- Yazar Biyografisi (TEİS)
Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:06/06/2022
TA‘BİRÂTÜ’L-VÂKI‘AT (MISRÎ)
rüya tabiriNiyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed (d. 1027/1618- ö. 1105/1694)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Niyazî-i Mısrî’ye ait muhtasar rüya tabiri risalesi. “Rüyaların Tabiri” anlamına gelen eser kaynaklarda Tabirnâme adıyla da anılmaktadır.
Eser, tasavvuf hayatında önemli bir yeri olan rüya hadisesinin mahiyetini ortaya koymak için başvurulacak önemli bir kaynaktır. Konuşma üslubuyla yazılan eserde rüyalar sâlikin geçeceği yedi nefis merhalesine göre değerlendirilmiş, her merhale bir daire şeklinde ele alınmıştır. Tabiri yapılacak motifler hangi dairede ve anlamı ne ise buna benzer motiflerle mukayese edilmiştir (Tatçı-Çeltik 1995: XXI).
Mısrî, Tabirname’de rüyaları nefsin yedi mertebesine göre şu şekilde sıralamaktadır: dâire-i evvel emmâre (nefs-i emmâre), dâire-i sâniye levvâme (nefs-i levvâme), dâire-i sâlise mülheme (nefs-i mülheme), dâire-i râbia mutmainne (nefs-i mutmainne), dâire-i hâmise râziye (nefs-i râziye), dâire-i sâdise marziyye (nefs-i marziyye) ve dâire-i sâbia sâfiye (nefs-i sâfiye)’dir. Mısrî, mensubu olduğu tarikatın yedi isme dayanan esaslarını kendi kitabındaki tabir sistemine uygulamış ve saliklerin rüyalarını bu nümerik sistem içerisinde yorumlamıştır (Yılmaz-Çetin 2007: 1075).
Rüyada görülen insanlar (oğlan-kız), hayvânât (hayvanlar), nebâtât (bitkiler), tuyûr (kuşlar), akarsular, meyyit (ölü), cemâdât (cansızlar), melâike (melekler), enbiyâ (peygamberler), kevâkib (yıldızlar), gökler, kamer (ay), kılınç, hançer, bıçak, yay, kurt, hınzır (domuz), ayı, tilki, tavşan, kelb (köpek) gibi motiflerin tabiri yer almaktadır. Muhtasar rüya risalesi “et-ta’bîrâtü’ş-Şeyh Hazret-i Muhammedü’l-Mısrî kaddese’s-sırrehü’l-‘azîz ve nefe’enallahü bi-enfâsihim i’ş-şerîfeti. Âmin.” ifadesiyle sonlanmaktadır.
Mısrî’nin Tabirnâme’si üzerinde Tatçı’nın (1989) makalesi; Tatçı ve Çeltik (1995)’in Türk Edebiyatında Tasavvufî Rüyâ Tabirnâmeleri adlı çalışmaları bulunmaktadır.
Ta‘birâtü’l-Vâkı‘at’ın Millî Kütüphane (06 F.B. Yz. No. 503/8 vr.41b-42a), (06 F.B. Yz. No. A-1796/5, 143b-145a), Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Efendi Bl. (No: 2443/6, 3346/10), Pertev Paşa (619/23), Kastamonu İl Kütüphanesi (37 HK 1222/5) olmak üzere yazma nüshaları bulunmaktadır.
Müellifin biyografisi için bk. "Niyâzî-i Mısrî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/niyazii-misri
Eserden Örnekler
Hayvânât görse, mûzî olanlar, sıfat-ı hayvâniyyesi insâniyyesine gâlip olduğunun şerhidür. Meğer onları mağlûb görse, yâ kendi onları helâk ider görse, insâniyyeti hayvâniyyetine gâlib olduğun şerhidür. Eğer hayvânâtı, kendüye yâ gayrıya mûtî görse, nefs-i mutmainne şerhidür. Nefsün yidi şerhi vardur: Emmâre, Levvâme, Mülhime, Mutmainne, Râziyye, Marziyye, Sâfiyye. Bunların her birine bu rüyalarda şerh vardur. Ehline ma’lûm. Nebâtât görülse, nâfî olanlarından yinenler, gıdâ-yı rûh şerhidür. Yinmeyenlerinün meşmûmâtı ma’ârif-i ilâhiyye kokusunı cân dimâğı kulağı meşâyıhdan istimâ’ itdükçe mu’attâr olduğı şerhidür. Tuyûrun eti yinenleri, ma’ârif-i ilâhiyyeden hâsıl olan agdiye-i rûhâniyye şerhidür. Eti yinmeyenlerün muzırr olanları, efkâr-ı rûhâniyye şerhidür. Bilâ fâide fikirler şerhidür. Şâhin ve doğan misillüler ervâh-ı kudsiyye şerhidür (Tatçı-Çetik 1995: 15-16).
Kaynakça
Aşkar, Mustafa (1998). Niyazî-i Mısrî ve Tasavvuf Anlayışı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
Aşkar, Mustafa (2007). “Niyazî-i Mısrî”. İslam Ansiklopedisi. C. 33. İstanbul: TDV Yay. 166-169.
Demirli, Ekrem (2007). “Niyâzî-i Mısrî”. İslam Ansiklopedisi. C. 33. İstanbul: TDV Yay. 169.
Tatçı, Mustafa ve Halil Çeltik (1995). Türk Edebiyatında Tasavvufî Rüya Tâbirnâmeleri. Ankara: Akçağ Yay.
Yılmaz, Kadriye ve Kamile Çetin (2007). “Rüyalar ve Niyazî-i Mısrî’nin Ta’bîrâtü’l-Vâkı’ât Adlı Eserinde Rüyaların Dili”. Turkish Studies Internationall Perodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic II/IV: 1066-1076.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN-I İLÂHİYÂT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/Mehmed | Dr. Öğr. Üyesi Murat VANLI |
Görüntüle | ||
2 | MECMÛA-İ KELİMÂT-I KUDSİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Diğer Ömer Aksan |
Görüntüle | ||
3 | MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
4 | RİSÂLE-İ ES’İLE VE ECVİBE-İ MUTASAVVIFÂNE (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
5 | RİSÂLE-İ HASANEYN (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
6 | RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLE-İ HIZRİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE-İ ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
10 | RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
11 | RİSÂLE Fİ-DEVERÂN-I SÛFİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
12 | ŞERH-İ ESMÂU’L-HÜSNÂ (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Diğer Ezrail Karakurt |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ NUTK-I YÛNUS EMRE (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/Mehmed | Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK |
Görüntüle | ||
14 | TESBİ‘-İ KASÎDE-İ BÜR’DE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
15 | ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
16 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
17 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
18 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
19 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
20 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
21 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
22 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
23 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
24 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
25 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |