- Yazar Biyografisi (TEİS)
Konevî, Sadreddin - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:06/06/2022
TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ)
tevhid, nübüvvet ve velâyetKonevî, Sadreddin (d. ?/1210 - ö. ?/1274)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Sadreddin Konevî tarafından Farsça olarak kaleme alınan tasavvuf adabına dair unsurları ihtiva eden risale. Kısa adı “Tabsira” olan eser, tasavvufî dünya görüşünü basite indirgeyerek özlü bir biçimde ortaya koymaktadır.
Tabsiratü’l-Mübtedi ve Tezkiretü-l-Müntehî, hem Sadreddin Konevî'ye hem de Ahi Evren'e nispet edilen bir eserdir. Kâtip Çelebi Keşfü’z-Zünûn adlı çalışmasında Tabsira’yı Sadreddin Konevî’ye nispet ettikten sonra bazı nüshalarında bu eserin Şeyh Nasirüddin Muhaddis’e, yani Ahi Evren’e ait olduğuna dair kayıtların bulunduğunu ifade etmiştir (Keşfü’z-Zünûn I: 337-338).
Mikâil Bayram (2008: 15-120), Manahicü’s-Seyfî, Matâli’ül-Îmân ve Tabsira’da kullanılan dil ve üslubun benzerliği, müşterek konuların işlenmesi, birçok beyit ve rubainin aynı kişiye ait olması ve adı geçen üç eserin de en eski nüshalarının bir mecmua içerisinde yer almasından dolayı Tabsira’nın Ahi Evren’e ait olduğunu iddia etmektedir. Ayrıca adı geçen bu üç eseri ihtiva eden mecmuanın müstensihi Konyalı Alî b. Süleyman, mecmuanın 1a sayfasına koyduğu kayıtta Manahic-i Seyfî’nin Şeyh Nasîrüddin’e ait olduğunu yazdığı hâlde diğer iki eserde böyle bir kaydın olmaması diğer iki eserin de aynı kişiye ait olduğunu düşünmektedir.
Demirli (2013:11), eseri tercüme eden Ahmet Remzi Dede'den ve Tabsira’daki temel tasavvufî görüşlerin Konevî’nin diğer eserleriyle örtüşmesinden hareketle eserin Konevî’ye ait olduğunu belirtmektedir.
Kaplan (2021), Bayram’ın Tasavvufî Düşüncenin Esasları (Tabsıratü’l-Mübtedi ve Tezkiretü’l-Müntehi) adlı çalışmasında ileri sürdüğü delilleri inceleyerek eserin Ahi Evren’e değil, Sadreddin Konevî'ye ait olduğu tespitinde bulunmuştur.
Tabsira manzum-mensur karışık bir eserdir. Her bölümde önce konu ele alınmış, sonra üzerinde durulan konuyu desteklemek amacıyla birkaç beyit inşa edilmiştir. Eserin tamamında görülen bu beyitler genellikle âyetlerden sonra gelmektedir. Eser, Mukaddime (Giriş), I-II-III Misbah (Kandil) ve Hatime (Sonuç) olmak üzere beş bölümden oluşmaktadır. Önsözde yazar, genel olarak maarif usullerinden ve velîlik hâl ve kaidelerinden bahsetmektedir. Mukaddime bölümünde âlemin yaratılış hikmeti ve mahiyeti izah edilmektedir. I. Misbah: Allah’ı bilmek, 1. Lami’ (Işık): Allah’ın zatını bilmek, 2. Lami’: Allah’ın sıfatlarını bilmek, 3. Lami’: Allah’ın fiillerini bilmek, II. Misbah: Nübüvvet (Peygamberlik), velayet (velilik) hâlinin hususiyetleri, 1. Lami’: Velâyet hâlinin bilinmesi, 2. Lami’: Nübüvvet hâlinin bilinmesi, III. Misbah: Dünya ve ahiret hakkında, 1. Lami’: Dünyanın tanınması ve faydaları, 2. Lami’: Ahiret ahvâli ve insan ruhunun bekası hakkında bilgiler ihtiva etmektedir. Hatime bölümünde ise insanın yeryüzünde Allah’ın halifesi olduğu bilinciyle hareket edip onun rızasına uygun hâl ve hareketlerde bulunması anlatılmaktadır.
Ahmed Remzi Akyürek eseri tercüme etmiş, Ekrem Demirli bu tercümeyi 2002’de Marifet Yolcusuna Kılavuz adıyla yayımlamıştır. 2008’de Mikâil Bayram’ın da, Tasavvufî Düşüncenin Esasları: Tabsıratü’l-Mübtedi ve Tezkiretü’l-Müntehi adıyla aynı eser üzerinde bir çalışması bulunmaktadır.
Tabsira’nın Süleymaniye Kütüphanesi (No: 92), Nuruosmaniye (No:2286), Ayasofya (No: 1691, 1692, 1711, 4819), Mikâil Bayram Kütüphanesi, Şehid Ali Paşa (No: 1324, 1373, 1394, 2271), (No: 1692), Esat Efendi (No:3781), Reşit Efendi Kütüphanesi (No:333/3), Lala İsmail (No: 117, 118), Carullah (No:2055), Mevlâna Müzesi Kütüphanesi (No: 2088/9), Ankara Millî Kütüphane (2495/1), Veliyü’d-din Efendi (No: 1795), Blochet Cat. (No: I/100), İstanbul Belediye Kütüphanesi, Osman Ergin (No: 88, 327) olmak üzere tespit edilebilen 23 nüshası bulunmaktadır (Bayram 2008: 110-118).
Şairin biyografisi için bk. “Sadreddin Konevi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/konevi-sadreddin
Eserden Örnekler
Bu risâle, usûl-i maârif ve kavâ’id-i tavr-ı velâyet beyânında birkaç kelimeden ibârettir ki perde-i gaybdan cilve-nümâ ve hurûf ve elfâz kisvesiyle peydâ olmuştur; ta ki, ârif kimselere “tezkire” olarak mütalaasından, tâliplere “istirşâd” tarikiyle zabt ve hıfzından menfaat-bahş ola!
O vâsıtayla da, bu bîçâreye duâ-i salihleriyle imdâd edeler ki, onun berekâtıyla kendi zulûmât-i vücudundan halas bulup, likâ-i ilâhiyyeye vusul ve celâl ve cemâl-i zât-i ahadiyyeti şuhûdda istihlâktan ibâret olan himmet-i kalbiyyenin müntehasına vâsıl ola!
Bu kelimâta “Tebsirâtü’l-mübtedi ve Tezkiretü’l-müntehi” nâmını verdim. Hülasası, bir mukaddime, üç misbah ve bir hatimeyi müştemildir. Vallahü’l-müsteân ve aleyhi’t-tüklan! (Sadreddîn Konevî, 2013: 25-26).
Kaynakça
Bayram, Mikâil (2008). Ahi Evren: Tasavvufi Düşüncenin Esasları (Tabsıratü’l-Mübtedi ve Tezkiretü’l-Müntehi). İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yay.
Demirli, Ekrem (2008). “Sadredin Konevî”. İslam Ansiklopedisi. C. 35. İstanbul: TDV Yay. 420-425.
Kaplan, Hayri (2021). Tahrif ve Tashih- 13. Yüzyıl Anadolu Türk-İslam Düşüncesi Üzerine İncelemeler. Ankara: Kalem Neşriyat.
Sadreddin Konevî (2013). Marifet Yolcusuna Kılavuz, (Tebsıratü’l-Mübtedî ve Tezkiretü’l-Müntehî). çev.: Ahmet Remzi Akyürek. ed. Ekrem Demirli. İstanbul: İz Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | İ'CâZÜ'L-BEYÂN FÎ TEFSÎRİ ÜMMİ'L-KUR'ÂN (SADREDDİN KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
2 | El-FÜKÛK FÎ ESRÂRİ MÜSTENİDÂTİ HİKEMİ'L-FUSÛS (SADREDDİN KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
3 | ŞERHU'L-ERBAÎNE HÂDİSEN (SADREDDİN KONEVİ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
4 | EN-NUSÛS Fİ TAHKÎKİ TAVRİ'L-MAHSÛS (SADREDDİN KONEVİ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
5 | EN-NEFEHÂTÜ'L-İLÂHİYYE (SADREDDİN KONEVİ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
6 | EL-MÜRÂSELÂT BEYNE SADRİDDÎN EL-KONEVÎ VE NASÎRUDDÎN ET-TÛSÎ (SADREDDİN KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
7 | ŞERHU ESMÂ 'İLLÂHİ'L-HÜSNÂ (SADREDDİN KONEVİ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
8 | MİFTÂHU'L-GAYB (SADREDDİN KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
9 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
10 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
11 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
12 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
13 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
14 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
15 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
16 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
17 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
18 | RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle |