TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ)
tevhid, nübüvvet ve velâyet
Konevî, Sadreddin (d. ?/1210 - ö. ?/1274)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Sadreddin Konevî tarafından Farsça olarak kaleme alınan tasavvuf adabına dair unsurları ihtiva eden risale. Kısa adı “Tabsira” olan eser, tasavvufî dünya görüşünü basite indirgeyerek özlü bir biçimde ortaya koymaktadır.

Tabsiratü’l-Mübtedi ve Tezkiretü-l-Müntehî, hem Sadreddin Konevî'ye hem de Ahi Evren'e nispet edilen bir eserdir. Kâtip Çelebi Keşfü’z-Zünûn adlı çalışmasında Tabsira’yı Sadreddin Konevî’ye nispet ettikten sonra bazı nüshalarında bu eserin Şeyh Nasirüddin Muhaddis’e, yani Ahi Evren’e ait olduğuna dair kayıtların bulunduğunu ifade etmiştir (Keşfü’z-Zünûn I: 337-338).

Mikâil Bayram (2008: 15-120), Manahicü’s-Seyfî, Matâli’ül-Îmân ve Tabsira’da kullanılan dil ve üslubun benzerliği, müşterek konuların işlenmesi, birçok beyit ve rubainin aynı kişiye ait olması ve adı geçen üç eserin de en eski nüshalarının bir mecmua içerisinde yer almasından dolayı Tabsira’nın Ahi Evren’e ait olduğunu iddia etmektedir. Ayrıca adı geçen bu üç eseri ihtiva eden mecmuanın müstensihi Konyalı Alî b. Süleyman, mecmuanın 1a sayfasına koyduğu kayıtta Manahic-i Seyfî’nin Şeyh Nasîrüddin’e ait olduğunu yazdığı hâlde diğer iki eserde böyle bir kaydın olmaması diğer iki eserin de aynı kişiye ait olduğunu düşünmektedir.

Demirli (2013:11), eseri tercüme eden Ahmet Remzi Dede'den ve Tabsira’daki temel tasavvufî görüşlerin Konevî’nin diğer eserleriyle örtüşmesinden hareketle eserin Konevî’ye ait olduğunu belirtmektedir.

Kaplan (2021), Bayram’ın Tasavvufî Düşüncenin Esasları (Tabsıratü’l-Mübtedi ve Tezkiretü’l-Müntehi) adlı çalışmasında ileri sürdüğü delilleri inceleyerek eserin Ahi Evren’e değil, Sadreddin Konevî'ye ait olduğu tespitinde bulunmuştur.

Tabsira manzum-mensur karışık bir eserdir. Her bölümde önce konu ele alınmış, sonra üzerinde durulan konuyu desteklemek amacıyla birkaç beyit inşa edilmiştir. Eserin tamamında görülen bu beyitler genellikle âyetlerden sonra gelmektedir. Eser, Mukaddime (Giriş), I-II-III Misbah (Kandil) ve Hatime (Sonuç) olmak üzere beş bölümden oluşmaktadır. Önsözde yazar, genel olarak maarif usullerinden ve velîlik hâl ve kaidelerinden bahsetmektedir. Mukaddime bölümünde âlemin yaratılış hikmeti ve mahiyeti izah edilmektedir. I. Misbah: Allah’ı bilmek, 1. Lami’ (Işık): Allah’ın zatını bilmek, 2. Lami’: Allah’ın sıfatlarını bilmek, 3. Lami’: Allah’ın fiillerini bilmek, II. Misbah: Nübüvvet (Peygamberlik), velayet (velilik) hâlinin hususiyetleri, 1. Lami’: Velâyet hâlinin bilinmesi, 2. Lami’: Nübüvvet hâlinin bilinmesi, III. Misbah: Dünya ve ahiret hakkında, 1. Lami’: Dünyanın tanınması ve faydaları, 2. Lami’: Ahiret ahvâli ve insan ruhunun bekası hakkında bilgiler ihtiva etmektedir. Hatime bölümünde ise insanın yeryüzünde Allah’ın halifesi olduğu bilinciyle hareket edip onun rızasına uygun hâl ve hareketlerde bulunması anlatılmaktadır.

Ahmed Remzi Akyürek eseri tercüme etmiş, Ekrem Demirli bu tercümeyi 2002’de Marifet Yolcusuna Kılavuz adıyla yayımlamıştır. 2008’de Mikâil Bayram’ın da, Tasavvufî Düşüncenin Esasları: Tabsıratü’l-Mübtedi ve Tezkiretü’l-Müntehi adıyla aynı eser üzerinde bir çalışması bulunmaktadır.

Tabsira’nın Süleymaniye Kütüphanesi (No: 92), Nuruosmaniye (No:2286), Ayasofya (No: 1691, 1692, 1711, 4819), Mikâil Bayram Kütüphanesi, Şehid Ali Paşa (No: 1324, 1373, 1394, 2271), (No: 1692), Esat Efendi (No:3781), Reşit Efendi Kütüphanesi (No:333/3), Lala İsmail (No: 117, 118), Carullah (No:2055), Mevlâna Müzesi Kütüphanesi (No: 2088/9), Ankara Millî Kütüphane (2495/1), Veliyü’d-din Efendi (No: 1795), Blochet Cat. (No: I/100), İstanbul Belediye Kütüphanesi, Osman Ergin (No: 88, 327) olmak üzere tespit edilebilen 23 nüshası bulunmaktadır (Bayram 2008: 110-118).

Şairin biyografisi için bk. “Sadreddin Konevi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/konevi-sadreddin


Eserden Örnekler


Bu risâle, usûl-i maârif ve kavâ’id-i tavr-ı velâyet beyânında birkaç kelimeden ibârettir ki perde-i gaybdan cilve-nümâ ve hurûf ve elfâz kisvesiyle peydâ olmuştur; ta ki, ârif kimselere “tezkire” olarak mütalaasından, tâliplere “istirşâd” tarikiyle zabt ve hıfzından menfaat-bahş ola!

O vâsıtayla da, bu bîçâreye duâ-i salihleriyle imdâd edeler ki, onun berekâtıyla kendi zulûmât-i vücudundan halas bulup, likâ-i ilâhiyyeye vusul ve celâl ve cemâl-i zât-i ahadiyyeti şuhûdda istihlâktan ibâret olan himmet-i kalbiyyenin müntehasına vâsıl ola!

Bu kelimâta “Tebsirâtü’l-mübtedi ve Tezkiretü’l-müntehi” nâmını verdim. Hülasası, bir mukaddime, üç misbah ve bir hatimeyi müştemildir. Vallahü’l-müsteân ve aleyhi’t-tüklan! (Sadreddîn Konevî, 2013: 25-26).


Kaynakça


Bayram, Mikâil (2008). Ahi Evren: Tasavvufi Düşüncenin Esasları (Tabsıratü’l-Mübtedi ve Tezkiretü’l-Müntehi). İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yay.

Demirli, Ekrem (2008). “Sadredin Konevî”. İslam Ansiklopedisi. C. 35. İstanbul: TDV Yay. 420-425.

Kaplan, Hayri (2021). Tahrif ve Tashih- 13. Yüzyıl Anadolu Türk-İslam Düşüncesi Üzerine İncelemeler. Ankara: Kalem Neşriyat.

Sadreddin Konevî (2013). Marifet Yolcusuna Kılavuz, (Tebsıratü’l-Mübtedî ve Tezkiretü’l-Müntehî). çev.: Ahmet Remzi Akyürek. ed. Ekrem Demirli. İstanbul: İz Yay.


Atıf Bilgileri


Gülmez, Mevlüt. "TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/tabsiratu-l-mubtedi-ve-tezkiretu-i-muntehi-konevi. [Erişim Tarihi: 05 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 İ'CâZÜ'L-BEYÂN FÎ TEFSÎRİ ÜMMİ'L-KUR'ÂN (SADREDDİN KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
2 El-FÜKÛK FÎ ESRÂRİ MÜSTENİDÂTİ HİKEMİ'L-FUSÛS (SADREDDİN KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
3 ŞERHU'L-ERBAÎNE HÂDİSEN (SADREDDİN KONEVİ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
4 EN-NUSÛS Fİ TAHKÎKİ TAVRİ'L-MAHSÛS (SADREDDİN KONEVİ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
5 EN-NEFEHÂTÜ'L-İLÂHİYYE (SADREDDİN KONEVİ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
6 EL-MÜRÂSELÂT BEYNE SADRİDDÎN EL-KONEVÎ VE NASÎRUDDÎN ET-TÛSÎ (SADREDDİN KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
7 ŞERHU ESMÂ 'İLLÂHİ'L-HÜSNÂ (SADREDDİN KONEVİ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
8 MİFTÂHU'L-GAYB (SADREDDİN KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
Görüntüle
9 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
10 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
11 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
12 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
13 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
14 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
15 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
16 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
17 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
18 RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle