- Yazar Biyografisi (TEİS)
Recaizade Mahmut Ekrem - Madde Yazarı: Öğretmen Emre Şengül
- Eser Yazılış Tarihi:1302/1886
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tenkit
- Yayın Tarihi:10/11/2022
TAKDÎR-ELHÂN (RECAİZADE MAHMUT EKREM)
eleştiriRecaizade Mahmut Ekrem (d. 1 Mart 1847 - ö. 31 Ocak 1914)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Recaizade Mahmut Ekrem’in kaleme aldığı eleştiri kitabı. İlk olarak 1886 yılında yayımlanmış olan Takdîr-i Elhân’ın asıl yazılış amacı, Menemenlizade Mehmet Tahir’in aynı yıl yayımlamış olduğu Elhân isimli şiir derlemesini değerlendirmektir. Ancak Ekrem, Mehmet Tahir’in eserini değerlendirirken edebiyata dair bazı fikirlerini kaleme almaktan da geri durmamış, bu kitabı kamuoyuyla paylaşmak istediği kimi düşüncelerini özgürce açıklamak için bir fırsat olarak görmüştür. Edebî görüşleriyle Elhân hakkındaki yorumlarını ortak bir zeminde ele almakla uğraşmamış, kitapta bu iki ayrı konuyu birbirlerinden alakasız şekilde yazmıştır (Hacımale 2022: 52).
Ekrem, eserde edebiyata dair görüşlerini dile getirmiştir. Batılı anlamda bir edebiyatın nasıl olması gerektiği hususunda bilgiler vermiş, yeni görüşler ortaya koymuştur. Yazar, sanat ve edebiyat arasındaki ilişkiyi geniş bir bağlamda ele almış; üslup, öznellik, vezin, kafiye gibi konular hakkında geleneksel anlayıştan farklı görüşler ortaya koymuştur.
Ekrem, eleştirinin Batılı bir anlayış ile yapılmasını ister. Bir yazarın eserini eleştirirken eserin bütünü üzerinde bir değerlendirme yapılmasının daha uygun olacağını “… sür’at-i intikâl, tabî’at-ı şâirâne, kudret-i kalemiyye, hüsn-i üslûb, teşhîs-i bedâyi’, dikkat-i temyîz, zerâfet-i efkâr rikkat-i hiss gibi vehbî ve kisbî mezeyât-ı âliyye-i câmi’ olanlara…” sözleriyle açıklar. Bununla beraber yapılan eleştirinin fesahat ve belagat ile konu güzelliği üzerinde toplanmasını savunur. Kurallar üzerine yapılmış eleştirileri pek geçerli bulmadığını “Bizim mu’âheze dediğimiz ve tenkidçilerin bu nâmı verdikleri şey bir eser-i edebî hakkında: Bu terkîb kâide-i nahviyyeye mugâyirdir-Burada sıfat mevsûf mutâbakatı gözedilmemiş- Vezinde sekte var- Bu kafiye uymamış- Bu kelime bu ma’nâda kullanılmaz, gibi ekserîside nâ-becâ olarak sathî birkaç gevezelik etmekten ve araya keç-fehmâne be âmiyâne ba’zı mülâhazalar karışdırmakdan ve ashâb-ı âsârı istihzâ yolunda temeshûrla beraber bunlardan liyâkat ve kifâyet cihetile istirkâb ettikleri kimselerin sâ’ika-i hasedle tasrîhan veya telmîhan şahıslarına dokunmakdan ibâret ise bunu her müteşâ’ir… her âciz muharrir yapabilir” şeklinde ifade eder. Yazar, bir eser üzerinde sıradan yapılmış eleştirileri gevezelik olarak nitelendirir. Eleştirinin şahsi bir mesele olarak algılanmasını yakışıksız bulur. Bu şekilde yapılan eleştirilerin herkesçe kolay şekilde yapılabileceğini belirtir (Parlatır 1995:259-260).
Eser, Muallim Naci ve Ekrem arasındaki eski-yeni çatışmasını yansıtması bakımından da kayda değerdir. Nitekim Ekrem, Naci’ye sataşır ve onun “Gark-ı nûr” redifli gazelini Mehmet Tahir’in önce tanzîr etmesini sonra ise üzerini çizmesini çok beğenir ve o şiiri, “cübbeli âstînli-kunduralı-lapçinli-müşekkel ve müheykel-mülebbes ve mükâhhal-nahnaha-sâz-ı galat-perdâz” olarak nitelendirir (Parlatır 1995: 274).
Eserde Arapça-Farsça terkipli ifadeler kullanılmakla beraber yer yer sade bir söyleyiş ön plandadır. Takdîr-Elhân, 1302/1886 yılında İstanbul Mahmut Bey matbaasında basılmıştır ve İ.B.B. Atatürk Kitaplığı Sayısal Arşiv ve e-Kaynaklarında İHS_0920/01, RD_535, Bel_Osm_K.01332, Bel_Osm_K.01303/04, Bel_Osm_K.04147, Bel_Osm_K.06000, SEL_Osm_00911/01 demirbaş numarasıyla kayıtlıdır.
Şairin biyografisi için bk. “Recaizade Mahmut Ekrem”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mahmut-ekrem-recaizade
Eserden Örnekler
[…]
Bizim mu’âheze dediğimiz ve tenkidçilerin bu nâmı verdikleri şey bir eser-i edebî hakkında: Bu terkîb kâide-i nahviyyeye mugâyirdir-Burada sıfat mevsûf mutâbakatı gözedilmemiş- Vezinde sekte var- Bu kafiye uymamış- Bu kelime bu ma’nâda kullanılmaz, gibi ekserîside nâ-becâ olarak sathî birkaç gevezelik etmekten ve araya keç-fehmâne be âmiyâne ba’zı mülâhazalar karışdırmakdan ve ashâb-ı âsârı istihzâ yolunda temeshûrla beraber bunlardan liyâkat ve kifâyet cihetile istirkâb ettikleri kimselerin sâ’ika-i hasedle tasrîhan veya telmîhan şahıslarına dokunmakdan ibâret ise bunu her müteşâ’ir… her âciz muharrir yapabilir(Parlatır 1995:259).
Menemenlizade Tahir Beyefendi’ye Ey nev-resîde-i edeb! “Elhan”ınızı ve ona dair olan mektûb-ı manzûmunuzu okudum. İbtida Elhan’dan bahsedeyim: O negamât-ı bülbülânenin zuhurunu âhir-i köhne bahar gibi bir mevsim-i hazîne niçin tesadüf ettirdiniz? Yoksa benim gibi dem-bestegân-ı eyyâm-ı melâli terennümât-ı şevk-perverânede vakitsiz olarak kendinize peyrev mi etmek istediniz? Heyhât!.. Baharın en şevk-engîz zamanında bile yeni açmış gonçeleri sür’at-i zevâl-i letâfetlerine matuf birer tebessüm-i ye’s üzerindeki çiy tanelerini ise pek tez geçen vücutlarının fenâ-yı ebedîsine raci girye-i hasret olmak üzere telâkkiye meyyal olan nazar-ı şâ’irânede sonbahardan daha hazin bir manzara-i tabî’iyye mi vardır? (Sazyek vd. 2014:10).
[…]
Kaynakça
Hacımale, Ataberk(2022). “Yeni Bir Poetikaya Doğru: Recaizade Mahmut Ekrem’in Takdîr-i Elhân’da ve Pejmürde’de Dile Getirdiği Edebiyat Görüşleri.” Zemin (3): 48-70.
Parlatır, İsmail (1995). Recaîzade Mahmut Ekrem Hayatı-Eserleri- Sanatı. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
Sazyek, Hakan, Tolga Bayındır, Esra Sazyek, Doğan Evecen (hzl.) (2014). Recaizade Mahmut Ekrem-Bütün Eserleri II Takdîr-i Elhân, Kudemadan Birkaç Şair, Pejmürde, Takrizat. İzmit: Umuttepe Yayınları.
Uçman, Abdullah (2007). Recâizâde Mahmud Ekrem”. İslâm Ansiklopedisi C. 34. İstanbul: TDV Yayınları. 503-504.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | AFÎFE ANJELİK (RECÂİZÂDE MAHMUT EKREM) | Recâizâde Mahmut Ekrem | Doç. Dr. Selçuk Atay |
Görüntüle | ||
2 | ARABA SEVDÂSI (RECAİZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Doç. Dr. Selçuk Atay |
Görüntüle | ||
3 | ATALA yâhut AMERİKAN VAHŞİLERİ (RECÂİZÂDE MAHMUT EKREM) | Recâizâde Mahmut Ekrem | Doç. Dr. Selçuk Atay |
Görüntüle | ||
4 | KUDEMÂDAN BİRKAÇ ŞÂ'İR (RECAİZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
5 | MES PRİSONS (ME PRİZON) TERCÜMESİ (RECAİZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Doç. Dr. Selçuk Atay |
Görüntüle | ||
6 | MUHSİN BEY YÂHUT ŞAİRLİĞİN HAZÎN BİR NETÎCESİ (RECAİZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Doç. Dr. Selçuk Atay |
Görüntüle | ||
7 | MÜNTEHÂBÂT-I EDEBİYYE (RECAÎZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
8 | NÂÇÎZ (RECAÎZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
9 | NAĞME-İ SEHER (RECAİZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Doç. Dr. Selçuk Atay |
Görüntüle | ||
10 | PEJMÜRDE (RECAÎZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
11 | SÂ'İME (RECAİZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Doç. Dr. Selçuk Atay |
Görüntüle | ||
12 | ŞEMSÂ (RECAİZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
13 | TAKRÎZÂT (RECAİZÂDE MAHMUT EKREM) | Recaizâde Mahmut Ekrem | Doç. Dr. Selçuk Atay |
Görüntüle | ||
14 | TA'LÎM-İ EDEBİYAT (RECAİZÂDE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Prof. Dr. Murat Kacıroğlu |
Görüntüle | ||
15 | TEFEKKÜR (RECAİZADE MAHMUT EKREM) | Recaizade Mahmut Ekrem | Dr. Öğr. Üyesi GİZEM AKYOL |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |