- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ebüzziya Tevfik - Madde Yazarı: Dr. Ayşegül Ergişi
- Eser Yazılış Tarihi:1305/1888
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:15/12/2021
SURÛRÎ-İ MÜVERRİH (EBÜZZİYA TEVFİK)
biyografiEbüzziya Tevfik (d. 1849 - ö. 27 Ocak 1913)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ebüzziya Tevfik’in 1305/1888 yılında Matbaa-i Ebüzziya’da basıp yayımladığı 54 sayfalık biyografi türündeki kitabı. Eserde 18-19. yüzyıl divan şairlerinden Surûrî’nin hayatı anlatılmakta ve eserlerinden örnekler verilmektedir.
Ebüzziya biyografi kitabını üç bölüm halinde düzenlemiştir. “Surûrî-i Müverrrih” başlıklı ilk bölümde (3-22. sayfalar) Surûrî’nin edebiyatımızdaki yerini anlatır. Surûrî kaside ve gazellerinden çok tarih düşürme ve hezl türünde yazdığı şiirlerle tanınmıştır. Kendinden önce tarih düşürmede ün kazanmış Edirneli Nazmi, Bursalı Haşimî ve Cinânî gibi şairleri geride bırakan Surûrî, sanat ve dil bakımından bu türün en güçlü temsilcisi olmuştur. Ebüzziya, Surûrî’yi divan şiirinin kategorileri arasında “hezl”de konumlayarak anlatmaya başlar. İlerleyen sayfalarda şairin doğumundan ailesi, gençliği, eğitimi, İstanbul’a gelişi, mesleği, edebî yönüne varıncaya kadar hayat hikayesini anlatırken Surûrî’nin kendi hayatıyla ilgili düşürdüğü tarih beyitlerine sık sık yer verir. Ebüzziya, Surûrî’nin hezl ve tarih düşürmede üstün başarı gösterdiğini düşünmesine rağmen birçok manzumesinin “gerçek şiirden” uzak “laklakiyyât” cinsinden nazım parçaları olduğunu öne sürer ve şairin nesir kabiliyetinin şiirden daha gelişmiş olduğunu ifade eder.
Eserin “Surûrî’nin Bazı Müntehâb Tarihleri” başlıklı ikinci bölümünde (22-38. sayfalar) şairin İstanbul’a gelişi, mahlas alışı, divanını tanzim edişi gibi kendi hayatına dair tarihlerinin yanında Fransız-Mısır sorunu gibi döneminin siyasi olaylarına dair yazdığı tarih manzumeleri bulunmaktadır. “Bazı Tevârih-i Mütehâbesi” başlıklı son bölümde (38-54. sayfalar) ise bazı devlet adamlarıyla ve şairler hakkındaki tarihleri yer almaktadır. Surûrî, şair arkadaşlarını ve halktan kişileri hedef alan mizahi nitelikte tarih ve hezl türünde çokça şiir yazmıştır. Özellikle Sünbülzade Vehbi’yi yeren manzumelerden hareketle Ebüzziya, geçmiş ile kendi dönemi arasında bazı tespitlerde bulunur. Eski şairlerin birbirlerini hiciv yoluyla aşırı hırpalamalarını yanlış bularak kendi döneminin edebiyatçılarını takdir eder, şahsi çıkarları için garazkâr davranan gazetecileri ise dışlar. Ebüzziya ayrıca Sururî ve Nef’î’yi hiciv ve hezl bakımından karşılaştıran ifadelere de yer vererek Surûrî’nin hicivlerini Nef’î’nin hicivleri kadar kaba ve rencide edici bulmaz. Bu karşılaştırmalardan sonra Surûrî’nin ölümünden de kısaca bahseden Ebüzziya, İzzet Molla’nın düşürdüğü “Sürûrî’nin vefâtı bâ‘is-i hüzn oldu ahibbâya” şeklindeki ölüm tarihi ile eserine son verir.
Surûrî-i Müverrih her ne kadar dönemi için boşluğu doldurmuş bir biyografi örneği olsa da eser boyunca Ebüzziya, şairin ağırlıklı olarak tarih düşürme manzumelerine odaklanmış ve tertip ettiği divanından hiç bahsetmemiştir. Tanzimat dönemi nesrinin dil ve anlatım özelliklerini taşıyan Surûrî-i Müverrih sade bir Türkçe ile yazılmış olup Arapça ve Farsça tamlamalar yoğun şekilde kullanılmamıştır.
Eser, “Ebüzziyâ Tevfîk’in Sürûrî-i Müverrih’i” başlıklı makalede Yusuf Can Tıraş tarafından günümüz alfabesine aktarılmıştır (2019).
Ebüzziya Tevfik’in biyografisi için bkz. “Ebüzziya Tevfik”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ebuzziya-tevfik
Eserden Örnekler
Eğer şi‘r dediğimiz lisân-ı hayâl bizim kitâblarda ta‘rîf olunduğu üzere “mevzûn ve mukaffâ kelâm”dan ibâret ise Surûrî’ye şâir ıtlâkı doğru olabilir. Çünki cidd ü hezelden ibâret olan manzûmâtı kâmûsun nısf-ı cildini istîâb edecek mertebededir.
Vâkı‘ân âsârı içinde şi‘r denecek bazı ebyâta tesâdüf olunur ise de ekser manzûmâtı Nef‘î’nin “Nihâyet ol kadar vardır ki mevzûn u mukaffâdır” kavline mâsadak ve meselâ “zîr-i deryâda dahi vâki olup şakkü’l-arz arasından taraf-ı esefle ummân dökülür” kavli gibi sırf laklakıyâta mülhakdır.
Merhûmun tab‘ı cidden ziyâde hezele mâʾil idi. Hattâ sırf hezelden ibâret olan âsârında ciddiyâtına gıbta-resân olacak ebyâta tesâdüf olunur. Meselâ: Vehbî’nin mezemmetini mutazammın olan kasîde-i lâmiyyesinde:
“Böyle kâdî mı olur farzâ kim
Olsa râzı mı olur Rabb-i Celîl?
Bî-edeb hâkim idi bilmedi hîç
Mesned-i hükmü makâm-i tebcîl!
Sa‘y idüp Ka‘be-i dil hedmi içün
Başına geldi belâ-yı siccîl”
Beyitleri gibi edeb-i diyânet ve ireb-i hikmeti câmi‘ sözler bulunduğu hâlde Nef‘î’niŋ [Virür] kasîde-i meşhûresine olan nazîresi -ki Sultân Selîm-i Sâlis medhindedir- ciddiyâtından ma‘dûd iken mizâha olan meyl-i tabî‘atı galebe etmekle... (Ebüzziya Tevfik 1305/1888: 3-4).
Kaynakça
Ebüzziya Tevfik (1305/1888). Surûrî-i Müverrih. İstanbul: Matbaa-i Ebüzziya.
Gür, Âlim (1990). Ebüzziya Tevfik’in Hayatı, Dil, Edebiyat, Basın, Yayın ve Matbaacılığa Katkıları. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Tıraş, Yusuf Can (2019). “Ebüzziyâ Tevfîk’in Sürûrî-i Müverrih’i”. Journal of Turkish Language and Literature. 5 (2): 248-287.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DURÛB-I EMSÂL-İ OSMÂNİYYE (EBUZZİYÂ TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Doç. Dr. Tuğçe Erdal |
Görüntüle | ||
2 | ECEL-İ KAZÂ (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Öğretmen HAYRUNNİSA GÜRBÜZ |
Görüntüle | ||
3 | HABÎBE YÂHUT SEMÂHÂT-I AŞK (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziyâ Tevfik | Öğretmen HAYRUNNİSA GÜRBÜZ |
Görüntüle | ||
4 | İMSÂKİYYE-İ NEVÎN (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Araş. Gör. Dr. Cemile Odunkıran |
Görüntüle | ||
5 | MUHÂTABA (MEHMED NÂZIM) | Mehmed Nâzım | Diğer ALİ ERBAY |
Görüntüle | ||
6 | LUGAT-I EBÜZZİYÂ (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Öğr. Üyesi Feyzi Çimen |
Görüntüle | ||
7 | MUHARRERÂT-I HUSÛSİYYE-İ ÂKİF PAŞA (ÂKİF PAŞA) | Âkif Paşa | Öğr. Gör. Abdullah Ezik |
Görüntüle | ||
8 | MÜNTAHABÂT-I TASVÎR-İ EFKÂR (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
9 | NÜMÛNE-İ EDEBİYYÂT-I OSMÂNİYYE (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
10 | TAZARRU'ÂT-I SİNÂN PAŞA (EBÜZZİYÂ TEVFÎK) | Ebüzziyâ Tevfîk, Mehmed | Doç. Dr. Muhittin Turan |
Görüntüle | ||
11 | ÜÇ YÜZLÜ BİR KARI (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
12 | NAMIK KEMAL (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Öğr. Üyesi YASİN YAVUZ |
Görüntüle | ||
13 | MAKAME-İ TEVKİFİYE (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
14 | EZOP (EBÜZZİYA TEVFİK) | Ebüzziya Tevfik (1849-1913) | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
15 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
16 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
17 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
18 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
19 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
21 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
22 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
23 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |