, yani bilge kişiler ile ilgili bölüm Lokman Hekim ile başlatılır. Fisagurs Hakim ile Camasb Hakim’in Lokman Hekim’in, Bukrat’ın Fisagurs’un, Bukratis’in Bukrat’ın, Sokrat’ın Bukratis’in, Eflatun’un Sokrat’ın, Aristotalis’in Eflatun’un, Balinas’ın Aristotalis’in öğrencisi olduğu belirtilir. Bu durum, bu kişilerin âdeta bir zincirin halkaları gibi devam ettiğinin düşünüldüğünü göstermektedir.
Eser, halka hitap etmek üzere yazılmış bir eserdir ve bu yüzden nispeten yalın bir hikâye diliyle yazıldığı söylenebilir. Topkapı, Süleymaniye Kütüphaneleri ile Paris Bibliothèque Nationale'deki külliyatlarda eserin nüshaları bulunmaktadır.
Yazarın biyografisi için bk. "Alî Şîr Nevâî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-sir-nevai
Eserden Örnekler
ibrâhîm ‘aleyhi’s-selâm şâdumân bolup tingri te‘âlâ hazretide şükr kâ‘idesin becâ kiltürüp mekkede ka‘be üyin binâ kıldı ve ol üy itmâmga yitkendin songra menkuldür kim şükr kılıp uçasın ka‘be dívârıga koyup tefâhür kıldı kim bu üyni tükettim dip hisâb kildi kim bir açnı mu toygarıpsin yâ bir yalangaçnı mu bütkeripsin kim mübâhât kıladursin andın songra ibrâhîm ‘aleyhi’s-selâm bilgeç kim bu iki işining ni mikdâr kurbı bar imiş ve fazîleti mihmânḫâne yasap il ziyâfetiga mübâlaga körgüzdi ve tingri te‘âlâ emri bile kurbânga me’mûr boldı ismâ'îl ‘aleyhi’s-selâmnı kim kurretü’l-‘ayn irdi tingri te‘âlâ rızâsı üçün minâ tagı üstide ayag iligin baglap kurbân kılurga bıçak bogzıga sürdi ve hak te‘âlâ anıng sıdkı bereketidin kurbânın kabûl kılıp behiştdin ismâ‘îl ‘aleyhi’s-selâm ‘ivazı cebrâ’íl ‘aleyhi’s-selâmga emr boldı kim koçkar kiltürüp ibrâhîm ‘aleyhi’s-selâm anı kurbân kıldı ve ismâ‘îl ‘aleyhi’s-selâm hazramevt ehliga hidâyet üçün me’mûr boldı ve ol ḫalâyıkka ilig yıl nasîhat kılıp tingri te‘âlâ yolın körgüzdi kabûl kılmadılar meger az kişi.
(İbrahim aleyhisselâm çok mutlu olarak Tanrı te’âlâ hazretlerine şükür kaidesini yerine getirdi ve Mekke’de Kâbe evini bina etti, o ev tamamlandıktan sonra omuzunu Kâbe duvarına yasladığında “bu evi tamamladım diye övündüğü ve bir acı mı doyurdun ya da bir çıplağı mı giydirdin ki böyle övünmektesin” diye hitap geldiği rivayet edilir. İbrahim aleyhisselâm bu iki işin ne kadar erdemli ve Tanrı’ya yakınlaştırıcı olduğunu anladı ve daha sonra bir konuk evi yapıp halkı yedirip içirme konusunda çok ileri gitti. Tanrı te’âlâ emriyle kurban kesmekle yükümlü oldu. Gözünün nuru olan İsmail aleyhisselâmı Tanrı te’âlâ rızası için Mina dağı üzerinde elini ayağını bağlayıp kurban etmek için bıçağı boğazına sürdü ve Hak te’âlâ sâdıklığının ödülü olarak kurbanını kabul edip Cebrail aleyhisselâma cennetten İsmail aleyhisselâmın yerine bir koç getirmesini buyurdu ve İbrahim aleyhisselâm onu kurban etti. İsmail aleyhisselâm Hazramevt halkının hidayeti için görevlendirildi ve o, insanlara elli yıl öğüt verdi, Tanrı te’âlâ yolunu gösterdi, çok az kişi dışında, kabul etmediler.)
aristotâlis hakîm eflâtunnıng şâkirdidür iskenderning vezîri irdi anıng sözleridindür kim pâdişâh ulug rûdga oḫşar ve etibbâ‘ı arıglarga kim ol rûddın ayrıldılar kim ol rûd suyıga her hâl bolsa arıglarga hemol hâldür ol çüçüg bolsa bular çüçüg ol acıg bolsa bular acıg ol sâf bolsa bular sâf ol lây bolsa bular lây bes pâdişâhga vâcibdür gâyet hikmet ve i‘tidâl ma‘âş kılmak tâ ḫayl ve haşemi anga mutâba‘at kılgaylar beyt şâh deryâ ve ḫalk irür enhâr ikisining suyıga bir meze bar.
(ARİSTOTALİS HAKÎM Eflatun’un öğrencisidir. İskender’in veziri idi. Onun sözlerinden: Padişah büyük ırmağa benzer, o ırmağın suyuna her ne hâl olursa ondan ayrılan arklara da o olur, o tatlı ise bunlar da tatlı, o acı ise bunlar da acı, o saf ise bunlar da saf, o çamurlu ise bunlar da çamurlu olur. Padişaha oldukça bilge ve mutedil bir hayat sürmek şarttır ki kalabalıklar ve yanında bulunanlar kendine tabi olsun. Şah derya ve halk enhardır. İkisinin suyunda aynı tat var.)
Kaynakça
Alişer Nevaiy (2011). Tola Eserler Toplami Sekkizinçi cilt. Taşkent: Uzbekistan Matbuat ve Ahbarat Agentligi.
Kononov, A.N., A.L. Kaymov, Ş. Şükürov, vd. (1983). Ali Şer Navoiy Asarları Tilining İzohlı Lugoti. Taşkent: Özbekistan S.S.R. Fen Neşriyatı.
Levend, Agâh Sırrı (1958). "Türkiye Kitaplıklarındaki Nevai Yazmaları". Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, 127-209.
Levend, Agâh Sırrı (1968). Ali Şir Nevaî IV. Cilt Divanlar İle Hamse Dışındaki Eserler. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
Türk, Vahit (2018). Târih-i Enbiyâ ve Hükemâ. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | NESÂYİMÜ’L-MAHABBE MİN ŞEMÂYİMİ’L-FÜTÜVVE | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE-İ MÜFREDÂT-I MU’AMMÂ | ALÎ ŞÎR NEVÂÎ (ö. 906/1501) | Dr. Öğr. Üyesi Fatma ŞENYÜZ |
Görüntüle | ||
3 | MÎZÂNÜ’L-EVZÂN | Ali Şir Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
4 | MÜNÂCÂT | Ali Şir Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
5 | ÇİHİL HADÎS | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
6 | SİRÂCÜ’L-MÜSLİMÎN | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
7 | MAHBÛBU’L-KULÛB | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
8 | NAZMÜ’L-CEVÂHÎR | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
9 | HAMSETÜ’L-MÜTEHAYYİRÎN | NEVÂYÎ, Ali Şir Nevâyî | Prof. Dr. Ayşehan Deniz Abik |
Görüntüle | ||
10 | HÂLÂT-I SEYYİD HASAN ERDEŞÎR BİG | Ali Şir Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
11 | HÂLÂT-I PEHLEVÂN MUHAMMED | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
12 | TEVÂRİH-İ MÜLÛK-İ 'ACEM | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
13 | VAKFİYYE | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
14 | MÜNŞE’ÂT | Ali Şîr Nevâyî | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
15 | KÜLLİYÂT-I DEVÂVÎN / BEDÂYİ'Ü'L-BİDÂYE / NEVÂDİRÜ'N-NİHÂYE, HAZÂYİNÜ’L-ME’ÂNÎ (NEVÂYÎ) | Alî Şîr Nevâyî/Nevâî, Fânî | Prof. Dr. Günay Kut |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (ŞEYH-ZÂDE ATÂYÎ) | Atayî, Şeyh-zâde Atayî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
17 | LEYLÂ vü MECNÛN | Emîr Şeyhim Süheylî, Nizâmeddin Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca |
Görüntüle | ||
18 | DİVÂN (YÛSUF EMİRÎ) | EMÎRÎ, Yusuf Emirî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
19 | BENG Ü ÇAĞIR | EMÎRÎ, Yûsuf Emîrî (öl. 1433-Herat) | Doç. Dr. rabia şenay şişman |
Görüntüle | ||
20 | DEH-NÂME (EMÎRÎ) | Emîrî, Yûsuf Emîrî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
21 | DÎVÂN (GEDÂYÎ) | Gedâyî | Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR |
Görüntüle | ||
22 | YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HÂMİDÎ) | HÂMİDÎ, Ahmedî, Kutbüddîn Ahmed Câm Jendepil | Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN-I TÜRKÎ | Harezmli Hâfız / Hâfız-ı Harezmî | Doç. Dr. Yaşar Şimşek |
Görüntüle | ||
24 | MAHZENÜ’L-ESRÂR (HAYDAR TİLBE, MÎR HAYDAR) | Haydar Tilbe, Mîr Haydar | Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR |
Görüntüle | ||
25 | RİSÂLE-İ SULTÂN HÜSEYİN BAYKARA | Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur | Prof. Dr. Talip Yıldırım |
Görüntüle |