- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâsır, Seyyid Abdülbâkî Nâsır Dede Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Şermin BAKA TELLİ
- Eser Yazılış Tarihi:1209/1794
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Bilinmiyor
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:04/07/2022
TAHRÎR U TAHRÎRİYYE (NÂSIR)
musikiNâsır, Seyyid Abdülbâkî Nâsır Dede Efendi (d. 1179/1765 - ö. 1236/1821)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mevlevî şeyhi, şair, neyzen, bestekâr, müzik âlimi olan ve Hamâmî-zâde İsmail Dede Efendi’nin ney hocası olarak bilinen Seyyid Abdülbâki Nâsır Dede Efendi’nin kendisinin icat ettiği ebced nota sistemini açıklayan musiki ile ilgili eseri. 1209/1794 yılında tamamlanan eser, “tarihte ilk defa bir âyin-i şerîfin notayla kaydedildiği, ebced notasına dair bugüne kadar tespit edilebilmiş en önemli risalelerden” (Başer 2006: 456) biri olarak tanımlanmaktadır.
Tahrîr u Tahrîriyye ve Tahrîriyetü’l-Mûsikî adlarıyla da bilinen eser; "mukaddime, notalı bölüm ve hatime" olmak üzere üç kısımdan meydana gelmektedir. Eserin başında Nâsır Dede Efendi, kendisinden önce musiki yazım kurallarına dair herhangi bir müstakil eserin olmadığını dile getirmekte ve aynı zamanda eserinin adını Tahrîriyye koyduğunu zikretmektedir. “Şürû” adlı giriş bölümünde ise musiki yazımının ses bölgelerinin işareti olan harflerin yazılması, bu harflerin altına vuruş sayısının rakamla işaretlenmesi ve güftenin her bir nağme için kararlaştırılan hecesinin doğru olarak nağmelerin üzerine taksim edilmesinden ibaret olduğunu söylemektedir (Başer 1996: 39-40). Nâsır Dede Efendi, bu bölümde musiki yazımıyla ilgili söz konusu bilgileri verdikten sonra “yegâh”tan “tiz hüseynî”ye kadar otuz yedi perdeden oluşan harf musiki yazısını bir tablo hâlinde vermiş, ayrıca bu yazının nasıl kullanılacağını da örneklerle izah etmiştir.
Tahrîriyye’nin notalı kısmı olan ikinci bölümde ise Sultan III. Selîm’in “Sûz-i Dilârâ Âyin-i Şerîfi, Düyek Peşrevi ve Sâz Semâisi” ve Musâhib Seyyid Ahmed Ağa’nın “Sûz-i Dilârâ Devr-i Kebîr Peşrevi”ne yer vermiştir. Burada da ilk olarak “Âyin-i Şerîf-i Sûz-i Dilârâ” başlığı altında ayinin sözlü kısımlarını kaleme almış, saz terennümlerinin girmesi gerektiği yerlere de sadece “terennüm-i sâz” ibarelerini yerleştirmiştir. Akabinde ise -âyin-i şerîfin terennümü olarak ele aldığı anlaşılan- III. Selîm’in “Düyek Peşrevi”ni ve “Sûz-i Dilârâ Saz Semâisi”ni notaya almıştır. Bu bölümün son eseri ise Nâsır Dede Efendi’nin “Sûz-i Dilârâ Âyini”nin başında çalınması gerektiğini dile getirdiği Musâhib Seyyid Ahmed Ağa’nın “Sûz-i Dilârâ Devr-i Kebîr Peşrevi”dir. Tahrîriyye’nin son bölümünde ise nota hakkında tamamlayıcı bilgiler yer almaktadır.
Eserin tespit edilebilen iki nüshası bulunmakta olup her ikisi de müellif hattıyla kaleme alınmıştır. Bu nüshalar, Süleymaniye Kütüphanesi 1242/3 ve 2898 numarada kayıtlıdır. Tahrîriyye üzerine bir yüksek lisans çalışması yapılmıştır (Coşkun 2001). Ayrıca eser, Recep Uslu ve Nilgün Doğrusöz Dişiaçık tarafından yayımlanmıştır (2009).
Şairin biyografisi için bk. “Nâsır, Seyyid Abdülbâkî Nâsır Dede Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nasir-seyyid-abdulbaki-nasir-dede
Eserden Örnekler
Elhamdüli’llâhi Rabbi’l-âlemîn ve’s-salâtü ve’s-selâmü alâ seyyidinâ Muhammedin ve âlihî ve sahbihî ecma’în ve ba’de bu fakîr u hakîr Dervîş Seyyid Abdülbâki el-Mevlevî bin eş-Şeyh es-Seyyid Ebûbekir Dede Efendi el-Mevlevî Rûhu’llâh rûhahû ameliyye-yi mûsîkîde tetkîk u tahkîk nâm risâlesi [...] (Coşkun 2001: 14).
Kaynakça
Abdülbâkî Nâsır Dede, Tahrîr u Tahririyye, Süleymaniye Kütüphanesi, Nafız Paşa Nr:1242/3; Esad Efendi Nr:2898.
Başer, Fatma Adile (1996). Türk Musikisinde Abdülbâkî Nâsır Dede 1765–1821. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Başer, Fatma Adile (2006). “Tahrîr u Tahrîriyye Işığında Mevlevî Ayini Formu”. Uluslararası Düşünce ve Sanatta Mevlana Sempozyum Bildirileri. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
Coşkun, Mahmut Ruşen (2001). Nâsır Abdülbâkî Dede’nin Tahririye’si Çeviri Yazım ve İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
Uslu, Recep, Nilgün Doğrusöz Dişiaçık (2009). Abdülbâkî Nâsır Dede’nin Müzik Yazısı. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Yay.
Kaya, Bayram Ali, Sezai Küçük (hzl.) (2011). Defter-i Dervîşân Yenikapı Mevlevîhânesi Günlükleri. İstanbul: Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yay.
Özcan, Nuri (2010). “Tahrîriyye”. İslâm Ansiklopedisi. C. 39. İstanbul: TDV Yay., 430-431.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NÂSIR) | Nâsır, Seyyid Abdülbâkî Nâsır Dede Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
2 | DEFTER-İ DERVÎŞÂN (NUTKÎ, NÂSIR) | Ali Nutkî Dede | Prof. Dr. Bayram Ali Kaya |
Görüntüle | ||
3 | TEDKÎK U TAHKÎK (NÂSIR) | Nâsır, Seyyid Abdülbâkî Nâsır Dede Efendi | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
4 | TERCEME-İ MENÂKIBÜ'L-ÂRİFİN (NÂSIR) | Nâsır, Seyyid Abdülbâkî Nâsır Dede Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
5 | ŞERH-İ TA'RÎB-İ ŞÂHİDÎ (NÂSIR) | Nâsır, Seyyid Abdülbâkî Nâsır Dede Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
6 | EDVÂR RİSÂLESİ (NÂSIR) | Nâsır, Seyyid Abdülbâkî Nâsır Dede Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
8 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
9 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
10 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
11 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
12 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
13 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
15 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |