- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nasûh, Matrakçı (Matrakî) Nasûh - Madde Yazarı: Dr. Göker İnan
- Eser Yazılış Tarihi:967/1560'tan sonra
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tarih
- Yayın Tarihi:26/07/2022
TÂRÎH-İ ÂL-İ OSMÂN (MATRAKÇI NASÛH)
Osmanlı TarihiNasûh, Matrakçı (Matrakî) Nasûh (d. ?/? - ö. 16 Ramazan 971/28 Nisan 1564)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Matrakçı Nasûh'un, Osmanlı Devleti'nin kuruluşundan 1561 senesine kadarki hadiseleri anlattığı tarihi. Eserin baş tarafında kısaca Türklerin tarihinden ve bazı Türk-İslam devletlerinden bahsedilmekte ve ardından Osmanoğullarının ortaya çıkışı anlatılmaktadır. II. Bayezid devrine kadar kendisinden önce yazılan Âşıkpaşazâde, Neşrî ve anonim kroniklerden istifade eden Matrakçı Nasûh, bu devirden sonraki yıllar için daha çok müşahedelerini ve kendisine ulaşan rivayetleri kullanmıştır. En ayrıntılı olarak bizzat döneminde seferlerine de iştirak ettiği Kânûnî Sultan Süleyman devrini anlatmıştır. Târîh-i Âl-i Osmân 1561'de Rüstem Paşa'nın ölümü ile son bulmaktadır. Fakat 955/1549'dan sonraki hadiseleri Matrakçı Nasûh'un yazıp yazmadığı meselesi net değildir (İnan 2021: 30).
Eser Sultan Süleyman devri sadrazamlarından Rüstem Paşa'ya sunulduğu için uzun bir süre literatürde Rüstem Paşa Tarihi adıyla anılmıştır. Halbuki Nasûh, parçalar hâlinde ve edebî bir dille kaleme aldığı Süleymannâme nüshalarından daha basit ve anlaşılır bir şekilde Osmanlı tarihi hazırlamış ve eseri daha sonra ihsan ve iyiliklerini gördüğü Rüstem Paşa'ya ithaf etmiştir. Kuvvetle muhtemel müellif hattı olan Viyana nüshasının zahriyesinde yer alan ve sonradan eklendiği anlaşılan "Târîh-i Rüstem Paşa" kaydı da Rüstem Paşa'nın tıpkı çağdaşı Lütfî Paşa (ö. 970/1563) gibi bir Osmanlı tarihi kaleme aldığı zannına sebebiyet vermiştir. İlk kez Hüseyin Gazi Yurdaydın tarafından dile getirilen ve eserin Matrakçı Nasûh'a ait olabileceği fikri (Yurdaydın 1965: 354) daha sonra daha yapılan etraflı araştırmalarla kesinlik kazanmıştır (İnan 2011).
Târîh-i Âl-i Osmân'ın Türkiye ve dünya kütüphanelerinde tespit edilen altı adet yazması bulunmakla birlikte bunlardan üç tanesi en çok vakayı içermektedir. İlki Matrakçı Nasûh'un elinden çıktığı anlaşılan ve Avusturya Milli Kütüphanesi Cod. Mixt. 339'da kayıtlı nüshadır. Diğeri ikisi ise İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi TY 2438 ile Arkeoloji Müzesi Kütüphanesi TY 480 numarada yer almaktadır. Eser üzerine iki yüksek lisans tezi yapılmış (İnan 2011, Yılmaz 2016) ve daha sonra Târîh-i Âl-i Osmân adıyla tenkitli metin olarak neşredilmiştir (Matrakçı 2019).
Yazarın biyografisi için bk. "Nasûh, Matrakçı (Matrakî) Nasûh". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nasuh-matrakci-matraki-nasuh
Eserden Örnekler
Nâ-gâh hicretün dokuz yüz on dördünci cemâzi’l-evvelinün yigirmi beşinci güni gicesi evvel uyhuda nefs-i İstanbul’da bir zelzele-i azîm vâkı‘ oldı ki devr-i Âdem’den berü ancılayın vâkı‘ olmamışdı. Ve’l-hâsıl Hakk Te‘âlâ kemâl-i kudretiyle sûret-i kıyâmeti mecmû‘-ı halâyıka gösterdi ki anun velvelesinden kevn ü mekân havfından ditreyüp husûsan ebniye-i Kostantıniyye ki rif‘ati sipihre hemser iken ekser yerleri hâke berâber olup harâb oldı. Ve niçe minâreler ve divârlar ve evler yıkılup altında bî-hadd nüfûs helâk oldı. Ve At Meydânı’nda dâ’ire direkler ve Îsâ Kapusı nâm mevzi‘ ve niçe nişân-gâhlar yıkılup ma‘dûm oldı. Muhassal her kişinün başı kayusı olup niçe ideceklerin bilmediler. Tâ sabâha dek bir lahza durur durmaz muttasıl deprenürdi. Ol gice erkekden ve dişiden kimse uyumayup kimi feryâd ü figān itmede ve kimi tesbîhe ve tehlîle ve kimi istiğfâr u tevbeye meşgūl oldılar.
Andan sonra bir ay mikdârı bu zelzele sâkin olmayup gicede ve gündüzde durmayup hareket eyledi. Çünki İstanbul’un hâli böyle vâkı‘ oldı, Sultān Bâyezîd dahi “Emr Hakk’un” diyüp buyurdı ki “Hükümler yazılup etrâfa perâkende ola.” Rûmili’nde ve Anatolı’da ne kadar sancaklar varsa bennâdan ve ırgaddan seksen bin nefer cerehor çıkarup sürdiler ve gelüp İstanbul’un meremmâtına mübâşeret itdiler. Ve bunlarun üzerine yeniçeri ağası Yûnus Ağa’yı koyup Sultān Bâyezîd Hân devletle ve sa‘âdetle göçüp Edrine’ye müteveccih oldılar. Cemî‘-i harâbeler ma‘mûr olınca Edrine’de karâr eyledi (Matrakçı 2019: 295).
Kaynakça
İnan, Göker (2011). Rüstem Paşa Tarihi (H.699-968/M.1299-1561): İnceleme-Metin, vr. 120b-vr. 293b. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
İnan, Göker (2021). "Târîh-i Âl-i Osmân (Rüstem Paşa Tarihi) Üzerine Notlar". Kadim 1: 11-35.
Matrakçı Nasûh (2019). Târîh-i Âl-i Osmân. Hzl. Göker İnan. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yay.
Yılmaz, Dilek (2016). Viyana Avusturya Milli Kütüphanesi'nde Kayıtlı Rüstem Paşa Tarihi (vr. 1b-120b) (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Yurdaydın, Hüseyin Gazi (1965). “Matrakçı Nasûh’un Hayatı ve Eserleri ile İlgili Yeni Bilgiler”. Belleten 39 (14): 329-354.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BEYÂN-I MENÂZİL-İ SEFER-İ IRAKEYN-İ SULTÂN SÜLEYMÂN HÂN/MECMÛ'-I MENÂZİL (NASÛH) | Nasûh, Matrakçı (Matrakî) Nasûh | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
2 | SÜLEYMÂN-NÂME / MATLA'-I DÂSTÂN-I SULTÂN SÜLEYMÂN HÂN (NASÛH) | Nasûh, Matrakçı/Matrakî Nasûh | Dr. Emre Töre |
Görüntüle | ||
3 | TUHFETÜ’L-GUZÂT (NASÛH) | Nasûh, Matrakçı (Matrakî) Nasûh | Doç. Dr. Dilek Herkmen |
Görüntüle | ||
4 | MECMAU'T-TEVÂRÎH (NASÛH) | Nasûh, Matrakçı (Matrakî) Nasûh | Araş. Gör. Dr. Ümit Eskin |
Görüntüle | ||
5 | TÂRİH-İ SULTÂN BÂYEZİD (MATRAKÇI NASÛH) | Nasûh, Matrakçı (Matrakî) Nasûh | Araş. Gör. Dr. Bilge İlhan Toker |
Görüntüle | ||
6 | TÂRİH-İ SULTÂN BÂYEZİD VE SULTÂN SELÎM HAN (MATRAKÇI NASÛH) | Nasûh, Matrakçı (Matrakî) Nasûh | Dr. Öğr. Üyesi Gül YILMAZ ÇAL |
Görüntüle | ||
7 | SÜLEYMÂN-NÂME/ FETİH-NÂME-İ KARABOĞDAN (MATRAKÇI NASÛH) | Nasûh, Matrakçı (Matrakî) Nasûh | Dr. Emre Töre |
Görüntüle | ||
8 | SÜLEYMÂN-NÂME/TÂRÎH-İ FETH-İ SİKLOŞ ESTERGON VE İSTOLNİBELGRAD (NASÛH) | Nasûh, Matrakçı/Matrakî Nasûh | Dr. Emre Töre |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
10 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
11 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
12 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
13 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
14 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
15 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
17 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
18 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |